Hoe kick ik af van snoepen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Hoe kick ik af van snoepen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 14:33

Qua gewicht kan ik het hebben, maar ik wil gewoon minder in de suikers. Is gewoon beter voor m'n lijf en m'n tanden.
Wat gaat er in een week doorheen?
3 rolletjes zwart/wit pastilles
1,5 zak milky ways
Halve zak chips.
In de koffie (alleen op stal) gaan twee zakjes suiker..
In de thee heb in de suiker al vervangen door honing.
Op brood gaat eigenlijk nooit zoet, altijd kaas of vleeswaren
Toetjes eet ik nooit.
Drinken sinaasappel/Aardbei fruitdrank (2 pakken)
1 pak taksi
1 fles cola

Light produkten vind ik echt vies

In de zomer drink ik graag spa blauw, in de winter niet.

Gewoon niet kopen werkt niet. Ik zie het een beetje als een rook verslaving...

viphorse

Re: Hoe kick ik af van snoepen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:39

Ik ken het jammer genoeg.

Ik kan na het warme eten niet van de zoetigheid afblijven ik blijf schranzen !
Vraag mij ook af hoe of dat dat komt.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:40

Ik zou zeggen: cold turkey. Je bent verslaafd aan suiker, en de enige manier om daar écht vanaf te komen is gewoon te stoppen met suiker eten en drinken. Dus alle snoep en koekjes vervangen door gezonde tussendoortjes (fruit, rauwkost, cracker met vleeswaren, gekookt ei, kwark of yoghurt, etc.), geen suiker meer in je koffie en geen frisdrank meer. De eerste paar dagen zijn moeilijk, maar daarna ben je van je verslaving af en zul je merken dat je je stukken beter voelt. Dan kun je heus wel weer eens een koekje of snoepje eten, maar is het geen gewoonte meer en raak je dus niet meer verslaafd.

Je kunt ook langzaam minderen, maar dat lijkt me eigenlijk alleen maar moeilijker. Je blijft je verslaving steeds een beetje voeden, dus hij blijft aanwezig. Je zult dus die drang naar zoetigheid blijven houden, en dat is nou juist waar je vanaf wilt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 14:40

Oh, er gaat ook nog een netje mandarijnen door ;)

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:44

Na een week is suiker al makkelijker af te slaan, na 2 weken zou je al bijna geen trek meer moeten hebben in suiker.
Mits je het dus cold turkey doet.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:46

Zo erg is dit lijstje toch helemaal niet? :=

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:47

Verdiep je eens in suikervrije recepten voor bijv. koekjes of taart. Zeker als je met bijv. havermout werkt vult dat erg goed (tenminste, ik heb dan niet de neiging om koekjes te blijven eten) en als je een voorraadje bakt, hoef je ook niet naar ongezonde alternatieven te grijpen als je lichaam zin heeft in zoet.

Verder lekker fruit inslaan, aardbeien bijvoorbeeld, toch zoet maar geen bewerkte troep!

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:48

Ik vind het 'gewone' snoepen nog meevallen... Vooral eigenlijk wat je drinkt tikt aardig aan als je regelmatig koffie pakt plus die fles cola en taxi. Ik eet dan liever die milky way dan de koffie met suiker :D
Afkicken van suiker in de koffie vond ik super easy, drink er wel beetje melk in. Als je dat al verandert scheelt het al heel veel in je continue suiker aanvoer!

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:48

Many schreef:
Ik zou zeggen: cold turkey. Je bent verslaafd aan suiker, en de enige manier om daar écht vanaf te komen is gewoon te stoppen met suiker eten en drinken. Dus alle snoep en koekjes vervangen door gezonde tussendoortjes (fruit, rauwkost, cracker met vleeswaren, gekookt ei, kwark of yoghurt, etc.), geen suiker meer in je koffie en geen frisdrank meer. De eerste paar dagen zijn moeilijk, maar daarna ben je van je verslaving af en zul je merken dat je je stukken beter voelt. Dan kun je heus wel weer eens een koekje of snoepje eten, maar is het geen gewoonte meer en raak je dus niet meer verslaafd.

Je kunt ook langzaam minderen, maar dat lijkt me eigenlijk alleen maar moeilijker. Je blijft je verslaving steeds een beetje voeden, dus hij blijft aanwezig. Je zult dus die drang naar zoetigheid blijven houden, en dat is nou juist waar je vanaf wilt.

Helemaall mee eens !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:50

Water en thee gaan drinken en gezonde snacks bedenken!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:52

Vooral vervangen en niet in een slachtofferrol kruipen, juist actief: Ik kan dit! Sla lekker knaag zooi in, zoals wortels met hummus, andere groenten, eiwitbronnen en begin met frisse moed.
Als je wil stoppen dan kan je ook prima stoppen :)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:53

Als jij dit veel suiker noemt, dan ben il echt een enorm suikermonster. Vind het ontzettend meevallen en klinkt imo niet heel ongezond.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:56

Boodschappen doen als je net gegeten hebt. :) suiker vervangen door honing heeft geen enkele meerwaarde volgens mij. Bestaat ook merendeels uit suiker en is net zo slecht voor je gebit.
Laatst bijgewerkt door Brievenbus op 16-02-14 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:57

eenitraM schreef:
Zo erg is dit lijstje toch helemaal niet? :=

Nou...

