Ben ik nu onredelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kellykeuhh

Ben ik nu onredelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 15:48

HoiHoi,

even een situatieschets:

* Ik werk zo goed als voltijds als nachtverpleegkundige in een rusthuis en ga hierbij nog vrijwilligerswerk doen als nachtoppas.. Mijn 3 paarden zijn mijn vrijetijdsbesteding, kruipt dus ook heel wat tijd in.
    * Mijn vriend is vrachtwagenchauffeur en dus heel vaak, heel lange dagen aan het werk. Hierboven op speelt hij nog volleybal op hoger niveau.
    * Mijn moeder is zwaar hartpatiënte en werkloos, heeft momenteel geen vriend.

Op dit moment woon ik bij mijn moeder, en hij bij zijn moeder.

Als ik geluk heb zie ik mijn vriend ongeveer 1 of 2 dagen / week.. Dit gaat, indien wij zouden gaan samenwonen niet veel wijzigen.
Om de week hebben wij soms een weekend vrij.

Nu is mijn moeder van het standpunt dat wanneer ik en mijn vriend zouden gaan samenwonen,wij bij haar thuis ook nog taken op regelmatige basis moeten komen opknappen omdat zij dit naar eigen zeggen niet meer kan. Persoonlijk vind ik deze laatste stelling niet volledig correct. Ze wil namelijk altijd alles onmiddellijk klaar zien en neemt dus ook geen pauzes tussendoor. Indien zij telkens even zou pauzeren is dit perfect haalbaar volgens mij.

Zo verwacht ze dat WIJ om de 2 weken (dus in ons vrij weekend) het gras komen afrijden, indien nodig de oprit schuren, tuinhuis opruimen, verven, klussen,... . En alle andere zaken wat ze zelf niet "kan".

Ik heb haar verteld dat ik hier geen probleem mee heb, maar dat dit niet altijd zal gaan zoals zij verwacht en dat ik ook graag af en toe van de momenten dat ik wél samen ben met mijn vriend wil genieten.
Ook heb ik haar gezegd dat ze niet kan verwachten dat mijn vriend zich elke keer verplicht voelt om zijn vrije tijd hierin te investeren. Hij heeft namelijk nog minder vrije tijd dan ikzelf.

Om deze bovenstaande stellingen is zij erg boos geworden, en persoonlijk weet ik niet goed wat ik hiermee moet.
Ben ik nu onredelijk of on-respectvol.. Of gaat dit voor jullie toch ook echt een stap te ver?
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen..

femo

Re: Ben ik nu onredelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:50

ze hoort het helemaal niet te verwachten. Je zou het natuurlijk voor haar kunnen doen, vrijwillig. niet omdat ze zielig is of wat dan ook. ze kan natuurlijk ook iemand inhuren om de klusjes te doen! ;)

nee, vind niet dat je onterecht bent, je bent geen sloofje.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:51

Ik kan je geen ongelijk geven, jij en je vriend zien elkaar al bijna niet en als jullie dan ok nog bij je moeder moeten gaan helpen hebben jullie helemaal geen priveleven meer.
Zo af en toe zou best kunnen maar niet zoals zij het verteld.
Ik kan je reactie ookheel goed voorstellen dus.

Zou ze echt niet meer kunnen ok maar dat is in dit geval niet zo

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:52

Je hebt groot gelijk Ts, jij hebt recht op je eigen leven :-).

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:52

kan je moeder niemand in huren om de klusjes te doen?
ik vind niet dat je moeder dat van jullie kan vragen, als jullie het zelf willen en wanneer jullie zelf willen zou het probleem opgelost zijn.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 15:53

Ze heeft uiteraard jaren voor mij gezorgd (alleenstaande) waarvoor ik haar erg dankbaar ben.. Ook laat ze toe dat mijn vriend hier in het weekend gelogeerd. Dit gebruikt ze telkens weer om een schuldgevoel op te wekken.. en dit werkt.. -O-

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:53

Ik vind je absoluut niet onredelijk.
Dat soort klusjes vind ik dat aangeboden moet worden door jou, zo van 'Joh mam zal ik anders dit weekend je komen helpen met het tuinhuis/klussen/whatever en zullen we daarna lekker een bakkie thee doen met een foute film'?
Jij gaat het huis uit en hebt dus in feite geen 'verplichtingen' meer te doen bij het huis van jouw ouders.
Tenzij er iets van een wederprestatie tegenover staat (wekelijk komen eten, zij doet jouw was nog, regelt andere zaken voor je).

