Emigreren en werk (maar geen ervaring)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cubone

Emigreren en werk (maar geen ervaring)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 16:12

Ik droom hier al jaren van. Emigreren. Bij voorkeur een Engelstalig land om daar een "nieuw" leven op te bouwen.

Maar ik vind het heel erg moeilijk. Want wat heb ik nou te bieden waardoor een werkgever zou zeggen kom maar hier wonen! Ik werk hard en graag, en zal zeker nog veel kunnen groeien. Ik heb het in me zitten om een hogere functie aan te gaan. Maar op dit moment heb ik gewoon nog te weinig ervaring om te durven solliciteren in het buitenland. Ik ben bang om heel erg tegen te vallen bij een werkgever.

Op het moment ben ik 22. Ik heb zo'n 4 jaar ervaring in de horeca (restaurant, club en kroeg), in winkels gestaan en van alles gedaan. Ook heb ik een diploma als Grafisch Vormgever. Ik ben dus een beetje een allrounder zullen we maar zeggen :Y) Daarnaast vind ik het heerlijk om met mijn handen te werken. Ik heb ook een jaar lang een ambacht gestudeerd, maar school werkt voor mij niet. Ik heb verantwoordelijkheden nodig om gemotiveerd te blijven.
Zo heb ik nu voor het eerst een baantje wat ik echt leuk vind. Ik heb namelijk 4 avonden en-nachten de kroeg voor mijn verantwoordelijkheid. Ik moet er voor zorgen dat alles op rolletjes loopt, vervelende mensen aanpakken en doe daarnaast regelmatig bestellingen. Ook wanneer mijn baas bijvoorbeeld op vakantie gaat valt de kroeg in mijn handen en regel ik alles. Ik denk mee aan de kaart en zorg dat kapotte spullen vervangen worden in overleg met mijn baas. Ook begeleid ik soms de stagiair die daar loopt. Ik werk hier nu net iets meer dan een jaar en toen ik hier begon mocht ik enkel biertjes tappen, maar inmiddels ben ik dus eigenlijk een soort van assistent ;)

Maar om nou te zeggen dat dit dan zou zijn waarom mensen mij in het buitenland zouden moeten aannemen? Dat weet ik nog net zo niet. Ook zou ik niet de rest van mijn leven in de horeca willen blijven, maar wil ik graag verder met mijn ambacht. Wellicht via een soort stage bij iemand in dit vak waardoor ik kan instromen in het werk. Ik ben misschien wel te veel van alles wat. En ook ontzettend bang dat ik straks in de horeca vast blijf zitten. Zeker wanneer ik naar het buitenland zou gaan. Ik wil graag blijven groeien en verder komen. Wellicht ooit eens een eigen bedrijf, maar ik ben er bang voor dat een leven in het buitenland dit wellicht gaat remmen.

Is hier misschien iemand die dit heeft gedaan? Zomaar, zonder een daadwerkelijk "beroep" te hebben. En zo ja. Wat heeft de stap voor jullie opgeleverd? Zouden jullie het nogmaals doen, of hebben jullie eigenlijk misschien wel spijt? En qua werk?

Goof

Re: Emigreren en werk (maar geen ervaring)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:14

Het lastige is dat je niet zomaar een land binnenkomt als je niet OF een relatie (wat voor dan ook) hebt OF kwaliteiten hebt waaraan zij iets hebben.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 16:17

Goof schreef:
Het lastige is dat je niet zomaar een land binnenkomt als je niet OF een relatie (wat voor dan ook) hebt OF kwaliteiten hebt waaraan zij iets hebben.

Ik wil binnen Europa blijven :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:22

Misschien kun je beter voor een seizoen in het buitenland werken om te zien of het je überhaupt bevalt?

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 16:23

Winged schreef:
Misschien kun je beter voor een seizoen in het buitenland werken om te zien of het je überhaupt bevalt?

