Een laptop kopen, help

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ilaan

Een laptop kopen, help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 16:45

Hallo!

Ik ga over 2 weekjes een laptop kopen, of dat wil ik in ieder geval (heb deze nodig voor school volgend jaar). Maar nu zie ik door de bomen het bos eigenlijk niet meer.

Ik was vandaag bij de BCC, gewoon om even naar het aanbod te kijken, en hierdoor is het eigenlijk alleen maar lastiger geworden. Zo stond ik bij een zeer mooie samsung, zo'n kleine waar geen processor in zit maar een ssd ding. Hiervan is het beeldscherm kleiner maar gaat de accu langer mee en omdat er geen draaiende processor in zit is het ding minder kwetsbaar. Er zit hier geen ruimte in om een schijf af te spelen.

Ook heb je de wereld aan laptops. Ze hadden daar een hele rij met allemaal laptops van 15.6''. Hartstikke leuk maar ik heb geen idee wat ik nodig heb.

Daarom vraag ik gewoon jullie advies! Wat is nu een fijne, goedwerkende laptop die ik kan gebruiken voor school en gewoon lekker mee kan internetten en af en toe een filmpje kan kijken. Uiteraard gaat school voor.
Mijn budget is €400,- (omdat ik meer niet nodig vind en het aanbod voor die prijs ook giga is)

Alvast bedankt :)

hafjelinger

Re: Een laptop kopen, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:52

Wij hebben altijd een HP gehad.
Ik zit er nu ook op te typen, een Pavilion dm1 van 11'' (lekker klein haha).
wij zijn er tevreden over!

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:55

Voor mij geen apparaat met Windows meer, ik vind windows8 zeer gebruiksonvriendelijk, en heb nu meer geïnvesteerd in een iPad, en nog geen microseconde spijt gehad...

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 16:56

Krijg je dan na lang erop gezeten te hebben geen last? Omdat het beeldscherm kleiner is. Ik ben nml bang dat ik daar last van krijg als ik er langer op zit. Heb nog nooit echt op een kleinere gewerkt oid.

Voor het meenemen naar school lijkt het me dan wel weer super handig!

Edit
Apple komt mijn huis niet in :') Verschillende hele slechte ervaringen mee gehad dus ben daar een beetje huiverig voor. En wil wel echt een laptop dus geen tablet/ipad oid.
Laatst bijgewerkt door ilaan op 25-02-14 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:57

Yavanna schreef:
Voor mij geen apparaat met Windows meer, ik vind windows8 zeer gebruiksonvriendelijk, en heb nu meer geïnvesteerd in een iPad, en nog geen microseconde spijt gehad...

Dat verschilt natuurlijk per persoon. Ik heb op mijn laptop en telefoon Windows 8, terwijl de andere helft van het gezin liever iOS.
Maar TS vraagt specifiek naar laptops, en dat draait allemaal op Windows :)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:58

ilaan schreef:
Krijg je dan na lang erop gezeten te hebben geen last? Omdat het beeldscherm kleiner is. Ik ben nml bang dat ik daar last van krijg als ik er langer op zit. Heb nog nooit echt op een kleinere gewerkt oid.

Nee helemaal niet eigenlijk :) Het meenemen is inderdaad heel handig met deze, hij past in elke tas bij mij :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:58

Een iPad voor schoolwerk is alles behalve handig. Windows 8 voldoet prima, je moet er alleen wel mee overweg kunnen :)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 16:59

hafjelinger schreef:
ilaan schreef:

Nee helemaal niet eigenlijk :) Het meenemen is inderdaad heel handig met deze, hij past in elke tas bij mij :)

Oh had dat idee altijd, dan word het misschien toch een optie. Met een sneller werkende ssd eventueel. Ben de naam kwijt van dat soort. Het heet geen laptop maar kom nu even niet op de naam!

Edit
Cayenne: Ik werk nu altijd op windows, dus dat is geen probleem :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:01

hafjelinger schreef:
Yavanna schreef:

Dat verschilt natuurlijk per persoon. Ik heb op mijn laptop en telefoon Windows 8, terwijl de andere helft van het gezin liever iOS.
Maar TS vraagt specifiek naar laptops, en dat draait allemaal op Windows :)

Nee hoor, chrome of ubuntu(/linux) draaien ook voldoende laptops gewoon op. Daarnaast heb je dingen als transformers van asus die je ook laptop kan noemen die gewoon op android draaien.

Ik heb een 13" laptop en ook nooit last van het kleinere scherm

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:03

Kan je niet van iemand Windows 7 lenen en dat erop gooien zodra je hem hebt? Dan is dat hele Windows 8 probleem ook gelijk van de baan.
Zou je de laptop verder als je enige computer gebruiken of heb je thuis nog wat anders staan?

