ROC - ben er helemaal klaar mee!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

ROC - ben er helemaal klaar mee!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 16:25

Ik moet even tot 10 tellen voor ik aan dit topic begin. Ben er echt helemaal klaar mee.

Goed, ik begin maar.

Ik ben begin dit schooljaar begonnen op het Horizon College te Alkmaar met de opleiding Handhaver Toezicht en Veiligheid. Ik wil(de) namelijk iets gaan doen bij de politie/douane.
Ik begon het jaar heel enthousiast. Ik had er zin in! De eerste weken waren wel leuk, ik had het naar mijn zin, leuke klas.. Maar hoe langer ik op de opleiding zit, hoe meer ik mij begin te ergeren. Leraren die zelf niet weten in welk lokaal we moeten, leraren die doen alsof alles niks boeit, leraren die te laat komen en vaak niet eens op komen dagen.. Lessen die vervallen, super veel!
Er gaat geen week voorbij zonder dat er een les uitvalt. Vaak is het zo dat we 's ochtends vroeg op school komen en wachten voor het lokaal, maar dat er geen leraar op komt dagen en uiteindelijk blijkt dat deze ziek is of gewoon niet aanwezig en we dus maar in de kantine moeten wachten op de volgende les.

Vandaag was het ook weer zo ver, zoals bijna dagelijks. We mochten twee en een half uur eerder weg van school. Was eigenlijk half 4 uit. Nu 2 uur! En dan er nog bij dat we vanmorgen om 10:25 braaf voor het lokaal stonden te wachten, maar dat de man waarvan we les zouden krijgen EHBO niet op kwam dagen. En dat terwijl we een EXAMEN zouden hebben! Waar gaat het heen? Later blijkt meneer doodleuk buiten te staan roken. En hij zou een kwartier later een gesprek hebben met een andere leraar. Maar.. Hoe dan? Want wij hadden les! Geen les dus.. Geen examen.. Goed voorbeeld hoor, want wij moeten er wél gewoon altijd zijn, helemaal met examens!

Ik zit er echt een beetje doorheen nu. Ik weet niet eens of ik nog wel richting de politie/douane wil. Ik weet wel dat ik klaar ben met deze opleiding. Ik ben nog niet gestopt of zo, maar ik twijfel wel erg of ik wel door wil gaan. Ben er echt klaar mee. Niks loopt goed op die school. Ik hoor het vaker, van meerdere opleidingen. Veel onduidelijkheden. Slechte leraren. Leer er niks, negen van de tien keer kletsen we alleen maar in de les en kletst te leraar doodleuk mee. Als we iets behandelen is het voor mij veel te makkelijk en verveel ik mij dood in de les.

Dan komt er ook nog bovenop dat we over zes weken stage moeten gaan lopen. Daar had ik eerst heel veel zin in. Maar ik ben zeventien, dus ik heb geen OV. En ik moet waarschijnlijk ergens stage gaan lopen wat niet bepaald dichtbij is voor mij. Dat betekend elke dag met de trein en bus heen en weer. Dus zo'n 10- 15 euro per dag wat ik zelf moet gaan lappen.
Nu zou ik dat er nog wel voor over hebben als ik het erg naar mijn zin zou hebben, veel zou leren en echt honderd procent zeker verder zou willen met deze opleiding. Maar nu weet ik niet of ik dat wel wil gaan doen... Ik moet 10 weken stage lopen namelijk, dat zou dan ongeveer 13 euro per dag zijn. 13 x 7 = €91 euro per week. 91 x 10 = €910 voor de gehele stage periode!
Nogmaals: Als ik nog net zo enthousiast was geweest als op het begin had ik het er wel voor over gehad. Maar nu ik al zo erg twijfel en ik mij dood irriteer aan die hele school, weet ik niet of ik dit wel moet gaan doen. Kan het misschien beter ergens anders aan uitgeven...

Ik voel mij nu echt heel erg nutteloos. Het voelt alsof ik hier niks leer. Ik heb VMBO- TL behaald vorig jaar, en deze opleiding is MBO niveau 3. Ik zou niveau 4 mogen doen, maar die was er voor deze opleiding helaas niet. Het is maar één klein niveau verschil met het niveau dat ik heb, maar het voelt alsof ik in een kleuterklas zit... Ik leer echt.. NIKS!

Oké, ik moest dit even van mij af schrijven.. Ik weet echt even niet meer wat ik nu moet doen. Verder gaan? Of toch besluiten te stoppen? En als ik stop... Hoe moet het dan? Want ik ben nog leerplichtig..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:29

Als die school zo slecht is wat betreft leerkrachten, content, uitval... dat moet toch ergens aan te geven zijn?

