Te veel spijbelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

420BlazeIt

Te veel spijbelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 19:33

Ik meende dat als je te veel spijbelt, er een melding zou worden gedaan bij de leerlingambtenaar.
Echter zei mijn vader dat hij van de coördinator te horen kreeg dat er een melding naar raad van toezicht gaat ...

En toen raakte ik dus het rode draadje kwijt :+
Iemand die mij opheldering kan geven?

Suusie22

Re: Te veel spijbelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:34

Gewoon nooit gaan spijbelen ;)

RoosTaffy

Er gaat dan een melding naar leerplicht

ik spreek uit ervaring :+

belle_boef

Klopt, er wordt een melding gedaan bij de leerplicht ambtenaar.
Daarnaast is spijbelen strafbaar en komt het via die weg bij BJZ.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:35

Volgens mij heeft iedere school daar andere regels voor. Wat staat er in het reglement van jouw school?

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 19:36

RoosTaffy schreef:
Er gaat dan een melding naar leerplicht

ik spreek uit ervaring :+

Mag ik weten wat er dan gebeurd? :=

belle_boef schreef:
Klopt, er wordt een melding gedaan bij de leerplicht ambtenaar.
Daarnaast is spijbelen strafbaar en komt het via die weg bij BJZ.

Komt dat op je papiertjes te staan dan, voor als je werk zoekt enz dat ze je dan gaan afkeuren? :+

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:36

Hier kom je zelfs bij Bureau Halt terecht als je teveel spijbelt (geen idee of dat overal zo is, maar het is niet zo dat ze het doen om te dreigen, ik ken er een aantal die er echt heen moesten)
Maar je kunt beter gewoon niet spijbelen :P

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:36

Laatst bijgewerkt door belle_boef op 11-02-14 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:37

Jullie zijn wel lekker bezig :=
Eerst open je dit topic over je broertje: xEmily @ [LZP] Kan school dit maken?

En nu vraag je wat er gebeurd wanneer je spijbelt. Waarom zou je gaan spijbelen :')

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:38

Je school is wettelijk verplicht bij 10 uur verzuim in 10 dagen melding te maken bij de leerplichtambtenaar, boven de 18 wordt er bij 16 uur in 20 dagen een melding gemaakt bij het RMC.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:39

Raad van Toezicht wordt ingeschakeld als de problemen groter zijn dan "iets" te veel spijbelen.

RoosTaffy

Re: Te veel spijbelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:00

ik spijbelde altijd erg veel, vaak ging ik de eerste uren niet, hier is toen een melding van nar leerplicht gegaan, toen kreeg ik eerst volgens mij een waarschuwingsbrief, en toen ik dat bleef doen moest ik bij iemand van leerplicht langskomen voor een gesprek, hier kreeg ik te horen dat als ik zo door bleef gaan ik een boete of een taakstraf kon krijgen. dat jaar ben ik ook gezakt voor mn examens.

het jaar daarna bleef ik hetzelfde doorgaan met spijbelen en te laat komen, toen moest ik nog een keer bij leerplicht langskomen, toen kreeg ik te horen dat ik voor de rechter moest komen, en die zou mijn straf bepalen.

het duurde toen een paar maanden voordat ik naar de rechter moest, in de tussen tijd ben ik wel geslaagd, en aan een nieuwe opleiding begonnen. deze opleiding zit in zwolle, dus daar ging ik elke dag heen vanuit rotterdam. hier had ik in die eerste maanden niks gespijbeld, geen enkele keer te laat, en 2 dagen ziek geweest. dit wist de rechter ook, dus toen ik daar was heeft hij besloten mij helemaal geen taakstraf oid te geven, omdat het zo goed ging op school, en het daardoor anders alleen maar weer slechter zou gaan.

maar 1 tip, ga gewoon nooit spijbelen :)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:01

brechtje122 schreef:
Jullie zijn wel lekker bezig :=
Eerst open je dit topic over je broertje: xEmily @ [LZP] Kan school dit maken?

En nu vraag je wat er gebeurd wanneer je spijbelt. Waarom zou je gaan spijbelen :')

Je haalt me de woorden uit de mond _/-\o_

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:03

Tegenwoordig kunnen ook je ouders een straf krijgen als jij de leerplicht ontduikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:04

Hier kom je ook bij Bureau Halt terecht als je veel spijbelt of veel te laat komt :=

RoosTaffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:04

Nikass schreef:
Tegenwoordig kunnen ook je ouders een straf krijgen als jij de leerplicht ontduikt.

die kunnen inderdaad een boete krijgen, er wordt wel altijd naar de situatie gekeken

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:09

zonnebloem18 schreef:
Je school is wettelijk verplicht bij 10 uur verzuim in 10 dagen melding te maken bij de leerplichtambtenaar, boven de 18 wordt er bij 16 uur in 20 dagen een melding gemaakt bij het RMC.

