3/4 Gitaar of Full size?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

3/4 Gitaar of Full size?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 23:32

Ik ben een leek met gitaren, maar wil er misschien een aanschaffen.
Ik dacht eerst dat er maar 1 maat was: Full size.
Toen kwam ik er achter dat Ed sheeran een 3/4 gitaar heeft, en dat lijkt me veel praktischer.. (ben net 1.55 m, word hoogstens 1.65 m, en heb kleine handen)

Maar maakt dit erg veel verschil uit?

Zoe_97

Re: 3/4 Gitaar of Full size?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 23:35

ik heb een gewone akoustische gitaar, dit lukt net met mijn kleine handjes. De hals van een 3/4 gitaar zal in breette niet veel verschillen. je zou wel eens naar een electrice gitaar of een smi electrische kunnen kijken, ik ga er nu ook zo 1 aanschappen, doordat de ax lager ligt zal je met kleine handen makelijker snaren kunnen afdrukken hierop

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 23:36

Anders haal je een ukelele

HAHAHA, nee sorry niet grappig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 23:37

PocoGaucha: Nee, liever niet hahaha.

Olafgek: Ik wil echt een akoestische, maar dankje voor de tip (:

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 23:39

Ik had zelf ook dat probleem, ik ben 1,60 en groei (helaas) niet meer. Ik heb zelf gekozen voor een 3/4 gitaar met een smalle hals (merk: Hudson HI-75)
Dit is een westerngitaar met een smalle hals en heeft heel mooi geluid (het enige nadeel voor beginner, het heeft stalen snaren, is in het begin echt afzien)
Ik speel bij anderen wel eens op een normale gitaar, maar dat is echt "Hé gitaar, waar ga je met dat meisje naar toe?"

Het beste is om gewoon naar een muziek winkel bij jou in de buurt te gaan en de verschillende gitaren gewoon even vasthoudt. Zo kun je zelf voelen wat je fijn vind en zo kan je ook makkelijker je beslissing nemen ;)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 23:40

Paardengek0 schreef:
PocoGaucha: Nee, liever niet hahaha.

Olafgek: Ik wil echt een akoestische, maar dankje voor de tip (:

dat wilde ik ook, maar uit ervaring heb ik geleerd dat een hollow body gitaar hetzelfde geluid voortbrengt (mits kleine versterker) en het met kleine handen gewoon veel practischer te bespelen is. op mijn akoestische krijg ik na meer dan een half jaar les nog geen enkel nummer juist gespeeld, ik speel op de hollow body van mijn leraar en alles verloopt vlot

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 23:43

taartjee schreef:
Ik had zelf ook dat probleem, ik ben 1,60 en groei (helaas) niet meer. Ik heb zelf gekozen voor een 3/4 gitaar met een smalle hals (merk: Hudson HI-75)
Dit is een westerngitaar met een smalle hals en heeft heel mooi geluid (het enige nadeel voor beginner, het heeft stalen snaren, is in het begin echt afzien)
Ik speel bij anderen wel eens op een normale gitaar, maar dat is echt "Hé gitaar, waar ga je met dat meisje naar toe?"

Het beste is om gewoon naar een muziek winkel bij jou in de buurt te gaan en de verschillende gitaren gewoon even vasthoudt. Zo kun je zelf voelen wat je fijn vind en zo kan je ook makkelijker je beslissing nemen ;)

Wat is het verschil precies tussen stalen snaren en nylon snaren? Ja, het materiaal, maar ik bedoel qua spelen?

Een vriend van me had een full size gitaar, en dat ding vond ik echt heel groot, onpraktisch. (:
Maar het is dus wel mogelijk een 3/4 gitaar te gebruiken als je niet echt meer een 'kind' bent (nouja, ben nog hartstikke kind, 13 jaar. Maar ik bedoel, op internet staat dat een 3/4 gitaar voor kinderen van ong 9 is. Haha)

Ik kan inderdaad wel eens naar een muziek winkel gaan, goede tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 23:46

Ik heb zelf een full size stalen snaren western gitaar, en ik heb gespeeld op een 3/4 nylon die ik veeeeel fijne vond _O-

