Vroegtijdig aflossen Hypotheek - voor en nadelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SAKKIA

Vroegtijdig aflossen Hypotheek - voor en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 09:46

Ik ben hier eigenlijk wel nieuwsgierig naar :o

Ik weet dat het tot 10% boetevrij kan en ben hier wel in geinteresseerd. Zijn er meer mensen die dit doen? Wat zijn de voor en nadelen en waarom doen jullie het?
Waar moet ik rekening mee houden stel we zouden wel willen aflossen.

Ik heb deze vraag ook al neergelegd bij onze financieel adviseur en die zou even het één en ander uitzoeken.

Dus brand los :+

Cer

Re: Vroegtijdig aflossen Hypotheek - voor en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 09:52

Oh ik heb hier ook over zitten denken (sowieso over het hele financiele plaatje) dus ik lees mee :o

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 09:52

Voordeel, minder maandlasten. Nadeel, minder aftrek. Maar het voordeel lijkt mij wel tegen het nadeel op te wegen.

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 09:53

Wij hebben vorig jaar wel versneld afgelost, in combinatie met een ander rentetarief betalen we vanaf dit jaar een paar honderd euro minder per maand aan rente. Ik ben er verder niet zo heel erg in thuis, mijn man regelt dat soort zaken, maar het is wel afhankelijk van het soort hypotheek dat je hebt. Wacht gewoon het antwoord van je adviseur af.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 09:54

dat zal er ook vanafhangen hoeveel hypotheek je hebt in verhouding met d ewaarde van je huis, als je echt onder water staat heeft aflossen een veel hogere prio.

ook je hypotheekvorm heeft ermee te maken, of ej een aflossingsvrije hypotheek hebt of na een bepaalde tijd alles af kan lossen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 09:55

Ik heb bij aankoop van het huis er bewust voor gekozen dat ik boetevrij kon aflossen. Stel dat je uit elkaar gaat en de woning wordt verkocht, dat je dan geen boete krijgt.

Ik begreep dat het fiscaal gezien soms voordeliger kan zijn als je deel van je hypotheek laat lopen (bijv. enkel rente betalen). Maar heb me er verder nooit zo in verdiept, alleen bij de aankoop.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 09:56

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 09:57

Ik neem aan dat je een spaarhypotheek hebt, aangezien je 10% boetevrij mag aflossen.
Zorg dan dat je niet binnen 20 jaar volledig aflost, dan zal je belasting moeten betalen over het gehele bedrag. Maar als ik je bericht zo lees, ben je dit ook niet van plan.

Voor gedeeltelijk aflossen (of inleggen in dit geval) moet je zelf de keuze maken of je minder maandlasten wilt of minder hypotheekrenteaftrek.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 10:00

Nee we willen zeker niet volledig aflossen, ik weet dat dit fiscaal niet aantrekkelijk is.

We hebben een deel aflossingsvrij en een deel spaarhypotheek.
Het huis staat niet onder water, de hypotheek is lager dan de waarde van het huis.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 10:01

Ik heb wel eens zitten rekenen maar een aanzienlijk bedrag eerder aflossen (en dan voor mij echt aanzienlijk) leverde me niet meer dan een paar tientjes per maand voordeel op. Mijn adviseur adviseerde dan ook om dat niet te doen, en mn spaargeld voor mezelf te houden...

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 10:02

Maar je kan toch jaarlijks 10% boetevrij aflossen? Of heb ik dit verkeerd?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 10:04

Cer schreef:
Ik heb wel eens zitten rekenen maar een aanzienlijk bedrag eerder aflossen (en dan voor mij echt aanzienlijk) leverde me niet meer dan een paar tientjes per maand voordeel op. Mijn adviseur adviseerde dan ook om dat niet te doen, en mn spaargeld voor mezelf te houden...

Zo is het mij ook verteld.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 10:07

Wij hebben er wel voor gekozen. Op het moment dat het kon. (er kwam een bedrag van een erfenis binnen) Dat ging om minder dan 10% van het totale bedrag, maar kwam wel in die richting.
Bij ons scheelt het wel in de maandlasten. Hoe het netto precies uitkomt (maandlasten vs aftrek) weet ik niet. Mijn vriend zit daar beter in, samen met de boekhouder puzzelt hij dat maar mooi allemaal uit.

Bij ons speelt het -bij beiden- ook mee dat we het een prettig idee vinden als het huis "steeds meer naar ons toekomt" Hoe lager het hypotheek bedrag, hoe prettiger we dat vinden. Uiteraard is zoiets financieel een onzin-argument, maar toch speelt het wel mee.

