Plannen (je eraan houden)! Aaargh! Wie heeft de gouden tip?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Plannen (je eraan houden)! Aaargh! Wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 17:30

:wave:

Gosh. :')

Ik krijg mijn studie eindelijk een beetje op de rit. Mijn eerste jaar braaf afgesloten met een paar zevens en de rest achten gemiddeld en een uitschieter van een negen op geschiktheid voor het werkveld en loopbaanoriëntatie. Nou, toppie, brave student, koekje, hier!
Dat idee, zou je denken..

In mijn hoofd ligt het een stuk onmogelijker.
Ik heb het gehaald, zeker waar, ware het niet dat ik het grootste deel van mijn eerste jaar twee vingers in mijn neus gestopt heb en ze er niet meer uit gehaald heb. :')
Stiekem heb ik het heel makkelijk. Nouja, niet stiekem. Ik heb hiervoor precies dezelfde studie deels gedaan op de uni waar ik stukliep op de weinige hoeveelheid praktijk. Daarom ben ik overgestapt, maar al die theorie is blijven kleven. Superfijn, maar ik kan nu nog steeds voor geen meter plannen en daar wil ik eigenlijk maar eens vanaf.

(Dat besef ik weer nu ik hard aan het rammen ben op mijn laptop om op het laatste moment een verslag af te maken. *zucht*)

Ondanks dat het al beter gaat in groepen (initiatief nemen, planningen maken en al dat soort dingen) is het nog lastig om me eraan te houden.

Heeft iemand de gouden tip? Probleem is dus eigenlijk dat ik nooit iets heb hoeven doen en nu de problemen voor wil zijn voor het mis gaat. Maar.. Waar te beginnen.. :)

Tabaluga12

Re: Plannen (je eraan houden)! Aaargh! Wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 17:32

Bokt uitzetten :D

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 17:32

_O-

Broodnodige ontspanning na 3 uur POP's rammelen. O:)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 17:33

Afleidende factoren (telefoon, een leuk boek, computer) even lekker aan de andere kant van het huis bewaren. :)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 17:37

Door gewoon te doen!

Iets wat je waarschijnlijk al weet, en niet wil horen. Maar toch, de beste remedie hiertegen is toch: gewoon beginnen en afmaken.

Ik heb precies dezelfde probleem, en het ging toch het beste als ik het toch gewoon deed. In de titel zeg jij, aan planning houden en in je openingspost zeg je dat je niet kan plannen.
Wat is het? Kun je echt niet plannen of is het toch 'aan je planning houden'.

De eerste kun je leren, bij het tweede: DOEN!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 17:38

Opdelen en niet teveel in 1 keer willen doen. Daarnaast jezelf afsluiten van alles wat kan afleiden en om het uur een korte pauze van 5 minuten inlassen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 17:41

MoonChloe schreef:
Door gewoon te doen!

Iets wat je waarschijnlijk al weet, en niet wil horen. Maar toch, de beste remedie hiertegen is toch: gewoon beginnen en afmaken.

Ik heb precies dezelfde probleem, en het ging toch het beste als ik het toch gewoon deed. In de titel zeg jij, aan planning houden en in je openingspost zeg je dat je niet kan plannen.
Wat is het? Kun je echt niet plannen of is het toch 'aan je planning houden'.

De eerste kun je leren, bij het tweede: DOEN!

Het maken van een planning, tijd inschatten, realistisch blijven dat kan ik wel, het daadwerkelijk doen alleen niet.

Maureen, ik heb al vier agenda's liggen. _O-
Een voor elke dag om alles in te schrijven, één voor op de opleiding zodat ik huiswerk op kan schrijven, één voor prive en één gewoon voor de lol. :')

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 17:43

Hahahaha ja juist Seline! alles in 1 opschrijven :D veel makkelijker

Wat ook heel erg bij mij helpt... Herinneringen in mijn iphone zetten. Helpt me echt altijd aan alles denken!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 17:55

Ik heb een takenplanner op de computer waarop je taken kan afvinken. Dat motiveert mij altijd enorm :D
Voordeel is ook dat ik dan niet kan vergeten het te bekijken, wat ik bij agenda's wel altijd had. Verder: haalbare stappen. Niet met jezelf afspreken dat je 500 woorden per dag moet schrijven als je dat toch niet redt. Ik vind het zelf ook gemakkelijker om per dag te plannen dan bijvoorbeeld per week, want dan blijf ik het toch voor me uit schuiven.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:23

Moet je op de computer of in boeken werken? Als ik alleen hoef te leren/samenvatten ga ik meestal naar de UB, niet m'n laptop mee en telefoon in mn tas onder tafel, succes gegarandeerd.

