Onterechte boete belastingdienst, wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Onterechte boete belastingdienst, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 00:45

Mijn moeder heeft een auto, en daar betaald ze netjes belasting voor. Ze kreeg een rekening voor het kwartaal termijn, en heeft deze netjes betaald. De belastingdienst heeft dit bedrag echter teruggestort met de mededeling: "teveel betaald". Dit had mijn moeder over het hoofd gezien helaas.
Een tijdje later kwam er weer een rekening voor dat kwartaaltermijn, maar nu plus een boete van 50 euro omdat er niet betaald zou zijn. Dus wij checken het bankprogramma, en zien dan het teruggestortte bedrag.

Mijn moeder heeft een brief geschreven waarin de situatie uit heeft gelegd, met haar bankafschriften bijgevoegd. Ze heeft dus bezwaar gemaakt tegen deze boete.
De belastingdienst reageerde daarop met een brief waar in stond dat mijn moeder de zaak kon laten voorkomen. Mijn moeder zegt me net dat ze daar geen zin in heeft omdat het haar meet geld kost dan de boete, dus ze wil nu gewoon de boete betalen.

Ik vind dat absurd! Ze heeft netjes betaald!! Mijn moeder heeft het al niet zo breed, dus ik ben nu aan het uitzoeken wat onze rechten zijn.
Ik dacht altijd, dat wanneer je een dergelijke zaak hebt, en je wint, dat de verliezende partij voor de kosten opdraaid? Klopt dat? En hoe zit dat in dit geval?
Heeft het zin om dit door te zetten en voor te laten komen, of kunnen we beter deze (onterechte) boete betalen en het er maar bij laten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 00:46

Ik denk dat het geen kwaad kan om naar het juridisch loket te gaan :) Die kunnen je hier zeker in adviseren.

Anoniem

Re: Onterechte boete belastingdienst, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 00:55

Idd juridisch loket , ze verwijzen je wel door naar een advo en dan ben je er zo vanaf

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 00:57

Er is een mogelijkheid dat de rechter bepaald dat de tegenpartij alle kosten moet betalen, maar dat is geen garantie. Ik denk dat je het beste het advies van de twee dames boven mij kan volgen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 00:58

Ok, bedankt!!
We gaan er morgen even heen :) !

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 01:08

Was de betalingskenmerk van het eerst betaalde (en teruggestorte) bedrag hetzelfde als dat van de herinnering (met boete)?

Ik heb nl ook eens een rekening betaald en per ongeluk een verkeerd kenmerk gebruikt (omdat de computer deze automatisch aanvulde is er een verkeerde komen te staan).
Dan krijg je het bedrag automatisch teruggestort.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 01:13

Heel cru maar je moeder heeft onbewust niet netjes betaald, wel op tijd. Daarna ook gemist dat het was terug gestort. Ik gok dat dit een dure les wordt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 01:13

Ik zal dat betalingskenmerk even nakijken.

De belasting is op 11 december betaald en op 2 januari teruggestort. Wanneer die brief kwam weet ik zo snel even niet.
Maar alle nummers klopte toen het geld werd overgemaakt, dat hebben we nog negekeken toen die brief kwam.

Wat ik me ook afvraag, is het normaal dat de belastingdienst meteen een boete vraagt zonder dat er een herinnering voor betaling is verzonden? Ik heb zelf (gelukkig) nog nooit gedonder gehad met de belastingdienst, maar ben wel eens vergeten een rekening op tijd te betalen. Dan kreeg ik een herinnering met de mededeling dat wanneer ik weer niet binnen de termijn betaalde er een sanctie bijkwam. Werkt dit anders met de belastingdienst?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 01:15

belle_boef schreef:
Heel cru maar je moeder heeft onbewust niet netjes betaald, wel op tijd. Daarna ook gemist dat het was terug gestort. Ik gok dat dit een dure les wordt

Dat klopt wel, alleen als ik iets betaal, ga ik er ook niet van uit dat ze het terug gaan storten. Nu checken we onze afschriften vaker, maar toen hebben we het over het hoofd gezien.

Ik vind het raar dat zij een bedrag terugstorten zonder reden (ja, zij zeggen teveel betaald, maar dat was niet zo) en dan zonder herinnering direct een boete erbovenop drukken.
Als we nou wanbetalers waren... Maar we betalen altijd netjes op tijd aan de belastingdienst. Dat is een beetje het gekke, we betalen altijd op dezelfde manier, maar nu gaat het ineens mis...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 01:20

Als ze niet teveel heeft betaald is het wel raar. Dan zou ik een kopie van de acceptgiro en de bankafschriften overleggen aan de belastingdienst als bewijs.

