De moeilijkste keuze ooit... - Advies gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

De moeilijkste keuze ooit... - Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:52

Ik weet niet zeker of dit topic helemaal goed staat, maar wist niet waar ik m anders moest plaatsen

Heel lang getwijfeld of ik hier wel een topic over wou openen, aangezien er nog helemaal niks zeker is, maar ik moest het even van me afschrijven.

Ik sta op het moment voor een van de moeilijkste keuze die ik ooit heb moeten maken... Er is nog niks zeker, maar ik weet het niet meer, echt niet... En twijfel op het moment aan werkelijk alles...

Ik zit nu in mijn examenjaar van de Havo, en ga (zoals ik er nu voor sta) straks gewoon mijn diploma halen.
Nu wou ik al ruim 2 jaar naar NHB Deurne, de HBO Paardensport doen, maar Deurne is natuurlijk afgelopen jaar 'gestopt'. Deurne was voor ons wel de doorslaggevende factor om een paard te kopen. Nu ben ik dus bijna een half jaar in het bezig van een geweldige 4-jarige merrie!
Dus verder gaan zoeken naar een paardensport opleiding, en toen kwam ik op een aantal MBO opleidingen uit. Ik weet het, dat is "zonde" met mijn havo-diploma, maar het is wel wat ik wil, en mijn ouders hebben ook liever dat ik een opleiding 'onder mijn niveau' ga doen die ik leuk vind, dan dat ik een HBO ga doen waar ik niks aan vind. Uiteindelijk komt je toch het verst met doen waar je hart en passie liggen.

Dus... De MBO opleiding afgegaan (6 stuks door heel Nederland), en toen kwam de volgende tegenslag; Een eigen paard is verplicht, maar als combinatie moeten wij wel landelijk L-Dressuur en L-Springen rijden, en dit doen wij (nog) niet... Tuurlijk wil ik dat wel bereiken, maar mijn paard is pas 4, en voor september (de startdatum van deze opleidingen) springen wij nog geen L...

Dus helaas, moet ik nu wéér opzoek naar iets anders... Enorme tegenslag, mijn passie ligt echt bij de paardensport, het lesgeven, het opleiden van (jonge) paarden...
Aanstaande zaterdag ga ik nog bij de Fotovakschool kijken, want fotograferen vind ik ook geweldig om te doen. Maar ook ben ik weer wat verder gaan kijken, en ik wil eigenlijk als sinds de brugklas (of misschien zelfs al langer) bij de Politie of Defensie...
Heb me hier nu iets meer in verdiept, en de Marechaussee en Reservisten lijken mij eigenlijk wel wat, of gewoon echt het leger in bij de landmacht. Mijn moeder roept dit al jaren, politie of defensie, en m'n ouders (en ikzelf ook) vinden het ook echt bij mij passen. Het werk spreekt mij enorm aan, die uitdaging die erin zit, elke dag wat anders...

En dan nu de keuze die ik moet maken...
Een defensie-opleiding is niet niks, je bent veel weg en moet er een hoop voor doen, fysiek en mentaal is het gewoon zwaar. Zo'n opleiding zal veel tijd in beslag nemen. Zoals ik al zei staan mijn ouders er volledig achter, maar... Het paard moet verkocht worden dan, want dit is niet te combineren samen...
Ik weet niet of ik dat ervoor over heb...

Ik kan mijn meisje niet missen, m'n trots, echt niet... ;( Zo'n paard als haar vind ik echt nooit meer... En ik heb wel nog steeds ambities om echt de sport in te gaan, de passie voor de paardensport is zeker nog niet weg ondanks deze tegenslagen.
Maar ik ben wel beperkt in de opties die ik heb en in de keuzes die ik kan maken, omdat er een paard op stal staat.

Ik weet het niet meer, ik weet het echt niet meer... Ik weet niet wat juist is en waar ik goed aan doe...
Ik kan mijn topper niet missen, ik wil haar niet kwijt, 'voor altijd aan mijn zijde' heb ik gezegd... Maar ik wil wel een opleiding volgen waar ik voor de volle 100% achter sta...
En helaas, zijn deze 2 dingen niet te combineren.

Ik zou graag wat meningen van jullie horen, wat zouden jullie doen? Zouden jullie voor je paard of voor de opleiding kiezen? En waarom?
Suggesties? Ideeën? Tips? Oplossingen?
En dan even terzijde of zo'n opleiding bij je past, en of je wel een eigen paard hebt. Maakt even niet uit, wat zou je doen als je in mijn schoenen stond?
Ik vind het heel erg moeilijk, type dit met tranen in m'n ogen. Ik ben verd*mme 17 en moet zo'n moeilijke keuze maken die mijn leven weer compleet zal veranderen :n
Uiteindelijk zal ik toch zelf de keuze moeten maken, maar ik zou graag willen weten hoe jullie dit aangepakt hadden.
Ik weet echt niet meer waar ik goed aan doe, wat ik moet, hoe ik dit moet aanpakken...