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 23:47

Voor het spelen zijn in het begin nylon snaren wel fijner, hier krijg je minder vaak blaren van, maar nylon snaren moet je regelmatig opnieuw stemmen, ze vallen sneller uit de toon.
Bij stalen snaren heb je alleen in het begin dat ze van toon veranderen, naarmate je langer speelt hoef je ook nauwelijks meer te stemmen.
Persoonlijk vind ik stalen snaren mooier en voller geluid voortbrengen.
Ik word over iets meer dan een maand 18 ;)

Het enige nadeel aan staal vind ik is dat je in het begin net een kwartiertje kan spelen, ik krijg nu nog blaren van het spelen, terwijl ik toch iedere dag blijf spelen. Je moet hier wel echt flink eelt voor kweken ;)
Het is ook of je de pijn aan je vingers er voor over hebt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 23:49

Dus het is niet heel stom als je op een 3/4 speelt? Hahaha.
Want dan denk ik dat ik ga zoeken naar een 3/4 nylon, en ik kan daar na altijd nog een full size aanschaffen als een 3/4 me niet bevalt (:

Taartjee:
Ik heb de pijn er wel voor over, haha. Maar ik kan nog totaal niet gitaar spelen, dus ik weet niet of het dan 'nog pijnlijker' is, omdat je de snaren goed aanraken en zo nog moet leren?

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 23:51

Ik heb het ook op staal geleerd, dat is wel pijnlijker want stalen snaren moet je wat harder indrukken dan nylon.
Het is dat je redelijk uit de richting woont, anders had je mijn gitaartje prima mogen uitproberen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 00:04

Awh, dat is wel jammer ja. :'(

Ik zie er erg naar uit om een gitaar te kopen! Ik ga niet direct voor een dure, want ik weet natuurlijk niet zeker of ik het ook daadwerkelijk leuk vind (:

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 00:07

ik zou meteen gaan voor staal, klinkt vele malen mooier
ik ben begonnen op een met nylon snaren vond ik afschuwelijk klinken heb nu (helaas) geen gitaar les meer wil wel weer gaan beginnen
ik zou op marktplaats gaan kijken voor gitaren daar zijn ze niet al te duur

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 00:10

Dan is het handig om sowieso een van je ouders mee te nemen tijdens het kopen en met hen een bedrag afspreken wat je maximaal mag uitgeven aan een gitaar en eventuele accessoires (denk bijvoorbeeld aan een standaard eventueel een plectrum en een capo)
En maak er vooral een gezellig dagje van waarin je naar verschillende muziekwinkels gaat om verschillende gitaren te bekijken en uit te proberen!
:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 00:25

Ik wil wel gaan voor staal, maar.. ik heb best veel pijn er voor over, maar ik heb erg gevoelige vingers. Is het zo erg dat ik dan helemaal verga van de pijn of is het te doen? :P

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 00:26

Paardengek0 schreef:
Ik wil wel gaan voor staal, maar.. ik heb best veel pijn er voor over, maar ik heb erg gevoelige vingers. Is het zo erg dat ik dan helemaal verga van de pijn of is het te doen? :P

de pijn is wel te doen vond ik toen ik voor het eerst op een staal snarige speelde, vond het veel fijner spelen als met nylon snaren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 00:27

Ik denk eerlijk gezegd dat ik beter op een staal snarige kan beginnen inderdaad, aangezien je dan niet over hoeft te stappen van nylon naar staal. :p

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 02:40

Het voordeel van beginnen op nylon is dat je in het begin langer en meer kan spelen zonder dat je last krijgt.

Toen ik begon heb ik les genomen en ik mocht de gitaar van mijn docent lenen tot ik er zelf eentje had. Was een staalsnaar en ik heb toen zelf ook een hele fijne staalsnaar gekocht omdat ik het geluid mooi vond.
Omdat ik toch ook wel graag een nylon snaar gitaar wilde (en een souvenir uit Las Vegas en Shania Twain en haar band mijn gitaar konden signeren) heb ik op vakantie in Vegas nog een nylon snaar gitaar gekocht.

Momenteel speel ik niet zoveel. Ik pak de staalsnaar om nummers te strummen en de nylon als ik wil werken aan mijn fingerpicking omdat die snaren wat verder uit elkaar liggen en dat is voor een beginner makkelijker met oefenen.