Ik heb zelf adhd, en ik merk dat het eten van suikers mij erg druk maakt. Wat ik doe is gewoon langzaam minderen.
Ik eet alleen nog: chocola (heel af en toe) en chips (alleen in het weekend)

Geen koeken, gebak etc meer. (alleen uit beleefdheid. :') )

Ik ben begonnen met het koekje vervangen door fruit, en geen suiker meer in de thee te doen.

Waar ik naar toe wil is alleen zaterdagavond een klein beetje chips en verder niet snoepen, maar dat is nog een lange weg. Ik denk dat je vooral moet zorgen dat je de snaaimomenten invult met gezonde, afwisselende tussendoortjes. (laat ik nou net bij een groenteboer werken...)

edit: gewoon niet meer kopen gaat voor mij niet op, ik woon nog thuis. (laatste jaar gelukkig)

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:59

Ik vind het ook nog reuze meevallen! Ik drink al geen frisdrank, heb geen suiker in m'n thee en eet nauwelijks zoetbeleg op m'n brood, maar wat er verder in gaat aan snaaierijen... :o Inderdaad echt een verslaving en erg lastig om van af te komen! Ben ook erg blij dat ik de goede genen heb geërfd en geen aanleg heb om dik te worden en gek op sport ben :)

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:29

Wanneer zijn de momenten dat je zin hebt in wat lekkers of snoep eet? Misschien door bewust te zijn wanneer je snoep eet kun je op die momenten dat je trek hebt dit vervangen door een gezond alternatief.

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:33

Ik heb hetzelfde probleem als TS, in de zomer eet ik voornamelijk bakjes met vers fruit, maar in de winterperiode wordt het niet of nauwelijks verkocht waardoor ik weer non stop naar snoep en chocolade grijp.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 15:35

Als ik op de bank hang ;) vooral 's middags. Zit nu nog werkeloos thuis (met een beetje mazzel laatste week), dus echt op de dode momenten zeg maar...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:36

wil94 schreef:
Ik heb hetzelfde probleem als TS, in de zomer eet ik voornamelijk bakjes met vers fruit, maar in de winterperiode wordt het niet of nauwelijks verkocht waardoor ik weer non stop naar snoep en chocolade grijp.

Ik werk bij een groentezaak en wat zeker nog te koop is zijn:
peren
appels
mandarijnen (die zijn nu op het lekkerst)
druiven blauw en wit.
mineola's
sinaasappels.
per simon / kaki / sharon fruit.

En wij hebben zelfs nog:
aardbeien
galia meloen
pruimen
rode / bloed bessen

Dus keuze zat!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 15:37

Nadeel is dat snoep véél goedkoper is dan fruit...

Ik hou opzich wel van fruit, maar goed fruit is best aande prijs

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:38

MarlindeRooz schreef:
wil94 schreef:

Ik werk bij een groentezaak en wat zeker nog te koop is zijn:
peren
appels
mandarijnen (die zijn nu op het lekkerst)
druiven blauw en wit.
mineola's
sinaasappels.
per simon / kaki / sharon fruit.

En wij hebben zelfs nog:
aardbeien
galia meloen
pruimen
rode / bloed bessen

Dus keuze zat!

Ik eet sowieso nu ook wel 2 stuks fruit per dag, maar ik doelde op die bakjes fruitsalade.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:40

Bakjes fruitsalade verkopen wij nu ook nog btw, voor dezelfde prijs als in de zomer.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:41

TS, serieus? :+

Hier gaat in 1 dag:

2 chocoladepaashazen.
rolletje rolo.
1 hele metworst.
200g nootjes.
3 of 4 mandarijnen.
heel bakje eiersalade met bacon. (blijf gewoon net zo lang brood smeren en eten tot 't bakje leeg is.)
ijs toe na het eten.

En dan nog heb ik snaaizin :')

Ik heb de vervelende gewoonte dat als ik iets aan het eten ben, ik het niet weg kan leggen.
Zoals een bakje nootjes, binnen no time grijp ik in een lege bak en heb ik zoiets van: "damn.. da was ook nie veel" _O-

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:44

punt 1: zorgen dat je voldoende water drinkt. (1,5 a 2 l op een dag)
punt 2: voor jezelf besluiten wat je per dag 'mag' eten; en jezelf daar aan houden.
Thee/koffie zonder suiker zou je al een heleboel schelen.
Het is even wennen, een paar weken... maar het is veel anderen ook al gelukt :)
By the way: honing is niet minder zoet dan suiker. En fruitsuikers zijn ook suikers. (iets minder schadelijk, maar toch...)
Het is een kwestie van wennen en doorzetten om jezelf een ander eetpatroon aan te leren.

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:44

Tip: elke keer als je zin krijgt om te snoepen, een glas water drinken en kauwgom kauwen. Probeer daarnaast iedere 2 uur iets gezonds te eten en bedenk voor jezelf waarom je wel of geen snoep wilt hebben. Zoek zoveel mogelijk afleiding om niet aan snoepen te denken :)