Zag dat ze dat al had gedaan, even een belletje doen
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 25-02-14 01:21, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 01:21

belle_boef schreef:
Als ze niet teveel heeft betaald is het wel raar. Dan zou ik een kopie van de acceptgiro en de bankafschriften overleggen aan de belastingdienst als bewijs

Dat hebben we ook gedaan, met de mededeling dat we het bedrag uiteraard zullen betalen, maar bezwaar maakten tegen de boete omdat die volgens ons niet terecht is. Maar toen kregen we als antwoord dat we de zaak voor konden laten komen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:28

Voorkomen kost toch niet per se geld? Dat zou ik zeker even navragen bij het juridisch loket. Anders is de ombudsman ook nog een mogelijkheid.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:35

Dat er meteen gezegd wordt 'laat maar voorkomen' is vreemd - meestal gaat er toch een bepaalde procedure aan vooraf.
Ik zou sowieso met de belastingdienst bellen en dit uitspreken - zeker als er overduidelijk sprake is van misverstanden. Met een gesprek is vaak heel veel op te lossen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:36

Hier precies hetzelfde..belastingdienst heeft het mpomenteel enorm druk en alles lijkt in de war.
Een brief met allerlei verrekeningen..omdat er teveel betaald zou zijn..was niet zo, want we moesten dat bedrag betalen..dus gemeld, zowel telefonisch als per brief, dat we dat bedrag helaas hun wel verschuldigd waren en die verrekeningen met teruggaaf dus niet plaats hadden hoeven vinden en waar we het terug konden storten..kon niet, kwam in orde, we moesten de nieuwe brief afwachten, want het was een fout in hun systeem. Brief kwam, snel, huppa, boete erop, want we zouden niet tijdig hebben betaald?! Terwijl het bij hun systeem als teveel betaald binnenkwam.
Onder de boete kwamen we helaas niet meer uit, dat hebben ze verrekend met een terug te ontvangen bedrag..wat dus nu lager uitvalt :(
Ondanks dat ze erg veel geduld met me hadden, toch erg vriendelijk daar..rotte is, heb haast de energie zolangzamerhand niet meer om die 50uro boete..maarja, das wel bijna een week boodschappen..tis niet mijn pakkie aan dat er zoveel ellende is veroorzaakt wegens die bleker en bulgaren..(even heel zwart/wit gezegd dan he)
Weer brief geschreven, wederom met uitleg, ditmaal niet gericht aan apeldoorn, maar aan ons eigen belastingkantoor..ben benieuwd..

Ben dus erg benieuwd hoe je dit oplost. Succes.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:40

hoeft niet voor te komen gewoon bezwaar met bewijzen in dienen, wordt meestal gewoon met een korte reactie vd belastingdienst als het tenminste terecht is als nihil weggeschreven

Bellen met belasting levert nooit niks op zij willen alles op schrift hebben vandaar dat ze zeggen dien maar een bezwaar in.
Laatst bijgewerkt door spekenham op 25-02-14 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:41

De belastingdienst geeft op zijn rekeningen duidelijk aan dat het exacte bedrag overgemaakt moet worden en de juiste omschrijving vermeld moet worden. Is dit niet het geval, word het volledige bedrag terug gestort.

banketstaaf voor je moeder, maar ze geven het vooraf al aan.

Ik betwijfel of je in hoogerberoep de zaak uberhaupt gaat winnen.

Tenzij je moeder wel het juiste bedrag heeft betaald natuurlijk, dan zou ik wel in hooger beroep gaan.
Ze kan desnoods zichzelf vertegenwoordigen, dan kost het je geen advocaat

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 12:30

Als je hier een rechtszaak van wilt maken heeft je moeder recht op een PRO DEO advocaat(die wordt betaald door de staat) en je betaald enkel 171 euro aan griffierecht. (dus wel duurder dan die 50 euro boete) en verder betaal je niks.
Echter, dit is wel een overheidsinstantie dus tja, weinig kans(das hetzelfde als een boete van een agent aanvechten.. jouw woord tegen het woord van een agent..).
Anyway, ik zou gewoon de belastingdienst bellen en vragen of zij mee willen kijken in het bestand. zij kunnen ook zien dat zij per ongeluk het gehele bedrag terug hebben gestort. vaak zullen ze dan niet zo moeilijk doen. ik heb nog nooit zoiets meegemaakt met de belastingdienst, dus ik hoop dat je eruit komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:40

MirandaDvG schreef:
De belastingdienst geeft op zijn rekeningen duidelijk aan dat het exacte bedrag overgemaakt moet worden en de juiste omschrijving vermeld moet worden. Is dit niet het geval, word het volledige bedrag terug gestort.

