Hoe ver gaan in de zorg voor ouder/grootouder

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nickytje

Hoe ver gaan in de zorg voor ouder/grootouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 13:37

Dag Bokkers :)

Ik ga proberen om dit verhaal zo kort mogelijk te houden, en om de dingen zo duidelijk mogelijk
te beschrijven. Kort, dat zal wellicht moeilijk zijn, aangezien het nu eenmaal een lang verhaal is.

Het zit zo... (Eerst een stukje geschiedenis). Ik heb nooit een band gehad met mijn vader.
Niet toen ik kind was, niet nu, er is gewoon veel te veel gebeurd. Hij heeft nooit gezorgd voor zijn gezin,
mijn moeder altijd belogen en bedrogen, nooit gewerkt. Dus alles kwam terecht op de schouders van mijn
lieve mama, die nu helaas 6 jaar geleden, is overleden. Mijn grootmoeder zal altijd de kant kiezen van mijn
vader, haar zoon. Met haar heb ik ook geen band, en dat heeft zo zijn redenen. Om een klein voorbeeldje te noemen, schold ze me ooit uit voor ho*er omdat er een vriend van me bleef slapen. Het feit dat mijn vader nooit anders deed dan vreemdgaan, dat laat haar koud...

Nu is het zo dat mijn vader sinds een 3-tal jaren is ingetrokken bij mijn grootmoeder. Zij had toen destijds haar heup gebroken en hij wilde liever niet dat zij alleen in huis sliep... Prima, dat kan natuurlijk.
Een dikke maand geleden kreeg ik telefoon van de overbuurvrouw van vader/grootmoeder, of ik onmiddellijk
kon komen want er was iets met mijn vader, de ambulance was verwittigd.
Ze dachten eerst aan een herseninfarct, maar het bleek achteraf een subcomatieve toestand te zijn, omdat zijn bloedsuikergehalte VEEL te hoog stond. Mijn vader is diabetes patient, die zijn voeding en medicatie geheel verwaarloost. In het ziekenhuis werd zijn dieet nogmaals uitgelegd, zijn medicatie bijgesteld en hij kon weer naar huis.

Nu zou je denken, wat is jouw probleem. Wel, dat is het volgende. Sinds enkele weken kan mijn vader geheel niet meer uit de voeten. Je kan hem gerust immobiel noemen. Hij belde bv. zo eergisteren naar mij, of dat ik hem uit de zetel recht wilde trekken. Hij wast zich niet, de medicatie is één groot vraagteken, warm eten doen ze beiden niet (er kwam speciaal eten via OCMW maar dat hebben ze geannuleerd omdat ze het niet lekker vonden....). Ik mag onder geen beding de dokter bellen, want vaders heeft zich niet gewassen (zegt hij zelf he), hij kan amper wandelen, zeker niet meer met de auto rijden, niet koken, ... Alles... Zowel mijn vader als grootmoeder zijn niet meer in staat om voor zichzelf te zorgen. Ze zijn respectievelijk 68 en 88 jaar oud. Ik heb al contact met de sociale dienst van het ziekenfonds, maar ze willen niets van hulp aanvaarden. Wanneer die dame langskomt en vraagt hoe het gaat, komt er steevast het antwoord: "ja we trekken onze plan wel...". NIET DUS. En S. van de sociale dienst weet ook hoe de vork juist in de steel zit, maar dat meisje kan geen kant op, zolang zij geen hulp willen.

Mijn probleem is dus dat nu alles op mijn schouders komt. Ze rekenen op mij om te gaan winkelen, om mijn vader recht te helpen wanneer hij simpelweg niet kan opstaan, ... Ik heb uiteraard zelf ook een leven dus ik heb niet altijd tijd. Mijn grootmoeder is niet meer best van onthouden en schold me laatst uit voor het ergste omdat ik hen zogezegd met opzet een heel weekend zonder eten had laten zitten. Ze beweerde dat ze me had gebeld, maar dat is helemaal niet waar...

Ik zit aan het einde van mijn latijn en ben dit grondig beu... Ik wil niet opdraaien voor alle ellende, en zeker niet voor 2 mensen waar ik nooit iets aan heb gehad. Voor de dingen die ik nu doe, krijg ik letterlijk stank voor dank..