Niet dat ik spijbelen wil aanmoedigen hoor, maar boven de 18 kunnen ze je toch niets maken? Ik meende dat ik destijds een papiertje moest ondertekenen van mijn School dat ik me aan de schoolregels moest houden. In die zin dat zij mij sancties op konden leggen, maar dat ze me rechtelijk niets konden maken of iets dergelijks. Ten slotte ben je dan niet meer leerplichtig. Maar goed, dat is ook al een tijdje terug :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:10

Als het echt alleen om het spijbelen gaat, heb je eerst een gesprek met de leerling ambtenaar.
Indien de leerling blijft spijbelen dan kan de leerling ambtenaar het hoger opzoeken en wordt er een straf oplegt.

Raad van Toezicht wordt door scholen ingeschakeld als er een (veel groter) probleem speelt.
Deze gaat dan bekijken wat het probleem is en/of de leerling (tijdelijk) van school af moet om bv naar rebound te gaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:12

labyrinth schreef:
zonnebloem18 schreef:

Niet dat ik spijbelen wil aanmoedigen hoor, maar boven de 18 kunnen ze je toch niets maken? Ik meende dat ik destijds een papiertje moest ondertekenen van mijn School dat ik me aan de schoolregels moest houden. In die zin dat zij mij sancties op konden leggen, maar dat ze me rechtelijk niets konden maken of iets dergelijks. Ten slotte ben je dan niet meer leerplichtig. Maar goed, dat is ook al een tijdje terug :')

Klopt, maar ze kunnen je bv wel van school sturen of je uitsluiten van het examen.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:13

labyrinth schreef:
zonnebloem18 schreef:

Je bent leerplichtig totdat je een mbo niv 2 diploma(of havo/vwo diploma) hebt of als je ouder bent dan 23(? dacht ik). Dus die vlieger gaat hier niet op.
Dan kun je nog steeds problemen krijgen hoor. Op onze mbo was het zo dat je eerst een waarschuwing kreeg, en dan tot 3 studieadviezen. Bij 3 SA werd je gewoon doodleuk van school getrapt.
Ook werd alles gemeld bij de leerplichtambtenaar zodat je dan ook nog eens ingehouden werd op je eventuele studiefinanciering.
Gelukkig nooit zelf meegemaakt, ik heb inmiddels mijn diploma met 0 SA's :D Maar mijn klasgenoten vonden het over het algemeen leuker om tijdens lessen een jointje te gaan roken en dan maar niet meer terug te komen. Of van de 6 lessen er 4 uitslapen :)
Laatst bijgewerkt door Equisync op 11-02-14 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:15

Je bent verplicht onderwijs te volgen tot je 18! ;-) http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... atieplicht

TS, spijbelen lijkt me hoe dan ook een slechte zaak. Je krijgt er alleen maar ellende van. Is het niet in de vorm van de leerplichtambtenaar, dan is het wel in de vorm van slechtere cijfers. Als ik jou was zou ik gewoon naar mijn lessen gaan!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:18

RoosTaffy schreef:
Nikass schreef:

die kunnen inderdaad een boete krijgen, er wordt wel altijd naar de situatie gekeken

Of zes maanden onder toezicht van de reclassering geplaatst alsmede het volgen van een gedragsinterventie.
Maar dan moet wel duidelijk zijn dat het verzuim de ouders te verwijten is geweest.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:19

Als je spijbelt, word er melding gedaan bij de leerplichtambtenaar. Na de leerplichtambtenaar kom je voor de rechter en krijg je een taakstraf of leerstraf. En ja, ook BJZ word er bij gehaald.

En ja, ik heb daar ervaring mee. Al melde ik mij vaak ziek en werd ik daardoor beschuldigd van spijbelen... Na een taakstraf en een leerstraf kreeg ik vrijstelling van de leerplicht omdat ze een klein foutje hadden gemaakt en ik dus wel een reden had om niet naar school te kunnen :=

Beter ga je dus gewoon naar school :)

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:21

Bij ons moet je na 3 uur spijbelen of 9x te laat in een heel schooljaar (dus eens in de 1,5 maand te laat moet je nog naar halt) naar halt. Pas goed op dus, had het bijns te pakken met te laat, ookal had ik nog nooit gespijbeld. Vind het persoonlijk onzin bij zo weinig taakstraf, maarja, wat doe je er tegen? Hoop dat het bij jullie soepeler is, succes!

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:23

xSwanHeart schreef:
Je bent verplicht onderwijs te volgen tot je 18! ;-) http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... atieplicht

TS, spijbelen lijkt me hoe dan ook een slechte zaak. Je krijgt er alleen maar ellende van. Is het niet in de vorm van de leerplichtambtenaar, dan is het wel in de vorm van slechtere cijfers. Als ik jou was zou ik gewoon naar mijn lessen gaan!

Hoe het precies zit weet ik niet, maar ik weet dat je wel kwalificatiplicht heb tot ten minste niveau 2. Maar dat is dacht ik eigen verantwoordelijkheid. Als je 18+ bent en gaat werken prima, maar als je dan zonder komt te zitten en een uitkering aanvraagt krijg je die niet omdat je niet voldoet aan t kwalificatieplicht. Dan moet je eerst een opleiding volgen. Zoiets dacht ik.