Dat was inderdaad in eerste instantie het plan ja :j Het enige probleem is dat ik geen maand of twee maanden vrij kan krijgen van mijn werk.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:24

Ik ben naar Frankrijk geëmigreerd, niet perse voor werk (mijn moeder wilde graag uit NL weg en ik ben mee gegaan) mijn diploma's bleken hier niet geldig (geweldig dat Europa).
Ik heb eerst in een kippen slachterij gewerkt (aan de lopende band, inpakken) daarna heb ik in een restaurant gewerkt waar ik mijn vorige baas tegenkwam.
Door mijn accent vroeg hij waar ik vandaan kwam en vervolgens gaf hij mij zijn visitekaartje en vroeg mij te solliciteren :+
Ik ben commercieel assistent geworden, had contact met bedrijven in Nederland om restpartijen op te kopen voor onze winkels hier in Frankrijk, erg leuk werk.

Doordat mijn man een kliniek over nam zijn we verhuisd waardoor het werk te ver weg was. Vorige week voor een soortgelijke functie gesolliciteerd bij ons in het dorp.

Soms heb je in het buitenland juist heel veel te bieden door verschillende talen die je spreekt.
Mijn talen kennis was ook de reden dat ik aan mijn vorige baan ben gekomen, ik had namelijk geen ervaring in die sector en ook geen diploma's.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:28

Ik ben op mijn 24e (in 2006) naar Londen vertrokken na mijn studie psychologie om voor een internationale bank gaan werken. Reden waarom zij mij aannamen ondanks geen relevante opleidng/werkervaring? 1) ik sprak de Nederlandse taal en ze haden in eerste instantie iemand nodig voor vertaalwerkzaamheden (waarna je kon doorgroeien; ik kwam uiteindelijk in een leidinggevende functie terecht) en 2) ik had een masterpapiertje wat bij hun de indruk wekte dat ik wel 'slim genoeg' zou zijn om nieuwe dingen te leren (zo vertelden ze het mij naderhand). Wel was dit voor de crisis van 2008 toen een baan vinden nog wat makkelijker ging.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 17:21

Een engelstalig land binnen europa?

Behalve UK dan..

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 17:44

__Elizabeth schreef:
Een engelstalig land binnen europa?

Behalve UK dan..

Ierland :+

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 17:49

Ik volg! Mijn droom is om naar de UK te emigreren, maar daarvoor ga ik nu eerst nog een 1-jarige master doen die in samenwerking is met een Londense universiteit. Daardoor worden mijn banenkansen een stuk groter als ik daadwerkelijk wil vertrekken.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 17:54

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:09

Ik ben begin november geëmigreerd, naar Denemarken.

Ik heb ook verschillende baantjes gehad, van in de detailhandel, in een bakkerij/winkel (ik ben opgeleid als brood- en banketbakker, heb daar ook een diploma voor) en op een zorgboerderij met verstandelijk gehandicapten.

Mijn droom was naar het buitenland te vertrekken, dus heb ik deze zomer mijn Nederlandse leven vaarwel gezegd. Ik ben op zoek gegaan naar een baan in de paarden, dat was immers wat ik graag wilde. Echt relevante ervaring had ik niet, natuurlijk ik ga al jaren om met paarden en heb redelijk wat kennis in huis, maar alles was altijd hobbymatig.
Ik ben in Denemarken aangenomen op een fokkerij/pensionstal, en ondertussen zijn er een aantal andere gekomen en gegaan. Vaak hadden die meer 'echte' ervaring dan ik, al jaren tussen de paarden gewerkt. Maar ik ben gebleven, omdat het ook draait om je inzet, je doorzettingsvermogen, je verantwoordelijkheidsgevoel, je communicatieve vaardigheden. Dit is wat ik wil, waar ik voor ga.