Verder herken ik je probleem wel, maar het enige wat bij mij werkt is toch mijn discipline verbeteren. Leren leren eigenlijk. Het gaat bij mij nu al een stuk beter. Wat ook werkt voor mij is om samen met iemand anders te studeren. Ik ga dan minder snel nutteloze dingen doen omdat ik dat niet kan maken als we samen aan het studeren zijn. Houd er regelmaat in met voldoende pauzes, en met een studiemaatje zijn de pauzes ook nog gezelliger :) Oh en ga in je pauze niet computeren of tv kijken, maar een blokje om of de afwas doen ofzo. Dat maakt mijn hoofd een stuk frisser.

Overigens heb ik daar op de middelbare school ook last van gehad: prachtige planningen maakte ik, was ik uuuuuuuren aan kwijt maar van het leren zelf kwam weinig terecht :') (ik heb het tot ik aan m'n huidige opleiding begon ook niet echt nodig gehad, dat scheelt)

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:35

Wat mij helpt om daadwerkelijk te gaan doen wat ik van te voren bedacht heb is het maken van implementatie intenties. Dit houdt in dat je je een hele specifieke situatie voorstelt waarin je gaat studeren voor een bepaald vak.

Dus: wanneer ik thuis kom er mijn jas aan de kapstok heb gehangen, ga ik aan de eettafel zitten en studeren voor (vak).
Klinkt heel suf, maar werkt erg goed.

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:38

Ah hier hetzelfde probleem!
Ik ga volgen, wie weet komt er een goede tip voorbij :D

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:41

Hier hetzelfde _O-

Maak hele lijstjes, die ik ook echt zou kunnen volgen als ik wat productiever ben :=
Nu al sinds 12 uur bezig en heb al 10 regels op papier -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:43

Heel herkenbaar, ga weer een studie doen maar uitstellen is mijn grootste angst dat ik t daardoor niet haal...

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:46

Herkenbaaaaar! Alles al geprobeerd maar ik kan het gewoon niet..... Sterker nog, hoe later ik begin, hoe fanatieker ik wordt en hoe beter mijn resultaten zijn.. Klinkt raar maar het blijkt elke keer weer zo te zijn. Hele dagen ben ik aan het uitstellen en hele nachten (nacht van tevoren) aan het leren (avond/nacht mens ;)). Ik accepteer het maar want deze strijd met mezelf ga ik nooit winnen denk ik.

(Maar stiekem ga ik het toch wel weer proberen als de gouden tip voorbij komt :') .. Dus ik lees mee)

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:46

Hahaha ja 's nachts ben ik ook overproductief _O-

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:48

Dat doet heel veel studenten. Als jij het haalt om alles op het laatste manier te doen, gewoon doen! Ken d'r zoveel die het juist op die manier halen. In projectgroepen gewoon houden aan de planning, bij ons wordt je er anders gewoon uitgegooid :D

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:49

ik heb gister een dodelijke planning gemaakt voor de komende twee weken.
en ik heb gewoon nu al de planning af voor vandaag *\o/* ik ben zo trots op mezelf hahahaha.
ik heb mijn telefoon wel uitgezet voor het eerst, want ik ben super snel afgeleid.
Ik denk dat het bij jou vooral komt door gebrek aan uitdaging? dat je het te simpel vindt misschien?
ik zou zeggen daag jezelf uit! Ga niet voor een voldoende maar misschien voor een 9 of een 10?
ik ga rond de tentamen periodes tegenwoordig naar de bieb samen met een vriendin.. het is zo heerlijk stil daar.. al die lerende studenten om je heen motiveert je heel erg.. ik ben namelijk snel afgeleid maar als ik dan om me heen ga zitten kijken dan zie ik iedereen zwoegen in boeken en denk ik: okeeeeeeeeeeeee, laat ik ook maar verder gaan.