Op het moment dat er weer zoveel over is (Sparen of meevaller) dat we weer een stuk zouden kunnen inlossen, zouden we dat waarschijnlijk weer opnieuw doen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 10:07

Gaat me er niet zo om dat ik paar maand veel voordeel heb hoor, maar meer dat we de hypotheek graag voor een deel aan de kant willen hebben.
Ik zou denk ik altijd een klein deel hypotheek houden om, zoals hier boven al geschreven is, omdat je dan alsnog belasting moet betalen.

Maar vooral het gedeelte aflossingsvrij wil ik wel graag kwijt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 10:08

Ja ik krijg er ook geen boete voor, alleen levert het me te weinig op per maand.
Stel dat ik 10.000 vervroegd aflos (dat vind ik een hoop geld), en dat levert me 50€ pm op aan verlaging van de hypotheeklasten, dan weegt dat niet tegen elkaar op.
Voor die 10.000 kan ik een hoop andere dingen doen (reparatie, buffer voor t 1 of ander etc) maar dat is dan in 1 klap weg, en met die 50€ die ik per maand overhou, kan ik net niks.

Heel kort samengevat hoe het mij is uitgelegd.
(oh, en 10% van mijn hypotheekbedrag heb ik niet, dus dat kan het verschil ook zijn :j )

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:10

Wij willen het wel gaan doen. Eerst maar eens de hypotheek aangaan. :+
Op dit moment hebben we de waarborgsom zelf gefinancierd (tussen koopcontract en overdracht zit 7,5 maand, dus geen hypotheekofferte die dat stort) en dat geld willen we in eerste instantie terug hebben en niet in het huis stoppen, maar ter zijner tijd wel. Hypotheek heeft een looptijd van 30 jaar, de laatste jaren zijn we net wel/net niet gepensioneerd (is tegenwoordig niets meer van zeker, maar dan zijn we 70). We willen het huis graag hypotheekvrij hebben voor ons pensioen, en dat proberen we met tussentijdse extra aflossingen.
Nu zouden we ook een looptijd van 25 jaar kunnen kiezen, maar het is ook wel prettig om beschikking te hebben over spaargeld. :)

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:17

Wij proberen wel ieder jaar een bedrag af te lossen. Ik weet dat het weinig scheelt bij de maandlasten, maar als je het stug blijft volhouden gaat het wel wat uitmaken. Daarbij vind ik het wel een heel prettig idee als we dadelijk met minder schuld blijven zitten. Uiteindelijk zie ik hypotheek toch als schuld.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:24

Ik volg dit even vindt dit zeer nuttig.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:26

SAKKIA schreef:
Nee we willen zeker niet volledig aflossen, ik weet dat dit fiscaal niet aantrekkelijk is.

Het huis staat niet onder water, de hypotheek is lager dan de waarde van het huis.

De bovenste regel klopt niet. Zie de wet Hillen. Als je helemaal aflost krijg je een korting op de belasting ter grootte van het huurwaardeforfait. Anders zou het niet lonen de hypotheek af te lossen. Dus het is fiscaal neutraal.

Verder betekent het aflossingsvrij in feite dat je voor onbepaalde tijd aan de schuld vast zit. Je lost niks af. Dus na dertig jaar heb je geen fiscale aftrekpost meer, en betaal je wel de volle mep aan rente, en je hebt de hele schuld nog. De vraag voor jezelf is of je dit wil.

Wij lossen in ieder geval wel steeds wat af. Omdat het risico op onder water staan kleiner wordt. Ook de andere risico's worden kleiner. We proberen het zo eenvoudig en overzichtelijk mogelijk te houden.

De bank verdient aan het zo lang mogelijk laten bestaan van de hypotheek. Ook verdient de bank aan spaargeld, en allerlei verzekerings, spaar en beleggingsconstructies. Uiteindelijk ben je goedkoper af met eenvoud. Maar daar verdienen banken, adviseurs en tussenpersonen niet zo veel aan. Dus die adviseurs zullen niet gauw adviseren gewoon af te lossen, hoewel dat voor jezelf wel het makkelijkst is. (En op de lange termijn goedkoper.)