Celine_Famke

Re: ROC - ben er helemaal klaar mee!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 16:34

Ik zou het eigenlijk niet weten..

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:36

Ik herken je gevoel heel erg :j

Ik ben afgelopen september begonnen bij ROC Leiden, nieuw gebouw, hartstikke leuk! Dacht ik..

Wat je zegt, de eerste weken waren leuk, leuke klas (klas 1A), leuke leraren!
We hadden wel een vrij grote klas, 32. Waarvan de helft elke keer niet op de klassenlijsten stond bij elke docent.
Na 3 weken bleken ik en de andere die niet op de klassenlijst van 1A stonden in een andere klas te zitten: 1D.
Maar, die klas bestond nog helemaal niet! Stond geen rooster voor online, had geen mentor, niks.
Nou goed, uiteindelijk zaten we dus met zijn dertienen in 1D.
Elke week hadden we een andere docent als mentor, docenten kwamen niet meer opdagen of waren te laat (konden het lokaal niet vinden, terwijl wij dat wel konden..), docenten gaven geen les want ze wisten zelf ook niet wat ze ons moesten geven, vervolg: De hele les zitten Facebooken en Bokt want ja, als de docent niet weet wat ik moet doen, hoe moet ik dat dan weten?
Of les hebben in een sportlokaal terwijl we Leerbaan en Burgerschap moesten hebben..
Echt, wat een rotschool was dat!

De helft van de klas had ook nog eens geen stage (waaronder ik) want die was bijna niet te vinden, aangezien er veel te veel leerlingen op deze opleiding zitten.

Ik ben uiteindelijk 30 januari gestopt na een gesprek met 1 van mijn vakdocenten, want ik had echt het gevoel dat ik tijd verspilde..

Mijn tip: Praat er eens met een docent/je SLBer over, misschien komt die nog met ideeen?
En als het allemaal slecht geregelt is: Een klacht indienen!

Sorry voor mijn hele verhaal, moest het even kwijt :+

RivaldoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:38

Een beetje herkennen doe ik het wel. Ik volg doktersassisente op het MBO in amersfoort. Héél veel problemen gehad met leraren, lessen en indelingen. we werden van hot naar her gestuurd en kregen regelmatig dreigmails met 'als het morgen niet ingeleverd is dan..'. leraren die ons uitstervende generatie durfde te noemen, te groote klas waardoor de helft maar een opdracht kreeg omdat ze nie voor zoveel les wilde geven enz. werd er doodziek van. Veel gepraat, gejankt en ruzie gemaakt en uiteindelijk hebben we er aan toe moeten geven. een ROC is en blijft een ROC. je wordt in het diepe gegooid of je nou niveau 3 of 4 doet. Het is een rommel, leraren zijn regelmatig dingen kwijt van je en weten zelf amper waar ze aan toe zijn. naarmate school vorderde hebben we het maar geaccepteerd en er maar gewoon wat van gemaakt hebben en dan gaat het beter. Je zal echt moeten leren accepteren dat een ROC (de meeste) zo zijn. Je moet gewoon achter ontzettend veel dingen aanzitten. Nu heb ik echt genoeg geleerd waardoor ik me bijna doktersassistente kan noemen mede door een aantal leraren die er wél wat van maakte maar ook grotendeels door de stages die ik heb gehad.

Het is heel lastig maar je moet echt even doorzetten. het is zo'n overgang van TL naar het MBO.. maar straks als je stage loopt weet je wel weer waar je het allemaal voor doet. stage en school zijn zo'n verschil dat is bijna niet te vergelijken. Kijk wat je er van vind na je stage, als stage je ook niet aanspreekt misschien naar iets anders kijken? je bent nog jong om je toekomstkeuze te maken en het is helemaal niet gek als je dat op je zestiende nog niet weet. En wat reiskosten betreft, ja het is veel vooral als je nog geen OV hebt. maar moet je daardoor je toekomst laten zitten? grote kans dat je gewoon ver moet reizen ook al doe je een andere opleiding. Kijk het even aan tot na je stage en beslis dan! Succes!

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:39

Wordt de opleiding nog op een andere school gegeven? Als ik jouw verhaal zo lees erger je je het meest aan de chaos op school. Je zou ook je stage kunnen proberen en als het daar wel leuk of interessant is, met iemand van je stage praten, misschien weten zij ook nog een betere opleiding.

angelxroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:41

Hier hetzelfde.
Ik doe de opleiding verpleegkunde niveau 4. Ik moet ook stage lopen en het is toevallig dat ik nu een student ov heb, maar vorig jaar niet.
Ik had duidelijk aangegeven dat ik graag een stage plek in de buurt zou willen hebben, omdat ik anders elke keer zo ver moet reizen.
Dit jaar heb ik nu voor de derde keer een stage plek ver weg gekregen. En dat terwijl mensen die daar in de buurt wonen, een stage plek bij mij in de buurt krijgen.
Ook het niet weten in welk lokaal ze moeten is een probleem. Vorig jaar hebben we zelfs een docent gehad die de helft op de computer moest opzoeken, omdat ze het antwoord niet wist.
Deze dingen hebben we al vaak aangegeven, maar er word weinig mee gedaan.