ik heb nu stress omdat ik in mn vakantie niks aan school heb gedaan en ik het vorige blok voor het eerst een onvoldoende heb gehaald waar ik totaal niet tegen kan en ik nu dus extra leer werk heb.
maarja de stress motiveert mij wel..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:49

Sorry meid, maar dit blijf je gewoon houden. :D
Hoe vaak ik niet 's nachts om 23 uur nog op mijn toetsenbord zat te tokkelen om toch maar dat verslag, die paper of vertaling af te krijgen. Mondelinge presentaties zat ik de ochtend zelf nog van buiten te blokken.
Een echte paniekaanval heb ik gekregen toen ik een kwartier voor sluitingsdatum zag dat de bibliografielijst van mijn eindproef opstellen langer duurde dan gedacht. Echt huilend en gillend heb ik toen tegen 100 per uur zitten typen.
Voor examens leren deed ik pas als ik het echt niet meer kon uitstellen.
En een stress dat je dan iedere keer hebt.

En toch. Ook al vond ik mij op die momenten de slechtste student ooit. Ik kreeg het toch altijd voor elkaar en haalde best wel ok punten. (ik heb wel degelijk moeilijke momenten gekend tijdens mijn studie).

Ik moet eerlijk toegeven dat ik het maar aanvaard heb. Ik zal inderdaad nooit de ideale planner zijn die ruim op tijd alles af heeft. Uitstellen doe ik heel graag, maar zo lang het niet belemmerend werkt, zo lang ik gewoon goed werk aflever binnen de deadline, ga ik mezelf niet gek maken om 'beter' te worden.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:52

Helpt het als je jezelf 'beloont' als je iets van je planning af hebt? Zo van: 'Ik mag pas een half uurtje tv kijken als ik die samenvatting af heb.'
Weet het verder ook niet hoor, ben zelf precies omgekeerd. Ik ging de eerste weken van de blokken van mijn opleiding als een malle aan het werk en had de opdracht dan twee weken voor de deadline al af. :+

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:53

Ik zit wel in een topic, das vet handig.. Gooien allemaal lijstjes neer en dan afstrepen maar _O- Is wel motiverend :')

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:58

Sommige mensen hebben er gewoon geen talent voor. Zo ook ik.. Heb het maar een beetje opgegeven.. Maak altijd super mooie planningen die ook nog eens realistisch zijn, maar er aan houden... Het beste presteer ik gewoon onder druk. Dus als het echt NU moet omdat ik anders echt een probleem heb en door die stress gaat het gewoon het beste.

Tja, ik weet het ook niet eigenlijk. :')

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:02

Hahaha ik heb zelfs hele boekjes waar ik mijn planningen in bewaar.. Maar er nog eens naar kijken, ho maar _O-

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:02

Houdt het simpel!

Geen ingewikkelde planningen/schema's/agenda's maar ga in blokken plannen:

Blok 1: opstaan/ontbijten/bijlezen op bokt enz (8.00 tot 9.00 uur)
Blok 2: aan de studie, internet uit, telefoon op stil, zorgen dat je eten/drinken hebt staan (9.00 tot 12.00 uur).
Dan gun je jezelf om 10.00 uur en 11.00 even 5 minuten pauze voor wat te eten/drinken/roken/plassen enz.
Blok 3: uur pauze voor ontspanning (12.00-13.00 uur)
Blok 4: aan de studie weer (13.00 uur tot 16.00 uur). Zelfde schema als blok 2

Dan kan je dus effectief zo'n 5.5 uur studeren en ben je 's middags om 16.00 uur van alles verlost. Als beloning lekker gaan sporten/tv kijken of wat je ook leuk vind en je hebt de avond nog voor jezelf. Moet je echt veel doen ga dan na het avondeten nog tot een uur of 20 bezig.

Bij deze een liefdevol maar welgemeende schop onder je kont :P, je kan het!

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:06

Ja dat werkt bij mij dus niet _O- Want dan zit ik uren te bedenken en ga ik 100.000 dingen door elkaar maken..
Ik moet echt een strakke tijdsplanning :')

edit:
https://teuxdeux.com/

vet handige site om lijstjes te maken _O-