Kan mijn huismeester dit maken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

chazzie

Kan mijn huismeester dit maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 13:38

Hai bokkers,

Ik woon in een koopwoning met een inpandige gemeentelijke fietsenstalling en een immens kleine kelderbox.

Sinds een jaar hebben wij een nieuwe huismeester die wel heel veel eigen regels opsteld.

Nu hangt er weer een memo dat iedereen die een fies in de fietsenstalling heeft, zich moet melden, de fiets zal dan worden voorzien van een grote sticker.
Wanneer de fiets voor een bepaalde datum niet is voorzien van een sticker, zal hij worden verwijderd.

Aan de ene kant best een goed idee natuurlijk, maar ik heb net een dure nieuwe fiets gekocht en daar wil ik natuurlijk geen grote lelijke sticker op.

De vorige huismeester loste het probleem tegen ongewenste fietsen op door de fietsen te merken met kleine metalen plaatjes, dat viel niet op en had ik ook geen probleem mee.

Mijn vraag is nu, kan de huismeester dit maken volgens jullie, of gaat hij hiermee buiten zijn boekje?

Overigens in de huisreglementen staat niets vermeld over het merken van fietsen.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Sassol

Re: Kan mijn huismeester dit maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:50

Heb je al overlegd met de huismeester over een andere vorm van merken omdat je dit niet prettig vindt?

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:56

Oei lastig := ik vond het eigenlijk al ver gaan dat ik mijn fiets in mijn eigen fietsenstalling (koop appartement, afgesloten fietsenstalling voor 6 andere appartementen) een label moest geven omdat ie anders verwijderd zou worden, en dit was maar tijdelijk.

Ik zou er zeker wel een melding van maken dat je niet van plan bent om een grote sticker op je fiets te gaan plakken.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:57

Kun je in overleg niet iets anders verzinnen om je fiets te merken? Bv zo'n metalen plaatje? Daar zal hij toch wel begrip voor hebben lijkt me? Zeker als je aanbed het op eigen kosten te doen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 14:04

Wat belachelijk... ik zou het ook niet doen hoor
Kun je niet in overleg iets anders voorstellen?

Beter dan mijn ''huisbaas'' die meent mijn internet te mogen uittrekken (hangt in de hal) (enige die er woont)
En meent dat mijn hond uit huis gehaalt moet worden omdat hij volgens zijn zegge 10 uur lang alleen was terwijl dit hooguit 2uur was...

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 14:05

Dank jullie alvast voor de antwoorden.
Aangezien ik net uit de nachtdienst kom, heb ik hem nog niet kunnen spreken hierover (om 11.30 gaat ie al naar huis op vrijdag).
Het idee van zelf merken is denk ik geen goede optie, dan wil iedereen (100 bewoners telt de flat) het gaan doen en dan is het overzicht ook weer zoek.
Door de huidige crisis, zijn er veel appartementen verhuurd en daar komen soms mensen in die natuurlijk meerdere fietsen etc plaatsen in de stalling, dus het idee erachter is wel ok.
Diemetalen plaatjes kosten echt een drol, op mijn werk gebruiken wij ze ook voor van alles, zijn ideaal, vervagen ook niet doordat de nummers ingetikt staan.

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 14:07

Gentlegiant schreef:
Wat belachelijk... ik zou het ook niet doen hoor
Kun je niet in overleg iets anders voorstellen?

Beter dan mijn ''huisbaas'' die meent mijn internet te mogen uittrekken (hangt in de hal) (enige die er woont)
En meent dat mijn hond uit huis gehaalt moet worden omdat hij volgens zijn zegge 10 uur lang alleen was terwijl dit hooguit 2uur was...

Dit begint op pesten te lijken, huismeesters moeten niet vergeten dat ze worden betaald door de bewoners...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 14:07

Ik snap het niet. Je woont in een koopwoning maar hebt een huismeester? Woon je dan in een appartement? Gewoon nieuwsgierigheid overigens...

En verder ben ik het helemaal met je eens: zo'n grote lelijke sticker? Ja daaag.... valt er niet te praten met die man?

EDIT: ik lees het hierboven al: flat dus.
Laatst bijgewerkt door Amaris op 28-02-14 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 14:08

Een sticker op je fiets,beetje apart. Ik zou zelf zeggen het is mijn eigendom,dus waarom zou een ander er een sticker op mogen plakken? dit doen ze of deden ze, ook wel eens bij attractieparken op auto's en je krijgt ze er amper af zonder schade.

Misschien toch even overleggen voor een ander idee,want zo'n sticker erop is natuurlijk beetje apart,misschien vragen voor een klein merk dingetje zoals een label of iets aan t stuur of dergelijke? neem aan dat er enorm veel manieren zijn dat t anders kan

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 14:11

Je hebt het over een fietsenstalling van de gemeente.
Is de huismeester in dienst van de gemeente of van de VvE?
Staat er iets over het gebruik van de fietsenstalling in je koopcontract of VvE reglement?

