Ik weet het niet meer? School of toch werken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LOLLYYwood

Ik weet het niet meer? School of toch werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 17:05

Ik wist niet goed waar ik dit moest plaatsen, sorry als het verkeerd staat modjes :o

Het is een beetje moeilijk te verwoorden, want het is al een goede 6 jaar aan de gang, als er iets niet duidelijk vermeld staat, vraag gerust. :) Het is geen heb-medelijden-met-mij-topic, ik ben hier serieus over, en ik hoop ook serieuze antwoorden te krijgen. :j

Ik ben in 2008/09 begonnen met het middelbaar, toen was ik 12. Mijn eerste jaar was voor mij zeer moeilijk. Ik had 'het middelbaar' toch wel onderschat, en ik had een aantal onvoldoendes op het eindrapport, waardoor ik mijn jaar moest overdoen. Uiteindelijk voor een andere school gekozen en 2009/10 ben ik daar dan gestart.

het eerste jaar op de nieuwe school ging vrij vlot. Het tweede jaar ook, alleen raakte ik toen bevriend met de verkeerde vrienden. Ik kwam te laat op school, of ik ging helemaal niet. Zette een grote mond open voor een onnozel klein ding, en dat alleen "omdat zij dat ook deden." Dat jaar is er in de familie ook iets gebeurd, waardoor ik mezelf kwijt was, ik zat er mentaal door, ik kon met niemand praten, dus kropte ik alles op. Uiteraard was ik voor dat jaar niet geslaagd.

Het jaar daarna (ondertussen zat ik dus al 4 jaar in het middelbaar, en ik was nog maar tot het 2e geraakt) ging beter. Ik had het besef gekregen dat ik echt niet goed bezig was, en mijn toekomst aan het verpesten was, "vrienden" wat links laten liggen, en ik ging weer om met mijn échte vrienden. In die vriendenkring was er een nieuwe jongen gekomen, en het klikte meteen tussen mij en hem, vriendschappelijk. We deden leuke dingen samen, op school ging alles goed, hij hielp me met àlles. Uiteindelijk van het 1 komt het andere, en we werden een koppel.

Ik slaagde voor mijn 2e jaar, en ging over naar het 3e. Dat had ik toch wel iets onderschat, maar mijn punten waren nog 'te doen'. Ik kreeg zeer veel hulp van mijn vriendje, hij was meer bezig met mijn schoolresultaten, als met de zijne. Dat jaar zagen de leerkrachten wel dat ik mij herpakt had, en ze geloofden ook weer in mij. Uiteindelijk was ik er op het einde van het jaar niet door, en ja echt, mijn wereld stortte in. Ik was echt niet van plan elk jaar dubbel te doen, vooraleer ik ervoor slaagde..

Uiteindelijk "moest" ik wel een deeltijdse opleiding volgen. Hier wil ik niks over kwijt, of toch niet via dit topic. Geïnteresseerden mogen uiteraard een pb sturen, maar ik stuur niet naar iedereen terug, ik wil het niet aan de grote klok hangen, hiervoor graag respect. Ik volg een opleiding 'paardenhouderij'. Ik ga 1 dag in de week naar school en de overige 4 dagen werk ik/loop ik stage op een bedrijf, ivm mijn opleiding. Mijn eerste stageplek was een hel, ze maakten gebruik van mij, en lieten me onnozele klusjes doen, die niks met mijn opleiding te maken hebben. Uiteindelijk veranderd van plek, maar ook daar is het niet geweldig.. Mijn stagemeester/bazin loopt constant te roepen tegen mij over van alles en nog wat. Het is gewoon niet leuk...

Overlaatst was ik met mijn moeder en hond in de dierenspeciaalzaak hier in de buurt, en er hing een folder aan de kassa dat ze een part-time mederwerker/ster zoeken, en toen ik dat las, keek ik naar mijn moeder en we dachten echt hetzelfde. Dit is ondertussen al een week geleden en ik blijf er maar mee in mijn hoofd zitten.. Mijn mama staat achter mijn keuze, zij weet dat ik echt schoolmoe ben, en hoe de situatie is op mijn stageplek. Mijn vader is een ander verhaal :=

Maar nu, zit ik er dus mee. Ofwel nog 3,5 jaar verder doen met mijn opleiding, zodat ik toch mijn diploma secundair en paardenhouder heb, of stoppen met school en gaan werken?

Ik zelf ben echt geen bankenzitter, ik ben graag bezig, ik wil dingen bijleren. Op mijn stage leer ik jammer genoeg niks bij, en op school vind ik het ook niet leuk.
De paardenwereld is een zeer harde wereld, en als je naar zo'n school gaat, en ze weten dat je 'maar' een fjord hebt en geen sportpaard van weet-ik-veel-hoeveel-geld, word je gewoon niet aanvaard..

