Ziekenhuis komt afspraak niet na..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ziekenhuis komt afspraak niet na..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:18

Zucht.. -O- Ik had vanmiddag een afspraak bij de KNO arts, ik moet hier ieder jaar heen voor controle. Ik ben om 15 uur van t werk weggegaan (was totaal niet uitkwam ivm drukte) en was om half 4 in het ziekenhuis.. Loop ik de wachtkamer binnen, leeg.. Door naar de assistente, vroeg ze of ik een afspraak had. Ja dus! 'Nou mevrouw, dat heeft u niet goed, want de dokter is vandaag afwezig..' Dus ik leg de afsprakenkaart op dr tafel en geef aan dat hier toch echt mijn afspraak op staat. Kijkt ze in de computer, 'jaa we hebben iedereen een brief gestuurd..' En vervolgens, 'ja sorry, u heeft geen brief gehad..' Nee dat had ik u idd ook wel kunnen vertellen.. 8)7 Wordt je dus weer weggestuurd met een nieuwe afspraak en mag ik over 3 weken nog een keer terugkomen (=weer vrij nemen).

Dus ik ben 2 uur eerder van mijn werk weggegaan en heb de nodige kilometers afgelegd (35 km enkele reis) om er te komen, voor nop! Als ik een afspraak niet binnen 24 uur afzeg wordt deze gewoon in rekening gebracht... :$ Kan ik dat nu ook doen bij het ziekenhuis? ~~}>

renep

Re: Ziekenhuis komt afspraak niet na..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:36

klachtenbrief sturen. en daaraan vastgekoppeld een standaard brief (google) van contract breuk met de gemaakte kosten. ook even via ombudsman, ziekenhuis site info zoeken en google en je weet zo wat de mogelijkheden zijn. Al denk ik niet dat je een grote kans maakt, maar wie niet waagt die niet wint.

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:37

Gebeurd in het ziekenhuis hier zo vaak. Klagen helpt niet.

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 20:48

Ik weet niet of je het weet...maar in het ziekenhuis werken mensen. Kan gebeuren toch? Vervelend, maar zal vast niet nogmaals gebeuren.

Bespottelijk om een brief op te stellen over contractsbreuk en de ombudsman.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 20:50

Ze heeft wel gelijk, als zij niet op tijd afgebeld had, dan werd het wel in rekening gebracht. En, ik weet niet of je het weet, zij is ook mens ;)

Ik geloof dat ik ook een klacht had ingediend... Jij hebt nu idd wel kosten gemaakt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 20:51

Kattenbak schreef:
Ik weet niet of je het weet...maar in het ziekenhuis werken mensen. Kan gebeuren toch? Vervelend, maar zal vast niet nogmaals gebeuren.

Bespottelijk om een brief op te stellen over contractsbreuk en de ombudsman.

Bij is het al 2 x gebeurd in korte tijd. Bij mijn vader 1 x. Bij mijn moeder 1x. Sorry maar ik vind dat gewoon schandalig.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 20:55

Ik zou ook even een brief opstellen inderdaad :)
Je kan het altijd proberen, zeker als het niet de eerste keer is dat dit gebeurd is het erg vervelend.
Denk ook niet dat het dan toevallig alleen bij jullie voorkomt :n

Shadow0

Kattenbak schreef:

Als het een incident is kan dat inderdaad wel eens gebeuren. (Al is het natuurlijk zo dat het patienten ook gewoon wel eens kan overkomen, en dat daar wel een rekening tegenover staat.)

Maar in sommige gevallen is er wel meer aan de hand, bv een slechte administratie en organisatie - het zou wat dat betreft wel nuttig zijn als er statistieken over waren. Wat mij betreft mogen artsen en ziekenhuizen waar dat vaak voorkomt er wel op aangesproken worden.