Ik zou sowieso niets alleen ondernemen, maar via de VvE.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 14:13

Zijn deze maatregelen niet besloten tijden de ledenvergadering?
Anders de eerst beste vergadering dit aansnijden.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 14:13

Chazzie het is ook pesten... het is een typische oude duitse boer een kinderachtige vent
Ik wou al paardenpoep of pindakaas op de adapter smeren

Kun je niet met je huisbaas overleggen iets van een penning aan je stuur of aan je zadel(aan de veren of dergelijke) lijkt me een prima oplossing

Heb je je fiets vaak nodig? kun je hem niet eventueel bij familie of vrienden in een schuur zetten als hij niet in de kelder past?
Overigens mag hij die fiets echt niet zomaar verwijderen hoor dat geloof ik echt niet

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 14:45

Bij het studentencomplex waar ik woon hebben ze natuurlijk ook een groot probleem met achterblijvende fietsen die van niemand zijn en maar kapot staan te gaan.

Daar houden ze verschillende keren per jaar een opruim ronde. Alle fietsen krijgen een label (gewoon een stukje papier die rond het stuur of frame zit, maar niet eraan vast. Iedereen die zijn fiets met enig fatsoen gebruikt haalt dat label er gewoon van af. Alle fietsen waar na x tijd nog een label aan zit, worden verwijderd.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 14:56

Ze doen hier hetzelfde als bij Shiloh, even een bandje om het achterwiel en het spatbord en alle fietsen die met 2 a 3 weken nog niet zijn gebruikt is het label nog heel en worden verwijderd.
Lijkt me voor alle bewoners een stuk fijner dan een lelijke sticker of een plaatje.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 14:59

Je kunt natuurlijk contact opnemen met de gemeente die de huismeester aangesteld heeft. Want dat eigen regels maken is op zich al raar.
Het is wel handig als je een alternatief idee hebt dat je aan de gemeente voor kunt leggen, in dit topic zijn er al een paar genoemd.

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 18:15

Mootje schreef:
Staat er iets over het gebruik van de fietsenstalling in je koopcontract of VvE reglement?

Nee het is geen gemeentelijke fietsenstalling, maar inpandig.
In het koopcontract staat alleen dat het erbij zit.

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 18:16

Mootje schreef:

De huismeester is in dienst van de VvE, buiten de memo op het bord is er verder niets aangekondigd.

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 18:17

Brainless schreef:
Zijn deze maatregelen niet besloten tijden de ledenvergadering?
Anders de eerst beste vergadering dit aansnijden.

Tijdens de ALV is er niet hierover gesproken, dit is naar mijn weten echt op eigen initiatief.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 18:19

Gemeentelijk is dus gemeenschappelijk?
Ik zou beginnen met de voorzitter van de VvE te contacteren. Naar mijn weten hoort een huismeester uit te voeren wat is afgesproken met de VvE en niet zijn eigen plan te trekken, of iig te overleggen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 18:20

Waarom neem je gewoon niet direct contact met die huismeester op. Stel hem bijvoorbeeld het label systeem die je juist verwijderd, ipv erop plakt voor. Wellicht had hij zo'n oplossing nog helemaal niet bedacht en vind hij dat prima.

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 18:20

dammie1 schreef:
Je kunt natuurlijk contact opnemen met de gemeente die de huismeester aangesteld heeft. Want dat eigen regels maken is op zich al raar.
Het is wel handig als je een alternatief idee hebt dat je aan de gemeente voor kunt leggen, in dit topic zijn er al een paar genoemd.

De gemeente heeft hier niets mee te maken aangezien het geen openbare ruimte betreft, de huismeester is ook niet aangesteld door de gemeente, maar in dienst van de VvE.
Het betreft hier alleen maar koopwoningen en geen verhuur.
Echter worden er wel appartementen verhuurd, maar dat is particulier.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 18:22

Huismeesters hebben wel vaker de neiging kleine koninkjes te worden...

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 18:25

Het is op zich een prima kerel, denk dan zelf ook dat het probleem bij zijn vorige werkgever vandaan komt.
Hij werkte toen voor een woningcoöperatie in een slechte wijk..., maar hier is alles netjes en ook goed geregeld.
Dus vandaar ook mijn vraag kan hij zomaar fietsen wegnemen (juridisch gezien)?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 18:28

Tja, als die fietsen van niemand meer zijn, dan kan dat best denk ik, die zullen toch eens weg moeten. Wordt bij ons dus ook gedaan.

Vaak gaan ze dan wel eerst nog maand of 3 in een apart hok onder slot en grendel. Als je je fiets dan terug wilt moet je je dus melden bij de huismeester. Pas na een maand of drie worden de fietsen definitief verwijderd.

Zolang hij iedereen goed informeert dat er actie ondernomen moet worden, lijkt me dat van wel.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 18:28

Kun je niet een sleutelhanger met die sticker erop aan je fiets hangen zodra je hem in de stalling zet? Dan hoef je de sticker niet op je fiets te plakken??