Hoe denken de bokkers over kunst?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

plovesb

Hoe denken de bokkers over kunst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 20:11

Hoi!

Laatst was ik bij de Rotterdam Art week en bij de RAW Art fair en het viel me op dat ik aardig vaak de opmerking hoorde: 'dit is toch geen kunst' of 'mijn dochter kan dit zelfs maken'. (kan me hier heel erg aan ergeren)

Als autonome beeldend kunstenaar in spe, moet ik eerlijk bekennen dat ik snel iets kunst vind. Wat ik mij dus af vroeg hoe bokkers hier tegen aan kijken? Wanneer is iets kunst en wanneer niet meer?

Om een voorbeeld te geven:

Marcel Duchamp maakte in 1913 een fietswiel op een krukje en noemde dit kunst, daarnaast werd er een WC-pot in een museum tentoongesteld met de bedoeling dat je van kant-en-klare voorwerpen ook beelden kon maken.

Fietswiel
http://i60.tinypic.com/5xnbwn.jpg

Fountain
http://i62.tinypic.com/2wdow0n.jpg

Maar ook zie je bij heel veel abstracte werken vraagtekens bij mensen opkomen. Ze begrijpen niet dat een zogezegde veeg op een doek in een museum kan hangen, want tja hun lieftallige dochter van 10 kan dit toch ook?

Ben benieuwd, brand los!

dancer_

Re: Hoe denken de bokkers over kunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:13

Ik zit in de tekenklas en het is echt veel moeilijker als ik dacht. Vroeger stond ik ook altijd bij elk schilderij van; ugh dat kan ik ook wel. Maar nu ik het zelf moet doen, gaat het toch echt niet vanzelf.

Daarnaast is ALLES natuurlijk een kwestie van smaak :) Maar denk niet dat een meisje van 10 een schilderij kan beoordelen op of iets moeilijk/makkelijk is. Uiteraard heeft ook zij natuurlijk een mening :D

JuliaaahX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:20

Datzelfde zeggen mensen over Karel Appel en COBRA, of over Jackson Pollock bijvoorbeeld. Maar, je moet er maar mee zien te komen! Dat is, wat mij betreft, de echte 'kunst' er aan. Nu ben ik zelf niet zo van de moderne kunst, maar ik vind het alsnog heel erg knap!

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:24

Ik denk dat veel mensen ook niet beseffen in welk jaar het kunst werk is gemaakt. Voor die tijd was het apart, vernieuwend en dus kunst vonden de mensen in die tij. Had ook met het onderbewuste te maken dat ik mij nog kan herinneren van school. Het ging tegen het oude gestructuureerde in.

Voor nu is het allemaal niet zo bijzonder, maar in die tijd was het vernieuwend, anders dan de rest tegen de regels in.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:25

Ik vind dit geen kunst. Maar ieder zijn ding. Ik heb veel meer met schilderijen ed. Niet met die schilderijen waar een paar vierkantjes opstaan.

Denk dat het heel lastig is uit te leggen wat je echte kunst vind en wat je mooi vind en waar je iets achter zoekt. En voor iedereen is dat anders. En dat jij dit kunst vind, vind ik juist leuk :) Ook al ben ik het niet met je eens, ik vind dat jij daar alle recht toe hebt en ik vind het leuk dat jij daar misschien wel van geniet. Dat dat voor anderen niet zo is, tja gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:26

Een urinoir op z'n kant leggen en het een fontein noemen, vind ik geen kunst.

Als het gaat om moderne kunst, wil ik gedwongen worden tot nadenken voor ik het echt kunst wil noemen. Kan iets controversieels zijn, meerdere alledaagse voorwerpen samengevoegd tot 1 iets of noem het maar. Dat ik echt even stil sta en er écht naar wil kijken.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:27

Ik vind bijv. die vakjes van Mondriaan geen kunst. Of zoiets als dit:

Afbeelding

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:33

Kunst is niet het maken van iets (ofja, ook natuurlijk) maar vooral het bedenken van iets, ik vind heel veel kunst te noemen, mooi of niet verschilt voor iedereen maar kunst is het :j (in mijn ogen dan he) Ik ben hier wel heel anders naar gaan kijken door kunstlessen, als je heet de begrippen kent ga je het toch anders vinden (ik wel in ieder geval)

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:40

Ik vind dat moderne kunst meestal om het concept gaat, niet om het beeld. Een urinoir op zich is natuurlijk geen kunst, maar de idee er achter, dát is de kunst. De kunstenaar heeft destijds dat urinoir in een museum gelegd als statement, om te provoceren en om mensen na te laten denken over wat kunst nou eigenlijk is.