Kattenbak

Rindin schreef:
Ze heeft wel gelijk, als zij niet op tijd afgebeld had, dan werd het wel in rekening gebracht. En, ik weet niet of je het weet, zij is ook mens ;)

Ik geloof dat ik ook een klacht had ingediend... Jij hebt nu idd wel kosten gemaakt...

Ik snap haar punt wel, maar zo werkt het nou eenmaal niet.

Als een patient niet op een afspraak komt is dat veel kostbaarder dan andersom.

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 20:57

Ik heb dat ook weleens gehad, maar dan vanaf de kant van de zorgverlener. Ik had een dubbele afspraak gemaakt. Ik kan je vertellen: ik voelde me bijzonder rot daarover! Gelukkig is er in zo'n situatie altijd wel iemand die aanbiedt een andere afspraak te maken. Maar het blijft heel naar..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:01

Kattenbak schreef:

Wel voor het ziekenhuis idd: die krijgen geld als de patient niet komt, en hebben geen nadeel als zij een fout maken.

Maar als dat werkelijk de gedachte is (en het dus alleen maar een financieel rekensommetje is en men niet gewoon bedenkt dat je zo niet met mensen omgaat), is het misschien juist heel goed om kosten te declareren zodat men leert dat tijd van andere mensen ook kostbaar is.

Jackenjill, als het echt maar heel af en toe gebeurt en gewoon een vergissing was, denk ik dat de meeste mensen er best begrip voor op kunnen brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:02

Kattenbak schreef:
Rindin schreef:

Ik snap haar punt wel, maar zo werkt het nou eenmaal niet.

Ja? Mijn tijd is minder kostbaar dan die van een arts? Wat een flauwekul zeg.. Plaats ze vooral lekker op een voetstuk :n

Natuurlijk kunnen ze fouten maken, maar zoals ik al zei, als ik niet op tijd afbel of niet kom opdagen krijg ik gewoon de volle mep in rekening gebracht.. Andersom moet ik het maar heel normaal vinden, accepteren en zeggen dat het niets geeft?

Ombudsman gaat mij ook wat te ver, maar ik ga er wel over nadenken om een brief te sturen en gemaakte kosten vergoed te krijgen.. Wie niet waagt.. ;)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:08

Heel vervelend, maar inderdaad waar mensen werken worden fouten gemaakt.
Persoonlijk zou ik morgenochtend bellen en uitleggen dat je het vervelend vindt en er speciaal vrij voor hebt genomen, terwijl dat eigenlijk niet kon op je werk.
En dat je nu een afspraak wilt op een tijdstip dat je wel kunt, omdat je er niet weer vrij voor wilt nemen.
Ik begrijp dat het om een jaarlijkse controle gaat en het niet uitmaakt dat het over een paar weekjes zou zijn.
Dan neem ik aan dat ze jou tegemoet kunnen komen door een afspraak te maken op een dag/tijd die jou schikt!

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:12

Relaxed schreef:
Ja? Mijn tijd is minder kostbaar dan die van een arts? Wat een flauwekul zeg.. Plaats ze vooral lekker op een voetstuk :n

Natuurlijk kunnen ze fouten maken, maar zoals ik al zei, als ik niet op tijd afbel of niet kom opdagen krijg ik gewoon de volle mep in rekening gebracht.. Andersom moet ik het maar heel normaal vinden, accepteren en zeggen dat het niets geeft?

Ombudsman gaat mij ook wat te ver, maar ik ga er wel over nadenken om een brief te sturen en gemaakte kosten vergoed te krijgen.. Wie niet waagt.. ;)

Ik plaats ze niet op eem voetstuk, maar als je het omrekent in kosten, is verloren tijd van een arts duurder dan die van een patient. Uitzonderingen daargelaten. Maar als je er vanuit gaat dat een arts vaker te maken heeft met een no-show lopen deze kosten snel op.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:26

