Studielening aflossen; wat is wijsheid?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Studielening aflossen; wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 20:13

Aankomende week betaal ik mijn laatste termijn collegegeld á 300 euro.
De eerste vier jaar van mijn (officieel vier jaar durende) studie hebben mijn ouders betaald. De laatste twee jaar heb ik zelf betaald. Hiervoor heb ik tijdens studiejaar 2012/2013 geld geleend bij DUO. In totaal heb ik een schuld van iets meer dan 7200 euro opgebouwd.
Inmiddels ben ik mijn studie aan het afronden en werk ik drie dagen in de week. Ik ben behoorlijk gewend op dit moment om maandelijks 300 euro van mijn loon af te staan aan school. Daarnaast heb ik niet veel kosten, enkel mijn auto en zorgverzekering. Ik woon nog thuis, en van mijn huidige loon kan ik nog geen huis huren.

Mijn idee is nu om maandelijks 200 euro af te lossen en 100 euro op mijn spaarrekening te zetten. Immers, ik ben gewend om die 300 euro te missen. Met die 100 euro heb ik in ieder geval een beetje een buffer, mocht ik een maandje wat meer moeten uitgeven dan wat er binnen zou komen.

Nu vraag me af hoe jullie dit hebben gedaan? En wat zouden jullie in mijn situatie doen?
NB: Ik wil er zo snel mogelijk vanaf. En niet vijftien jaar lang elke maand 50 euro moeten aflossen. Oké, in mijn geval iets minder land van 15 jaar.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:17

Ik zou zelf zo veel mogelijk werken en nu je nog bij je ouders woont zo veel mogelijk afbetale. Ik hou dan ook niet van schulden en zou dat altijd zo snel mogelijk willen aflossen.

Anne_26

Re: Studielening aflossen; wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:18

Volgens mij mag je helemaal niet meer aflossen dan DUO aangeeft. Iets met rente over het bedrag wat dan nog uitstaat.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:20

Ik zou die 300 euro sparen. Je hoeft pas over 2 jaar te beginnen met afbetalen. Als je dan financieel gezond bent, kun je dan elke maand 200 a 300 euro afbetalen. Want dat ben je dan nog steeds gewend, en je hebt een mooi spaarpotje.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:20

Volgens mij kan je met DUO een persoonlijke regeling maken met wat je nu verdient, en wat je dus per maand af zou willen lossen.

MoonChloe schreef:
Ik zou die 300 euro sparen. Je hoeft pas over 2 jaar te beginnen met afbetalen. Als je dan financieel gezond bent, kun je dan elke maand 200 a 300 euro afbetalen. Want dat ben je dan nog steeds gewend, en je hebt een mooi spaarpotje.

Wel krijg je over die 2 jaar rente berekend.
Dus hoe eerder je begint met aflossen, hoe goedkoper.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 20:22

moonsparkle schreef:
Ik zou zelf zo veel mogelijk werken en nu je nog bij je ouders woont zo veel mogelijk afbetale. Ik hou dan ook niet van schulden en zou dat altijd zo snel mogelijk willen aflossen.

Ik kan niet zoveel mogelijk werken. Heb een contract van 24 uur en dat kan ik op dit moment nog niet uitbreiden. Afhankelijk van mijn werkzaamheden kan het alleen maar groter worden. En dat is wel de verwachting. Het is een bedrijf met onwijs veel potentie, waardoor ik niet zomaar voor iets anders wil gaan. Dit staat uiteindelijk waarschijnlijk véél beter op mijn CV dan een kleine fulltime baan bij een groot bedrijf.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:23

Ik zou het doen zoals je zelf voorstelt. Als je op jezelf woont is het alleen maar moeilijker om af te lossen en wachten met aflossen betekent hogere schuld ivm rente.

tamary

Versneld aflossen mag wel, of mocht in elk geval. Ik heb het destijds gedaan, maar met een volledige baan en nog thuis wonen is dat ook vrij makkelijk.

chantalboes

Wat heeft voor jou nu prioriteit een huisje of zit je nog prima thuis en wil je van de schuld af. Ik werk nu zoveel mogelijk om hierna een nieuwe studie te beginnen zonder schulden.

Om geen schulden te hebben is in ieder geval een fijm gevoel. Maar als je straks een fulltime baan heb kan je de schuld veel snellen afbetalen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 20:24

MoonChloe schreef:

Je spaartegoed wordt steeds belangrijker bij het kopen van een huis. Dus ik betwijfel of dit op lange termijn verstandig is... Spaargeld gaat uiteindelijk waarschijnlijk ergens anders in zitten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 20:25

chantalboes schreef:
Wat heeft voor jou nu prioriteit een huisje of zit je nog prima thuis en wil je van de schuld af. Ik werk nu zoveel mogelijk om hierna een nieuwe studie te beginnen zonder schulden.

Om geen schulden te hebben is in ieder geval een fijm gevoel. Maar als je straks een fulltime baan heb kan je de schuld veel snellen afbetalen.