Anne___

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:43

Dit komt mij zo bekend voor, heb zelf 3 verschillende opleidingen gevolgd op verschillende scholen en ben mede door het bovenstaande gedoe vaak gestopt met die opleidingen. Momenteel volg ik (al) 3 jaar een opleiding waarvan ik anderhalf jaar stage loop, die andere ander half jaar dat ik wel op school heb gezeten was het ook vaak een zooitje.. Ik denk dat het niet uitmaakt naar welke school je gaat er is altijd wel dit soort gezeur.

Je zou kunnen gaan dreigen met de schoolinspectie, of daadwerkelijk een klacht daarheen sturen, heb gemerkt dat ze daar gevoelig voor zijn, maar dan denk ik dat het nog lang gaat duren voordat je verbetering gaat zien.

Hoeveel jaar moet je nog?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:47

Ik heb twee jaar van mijn opleiding geen fatsoenlijk duits gehad, de eene malloot na de andere kwam op dagen.
En ondertussen maar de leerlingen de schuld geven, dat wij zo vervelend doen.
Ja sommige waren inderdaad niet zo gemotiveerd meer, maar kan je dat verwachten met dat geslinger? Daarbij was lang niet iedereen vervelend.
Hoe dan ook, ik wil gewoon 3 jaar lang goed duits hebben gehad. Nu loopt ik onwijs achter op mijn vervolg opleiding.

Gelukkig zijn dingen waar ik voor gewaarschuwd was zoals cijfers die zomaar verdwijnen niet gebeurd, en heb ik 3 jaar lang een hele goede slber gehad die van aanpakken wist.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:49

Idd klachten sturen en het steeds hoger opzoeken als je het gevoel he t dat ze niks met je klacht doen.

Heb ik ook gedaan en uiteindelijk eindigde ik vrij hoog buiten de school en toen werd school kwaad... tja niet mijn probleem dat zij niks willen doen met klachten en ze vervolgens controle krijgen.

Oftewel laat je klacht horen en laat je niet wegsturen voor ze er echt wat aan doen!

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:57

Hier hetzelfde met ROC Aventus Apeldoorn, vorig jaar uiteindelijk toegezegd gekregen dat ik mijn diploma heb gehaald, maar na een heleboel (onbeantwoorde) e-mails en telefoontjes heb ik hem nog steeds niet kunnen ophalen.

En dat na 3 jaar ongeregelde bende met toetsen die na 2 jaar nog niet zijn nagekeken, docenten die lessen geven waarin ze niet geschoold zijn etc etc.

Heb meerdere klachten ingediend maar hier is weinig mee gedaan..

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 16:58

Ik dacht al dat er mensen zouden zijn die het zouden herkennen. Toen ik begon met de opleiding werd ik al van meerdere kanten gewaarschuwd voor het Horizon College. Maar ik dacht dat het nooit zo erg zou zijn.. Blijkbaar toch wel.

Ik ga het er vanavond met mijn ouders over hebben. Ben benieuwd wat die er van vinden en of ze een klacht in willen gaan dienen.

Ik twijfel echt heel erg of ik door wil gaan met de opleiding. Stage wordt enorm door voor mij en ik weet niet of ik dat er momenteel voor over heb..

Deze opleiding duurt 2 jaar.

Maar ik ga nu even hardlopen, ben zo weer terug.. Het er even af lopen haha

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:02

Ik heb in aalsmeer op het MBO gezeten en daar was het ook een takkezooi.
Mijn broertje op het HBO had hetzelfde, ook een drama.
Het is overal lijkt wel, heel triest.
Ik ging voor 3 maar ben met een niveau 2 diploma vertrokken vanwege de ellende.

renateeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:03

Hier ongeveer hetzelfde, ik doe BBL doktersassistente. En voor onze klas is het heel slecht te begrijpen dat als je maar één dag per week naar school komt om te leren waar je echt al mee bezig ben, niet te kunnen leren omdat de leraren er gewoon weg niet zijn!?