Je kan niet gelijk verwachten dat je een leidinggevende functie krijgt, je zal onderaan moeten beginnen, en je zal je misschien meer moeten bewijzen. Maar als het is wat je wil, dan moet je het vooral doen en ervoor gaan. Terugkeren kan altijd!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:24

Je kunt altijd beginnen met seizoen of horeca werk, dat wordt overal in de wereld gevraagd, vanuit daar kun je dan verder zoeken of terugkomen als het toch niet is wat je gedacht had.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:37

Ja ben 11 jaar geleden geëmigreerd naar Duitsland. Mijn man (toen nog vriend, relatie begon net) had daar een huis gekocht. Werkte toen op een paardenkliniek in NL. Het paard van mijn man werd ziek en de dierenarts ter plaatse was schijnbaar zo onder indruk dat ze me gelijk een baan aanbood en me ook in NL achterna getelefoneerd heeft. Wilde toen nog niet naar Duitsland omdat de relatie nog maar zo kort was en ik vrij jong maar toch gedaan en nooit spijt van gehad. Woon hier alweer ca. 11 jaar, werk door ziekte niet meer maar was destijds zeker de juiste keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 09:17

Vraag een werk visum aan voor het land waar je naar toe wilt.

Je kan niet zomaar vertrekken naar een compleet ander land. Ik denk dat je er te makkelijk over na denkt.
Zoek eens op working holiday visums.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 09:22

TS wil in europa blijven Binnen de EU heb je geen visum nodig. Dan kun je gaan en staan waar je wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 09:23

Dan ga ik mee met Elizabeth. :') :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 09:28

Naar Engeland is ook geen enkel probleem, spullen pakkken en gaan.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 09:31

Ik zou zeggen; vergis je niet in de 'romantiek' van het verhuizen naar een ander land. Je laat alles achter en dat gaat de meesten niet in hun koude kleren zitten - ook al dacht ze van tevoren dat het prima zou gaan. Je zit ineens echt heel ver weg van familie en vrienden, kunt niet zomaar even terug voor bijv. een verjaardag of feestje. Zeker als je niet zeker weet of je ergens een baan/studie/ander 'doel' kan vinden, is het mentaal een nogal zware onderneming.

Wil niet zeggen dat het niet kan natuurlijk, maar denk er niet te licht over. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 09:35

Ik vond er niets emotioneel zwaars aan eerlijk gezegd.
Je hoeft ook niet definitief te gaan, je kunt altijd weer terug.
Ben binnen 7 uur met de auto bij mijn ouders indien nodig.
Vlieg regelmatig ook even voor een feestje of een weekend over, kost geen zak met easy-jet.
Ga je naar China of Australie wordt het wat ingewikkelder misschien, want dan kost het al snel veel geld.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 08-03-14 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 09:36

OK, dat kan natuurlijk :+ Op wat voor leeftijd verhuisde jij? Misschien maakte dat een verschil; ik was 18 en ging recht vanuit thuisthuis. :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 09:38

Ik ben eerst op mijn 20e een jaar voor stage naar Australie geweest en ben op mijn 28e naar Zwitserland verhuist. Ben daar inmiddels al weer 7 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 09:51

Ik was 18 toen ik voor het eerst ging, ga elke 3-5 maanden naar huis, 9 uur vliegen.
Nooit moeite mee gehad, nu ga ik daar trouwen en willen we het definitief maken. Heb er nu meer moeite mee, definitief, niet meer elke paar maanden naar huis.
Het is 9 uur vliegen en elke keer een bom geld.

Maar dat zal inderdaad wel anders zijn dan Zwitserland, daar kan je ff snel voor zo goed als niks naartoe vliegen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 09:56

:j
Ik wilde graag in europa blijven om die reden, daarnaast ook omdat mijn paarden mee 'moesten'.
Je moet er alleen rekening mee houden dat vrienden zelden naar jou toe komen en dat vinden sommige mensen moeilijk.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 11:19

Ik denk er ook wel eens over... heb al eens in het buitenland gewoond en dat beviel prima. Alleen ik zou dan denk ik mijn paard moeten verkopen (heb niet de illusie dat ik gelijk zoveel verdien dat ik én een nieuw bestaan kan opbouwen én mijn paard kan betalen) en inderdaad de vraag: wat voor baan kan je vinden? Is dat genoeg om alles van te betalen? Dat houdt mij nog tegen. Ik zou dan ook naar de UK willen.