Ik zit prima thuis. Ik heb leuke ouders, leuk zusje. En we hebben het nog elke dag onwijs gezellig met elkaar. Op termijn wil ik natuurlijk wel graag uit huis. Maar op dit moment zit dat er gewoon nog niet in.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:27

Als ik jou was, zou ik gelijk zoveel mogelijk willen aflossen en zo snel mogelijk ook, hoe eerder hoe beter.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:31

Ik weet niet of het effectief goedkoper is. Je hoeft geen enorm bedrag af te lossen.
Maar 'zonder lening' leeft m.i. wel een stuk gemakkelijker.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 20:32

Ragdollcat schreef:
Als ik jou was, zou ik gelijk zoveel mogelijk willen aflossen en zo snel mogelijk ook, hoe eerder hoe beter.

Het rentepercentage over mijn lening is 0,81% per jaar...
Dus dat zou op dit moment neerkomen op nog geen 60 euro per jaar.

Vandaar dat ik me afvraag of mijn idee inderdaad verstandig is.

Als ik per april maandelijks 200 euro aflos, zit ik per 1 januari 2016 (als ik rente moet gaan betalen) met nog 3000 euro schuld. Dus kost me dat nog geen 25 euro per jaar.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:34

Als de rente maar zo laag is, is het verstandiger om het geld op een spaarrekening te zetten, want dan krijg je er meer voor.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 20:35

senna21 schreef:
Ik weet niet of het effectief goedkoper is. Je hoeft geen enorm bedrag af te lossen.
Maar 'zonder lening' leeft m.i. wel een stuk gemakkelijker.

Inderdaad.
"Ze zeggen" dat een studielening niet van invloed hoeft te zijn op een eventuele hypotheek. Maar aangezien criteria voor het aanvragen van een hypotheek ook steeds worden aangescherpt, lijkt me ook dat het in de toekomst echt wel van invloed gaat zijn.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:35

Ik zou wat je kan missen op een moelijk bereikbare spaarrekening zetten, iig niet gekoppeld aan je betaalrekening. De rente daarop is momenteel hoger dan je duo rente. Dan kan je met een beetje geluk straks alles in een klap aflossen en kan je het verschil tussen beide rentes in je zak steken. Bovendien heb je een nood spaarpotje.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 20:36

meikemarieke schreef:
Als de rente maar zo laag is, is het verstandiger om het geld op een spaarrekening te zetten, want dan krijg je er meer voor.

Zie bovenstaande post in reactie op senna21.

Ik heb dat achteraf ook overwogen. Langer doorlenen, op spaarrekening zetten. Aangezien het een lening is kan er volgens mij geen belasting over worden berekend.
En zou je volgens mij zelfs winst kunnen maken op een lening.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 20:38

batje schreef:
Ik zou wat je kan missen op een moelijk bereikbare spaarrekening zetten, iig niet gekoppeld aan je betaalrekening. De rente daarop is momenteel hoger dan je duo rente. Dan kan je met een beetje geluk straks alles in een klap aflossen en kan je het verschil tussen beide rentes in je zak steken. Bovendien heb je een nood spaarpotje.

Ik heb geen moeilijk bereikbare spaarrekeningen. Heb er twee, de ene zit inderdaad meer rente op dan de andere. Maar waarom? Geen flauw idee.

Maargoed, zie eerdere gedachte van mij over spaargeld. Dat komt uiteindelijk voor van alles nog wel goed uit. Bijvoorbeeld bij een eventuele verbouwing van een huis.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:38

De rente op een spaarrekening is tegenwoordig ook weinig hoor (ca. 1,5 %)
Daar word je ook niet zomaar rijk van.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 20:44

senna21 schreef:
De rente op een spaarrekening is tegenwoordig ook weinig hoor (ca. 1,5 %)
Daar word je ook niet zomaar rijk van.

Zou het even moeten nakijken, maar volgens mij heb ik meer dan 1,6%

Enniewee...

Als je 100 euro leent en op je spaarrekening zet.
Heb je aan het eind van het jaar €1,50 verdient aan rente voor je spaarrekening.
En heb je aan het eind van het jaar €0,81 moeten betalen voor de lening die het is.
Dus heb je €0,69 verdiend.... ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:52

asap aflossen.. en als je maar 24 uur werkt, kun je er nog wel een ander baantje bijnemen denk ik. Horeca, koopavond in een winkel, verzin het.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 20:59

Arabesk schreef:
asap aflossen.. en als je maar 24 uur werkt, kun je er nog wel een ander baantje bijnemen denk ik. Horeca, koopavond in een winkel, verzin het.

Zal ik eerst die twee overige dagen gebruiken om mijn scriptie af te maken? :P

Horeca en winkel, met name dat laatste kom ik niet tussen. En ik zie geen reden om dat er bij te gaan doen op dit moment, terwijl ik regelmatig een dag overwerk. En ik naar mijn eigen idee binnen een half jaar over kan op vier dagen in de week.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:02

ok ja dan is het wat anders, ik het eerste jaar na studie fulltime gewerkt en alles in één klap afgelost, alleen was het niet zo veel als jij hebt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 21:04

Arabesk schreef:
ok ja dan is het wat anders, ik het eerste jaar na studie fulltime gewerkt en alles in één klap afgelost, alleen was het niet zo veel als jij hebt.

Oké, en waarom wilde je het zo snel aflossen?