Iemand ooit voor dezelfde situatie gestaan? Misschien is het herkenbaar voor iemand. Wat zouden jullie doen in deze situatie? Mochten er nog vragen zijn, of iets is niet duidelijk, dan hoor ik het wel.
Als je tot hier bent geraakt, dan oprecht dankjewel om het lange verhaal te lezen!

Liefs

Nicky

Brainless

Re: Hoe ver gaan in de zorg voor ouder/grootouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:45

Toch contact opnemen met de huisarts.
Uitleggen dat je je zorgen maakt en ook uitleggen dat hij niet op hulp van andere zit te wachten, maar dat hij zich verwaarloost en dat jij je grote zorgen maakt.
De huisarts kan dan op "verrassings"bezoek gaan.
De huisarts van mijn opa komt ook af en toe even binnenvallen (als hij in de buurt is) om te kijken hoe het gaat.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:47

Jeetje wat een nare situatie zit je in. Respect dat je tot dusver nog hulp hebt geboden en het je nog niet teveel is geworden. Het enige wat ik je mee wil geven is dat je jezelf nu moet gaan beschermen, anders ga jij hier aan onderdoor. Laat ze helpen door de sociale dienst, of laat ze opnemen maar trek je handen er van af. Jij kunt dit niet behappen en kàn ze simpelweg niet de hulp geven die ze nodig hebben. Heel veel sterkte en wijsheid gewenst!

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:47

Wat een klote situatie. Ze zetten je op deze manier op een hele vervelende manier voor het blok. Heb je al eens met ze besproken dat jij deze zorg niet kan (en wil!) dragen en dat ze hulp zullen moeten accepteren?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:51

Wat een vervelende situatie inderdaad. Je wordt zo flink voor het blok gezet, maar je kunt zelf ook niet hen de zorg bieden die ze nodig hebben.

Huisarts inschakelen inderdaad, misschien maatschappelijk werk? Sociale dienst?

Je hebt hier zeker hulp bij nodig, dit gaat zo niet goed komen :\

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 13:53

@Brainless: Ik ga inderdaad al volgende week een afspraak maken met de huisarts, dat hij bij hen op huisbezoek komt. Qua insteek heb ik formulieren van het ziekenfonds die moeten worden ingevuld door de huisarts. Die formulieren gaan over zelfredzaamheid. Ik hoop ook dat ze dan inzien zelf, dat het zo niet verder kan. Bedankt voor je tip!

@Faelivrin: Dankjewel. Dat ik er zelf aan onderdoor ga, wil ik ten alle kosten vermijden. Het vervelende is dat ik hen niet zomaar kan laten opnemen in bv. een rusthuis (wat nodig zou zijn hoor, voor beide). In België kan niets van hulp 'verpicht' worden. Bv. thuishulp, moeten zij echt zelf aanvragen. Maar het zijn beide heel rare mensen, en zouden denk ik, nooit een vreemde aanvaarden in hun huis...

@Knoffer: Ik heb hen inderdaad al verteld dat ik binnenkort weer fulltime aan het werk ga, en dat ik dan nog veel minder tijd heb. Mijn grootmoeder ziet wel in dat de situatie zo niet meer verder kan, maar zij laat dan weer alle beslissingen over aan mijn vader. Die op zijn beurt ook vindt dat alles zo prima kan en dat hij geen hulp nodig heeft. En om je een idee te geven: Hij ligt de ganse dag op bed, en plast bv in een emmer... Hij raakt zelfs niet meer op het toilet. Zijn broek is ook regelmatig nat. Hoezo, geen hulp nodig... Gek he!

Dankjewel voor de reacties!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:53

Wat een vervelende situatie!
Ik zou eerst eens overleggen met de huisarts en anders het OGGZ inschakelen, zij zijn speciaal voor mensen die zorg weigeren terwijl ze het heel hard nodig hebben.
Het OGGZ bestaat veelal uit mensen van de sociale dienst, gemeente, geestelijke gezondheidszorg, artsen thuiszorg enz. zij zullen dan samen proberen toch hulp op te zetten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:54

Tja, ik ben daar makkelijk in, zeker helemaal in jouw situatie en hoe je hier alles beschrijft:

Bekijk het maar!