Dat ligt er maar net aan, wat die 'patient' voor werk doet.
Mijn baas brengt voor een kwartier werk van mij ook 100 euro in rekening bij een klant.
Een consult van 10 min bij een arts kost dus al genoeg zonder dat het uitloopt of zelfs helemaal niet doorgaat, want met die 10 minuten korter werken ben je er natuurlijk niet.
Je hebt je reistijd erheen en het tijdstip waarop je terecht kunt is ook niet het meest gunstige ten opzichte van je werkdag.
En dan nog de reiskosten die gemaakt worden.
Je bent zo 2 uur van een werkdag kwijt, voor een consult van 10 minuten!
Dat zijn flink wat declareerbare kwartieren die mijn baas hierdoor misloopt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:21

Idd, ik was nu 2 uur kwijt voor nop.. Mijn volgende afspraak heb ik over 3 weken, de laatste mogelijkheid (om het voor mijn werk zo gunstig mogelijk te maken) was half 4.. Dus dat kost me dan weer 2 uur werktijd.. Dat worden dus in totaal 4 uur voor een consult van nog geen 10 minuten.

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:23

Beide partijen maken kosten als de ander niet op komt dagen.. Maar denk eens verder: Hoe vaak gebeurt het de patiënt dat de arts zonder opgaaf van reden afwezig is? En hoe vaak gebeurt het de arts dat een patiënt zonder opgaaf van reden weg blijft? Ik denk dat je schrikt van de percentages en daarom is het volkomen logisch dat hiervoor kosten in rekening gebracht worden door het ziekenhuis.

Er is een menselijke fout gemaakt, heel vervelend. Logisch ook dat je je ongenoegen daarover uitspreekt. Maar ga je nu echt de moeite doen om die paar euro reiskosten vergoed te krijgen om een statement te maken? Waarom? Die fout is echt niet expres gemaakt. Als jouw tijd even kostbaar is als die van de arts zul je van de centen in ieder geval niet wakker liggen....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:30

Tenshi schreef:
Beide partijen maken kosten als de ander niet op komt dagen.. Maar denk eens verder: Hoe vaak gebeurt het de patiënt dat de arts zonder opgaaf van reden afwezig is?

Dat is een hele goede vraag. Ik denk dat het best interessant is om dat te weten. Want het maakt inderdaad uit of dat echt een heel incidenteel foutje is, niets meer dan een uitzonderlijk foutje, of dat er structureel slordig mee omgegaan wordt.

Maar in het tweede geval, als er inderdaad structurele problemen zijn, moeten die wel worden opgelost. En als mensen vinden dat het toch niet zo erg is, gebeurt dat vrees ik niet.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:45

Relaxed schreef:
Idd, ik was nu 2 uur kwijt voor nop.. Mijn volgende afspraak heb ik over 3 weken, de laatste mogelijkheid (om het voor mijn werk zo gunstig mogelijk te maken) was half 4.. Dus dat kost me dan weer 2 uur werktijd.. Dat worden dus in totaal 4 uur voor een consult van nog geen 10 minuten.

Ja, maar als het ''gewoon'' een jaarlijkse check is kunnen ze die toch verzetten naar een tijd/dag waarop het jou geen uren kost? Al is het pas over 6 weken. Als het puur een controle is die geen haast heeft maakt dat toch niet zo uit.
Ik zou morgen gewoon bellen en uitleggen dat je het erg vervelend vond dat dit je uren kostte. En ook dat je baas er niet blij mee was en je eigenlijk niet weg kon. Dat je nu toch wel verwacht dat ze je op een tijdstip zetten die jou wel schikt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:49

Idd interessante vraag, heb er geen antwoord op helaas.. Maar even van mezelf uitgaande, ik kom afspraken altijd na of bel op tijd om te verplaatsen.. Ik hoef gelukkig maar 1x per jaar naar de KNO, maar net deze ene afspraak gaat het mis.. Dus ja, of het structureel is, geen idee..