Tenzij je moeder wel het juiste bedrag heeft betaald natuurlijk, dan zou ik wel in hooger beroep gaan.

In hoger beroep gaan? Er is nog niet eens sprake van een zaak laat staan van hoger beroep..

Voor de rest ga ik mee met de andere bokkers: je kunt altijd informatie inwinnen bij het juridisch loket. Maar tegen een overheidsinstelling neem je het nou eenmaal moeilijk op.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:43

Ik meende dat je in eerste instantie bezwaar kon maken bij de belastingdienst zelf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:54

MirandaDvG schreef:

Hoe kun je nou in hoger beroep gaan als er niet eens een zaak is :?

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:59

Dus als ik het goed begrijp heeft je moeder officieel een bezwaarschrift ingediend en hierop al een reactie van de belastingdienst mogen ontvangen?
Wat staat er precies in de reactie?

Wat je ook nog zou kunnen doen is even bij een accountantskantoor, belastingadviseur of administratiekantoor langs gaan (hopelijk heb je hier wat vrienden of kennissen? ) Deze hebben namelijk een directe ingang tot de belastingdienst waar ze sneller dit soort zaken kunnen afkaarten. Bellen met de belastingtelefoon wekt alleen maar frustraties op omdat je doorgaans met studenten te maken krijgt die niet weten waar ze het over hebben.

Veel succes!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 01:58

Mijn moeder is vandaag bij het juridisch loket geweest met alle papieren. Zij vertelden haar dat ze het bedrag van de belasting moest betalen, maar de boete niet. Ze zeiden dat de belastingdienst dan pas echt gaat kijken naar het dossier en dat de brief die wij ontvangen hadden gewoon een standaard brief was.
Dus dat hebben we nu gedaan en dan is het afwachten wat de belastingdienst gaat doen.

@lieke2: Ik weet zo gauw niet wat er precies in die brief stond die wij kregen. ik weet alleen dat er dus sowieso iets stond dat we de zaak voor konden laten komen. Maar de exacte inhoud zou ik even na moeten kijken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 02:01

Vraagje, je moeder is niet bereid om het eventueel voor te laten komen. Dan de vraag van mijn kant: heeft je moeder rechtsbijstandsverzekering? Zo niet, meteen afsluiten. Zal niet meer helpen voor dit geschil, maar je loopt financieel leeg op een rechtszaak.

En als je moeder onvoldoende inkomsten heeft, kan ze aanspraak maken op een pro deo advocaat. Zal even lekker worden als de overheid gewoon zijn gang kan gaan omdat je geen middelen hebt om er tegenin te gaan.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 02:33

We hebben inderdaad rechtsbijstand. Alleen bij voorkeur regelen we het zonder omdat er ook weer een hoop tijd etc in gaat zitten.
Mijn moeder had het bijltje gister al neergegooid, maar ik ga door tot de laatste snik :p . Ze zat er zo mee, was echt sneu. Maar ze is erg blij met al jullie tips!!!

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 05:23

Ik heb soortgelijk probleem jaaaaren geleden met de belastingdienst gehad. Ook wegenbelasting betaald, kreeg weken erna een aanmaning, dus gebeld en het was een fout in het systeem, zou opgelost worden...

Om een heel lang verhaal zo kort mogelijk te maken bleef ik maar aanmaningen ontvangen waarbij het boetebedrag steeds hoger werd, ik bleef maar bellen (namen opschrijven!!!) en men bleef mij maar verzekeren dat het opgelost werd. Ineens kreeg ik een aanmaning waarbij de oorspronkelijke wegenbelasting er inderdaad niet meer op stond, maar ik moest wel het boete bedrag betalen terwijl de hele boete onterecht was... Zucht, nog maar eens bellen en het lag aan het systeem, werd geregeld.

Mooi dat ik een deurwaarder aan de deur had staan! De beste man was gelukkig heel aardig, met kopje koffie aan tafel gezet, alle papieren gekopieerd, bewijs dat ik oorspronkelijk al betaald had via pc uitgedraaid, kopie van het blaadje met alle data's/ tijdstippen/ personen waarmee ik gebeld had erbij gedaan en de deurwaarder heeft het verder met de belastingdienst geregeld, kreeg maanden erna nog een brief van de deurwaarder dat ik inderdaad geen schulden had, en er dus ook geen Bkr registratie gedaan was.

Ik zou dus inderdaad ook mijn poot stijf houden als ik jullie was. Wel nog eens goed controleren of het kenmerk en bedrag echt klopte bij de eerste betaling, als dat zo is staan jullie 100% in jullie recht lijkt me zo.