:evaw:

Laat het maar over aan de huisarts, die schakelt hulp in en ze moeten het ermee doen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 07-03-14 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:55

Tsja, moeilijk. Ik had het hier laatst met mijn vriend over. Ik zou mijn ouders namelijk nooit naar een verpleeghuis o.i.d. sturen en vind dat ik tot op zekere hoogte de verplichting heb de zorg op me te nemen wanneer dat nodig is. Als ik er goed over nadenk is dit absoluut geen probleem voor mijn moeder, of allebei mijn ouders. Maar stel dat mijn moeder komt te overlijden, dan weet ik niet hoe vaak ik mijn vader nog zie, maar weet ik wel dat het elke keer met tegenzin zou zijn. Ik heb namelijk ook een slechte band met mijn vader. Nu ben ik geloof ik jonger dan jij en zijn mijn ouders nog alles behalve hulpbehoevend, dus ik weet niet hoe het ter zijner tijd zal zijn. Gelukkig heb ik ook nog een broer en twee zusjes. Heb jij geen zussen/broers? Lijkt me heel zwaar om in jouw situatie te zitten, zeker als je oma en vader zich zo opstellen.

Waarschijnlijk heb je niet zoveel aan mijn verhaal, maar sterkte!

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 13:56

De huisarts is inderdaad de volgende stap. Hij komt aan de hand van de formulieren bepalen hoe het
zit met hun zelfredzaamheid. De sociale dienst wil hulp bieden, maar zij kunnen geen kant op wanneer de klant de aangeboden hulp weigert.

@Ragdollcat: Wat jij zegt, dat zit inderdaad heel dichtbij. Ze weten dat ze in een problematische situatie zitten, maar ontkennen toch alle problemen (zeker wanneer er iemand van de sociale dienst bij aanwezig is). Ik heb al vaker gedacht: "wel, als er geen probleem is, hebben jullie mijn hulp ook niet nodig!"

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:59

Ja, het is heel moeilijk dit.

Maar als zulke mensen zo slecht over je denken en nooit naar je omkijken en je slecht behandeld en geen band met je hebben. Dan mogen ze het zelf zien te rooien ook.

Daar ben ik heel hard en makkelijk in.

tyleysmiley

Hier een ervaringsdeskundige,ik kan niet in jouw schoenen staan,maar als ik alles terug kon draaien deed ik dit:helpen waar ik helpen kan,beter later spijt krijgen van iets wat ik heb gedaan,dan van iets wat ik heb gelaten.
Ik had al jaren geen contact met mijn vader en die heeft wel wat meer geflikt als ik jouw verhaal zo lees...tot ik van de ambassade een telefoontje kreeg:mijn vader was heel plots overleden in het buitenland,ik heb geen afscheid van hem kunnen nemen,niks meer kunnen zeggen,helemaal niets en dat is zo vreselijk moeilijk,ondanks de vreselijke rotjeugd die ik heb gehad dankzij hem...

dito

jeetje en dat te bedenken dat de zorg er almeer naar toe gaat dat de familie veel meer gaat doen. Aan de bel trekken hoor meis anders trekken ze je met alles aan je vestje want zo is de zorg tegenwoordig. Vooral gekeken naar jullie situatie zal dit jou helemaal leegslurpen wat zonde is. Dit heb je niet zien aankomen en zit je niet op te wachten. Ik vind het al knap wat je tot nu toe hebt gedaan!

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 14:00

@luf_horses: Ik heb zeker wel iets aan jou verhaal hoor! Mocht het mijn moeder geweest zijn, had ik met veel liefde en plezier de zorg voor haar op mij genomen, in de mate van het mogelijke, absoluut!

Ik ben trouwens bijna 30 jaar en heb nog een stiefzus van 45 jaar. Haar verhaal is exact het mijne, ook geen band met vader en grootmoeder, en ook haar moeder is helaas enkele jaren geleden overleden.
Het zit haar ook heel hoog hoor, dat is net hetzelfde als bij mij. Mijn grootmoeder gedraagt zich ook heel vijandig naar mijn stiefzus toe.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 14:01

Ik zou het OGGZ eens bellen gewoon ter informatie, ik denk echt dat zij iets voor jou kunnen betekenen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 14:01

Ragdollcat schreef:
Tja, ik ben daar makkelijk in, zeker helemaal in jouw situatie en hoe je hier alles beschrijft:

Bekijk het maar!