Het schilderij wat antje_vip laat zien en de schilderijen van Mondriaan zijn in onze ogen misschien niet knap gemaakt en dus niet bijzonder. Maar zij waren de eersten ooit die zoiets deden! Ze zijn op het idee gekomen om dit te gaan maken in een tijd waarin dit soort kunst niet bestond, ondenkbaar was zelfs. Dat vind ik zo knap! En daarom vind ik dat wel kunst. Echter, als iemand nu hetzelfde schilderij in bijvoorbeeld het paars zou maken, dan zou ik het geen kunst vinden. Dan zijn het twee paarse rechthoeken in plaats van een vernieuwend concept.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:41

Sanned schreef:
Ik vind dat moderne kunst meestal om het concept gaat, niet om het beeld. Een urinoir op zich is natuurlijk geen kunst, maar de idee er achter, dát is de kunst. De kunstenaar heeft destijds dat urinoir in een museum gelegd als statement, om te provoceren en om mensen na te laten denken over wat kunst nou eigenlijk is.

Het schilderij wat antje_vip laat zien en de schilderijen van Mondriaan zijn in onze ogen misschien niet knap gemaakt en dus niet bijzonder. Maar zij waren de eersten ooit die zoiets deden! Ze zijn op het idee gekomen om dit te gaan maken in een tijd waarin dit soort kunst niet bestond, ondenkbaar was zelfs. Dat vind ik zo knap! En daarom vind ik dat wel kunst. Echter, als iemand nu hetzelfde schilderij in bijvoorbeeld het paars zou maken, dan zou ik het geen kunst vinden. Dan zijn het twee paarse rechthoeken in plaats van een vernieuwend concept.

Zo heb ik het eigenlijk nog nooit bekeken haha

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:42

Mijn favoriet is echt Escher, daar kan ik uren naar kijken en verwonderd blijven :)

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:45

Interessant!
Nu moet ik bekennen dat ik dingen ook snel kunst vindt, bijvoorbeeld graffiti. Velen vinden het vandalisme, maar ik vindt ( zolang het legaal is ) kunst. Je komt ook aardig wat kunstwerken tegen in de steden, die illegaal zijn maar toch vindt ik ze mooi.
Dingen van de klassieke kunst vindt ik dan weer minder mooi, net als abstracte kunst maar ik blijf het als kunst beschouwen. Bv. Pieter Mondriaan vindt ik niks aan ( om maar een voorbeeld te geven ).
Pop-art daarentegen en de kunst van bijvoorbeeld Magriet vindt ik dan weer zeer boeiend en mooi om te zien.

Kunst is een kwestie van smaak, en vaak wordt dat door anderen niet gewaardeerd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:47

In principe kun je overal het labeltje 'kunst' aan hangen, en het is ook gewoon kunst, een innovatief idee. Sanned legt het eigenlijk perfect uit.

Zelf houd ik erg van realisme, ik vind Da Vinci dan ook oprecht een kunstenaar, om maar even een voorbeeld te noemen. Van Escher ben ik ook echt fan, ongelooflijk wat hij kon maken, het verveelt nooit. Mijzelf vind ik dan weer geen echte kunstenaar, het enige wat ik doe is plaatjes natekenen of uit mijn hoofd schilderijen/tekeningen maken, dat laatste is dan alweer iets meer kunst dan het eerste :)).

