Problemen belastingdienst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Problemen belastingdienst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 20:04

Sinds juli 2013 ben ik elke maand aan het bellen met de belastingdienst. Soms verandert er iets, maar het is eigenlijk nog steeds niet goed gekomen. Telkens krijg ik te horen dat het een fout is in het computersysteem en dat ik zelf niks anders kan doen dan afwachten. Ik heb een brief geschreven naar het hoofdkantoor, maar dit loste ook weer niks op. Is er dan niks anders wat ik kan doen dan elke keer blijven bellen? Ik wordt er echt een beetje geëmotioneerd van dat ik steeds maar rustig moet blijven tijdens de telefoontjes omdat ik ook wil dat het netjes wordt opgelost, maar dat ik al bijna 1000,- heb misgelopen aan toeslagen en ik steeds te horen krijg dat ik niks kan doen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 08:44

En stel voor de inkomstenbelasting komt straks. Volgens de belasting zal bij hun in het systeem de fout eruit moeten zijn al voor ik kans maak op de zorgtoeslag waar ik recht op heb. Ik lijk dit "spelletje"op deze manier te verliezen. Echt niemand een idee wat ik kan doen? ik kan er zo slecht tegen dat ik al zo lang bezig ben en dat ik straks gewoon pech heb als de fout bij hun niet op tijd wordt opgelost.

MarlindeRooz

Re: Problemen belastingdienst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 08:47

Rechtsbijstand?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 08:49

Bel met de ombudsman wat je mogelijkheden zijn om klacht in te dienen en eens wat meer druk te zetten.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 08:58

janouk schreef:
Bel met de ombudsman wat je mogelijkheden zijn om klacht in te dienen en eens wat meer druk te zetten.

Bedankt! Ik ga even op zoeken of hun mij zouden kunnen helpen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 09:11

Begrijp het probleem niet helemaal. Maar misschien is het vergelijkbaar met dit verhaal:
Ik kreeg vorig jaar een brief van de belastingdienst dat ik geen zorgtoeslag meer zou krijgen omdat ik te veel in box 3 zou hebben. Nou heb ik een beetje spaargeld, maar dat valt ruim onder de norm. Maar eens gebeld. Man bij de belastingdienst vertelde mij dat ik een bedrag 'tegoed' heb dat meegenomen wordt als bezit in box 3. Volgens de belastingdienst is het een schenking OP PAPIER van mijn moeder aan mij. Als die schenking er zou zijn, wordt hij pas bij haar overlijden uitgekeerd. Ik heb het nagevraagd en die schenking bestaat niet eens.

Toen heb ik gewoon opnieuw zorgtoeslag aangevraagd, via de website. Dat ging zonder moeilijke vragen. Ik dacht, als er een probleem mee is, hoor ik dat wel. Nooit iets gehoord en nu weer gewoon toegewezen gekregen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 09:25

Volgens mij kan je gewoon via, ik dacht, toeslagen.nl (of iets in die richting) je gegevens aanpassen? Hierdoor kan je ook gewoon weer toeslagen krijgen. Heb ik ook gedaan, alleen in mijn geval moest ik terugbetalen (wat ik zelf al wist).

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 09:28

Toeslagen en inkomstenbelasting zijn niet aan elkaar gekoppeld TS. Vreemd, maar het is zo, dus je probleem zal daar niet in terugkomen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 09:48

Ik zal het wat beter uitleggen. Wij wonen sinds begin 2013 samen. Toen ik de toeslag aanvroeg was alles goed voor ongeveer 3 maanden. Er was een adresonderzoek gaande omdat de vorige bewoner zich niet had uitgeschreven. Toen heeft de gemeente mijn vriend per ongeluk uitgeschreven en ook gelijk weer ingeschreven.sindsdien lukt het de belastingdienst niet meer om in de computer te verwerken dat we een samen levings contract hebben. Toen moest ik dus een deel zorgtoeslag terug betalen. En sinds die tijd krijg ik dus enkel voor mij toeslag. Ik werk, maar mijn vriend studeert waardoor we elke maand nu ongeveer 100 aan zorgtoeslag niet krijgen. Het is dus een fout in het systeem watik zelf niet kan veranderen, maar hun schijnbaar ook niet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 14:56

Dat is wel heel vreemd ja. Ik zou de ombudsman er bij halen. Of VARA's Kassa er op afsturen. Of zo'n ander consumenten beschermings programma van TV. Sterkte hoor, wat een gedoe!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:00

Zou eens naar de belastingtelefoon bellen en om een supervisor/manager vragen direct als je het telefoon gesprek begint :j Wil soms wel eens helpen, belastingdienst houdt geen 'belregister' bij dus eerdere telefoontje zijn niet terug te zien.