Nou ja dat vind ik wel erg hard.

Zeker in de maatschappij van tegenwoordig is hulp nodig hebben/ afhankelijk zijn van een teken van 'zwakte' en geen enkel mens vind het leuk om toe te geven dat iets niet meer gaat of kan. Dat moment probeer je te ontkennen en anders zolang mogelijk uit te stellen. Bovendien gaan veel dingen erg geleidelijk en ben je al ver voorbij het station 'gaat niet meer' eer je dat zelf goed en wel beseft.

Een stevig gesprek met je vader is echter wel nodig, maar ga eerst langs bij de instanties die je kunnen helpen. Dus ook een huisarts. Pas als er echt zichtbare verwaarlozing is kunnen ze 'goed' ingrijpen.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 14:05

Ik begrijp dat het voor veel mensen hard klinkt hoor. Ik wil zeker ook niet overkomen als een
onmens. Maar ergens hebben zij mij zelf in deze positie gezet. Altijd stank voor dank, ik heb nooit
wat goed kunnen doen, maar nu zou ik wel moeten opdraaien voor de zorg.

Als ik alleen met hen ben, en hen aanspreek op het feit dat het zo niet meer gaat, dan erkennen ze dat ook. Ze spreken mij niet tegen in het feit dat mijn vader amper nog op zijn benen kan staan, en dat mijn hoogbejaarde grootmoeder niet voor zichzelf kan zorgen, noch voor hem.

Maar als ik dan actie wil ondernemen en hulp wil bieden via de sociale dienst, dan weigeren ze dat,
en zeggen ze dat ze hun plan wel kunnen trekken. Ze weigeren gewoon om iemand enkele uren in huis te nemen die ze niet kennen. Mijn vader en grootmoeder vertrouwen echt niemand, zelfs mij niet...

En echt een diepgaand gesprek aangaan met mijn vader... Dat kan ik niet (en zou ook niets helpen geloof ik), daarvoor is er net iets teveel gebeurd in het verleden. Het verhaal is uiteraard nog veel langer dan hetgene ik hier snel kan neertypen.

Edit: het OGGZ is geloof ik een Nederlandse instantie? Bestaat dit ook in België? Ik ben nu bezig met de sociale dienst van het ziekenhuis waar hij heeft gelegen recentelijk, en de sociale dienst van het ziekenfonds. Dat zijn de mensen die in deze situatie hulp kunnen bieden. Hulpmiddelen, thuishulp, tot opname in het rusthuis toe. Zij willen en kunnen heel veel betekenen, maar ze moeten het ook nog toelaten.
Laatst bijgewerkt door Nickytje op 07-03-14 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 14:07

Je schrijft geen band met ze te hebben. Dan zou ik me maar eens wat strenger/afstandelijker op gaan stellen. Dus huisarts bellen... en ook aangeven bij hem dat jij geen tijd/zin hebt. Daarnaast ook bij vader en oma aangeven... en dus bot en duidelijk... zeggen dat jij dat niet gaat doen.
Jij moet de grens aangeven van wat jij kan en wil doen... en niet steeds daarover heen gaan. Dus ook zeggen... als pa aangeeft bij iemand dat ze geen hulp nodig hebben van instantie dat jij dat niet wil opvullen... want kennelijk verwachten ze dat wel.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 14:09

Ik stel me best al wel afstandelijk op hoor. 2x per week ongeveer ga ik voor hen winkelen
en verder heb ik al overal mijn handen vanaf getrokken. Ik ga hen echt niet komen wassen ofzo, dat kan ik niet. Mag er nog niet aan denken.

Een veel jongere zus van mijn grootmoeder, komt om de 2 weken bij hen poetsen (wat uiteraard niet vaak genoeg is).