Ik zou kijken of je ergens een (gratis) proefles kan krijgen waar je wat kan uitproberen qua modellen en snaren.
Of gewoon naar een winkel gaan. Ze willen je graag helpen, en ookal kan je niet spelen, dan nog kan je wel voelen of een gitaar bij je past qua maat en snaren.
En het geluid... Heel belangrijk. Nylon klinkt heel anders dan staal. En tussen twee staalsnaar gitaren kan ook veel verschil zitten. Vraag de verkoper desnoods om wat voor te spelen. Zodat je kan horen hoe de modellen klinken.

Welk genre wil je spelen? Want ook daar zit verschil in:)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 07:46

Toen ik jaren geleden leerde spelen zei mijn leraar dat het voor mij wss moeilijk was om barré accoorden te spelen vanwege dikke maar korte vingers. 2 weken later speelde ik ze gewoon ;)

Maar echt als je doorzet en beetje (veel) oefent dan kun je gewoon op elke gitaar spelen.

Ensueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 12:09

Ik ben ook klein (1.58m) en heb een full size western gitaar. Ik heb op mijn vader zijn full size gitaren leren spelen, maar heb geen last van de lengte gehad. Een van zijn gitaren vond ik minder praktisch, dat was een ovation en had een ronde achterkant. Maar die kom je niet zo snel tegen in de gitaarwinkels.
Stalen snaren moet je inderdaad eelt voor kweken, maar in het begin kan je toch nog niet zo veel nummers spelen, dus dat scheelt :) Ik vind het geluid van stalen snaren veel mooier, daar zit inderdaad echt verschil in. Het is maar net wat jij in gedachten hebt.

Hier kan je wel wat verschil horen, bij 1 minuut 25 en op het eind speelt hij op beide gitaren een stukje. Maar je kunt het beste even langs een gitaarwinkel om het te horen en te spelen :)

http://www.youtube.com/watch?v=L2HjE6ER0P0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 12:23

Eilleen: Dankje voor je bericht!
Ik ga denk ik voor een staal snarige, maar nog een vraag (sorry, heb er een beetje veel :$):
Zijn staal snarige veel duurder? Ik heb geen groot budget, en zou best graag willen door sparen, maar ik weet dus niet zeker of ik er mee door ga (aangezien ik het nog n ooit gedaan heb) en dan wil ik niet in een keer 200 euro uitgeven :P

Ik zou graag van alles willen spelen, maar vooral pop en liedjes van Ed Sheeran (naam vergeten hoe die genre heet hahahaha)

Chocobroodje: Ik denk dat het doorzetten me wel gaat lukken!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 12:31

Mijn man speelt al vanaf zijn 8ste gewoon op een full size... Toen kon ie er net overheen kijken ;)
En hij wil een gretch of hoe je het schrijft ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 12:35

Ik zit echt te twijfelen tussen full size en 3/4..

3/4 lijkt me zo veel praktischer.. maar iedereen zegt dat dat echt een rotformaat is...

Ik denk dat ik sowieso gewoon eens naar een muziekwinkel ga, om te voelen wat beter in mijn handen aanvoelt.

Ibanez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 12:39

Ik heb ook op een gewone full-size akoestische gitaar leren spelen, met nylon snaren. Het was er een met een cut-away, waardoor die toch wat kleiner en handelbaarder was (ik ben 1,62m). Ik vind nylon snaren ook altijd mooi klinken, warmer. Staal is veel helderder, maar het ligt er natuurlijk aan wat je zelf mooi vindt. De hals is wel breder, maar de snaren zijn minder pijnlijk :p Pijn doen gaat het toch, je moet gewoon wat eelt kweken.

Nu speel ik eigenlijk alleen elektrisch, maar ik ben blij dat ik het op die gitaar heb geleerd. En ik baal dat ik hem heb verkocht _-:(

Maar je kunt natuurlijk altijd in de muziekwinkel gitaren proberen? En neem iemand mee die er een beetje verstand van heeft als je daadwerkelijk op gitaarjacht gaat. Je kunt natuurlijk ook voor een tweedehandse gaan, goede kwaliteit voor minder geld. Bijna elke muziekwinkel heeft wel een occasion afdeling.

En veel plezier met gitaar spelen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 12:40

Dankjewel voor je antwoord!

Iemand met verstand mee nemen.. tjaa, dat gaat niet lukken. Ik heb geen vrienden die gitaar spelen, en mijn familie ook niet. (ik had wel een vriend, maar die is verhuisd haha)