Heb je de tip van nogmaals proberen aan te vragen al uitgeprobeerd die iemand anders zojuist al opperde?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:07

kan je vriend zelf geen toeslagen aanvragen? Of moet dat persé samen omdat je dat samenlevingscontract hebt?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:16

Als je een samenlevingscontract hebt en op hetzelfde adres woont ben je elkaars toeslag partner ....:)

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:17

Het eerste wat ik me afvraag: de Belastingdienst krijgt de adresgegevens van de GBA (Gemeentelijke Basis Administratie), en daar kan de BD geen veranderingen in aanbrengen. Weet je zeker dat je vriend correct op jullie adres staat ingeschreven?

Iemand als toeslagpartner aanwijzen zou namelijk niet zo moeilijk moeten zijn.

Liselot: nee, dat moet samen. Los van elkaar aanvragen zorgt alleen maar voor meer problemen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:19

Weer wat geleerd :) Wel erg vervelend dat een in mijn ogen vrij simpel iets maar niet opgelost kan worden...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 15:21

Je mag het inderdaad niet los van elkaar aanvragen dat had ik ook nagevraagt. Daarbij ben ik heel vaak door verbonden aan de telefoon omdat ik iemand die me echt zou kunnen helpen wou spreken. Die zelfde dag als dat hij was uitgeschreven is hij ook echt weer ingeschreven. Dit heb ik ook bij de gemeente gevraagd.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:23

Zorgtoeslag blijft een drama hoor, ik had het omgekeerd bleef maar ontvangen terwijl ik al maanden aanhad gegeven dat wij er in verband met zorg/fiscaal partnerschap en het verzamelinkomen geen recht meer op hadden...

Had je al geprobeerd hem zelfstandig nog een keer aan te vragen, probeer je een keer de papieren variant. Misschien dat je dan wel een reactie ontvangt, schriftelijk.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 15:28

Heb het zo wel schriftelijk als via internet meerdere keren geprobeerd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:28

Je kan ook een persoonlijk gesprek aanvragen, misschien komen jullie er dan wel met de BD uit.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:28

Bij je aanvraag, heb je een nieuwe aanvraag gedaan, of een wijziging op jouw toeslag? Dus een wijzigingsformulier waarbij je je vriend als je toeslagpartner opgeeft?

En als je belt en het BSN nummer van je vriend gebruikt, om te kijken of hij in hun systeem op het juiste adres staat (zou wel moeten, in principe is het systeem van de BD gelinkt aan de GBA).

Ik heb (jaren geleden) voor de BelastingTelefoon Toeslagen gewerkt, en ik sta er van te kijken dat ze dit zoveel moeite kost. Het zou echt een simpele handeling moeten zijn.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:30

ach, volgens de belastingdienst heb ik nog steeds een huurhuis (kreeg nog huurtoeslag, drama om dat op te zeggen... heb het nu zover dat het iig op 0 euro toeslag staat) terwijl ik gewoon hypotheekrenteaftrek ontvang 8)7

moonsparkle: heb je bewijs dat je vriend goed ingeschreven staat? Anders dat toch voor de zekerheid even nakijken?

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:36

Even langsgaan bij een hoofdkantoor. Bij ons ging ook van alles mis toen ik ging samenwonen met mijn vriend. Na elke keer weer te bellen weer iets nieuws te horen heb ik een afspraak gemaakt bij een van de hoofdkantoren. Alle papieren meegenomen en gezegd dat ik pas weer wegging als bij hun alles geregeld was en ik tevreden was over de uitleg.

Na bijna 2 uur daar geweest te zijn was bijna alles opgelost. Aan het einde van de maand kregen we weer onze huurtoeslag. Nu weer gezeur omdat de huurtoeslag en zorgtoeslog op 1 rekening horen. Dit houdt in dat mijn vriend de huurtoeslag krijgt, terwijl het huurhuis op beide namen staat.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:49

Ik werk op een accountantskantoor en wij zien ook de meest vreemde dingen voorbij komen. Laatst nog de naam van een echtgenote laten wijzigen bij de belastingdienst. Zij stond nog steeds met haar ex zijn naam te boek, maar was (jaren geleden) weer hertrouwd met een klant van ons. Nee, daar konden ze niks aan doen, zou de klant wel fout gedaan hebben bij de GBA. Die natuurlijk meteen bellen en nee hoor, sinds hun trouwen staat zij daar keurig met de achternaam van haar huidige man geregistreerd. Toen via de beconlijn (speciaal nummer voor accountantskantoren) een beetje pissig geworden dat we van het kastje naar de muur gestuurd werden. Opgelost!!! Even een berichtje naar het regiokantoor gestuurd (door de centrale van de BD) en het was klaar!

Mocht ik iets voor je kunnen doen, dan hoor ik het wel via PB :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 16:10

Ben nu nog op het werk, maar als ik zo op tijd thuis ben zal ik de ombudsman bellen. Ben alleen stiekem zo bang weer te horen te krijgen dat ik geduldig moet wachten :-P

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 16:11

Dan zou ik persoonlijk eens flink op mijn strepen gaan staan, het is niet dat dit net 2 weken bezig is