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:54

jouw leven, jouw tijd, jouw indeling hiervan.
Als zij het niet redt, moet ze iemand inhuren voor bepaalde klussen zoals grasmaaien enz.
Dat kan en mag ze zeer zeker niet van jullie verwachten vind ik.

Dat zij voor jou heeft gezorgd is logisch; jij bent haar kind en dat was haar keuze.
Dat mag ze zeker niet als reden aangeven.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:54

Moeilijke kwestie, waar je als buitenstaander misschien ook niet zo goed over kan oordelen. Ik kan alleen maar zeggen: Vergeet niet dat het jouw leven is en niemand je kan verplichten te helpen! Als je helemaal niks wil doen doe je lekker niks, daar heeft zij in principe weinig tegenin te brengen. Maar ik begrijp dat dat voor jou moreel gezien niet helemaal lekker ligt.

Ik zou zeggen; Biedt aan te helpen met klusjes die écht nodig zijn (en dus imo niet dingen als het tuinhuisje opruimen, als je dat 1x keer doet is hij toch opgeruimd!?) en wanneer het jou en je vriend uitkomt. Dus geen vaste dagen af gaan spreken, dat gaat wrijving veroorzaken omdat je je verplicht voelt. Ik snap dat je moeder misschien hulp van jou verwacht, maar ze kan je niet opeisen. Zoals ik al zei, het is jouw leven en ook jij hebt af en toe rust en tijd voor jezelf nodig!

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 15:55

Zoals AdnerB het zegt, zo zie ik het namelijk ook..
Iemand inhuren wil ze niet.. Ze wil er niemand voor betalen (is financieel soms ook erg moeilijk door de werkloosheid).. Ook wil ze geen vreemden in haar huis..

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:56

Jij bent zeker niet onredelijk. Natuurlijk kan ze vragen om jouw hulp, geen probleem, maar ze kan jou nergens toe verplichten. Ik vind dat jij ook nog je vriend moet zien doordeweeks en tijd samen door moeten brengen.. Als jullie dan ook nog eens voor jouw moeder moeten zorgen dan hebben jullie al helemaal weinig tijd samen. Het wordt tijd dat ze dan maar iemand in huurt.. Jij bent geen sloof van je moeder.

_mexx_lady_

Nee hoor je bent helemaal niet onredelijk.
Verven, klussen,.. zijn zware werkjes en daar moeten jullie niet "verplicht" voor opdraaien. Als je het vrijwillig wil gaan, helemaal leuk maar niet als zei zegt NU.
Is het misschien een idee om een buurkind het gras te laten afrijden? Is snel aangeleerd en eens in de 2 weken 5 euro ofzo aan een kind geven kan wel toch?
Is voor zo'n kind een uurtje of 2 werk en waarderen een centje extra meestal wel.

femo

Ik ben normaal helemaal niet kort door de bocht, maar dan is het wel een beetje pech gehad. ze heeft jou toch niet op de wereld gezet en verzorgd om klusjes voor haar te doen?echt zielig en rot van die hart afwijking, maar het is gewoon niet jou taak.

BigOne

Jij bent niet onredelijk of on-respectvol, indien jjouw moeder een grote woning met veel werk heeft dan zou het verstandig zijn om te verhuizen naar een onderhoudsvrije woning/appartement. Kinderen helpen hun ouders vaak genoeg en je kunt niet van je kinderen verwachten dat ze hun eigen leven laten bepalen door de ouders. En dat zeg ik zelf als ouder, ik heb altijd tegen mijn kids gezegd dat ik geen oppasoma word maar dat ik in geval van nood altijd klaar sta, dat doen onze kinderen ook bij ons.
Het hebben van kinderen betekend niet dat ze je bezit of slaven zijn. Ts, laat het niet zover komen dat jullie daar elk weekend aan het werk zijn maar trap direct op de rem, laat ma maar hulp inhuren en ga desnoods zsm met je vriend samen wonen.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 15:58

Zoals ik al zei wil ik inderdaad geen vaste dagen afspreken en inderdaad, op dagen dat ik (desnoods alleen) kan, of mijn vriend vakantie heeft en mee wilt komen, vind ik dit geen probleem.
Ze heeft ook heel hard haar best gedaan en wil haar gerust wat verder helpen, maar mijn hele liefdesleven hieraan opofferen wil ik niet.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 16:01

Je bent eerlijk, en ik snap dat je ook wat tijd met je vriend wilt. Succes nog :).