Alvast bedankt voor het lezen. :)
Laatst bijgewerkt door LOLLYYwood op 08-02-14 17:13, in het totaal 3 keer bewerkt

Sammie

Re: Ik weet het niet meer? School of toch werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:09

School! Desnoods een andere opleiding, maar nu gaan werken zonder degelijke vervolgopleiding gaat je voor de rest van je leven achtervolgen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:10

Waarschijnlijk verdien je toch niet veel meer als je paardenhouderij afmaakt.
Dus ik zou niet nog een paar jaar mezelf kwellen met deze opleiding :n
Misschien een andere opleiding kiezen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:13

Als het een fatsoenlijke baan is qua salaris en voor langere tijd, dan zeg ik: ga lekker werken :j

Dan kun je even tot rust komen zeg maar, wat spaargeld opbouwen en rust in je hoofd krijgen om te besluiten wat je nu echt met je toekomst wilt gaan doen.

Een opleiding paardenhouderij is nou ook niet een dusdanig geweldige opleiding dat je heel veel weggooit denk ik :o

Wellicht kun je deze part-time baan op een gegeven moment uitbreiden tot een full-time baan als je goed je best doet en goed ligt in het team?

Of eventueel naast je werk nog zelf een studie volgen waar je een goede baan mee kunt gaan krijgen?

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:13

Misschien slecht advies in andermans ogen maar als ik naar je verhaal kijk dan zou ik gaan werken, het wordt misschien ook zwaar maar wie weet valt je over een paar jaar, wanneer je wat ouder bent, wel ineens in wat je graag wilt doen en er zijn zoveel scholen die avonden hebben ofiets. Wanneer je echt iets wilt dan lukt dat dan ook wel.

En dit diploma is zo veel ook niet, naar mijn mening in dit vakgebied.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:16

eerst maar een zien of ze je aannemen.
Er reageren heel erg veel mensen op zo een vacature vergis je daar niet in.
En heb je nou uiteindelijk wel een middelbare school diploma? Anders kan ik j nu al vertellen dat je zowieso niet veel verder dan winkel,schoonmaak baantje komt.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:17

Werken. Opleiding paardenhouderij is niet heel geweldig en al helemaal niet in de omstandigheden die jij beschrijft dus ik zou gaan werken. Misschien kun je ook nog wel naar school naast het werken als daar tijd voor is? In de avond naar school is bij sommige ook mogelijk geloof ik.

edit; ik zie dat je 17 bent, dan moet je sowieso nog een jaar naar school toch?

Anoniem

Ik zou stoppen met deze opleiding en kiezen voor een opleiding waar wél toekomst in zit. Desnoods t/m september gaan werken als overbrugging, maar daarna zou ik echt weer gaan studeren. Als je dat niet doet, krijg je gegarandeerd spijt.

En dat daar een vacature hangt wil idd niet zeggen dat jij meteen word aangenomen.. :) Hoewel een positieve instelling natuurlijk altijd goed is! +:)+ Met doemdenken bereik je natuurlijk helemaal niks (maar blijf wel realistisch). :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-02-14 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Saaams

Zelfs met een diploma kom je soms niet eens aan het werk. Dan verwacht ik ook geen werk in de paardenhouderij.
Volgens mij heb jij zelf je keuze al gemaakt en staat je moeder achter je. Ik zou gaan werken.
Misschien kan je later via je werk wel opleidingen/cursussen volgen?

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:18

En een andere werkgever dan deze dierenzaak. Grotere ketens als Kruidvat, Zeeman en nog veel meer winkels bieden de mogelijkheid om via hun een opleiding te volgen. Doe zelf via Kruidvat mbo. Veel praktijk, een of 2 keer in de maand naar school. Hebben mbo 2, 3 en nu ook mbo 4. Veel grote ketens stimuleren het halen van een diploma via hun.
Succes met je keuze!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:20

Nu klinkt stoppen met school als ideale oplossing. Maar besef wel dat je bij die dierenspeciaalzaak geen vast contract zal krijgen en dus over een poosje op straat staat. Als je dan geen diploma's hebt is het héél moeilijk om aan werk te komen.

Heel cliché, als ik toen geweten wat ik nu wist had ik veel langer door geleerd :)

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:21

Moeilijk, sowieso zou ik veranderen. Want deze studie lijkt niet echt iets voor jou.
Kan je die deeltijdse niet combineren met een bso opleiding in de verkoop?