Delphi, half 4 is de laatste mogelijkheid.. Aangezien ik fulltime werk zijn er verder geen momenten dat het buiten mijn werk om kan.. Wat dat betreft zouden ziekenhuizen ook best iets meer mee mogen gaan met hun tijd door ook 's avonds spreekuren te houden.. Maar ja, dat zal wel te duur worden :+

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:55

Vind het best raar dat iemand die jaarlijkse controle heeft niet op de hoogte is gesteld >;)
Foutje kan, maar vind het vreemd. Zou toch het vervoer in rekening laten brengen, idd wie niet waagt, niet wint...

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:58

Oh dus sowieso is er na half 4 geen mogelijkheid meer? Dat is lastig. Dan zou ik ze opbellen en je verhaal doen. Dat je werkgever hier niet nog een keer mee akkoord gaat en wat hun oplossing is :Y)

linda22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 23:06

Erg vervelend idd, wens je succes om eventuele kosten terug te krijgen gaat je niet lukken denk ik, wellicht een uitrij kaart voor de parkeerkosten bij je volgende afspraak mocht je met eigen vervoer komen

Werk zelf op een poli en ook wij hebben wel eens dit gedoe, 9 van de 10 mensen krijgen een brief soms gaat het bij de post mis of slordigheid we zijn allemaal mensen, maar ook heel vaak gebeurd het dat de gegevens van een patiënt niet kloppen vanwege verhuizing of hebben ze een ander telnr. Erg vervelend voor degene die idd een vrije dag hebben genomen, maar naar mijn weten is het zeker als je fulltime werkt wel zo dat je een x-aantal uren van je werkgever krijgt voor huisarts/tandarts en ziekenhuis afspraken.

En het feit dat er patiënten niet komen opdagen gebeurd soms wel 5x op een dag, lang niet overal worden daarvoor rekeningen verstuurd simpelweg omdat ze niet betaald worden en het zkh er alleen maar meer administratie en incasso kosten eraan heeft.

Succes in elk geval

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 09:06

Relaxed schreef:
Idd interessante vraag, heb er geen antwoord op helaas.. Maar even van mezelf uitgaande, ik kom afspraken altijd na of bel op tijd om te verplaatsen.. Ik hoef gelukkig maar 1x per jaar naar de KNO, maar net deze ene afspraak gaat het mis.. Dus ja, of het structureel is, geen idee..

Delphi, half 4 is de laatste mogelijkheid.. Aangezien ik fulltime werk zijn er verder geen momenten dat het buiten mijn werk om kan.. Wat dat betreft zouden ziekenhuizen ook best iets meer mee mogen gaan met hun tijd door ook 's avonds spreekuren te houden.. Maar ja, dat zal wel te duur worden :+

's Avonds spreekuren en te duur worden?
Artsen draaien 24 uur diensten en hebben een werkweek van meer dan 46 uur (de avond en nachtdiensten niet meegeteld), daar gaan de meeste mensen met een full time baan never niet aan komen...

Erg vervelend dat het gebeurt is, zonder meer.
De kosten gaan verhalen heeft geen nut, helaas. Klacht indienen kan je altijd doen, wordt pas wat mee gedaan na x aantal dezelfde klachten. Dus wie weet als er vaker van deze klachten zijn....

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 09:42

Inderdaad, mensen maken fouten. Wij krijgen op het werk ook wel eens een boete van de belastingdienst omdat ik iets niet op tijd heb aangeleverd. Denk je dat de belastingdienst die boete maar laat zitten onder het mom van; je bent ook maar een mens? Nee dus.

Je hebt vrij gevraagt op je werk wat eigenlijk betekent dat je geld bent misgelopen dus dat je wel degelijk een sort vergoeding kunt eisen van het ziekenhuis.

Maar, denk erover na of je dat hele traject wel in wil gaan voor die 2 uurtjes. Ik zou het persoonlijk niet doen want het is een boel gezeik voor 2 uurtjes.