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 17:05

Mij maakt het niet uit op welk programma ze draaien zolang het niets van apple is. En als het uiteraard maar werkt :)

Moet wel toegeven dat ik erg gewend ben aan Windows en ik dat persoonlijk wel prettig vind.. Maar als iemand goede ervaringen heeft over iets anders, kijk ik daar natuurlijk ook naar!

xHaithi
Ik heb thuis gewoon een vaste pc, maar dit is nog bij hotel mama en ik wil uit huis (ergens dit jaar). Dan is er nog een laptop in huis dus in principe is er altijd een tweede pc/laptop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:07

Ik zou eens een berichtje op tweakers plaatsen met je eisen, wat je op het oog hebt etc. Die mensen hebben altijd erg goed advies ;)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 17:09

Beloven schreef:
Ik zou eens een berichtje op tweakers plaatsen met je eisen, wat je op het oog hebt etc. Die mensen hebben altijd erg goed advies ;)

Probleem is dus, dat ik geen eisen heb -O-
Omdat ik er de balle verstand van heb haha. Deze computer is gewoon op school gekocht en dat was meer 'Oh die ziet er wel mooi uit'. Dus weet ook echt niet wat ik nodig heb of wil..

Edit
Heb even gekeken en dacht dat Samsung buiten mijn budget viel. Maar nu had ik alleen de prijs ingevuld en kreeg meteen een zeer gelikte. Ik kijk even verder daar! Handig die prijsvergelijkingen etc!
Laatst bijgewerkt door ilaan op 25-02-14 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

daniekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:10

ik heb een samsung Vaio, iets duurder dan 400 maar vaak heb je wel aanbiedingen bij concurrerende aanbieders

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:12

Oh oke. Dan denk ik dat je mogelijkheden voor bijvoorbeeld een kleiner scherm wel groter zijn. Anders zou ik persoonlijk geen 11 inch aanraden. Stel dat je daar toch last van krijgt op langere termijn zit je daar mooi. Maar in dat geval zou ik denk ik ook kijken voor een leuke, handige kleine laptop.
Een vriendin van me heeft een Asus waarvan je het scherm kan loskoppelen van het toetsenbord en het scherm dan ook als tablet kan functioneren. De laptop zelf heeft wel gewoon windows (windows 8) en een degelijk windows office pakket erop staan. Ik heb haar hiermee zien werken tijdens een grote opdracht onlangs (2 weken) en dat leek me eigenlijk wel wat.

http://www.asus.com/in-search-of-incred ... book-t100/

De prijs ken ik helaas niet. Die zal je eens moeten opzoeken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:16

Er bestaat volgens mij niet zoiets als een laptop zonder processor. Een SSD zal waarschijnlijk betekenen dat er geen hardeschijf in zit, dat is inderdaad wel voordelig als je je laptop vaak meeneemt, bovendien is een SSD sneller als een harde schijf.

Moet je voor je opleiding trouwens nog bijzondere programma's draaien of is het gewoon office en veel google?

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 17:21

xHaithi
Die had ik ook gezien, maar ik gebruik nooit een tablet, dus vind dat een beetje zonde dan..

liedje89
Voor office en google. Geen speciale programma's. Wat ik me afvroeg is of er op iedere laptop standaard word staat. Want dat is ook goed aan de prijs. En ben de disc waarop dit stond kwijt 8)7

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:27

Ik zou je eerst eens verdiepen in wat wat je nodig hebt. Ik had laatst ook een nieuwe laptop nodig, ik wist helemaal niets van laptops, maar ik heb me gewoon wat ingelezen. Tweakers is inderdaad een informatieve website. Notebookcheck vind ik ook erg fijn.

Om te beginnen: een SSD vervangt niet de processor, maar de HDD. SSD's zijn inderdaad sneller en stabieler, maar ook een flink stuk duurder. Als je wat ruimte nodig hebt om bestanden (documenten, foto's, muziek, enz.) op te slaan, dan loopt de prijs van een laptop met volledige SSD al snel op. Je kunt dat eventueel oplossen met een externe harde schijf of opslag in de cloud. Ik heb er zelf voor gekozen om toch een laptop met HDD te kopen, maar het is er eentje die wel een caching SSD heeft. Daardoor start de laptop sneller op en werken ook programma's sneller. Het is niet zo snel en vloeiend als een volledige SSD, maar het scheelt dan ook flink in de prijs. Verder moet je kijken naar de processor. Je hebt de nieuwe generatie Intel-processoren (i3, i5 en i7), die zijn volgens mij het snelst en het zuinigst. Samsungs goedkopere laptops hebben echter veelal AMD of Samsungs eigen processoren. Minder goed, maar ook minder duur. Andere dingen waar je naar kunt kijken: hoeveel intern geheugen, hoe lang is de accuduur, kwaliteit beeldscherm, kwaliteit behuizing, zijn het toetsenbord en touchpad fijn, grootte en gewicht, enzovoorts.