Het heeft ons ook veel tijd gekost om dit uit te zoeken. Maar het geeft ook voldoening als je zelf goed overzicht hebt op de situatie.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:32

http://www.spaarbaak.nl/vraagbaak.php?z ... ije+woning

Over een hypotheekvrije woning hoef je géén belasting te betalen en ook geen huurwaardeforfeit omdat je geen gebruik maakt van de hypotheekrente aftrek, Wet Hillen gaat hierover.
Dus volledig aflossen kost je geen extra geld ;)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:43

Ik heb bij de belastingdienst gewerkt. Sinds 2005 is het een en al veranderd. Wanneer je nu je hypotheek hebt afgelost komt het zo geheten onderdeel geen of.geringe eigen woning schuld om de hoek kijken. Hiervoor betaal je dus geen belasting wanneer je volledig aflost, jet verhaal om dus niet alles af te lossen omdat je dan belasting zou betalen is dus achterhaald. Tegenwoordig betaal je geen belasting meer wanneer je volledig aflost

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 13:56

zoutenootjes schreef:
SAKKIA schreef:

De bovenste regel klopt niet. Zie de wet Hillen. Als je helemaal aflost krijg je een korting op de belasting ter grootte van het huurwaardeforfait. Anders zou het niet lonen de hypotheek af te lossen. Dus het is fiscaal neutraal.

Verder betekent het aflossingsvrij in feite dat je voor onbepaalde tijd aan de schuld vast zit. Je lost niks af. Dus na dertig jaar heb je geen fiscale aftrekpost meer, en betaal je wel de volle mep aan rente, en je hebt de hele schuld nog. De vraag voor jezelf is of je dit wil.

Wij lossen in ieder geval wel steeds wat af. Omdat het risico op onder water staan kleiner wordt. Ook de andere risico's worden kleiner. We proberen het zo eenvoudig en overzichtelijk mogelijk te houden.

De bank verdient aan het zo lang mogelijk laten bestaan van de hypotheek. Ook verdient de bank aan spaargeld, en allerlei verzekerings, spaar en beleggingsconstructies. Uiteindelijk ben je goedkoper af met eenvoud. Maar daar verdienen banken, adviseurs en tussenpersonen niet zo veel aan. Dus die adviseurs zullen niet gauw adviseren gewoon af te lossen, hoewel dat voor jezelf wel het makkelijkst is. (En op de lange termijn goedkoper.)

Het heeft ons ook veel tijd gekost om dit uit te zoeken. Maar het geeft ook voldoening als je zelf goed overzicht hebt op de situatie.

Dank je wel! Dat wist ik niet en iemand anders haalde het in het topic ook al aan.

De redenen die je aanhaalt om versnelt in te leggen/ af te lossen zijn ook onze redenen. We gaan dit natuurlijk ook allemaal heel goed uit zoeken, maar ik kreeg de indruk dat onze financieel adviseur er niet zo om zat te springen. Hier heb ik echter niet zo heel veel boodschap aan.

Ik heb gisteren de hypotheekpapieren er eens bijgepakt en de spaar hypotheek heeft een looptijd van 20 jaar, deze is dan (als het goed is) ook volledig aan de kant.
De reden dat je niks aflost op je aflossingsvrije hypotheek is de reden om op dat deel van de hypotheek voor tijdig te gaan aflossen. Zo blijven we aan het einde van de looptijd niet meer met dat gedeelte van de schuld zitten.

Of denk ik nu te makkelijk?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:00

Het ligt er denk ik ook aan wat je aan het einde van de looptijd met dat huis wil doen..en of je daar geld uit wilt halen etc.

Ik heb een stuk wat afgelost wordt na een bepaalde tijd (spaarstuk) en een deel wat dus overblijft. Ik ga ervanuit dat het stuk wat overblijft minder is dan wat ik er tegen die tijd voor krijg.. Omdat ik er waarschijnlijk toch moet blijven wonen tot mn 65 weet ik ook niet helemaal precies waarom ik eerder zou moeten aflossen.. Enfin, ik ben er nog niet uit :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:02

nou ja, zowel mijn ouders als schoonouders hebben een eigen huis dat zo goed als vrij is, van een erfenis zou je ook een stuk af kunnen lossen. ik wil nu ook gewoon leuke dingen doen, en spaar ook voor kinderen die misschien gaan studeren, bovendien staan wij ver van onder water, dus ik ga nu zo niet aflossen.

daarbij, ga ik er vanuit dat via inflatie je geld nu veel meer waard is dan over 20 jaar

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:05

Heb niet alles doorgelezen, dus als iemand het al geschreven heeft , sorry.
Toevallig heb ik onderlaatst de bank ook gemaild met deze vraag, wij hebben spaar/aflossingsvrij.
Als we een storting doen op onze opbouw spaar, hebben we toch volledige rente aftrek, hierbij zal onze inleg op de spaarrekening minder worden. Mochten we aflossen op het aflossingsvrije deel gaat dit wel ten nadele van je aftrek.
Wij kiezen voor een extra inleg, want op onze spaarrekening krijgen we misschien 1,2% en op onze opbouw rekening 3,5 % ongeveer. Daarbij wordt het geld op deze rekening nie bij het inkomen geteld.