Heel erg bedankt als je alles gelezen hebt!
Het was wel fijn om dit even van me af te schrijven.
Zoals ik al zei, niks is zeker, maar op het moment staan alle opties open.

Poosje81

Re: De moeilijkste keuze ooit... - Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:54

En wat dacht je van een tussen jaartje, lekker werken (en sparen), ondertussen paard verder opleiden en dan in 2015 beginnen?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:56

Wat Leonoor zegt lijkt me een goede oplossing :j Kun je ook nog eens goed nadenken over wat je wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:56

Leonoor schreef:
En wat dacht je van een tussen jaartje, lekker werken (en sparen), ondertussen paard verder opleiden en dan in 2015 beginnen?

Was ook mijn gedachte; dan kan je je paard opleiden op je gemak (overigens super tof dat je zo eerlijk naar je paard bent!), baantje erbij, lekker sparen voor je schooljaren, en daarna alsnog knallen met de opleiding die je leuk vindt. :)

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:57

Leonoor schreef:

Ik dacht hetzelfde, waarom geen tussenjaartje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:57

heb ik inderdaad over nagedacht, maar dan ga ik op m'n 18e een MBO doen, en dat werd me zelfs door de school zelf ook afgeraden, omdat er dan een best groot verschil tussen mij als 18-jarige van de havo & tussen de 16-jarige van het VMBO

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:58

Mijn vriend is militair, zit nu bij de GNK (geneeskundige dienst) maar zo afwisselend is het werk volgens hem niet. De enige lichtpuntjes zijn oefeningen en uitzendingen in volgens hem vrij saai werk: onderhoud onderhoud onderhoud etc

Erg lastig! Politie en defensie zijn wel goede werkgevers. Ze regelen veel en ik weet dat defensie zeker een hoop voordelen heeft.

Fotograferen zou ik mee opletten, de markt stroomt over met fotografen (evenals met film, de drempel naar fotografie en film is enorm laag door het grote aantal 'doe het zelf' dingen en goedkopere apparatuur)

Ook in de paarden is het lastig je brood te verdienen, maar dat kun je er wel altijd bij blijven doen :) Al zou ik dan eerder gaan voor cursussen en ervaring opdoen bij profs dan een opleiding volgen.

Hebben ze bij je op school geen kennismakingspakketten? Ken je mensen die het beroep doen dat jij wil doen? Ga eens met die mensen in gesprek :)

Misschien kun je een paard in bruikleen nemen en je eigen paard tijdelijk verleasen terwijl je een opleiding volgt :)

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:58

pfff...ik begrijp je frustratie en een keuze maken is ook erg lastig, zeker als het een keuze "voor de rest van je leven" is...(dat is het namelijk niet, want je kunt altijd nog veranderen).
Je weet dat er in de paardensport gewoon weinig werk is en dat het slecht betaald. Ik zou zoiets eerder "ernaast" doen, dan als fulltime job waar je van moet leven.

Hoe is de havo voor jou verlopen? Heb je veel huiswerk? Sport je nog naast het paardrijden? Vindt de opleiding die je wil volgen in de buurt plaats of zou je ervoor moeten verhuizen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:59

Verschil kan je altijd hebben. Ik heb op een opleiding gezeten waar ik klasgenoten van 35 had, en ik heb in een klas gezeten waar ik 20 was en anderen 16/17 waren (dieropleiding). Je bent als het goed is als je op een opleiding zit allemaal even serieus bezig, op de werkvloer zal je ook verschillende leeftijden hebben :)

DewiFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:00

Hbo Hippische bedrijfskunde misschien?

MarlindeRooz

Ik dacht ook meteen een tussenjaar, dan kan je lekker veel gaan werken en lol maken met je paard om zo je puntjes lekker rustig binnen te halen. Daarna beginnen met de paardenopleiding want als dat je droom is moet je daar voor gaan.

Princesj

Ik zou navraag doen of je niet met een ander paard L springen zou mogen, gezien de leeftijd van jouw paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:01

De havo is me redelijk makkelijk afgegaan. Buiten paardrijden sport ik niet, maar ik ga wel elke dag om de fiets naar mijn paard toe en rij haar meestal 4x per week ivm haar jonge leeftijd.
De fotografie en paardensportopleiding zijn beide met het OV prima te doen, defensie ook, alleen dan zi tik met die "uitzendingen" tijdens de opleiding

Snippergroen

Ik zou je ook een tussenjaar adviseren :j Je verliest niks aan schoolondersteunende middelen (stufi, ov etc.) en kan uiteindelijk toch gaan doen wat je het liefste wil. Wie weet kom je in dat tussenjaar zelfs een opleiding tegen die nog veel beter bij je past. Je bent nog hartstikke jong en kan nog lang genoeg werken straks. Een tussenjaar zal je meer goed dan kwaad doen! :)

Justico

Ik vind een goede opleiding volgen heel belangrijk. Paardrijden kun je je hele leven nog doen.
Maar waarom kun je het niet combineren? Want waar een wil is, is een weg. Ik combineer mijn studie met momenteel met drie paarden. Twee daarvan lopen in de sport & ik geef nog lessen om mede mijn studie te kunnen betalen. Daarbij moet ik totaal twee uur reizen om op school te komen. Het is niet altijd makkelijk & soms moet je voorrang geven aan school maar het kan wel. Succes met je keuze!

DewiFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:02

Ik zou alleen geen tussenjaar adviseren.
Als je een hbo opleiding wil gaan doen ben je dan je studiefinanciering kwijt waarschijnlijk.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:03

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:03

Jeetje meisje, dat is zeker een moeilijke.
Als je ouders het ermee eens zijn zou je inderdaad een jaartje kunnen gaan werken. Bij mij zijn dat er uiteindelijk vier geworden en ben op mijn 24ste pas (weer) gaan studeren, maar het heeft me wel in laten zien dat ongeschoold werk niet bij mij past en de tijd gegeven om na te denken over de juiste richting.
Misschien zou je wel een paar (aanvullende) vakken kunnen volgen en bijv een ORUN-opleiding of misschien wel iets heel anders als een opleiding dierenmassage ofzo? Dan blijf je toch bezig met wat je graag wilt en stel je een veelbepalende keuze nog even uit.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:04

DewiFoto schreef:
Ik zou alleen geen tussenjaar adviseren.
Als je een hbo opleiding wil gaan doen ben je dan je studiefinanciering kwijt waarschijnlijk.

Hoezo dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:04

chelle_dora schreef:
Verschil kan je altijd hebben. Ik heb op een opleiding gezeten waar ik klasgenoten van 35 had, en ik heb in een klas gezeten waar ik 20 was en anderen 16/17 waren (dieropleiding). Je bent als het goed is als je op een opleiding zit allemaal even serieus bezig, op de werkvloer zal je ook verschillende leeftijden hebben :)

daar heb je wel gelijk in ja! Maar ook de manier van denken zou in mijn geval heel anders zijn zeg maar.
En dankjewel nog voor je opmerking dat ik 'eerlijk ben naar mn paard'! L dressuur is geen probleem. maar L springen wil ik gewoon nog niet van haar vragen.

DewiFoto schreef:
Hbo Hippische bedrijfskunde misschien?

Ook over nagedacht, maar ik wil echt meer de sport in (paarden opleiden, keuren, lesgeven) en dat zit er bij bedrijfskunde allemaal niet bij.

Princesj schreef:
Ik zou navraag doen of je niet met een ander paard L springen zou mogen, gezien de leeftijd van jouw paard.

Dat mag niet, had ik ook al gevraagd :(

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:05

mijn advies; blijven concentreren op de paarden en een toekomst met paarden.....of wellicht een combinatie van beiden; bereden politie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:05

Justico schreef:
Ik vind een goede opleiding volgen heel belangrijk. Paardrijden kun je je hele leven nog doen.
Maar waarom kun je het niet combineren? Want waar een wil is, is een weg. Ik combineer mijn studie met momenteel met drie paarden. Twee daarvan lopen in de sport & ik geef nog lessen om mede mijn studie te kunnen betalen. Daarbij moet ik totaal twee uur reizen om op school te komen. Het is niet altijd makkelijk & soms moet je voorrang geven aan school maar het kan wel. Succes met je keuze!

Het is niet te combineren omdat ik heel veel weg ben met een defensie-opleiding.
Elke maar een week op de kazerne, 3 maanden full-time training waarbij je ook niet thuis komt enzo

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:06

Wat vind Je van politie te paard ???

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:07

Informeer eens bij defensie hoe en wat. bepaalde kazernes (Ermelo en Amersfoort weet ik zo uit mijn hoofd.) hebben een mogelijkheid om je eigen paard zelfs mee te nemen. Ik werk zelf bij Defensie en het is echt super leuk.
In het verleden heb ik wel eens een paard in pension gehad van iemand die voor een tijd op de kazerne bij ons in de buurt geplaatst was. Je kan er voor kiezen om intern te gaan en dan kun je je paard mee verhuizen. Natuurlijk is het hard werken maar je hebt ook echt wel vrije tijd. Met een beetje passen en meten kun je in je schema wel een paard kwijt.
Zeker wanneer je een pension stalling hebt waar t paard lekker buiten komt dan is 1 dagje minder rijden ook niet zo erg. De rijvereniging van de kazerne in Amersfoort organiseert zelfs elke maand een KNHS wedstrijd zodat je zelfs zonder eigen vervoer zou kunnen starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:07

saskiakefie schreef:
HBO diermanagement en dan Paard en management? Kun je je paardje houden, werk je in de richting van paarden, op HBO niveau. http://www.hogeschoolvhl.nl/Opleidingen ... ement.aspx

heb ik inderdaad naar gekeken, maar deze opleiding is alleen in Leeuwarden en ik woon in [plaats], en wegens omstandigheden is het de komende 2 jaar niet mogelijk om al op kamers te gaan