Het is gewoon zonde om 400 euro uit te geven aan een laptop die eigenlijk niet geschikt is voor wat je ermee wil doen. Ik zou dus zeggen: lees je eerst goed in, ga vervolgens naar een winkel en laat je adviseren maar laat je vooral niks aansmeren. Over Windows 8 zou ik me niet druk maken. Ik ben een paar weken geleden overgestapt en dat ging zonder moeite.

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:32

daniekjuh schreef:
ik heb een samsung Vaio, iets duurder dan 400 maar vaak heb je wel aanbiedingen bij concurrerende aanbieders

Een Vaio is toch van Sony :o ? Ik heb in ieder geval een Vaio en deze is van Sony, of is dit in Nederland hetzelfde?

Ik ben heel blij met mijn vaio, makkelijk mee te nemen, niet te zwaar, veel geheugen, ...

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 17:35

MonaLieske
Het probleem bij mij zit 'm in dat ik niet weet wat ik nodig heb voor school. En in deze prijsklasse is er weinig onderscheid qua beeld en toetsenbord. Ja of er een lichtje onder de toetsen zit of niet. Ik sla nu ook alles extern op, puur om het niet kwijt te raken. Dus veel geheugen heb ik niet nodig.
Qua uitstraling zijn ze eigenlijk allemaal heel vergelijkbaar.

Vind een Ultrabook ook wel handig maar loop dus tegen het feit aan dat die gewoon veel kleiner zijn. Dus denk dat die dan afvallen.
Vind het gewoon giga lastig omdat er zoveel informatie te vinden is. Zit nml al een week te googlen en info in te winnen haha

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:41

Als je opleiding bij surfspot is aangesloten kan het nog wel zijn dat je korting kan krijgen op dat soort programma's (en trouwens ook op een laptop), bij windows is volgens mij vaak een trial versie bijgeleverd maar die verloopt dan dus na een tijdje.

Wat je ermee wil kan gewoon iedere laptop volgens mij, dus ik denk niet dat je veel kans loopt om echt een miskoop te doen. 15" is trouwens wel als snel zwaar om te slepen hoor, zeker als er ook nog wat studieboeken in zo'n tas gaan ik ben heel blij dat ik nu 13" heb krijg je echt een stuk makkelijker mee.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:45

Word staat niet standaard op iedere laptop. Misschien kun je via school een Office-pakket met korting kopen?

Een externe HDD kan natuurlijk net zo goed crashen als een interne HDD. Als je wil voorkomen dat je bestanden kwijt raakt, zou ik het op zijn minst op twee plekken opslaan.

Ultrabooks zijn er zeker wel in een groter formaat, maar lijken me sowieso buiten jouw prijsklasse te vallen.

In de Best Buy Guide van februari wordt door Tweakers deze aanbevolen: http://tweakers.net/reviews/3393/2/lapt ... ijzen.html Dat lijkt me een hele degelijke laptop voor een scherpe prijs, maar hij zal niet razendsnel zijn en het is ook geen lichtgewicht. Daarvoor is je budget gewoon niet toereikend.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 17:52

Mooi is dat, kan ik ook nog word gaan kopen. Toch even de kast op de kop op zoek naar dat schijfje. Of naar de turk hier in de stad anders.. Want van die prijzen word ik écht niet vrolijk.

Het hoeft voor mij ook geen 15'' te zijn. Als het maar niet superklein is. Ook omdat ik nogal last heb van migraine. Wel fijn dat wat ik wil lekker basic is en daarom de kans op een miskoop een stuk kleiner is haha

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:02

ilaan schreef:
xHaithi
Die had ik ook gezien, maar ik gebruik nooit een tablet, dus vind dat een beetje zonde dan..

Hij werkt niet als een echte tablet hoor. Hij heeft gewoon een aanraakscherm dat je kan gebruiken in plaats van een muis of touchpad. Het is geen systeem met enkel applicaties bv. En er wordt blijkbaar office bijgeleverd, wat wel prettig is.
Maar het is jouw keuze natuurlijk. Als het je niet fijn of onnodig lijkt moet je het niet doen. Zeker als je toch liever voor een groter scherm gaat (wat ik overigens heel goed kan begrijpen, ik ben zelf niet voor kleine schermen) vallen deze mini's en tablets uiteraard af.

Ik vrees wel dat je erg weinig keuze zal hebben als je budget maar 400 euro is. Ik denk dat de kwaliteit van de laptops die dan binnen je budget liggen maar weinig zal verschillen. Ze zouden goed genoeg moeten zijn om aan jouw eisen te voldoen, maar verwacht er geen echt goede laptop voor.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:17

In de categorie 13"/ 14" vind ik niet veel binnen jouw budget. Eigenlijk alleen de Lenovo Thinkpad Edge E335 of de Acer Aspire E1. Dan zou ik eerder voor Lenovo dan voor Acer gaan. Ik zou echt niet een nog kleinere laptop dan dat nemen als je er hele dagen op moet werken. Niet alleen omdat het scherm daarvan kleiner is, ook het toetsenbord wordt dan kleiner en van RSI word je ook niet blij...