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 16:01

_mexx_lady_ : dat vind ik inderdaad wel een leuk idee! Ik denk wel dat dit haalbaar moet zijn. Straks eventjes een advertentie op internet gooien! Is trouwens best een grote oppervlakte (+-8a). Maar geen struiken, of onhandigheden in de tuin.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 16:03

Is er verder geen buurman of iemand van de familie die haar niet kan helpen? En ik denk als je moeder dingen gedaan wilt krijgen zal ze daar zelf ook moeite voor moeten doen! Of accepteren dat de dingen niet zo snel gaan zoals ze zelf graag ziet.

Het is voor jou natuurlijk wel dubbel het is je moeder en die wil je geen nee verkopen maar je moet ook tegenover haar je grenzen duidelijk maken want ook jij hebt er geen tijd voor punt!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 16:03

Je bent zéker niet onredelijk, dat is wel even wat wat ze vraagt.

Jou opvoeden heeft ze zelf voor gekozen.

Je mag haar best helpen, maar dat ze dat zo eist vind ik best wat :n
Lastig hoor!

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 16:06

Buren zijn helaas ook al wat ouder, of heel jong (zoals ik en mijn vriend) en ik denk dat zij te trots is hen dit te vragen. Ook denk ik niet dat zij hier echt de tijd voor hebben. Kwa familie heeft ze alleen mijn grootouders, haar ouders dus. Deze worden ook al een jaartje ouder. Tot nu toe heeft mijn grootvader haar vaak geholpen met al deze klusjes.. Dus ook bomen snoeien, vuil uittrekken, tuinschermen plaatsen, klussen, ... .

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 16:08

Ik geef je volledig gelijk!
Bij mijn vader was het vroeger ook zo. Hij moest bij zijn ouders steeds klussen, mijn moeder en hij woonden destijds gratis bij hen in omdat het huis van mijn ouders niet klaar was, in ruil daarvoor kluste haar daar dus, wat niet meer dan normaal is. Maar toen het huis van mijn ouders klaar was deed hij dat dus niet meer. Zijn ouders vonden dat niet normaal en waren woedend. Gelukkig is alles wel gebeterd na de dood van zijn vader..

Kan je niet een klusjesman inhuren voor je moeder?

Undefined

Re: Ben ik nu onredelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 17:12

Als je moeder die klusjes echt niet zelf kan kan ze voor de dingen in het huishouden via een instantie thuishulp aanvragen. Dit zou ik dan ook voorstellen, als ze het echt niet zelf kan dan zou ze dit ook aan moeten kunnen tonen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 17:14

Ik weet niet hoe de situatie is, maar ik zou een appartement overwegen. Ben je van al die zware klussen af...

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 17:20

Je moeder is egoistisch.
Een kind grootbrengen betekent niet recht hebben op hulp en eisen stellen aan je kind.
Als ze het niet redt, moet ze hulp inhuren of verhuizen.

Mijn man en ik helpen onze familieleden en vrienden ook regelmatig, wanneer het ons uitkomt.
En als ze gaan eisen, doen we niks meer.

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 17:20

Hoe hard het ook klinkt een ouder hoort voor zijn of haar kind te zorgen, en niet andersom. Ik heb 14 jaar in een soortgelijke positie als jou geleefd om de zorg van mijn vader op me te nemen. Dit heeft ertoe geleid dat ik nu pas begin om mijn eigen leven op te bouwen. Ik ben in die jaren alles rondom me heen verloren omdat ik de zorgen voor hem had en hij het ook niet kon. Natuurlijk heb ik hier ook zelf een keuze in gehad en ik heb het toegelaten, ik liet me ook schuldgevoel aanpraten en dat kon hij als de beste. Achteraf gezien had ik wellicht beter anders kunnen handelen er zijn in zo'n situatie meer dan voldoende oplossingen.

En het is veel leuker om samen met je moeder en vriend leuke dingen te doen, ipv schuurtjes opruimen en dat soort aangelegenheden :).

Succes met je keuze.