Overigens vind ik een vloer van pindakaas echt geen kunst... Dat vind ik belachelijk, hoe mooi het idee er ook achter, dat snap ik oprecht niet.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:57

Alles wat de regels van de voorgaande kunststroming doorbreekt is kunst. Kunst heeft geen grammatica en is dus wdb ook moeilijker te duiden dan de meeste andere wereldse dingen :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:00

Kunst is voor mij een combinatie van kunde (je moet er een bepaalde techniek voor beheersen) en creativiteit/innovativiteit (je moet de eerste zijn dat iets bedenkt).
Om die reden valt het neerzetten van een plee-pot af. Tenzij de maker die pleepot zelf gebakken heeft en dat duidelijk zichtbaar is.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:05

Tja ik ben, denk ik, niet echt een kunstliefhebber, ik vind het mooi als een beeld, foto of schilderij prikkelt en mij aanzet tot nadenken. Echter ben ik wel van de easy entertainment, ik wil geen boekje lezen of termen kennen om een kunstwerk te snappen. Een pispot is een pispot, een hoop modder een hoop modder etc. In de blauwe rechthoeken van Antje_Vip zie ik dan ook alleen maar blauwe rechthoeken en niet iets dat vernieuwd, ik ben dan ook iemand die er niet bij kan dat je zo (pardon my french, achterlijk) veel geld voor die doeken zou betalen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:05

Ik heb echt helemaal niets met 'kunst', en dan bedoel ik in mijn geval de kunst waar ik niets uit kan halen :P
Een doek van bijvoorbeeld Rembrandt kan ik dan weer wel waarderen.
Vraag me ook altijd af wíe er nu bepaald wanneer iets wel of geen kunst is en er daarbij een labeltje aan hangt met bedragen met een aantal nullen...
Als bijvoorbeeld Herman Brood in hogere sfeeren een aantal kleuren op een doek kwakte, snap ik niet dat mensen daar grote bedragen voor over hebben :o

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:38

Ik heb helemaal niks met kunst en snap ook helemaal niet dat mensen vrijwillig naar bv het rijksmuseum gaan om kunstwerken te bekijken :?
Ik snap ook niet wat je eraan hebt en wat het bijdraagt in je ontwikkeling. (aangezien sommige mensen denken dat ik onderontwikkeld ben omdat ik het verschil niet zie tussen rembrandt, van gogh en weet ik het wat voor schilders. )

Dus nee, mij kan je er geen plezier mee doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:52

Voor mij is het wel een stukje van de opvoeding; ik werd als kind er wel aan blootgesteld. Net zoals muziek; het hoorde erbij. Op het vwo was het helaas verplichte kost die kunst, dat vond ik gelijk minder leuk (pittige klus om al die stylen uit elkaar te houden :=) maar wel leerzaam! De verplichte bezoeken aan musea waren een groot succes!

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:55

Ik vind kunst prachtig.
En heb dan ook er een voorliefde voor :j
Dat kan een beeld zijn maar ook een schilderij.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:57

vuurneon schreef:
Voor mij is het wel een stukje van de opvoeding; ik werd als kind er wel aan blootgesteld. Net zoals muziek; het hoorde erbij. Op het vwo was het helaas verplichte kost die kunst, dat vond ik gelijk minder leuk (pittige klus om al die stylen uit elkaar te houden :=) maar wel leerzaam! De verplichte bezoeken aan musea waren een groot succes!

In welk opzicht heb je er wat van geleerd en heeft het bijgedragen aan je ontwikkeling? :)

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:00

Met name voor je algemene kennis denk ik.

Ik heb het ook op school gehad tijdens culturele kunstzinnige vorming.
Daar werden alle stijlen inderdaad in besproken.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:05

Kunst is de ziel van de mensheid. Er is feitelijk maar weinig anders dat ons onderscheid van dieren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:09

verootjoo schreef:
vuurneon schreef:

In welk opzicht heb je er wat van geleerd en heeft het bijgedragen aan je ontwikkeling? :)

Algemene kennis is vergroot :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:09

phormicola schreef:
Kunst is de ziel van de mensheid. Er is feitelijk maar weinig anders dat ons onderscheid van dieren.

Genoeg dieren die schilderen, anders :)).