Bijvoorbeeld medisch technisch handelen, ik leer meer op mijn stage plek dan op school. Dit kan eigenlijk totaaal niet natuurlijk, zeker niet als er wel van je verwacht wordt dat je in 2 jaar een volleerd doktersassistente bent. Ik ga op dinsdag maar school, en raad is op welke dag er altijd lerarenoverleg is? Ja juist op dinsdag.
Nu vind ik het niet heel erg qua lessen, omdat mijn stage erg bereidt is om alles 600x uit te leggen en me met alles te helpen. Maar er zijn heel veel stages die het helemaal niet prettig vinden.

mirtedl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:05

Ik ken het ook...

Ik zit in het 2e jaar op het ROC Leiden.
Ik dacht fijn in het nieuwe begin op een nieuw gebouw maar oei wat valt alles me tegen.
Nu vind ik mijn opleiding ook echt vreselijk dus dat maakt voor mij alles nog erger..

Anne___

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:11

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:15

Jeetje wat een chaos!! In principe komen jullie dan uiteindelijk ook naar aan de lesuren die je jaarlijks behoort te hebben om bepaalde certificaten/modulen af te kunnen sluiten lijkt me.
Toen ik nog op het MBO zat as het ook een chaos, maar leraren waren er wel en lessen gingen bijna altijd door.
Schandalig dat zo'n examen gewoon vervalt zonder goede reden, iets waar je waarschijnlijk hard voor geleerd hebt.

Wat vinden je ouders hier van? Ik zou ook overwegen een klacht in te dienen bij school en zelfs bij de onderwijsinspectie als er niets me gedaan wordt! Dit moeten je ouders dan doen.

Misschien is het een idee voor de stage dat je op zoek gaat om ergens intern te kunnen doordeweeks voor die 10 weken? Dan hoef je enkel in het weekend heen en weer te reizen. Misschien kan school daar iets voor je in betekenen?

Overigens kun je op de site van de onderwijsinspectie zien hoe een school aangeschreven staat.
Als ik zoek op jouw school (Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie + Alkmaar) en ik kies ROC Horizon Collega (Kruseman van Eltenweg) zie ik twee opleidingen op die school die onvoldoende zijn en waarvan het toezicht verscherpt is sinds juli 2013.
Als je dan op de opleiding klikt lees je ook dat examenkwaliteit van een bepaalde opleiding ernstig tekortkomt.
En bij de andere opleiding klopt de verhouding tussen gediplomeerde uitstroom en de totale uitstroom van studenten uit de instelling niet.

Kijk zelf maar eens:
http://toezichtkaart.owinsp.nl/schoolwi ... ek_scholen

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:26

Je kan ook een maandreiskaart nemen. Had ik ook vroeger, scheelt veel geld.

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:59

Als je klachten hebt over een bepaalde instelling kan je bij JOB die klacht doen. Tevens moet een school verplicht jouw 850 klokuur les te geven. Komen zij daar niet aan? Dan kan je uiteraard de inspectie inlichten. Volgend schooljaar zul je te maken krijgen met Focus op Vakmanschap. Dat is vanuit de regering ingesteld. Dat houdt kortweg in dat je meer uren op school en voor school moet maken. (Dus meer stage en begeleidende uren. ) Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan invullen...

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 21:02

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 23:36

Hoor hier in de omgeving ook niks anders als gezeur met het roc.. ik heb er 2 opleidingen gevolgd en beide afgemaakt maar ik ga er echt nooit meer naar terug, het is 2 jaar niets anders als gezeik geweest, ze communiceren niet met elkaar, alles loopt langs elkaar heen en er word niet fatsoenlijk les gegeven.
Uitzonderingen daargelaten want in het laatse schooljaar had ik wel 2 leraren die wel hun best deden voor je, maar ook een paar... ik zeg er niks meer over :Y)

SoAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 23:42

Wat herken ik mezelf in dit verhaal zeg!
alleen is het bij mij een andere opleiding, veel dingen inderdaad slecht geregeld en
veel leraren boeit het gewoon echt niks wat je doet..
gek wordt ik er van! ik ga gewoon echt elke dag met tegenzin naar school en zit de zondag avond mezelf al depressief te bedenken dat ik de volgende dag naar school moet...

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 09:44

Lang leve het roc... Als je dacht dat het saxion slecht geregeld was en niet erger kon, kom je op zo'n poedersuiker terecht..

Ik herken echt alles wat je noemt.. en dan niet te vergeten al die leraren die les geven maar eigenlijk hartstikke incompetent zijn

SoAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 18:54

dacht er vandaag eens over na, wat heb ik tot nu toe dit jaar geleerd?
eigenlijk vrij weinig.. daarvoor ga ik nou eigenlijk niet naar school...

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 19:09

Ik kan je de hand schudden. Zelfde school andere opleiding,maar zo ontzettend slecht. Leren doe je er niet, hele dag achter de pc en niks doen.. drama school. Was er maar zn organisatie die dat soort dingen in de gaten houd.