Mijn huisarts weet gelukkig hoe de vork aan de steel zit, en weet ook dat ik die hulp niet kan en wil bieden.
Dus ik ben benieuwd wat hij volgende week kan zeggen/betekenen. Misschien dat hun ogen open gaan, nadat de dokter zijn visie erop geeft.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 14:12

Heb je geen nicht/neef die met je mee kan?
Het geeft niets dat je het allemaal te veel vind hoor, het is juist goed dat je dat erkend en dat je toch probeert een oplossing te vinden.

Kun je niet afspreken dat je bv 2x per week (op vaste dagen/tijden) komt om te helpen en dat ze voor de andere dagen/problemen ander hulp moeten inschakelen?
Dat je rustig uitlegt dat je graag wilt helpen, maar dat het (zoals het nu gaat) te veel voor je is?

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 14:12

inderdaad heel duidelijk je grens aangeven.

Ik had het niet gedaan voor mijn moeder en stiefvader, zoek maar een ander.
Gelukkig voor mij ze beiden dood.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 14:13

Als ik jou was zou ik een gesperk aangaan met hun huisarts jou probleem voorleggen, dat je hun niet de zorg kunt geven die ze nodig hebben.
Gezien je verleden zou ik heel duidelijk zijn naar je vader en oma, als ze de professionele zorg niet accepteren, dat ze dan geen zorg hebben.

Inderdaad wat er gezegd is: Bekijk het maar :evaw:

Ik werk zelf in de thuiszorg en het gebeurd vaker dat er zorg ingeschakeld wordt en dat de client het niet nodig vindt.

succes

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 14:15

Ragdollcat schreef:

Bekijk het maar!

Laat het maar over aan de huisarts, die schakelt hulp in en ze moeten het ermee doen.

Idd, dit zou mijn reactie ook zijn.. Hoe hard misschien ook.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 14:16

Het is zeker iets wat veel energie en tijd kost,en zeker niet makkelijk om te doen. Vele vinden het ook "raar" om je moeder of vader te moeten wassen en helpen etc.Vaak vinden mensen het zelf ook niet fijn, het niet afhankelijk willen zijn van een ander (vreemde) en hun willen laten helpen door een vreemd iemand. Ik snap dus enigszins je vader zijn kant misschien wel,omdat hier mijn vader ook nooit een ander in huis wilde. Het was ook een soort trots wat hij bezat.

Ik denk in jouw situatie dat jouw vader teveel hooi op zijn vork genomen heeft,en misschien bang is voor een reactie om hulp te vragen. Dit kan zijn bang dat ze denken dat hij het niet wíl doen, of geen respect heeft om dit te doen maar dat zal vast en zeker niet zo zijn anders was hij er niet aan begonnen. Het is juist heel goed om te zeggen "ik red dit niet alleen,ik heb hulp nodig". Je vader kan niet voor andere zorgen,als hij niet aan zichzelf en zijn gezondheid denkt.

Je vader zal in moeten zien dat hij anders het zelfde erbij kan zitten of liggen als je grootmoeder,en zo heeft niemand er dan wat aan. Misschien kan je voorstellen om te zeggen we halen iemand in huis, om te helpen, en jij blijft er in eerste instantie bij om op te letten of iets. Dat geeft hem misschien ook een fijner gevoel.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 14:16

Buiten mijn stiefzus is er geen directe familie meer. Ik heb wel een neef,
maar dat is langs mijn moeders kant, en die man heeft er helemaal niets mee te maken :)

Mijn zus werkt nog als hondenkapster en is net een nieuwe studie begonnen. Heeft ook nog een dochter
dus zij heeft ook heel weinig tijd. Wat ik begrijp hoor, ik neem haar helemaal niets kwalijk.

Ik las hier iemand die vertelde over het geen afscheid meer te kunnen nemen van haar overleden vader...
Persoonlijk zou ik hier geen moeite mee hebben. Op zich heb ik hem niets meer te vertellen, er valt niets meer goed te maken, dat punt ben ik al lang voorbij.

En vaste dagen afspreken om hen te helpen... Mocht ik langskomen en vragen of ik wat zal poetsen, dan mag ik dat niet, want dat doet haar zus al! Ze laten maar heel weinig toe, daarom dat ik op het punt sta om ook helemaal niets meer te doen buiten de huisarts te contacteren. Jammer maar helaas dan.