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:23

Je bent nog jong, dus er zijn nog kansen genoeg om te studeren. Misschien is het slim om een tussenjaar te nemen, en dan later nog eens te kijken óf je wil studeren, en zo ja, wat.
Ikzelf heb ook twee studies geprobeerd, en beide bevielen mij niet. Niet zozeer vanwege de stof, maar ik vond het studeren gewoon vreselijk. Ik wil mezelf best verrijken, maar niet enkel uit boeken. Ik heb dan ook besloten om het studeren voorgoed te laten gaan. Intussen heb ik een leuke baan, in een jong bedrijf met doorgroeimogelijkheden. Er zijn zéker mogelijkheden, ook zonder diploma! (Maar mét is het wel een stukje makkelijker, dat geef ik direct toe.)

Edit: Ik heb overigens wel een avondcursus gedaan bij een instituut dat internationaal goed staat aangeschreven. Ik denk dat zulke kleine toevoegingen aan je middelbare school opleiding wel belangrijk zijn. Ik zou je dan ook sterk aanraden om een cursus in jouw interessegebied te gaan volgen!
Laatst bijgewerkt door xSwanHeart op 08-02-14 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:25

Je hebt geen startkwalificatie en bent verplicht dan tot je 21 door te studeren. Dus werken zal gewoon geen optie voor je zijn.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:26

Ga lekker een jaar werken! En kijk daarna weer verder. Dit schiet duidelijk niet op en je hebt naar mijn idee weinig te zoeken op je opleiding. Niet rot bedoeld, maar als dat de gang van zaken is op je stageplek, doe je toch niets omdat je het niet leuk vind. Zo simpel is dat.

Solliciteer op dat baantje, dan heb je even rust en tijd om goed na te denken wat je nu wil. Daarna kun je weer een opleiding starten en weet je ook wat je leuk vind en waar je een broodje mee kunt verdienen. Want dat is met paardenhouderij heel lastig..
Zo zou ik het iig doen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:28

ilaan schreef:
Ga lekker een jaar werken! En kijk daarna weer verder. Dit schiet duidelijk niet op en je hebt naar mijn idee weinig te zoeken op je opleiding. Niet rot bedoeld, maar als dat de gang van zaken is op je stageplek, doe je toch niets omdat je het niet leuk vind. Zo simpel is dat.

Solliciteer op dat baantje, dan heb je even rust en tijd om goed na te denken wat je nu wil. Daarna kun je weer een opleiding starten en weet je ook wat je leuk vind en waar je een broodje mee kunt verdienen. Want dat is met paardenhouderij heel lastig..
Zo zou ik het iig doen.

ze heeft geen startkwalificatie dus ze moet doorstuderen tot haar 21e.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:30

Ligt dat niet anders in belgië?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:32

Oh belgië :') Niet eens gezien, geen idee :+

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:33

Maartje1990 schreef:
ilaan schreef:

Zo zou ik het iig doen.

ze heeft geen startkwalificatie dus ze moet doorstuderen tot haar 21e.

Dat is waar, maar hier in NL kun je ook niet in je eerste en tweede jaar blijven zitten.. Dus zal daar anders liggen?
Had er iig niet bij nagedacht dat ze natuurlijk helemaal geen diploma had |o Stom!

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:35

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 17:37

Wow, ik heb snel reacties, bedankt!

@ Sammie: dat zegt mijn vader ook, en ergens geef ik hem (en jou) natuurlijk wel gelijk, maar ik zie het niet zitten om nog 3,5 jaar geroep en gezeur aan te horen over mij, terwijl ik echt mijn best doe.

@ romyloverrr: een andere opleiding kiezen is nu niet meer mogelijk, dus dan zou dat begin september moeten. Qua inkomen, ik weet het niet, het zijn idd wel lange dagen en lage lonen in de paardenwereld, heb ik toch gehoord.

@ pmarena: Het is zeker een fatsoenlijke baan. :) wat het salaris is, weet ik niet. Ik ga volgende week gewoon eens horen wat ze verwachten van een nieuwe werknemer, wat de taken zijn en wat het inkomen is. Mijn moeder (ouders gescheiden) verliest het kindergeld van mij, dus dat moet ik haar wel geven tem. mijn 25e (vind het niet meer dan normaal, ik heb dan werk, maar zou hier nog wonen zonder dat ik er wat voor geef). De opleiding stelt qua algemene vakken echt niks voor, nog minder als niks. Het paardengedeelte vind ik wel goed. Heb al veel bijgeleerd, maar de school, of toch de lesgevers en studenten zijn meer gericht op het internationaal rijden, en daar liggen mijn ambities niet.

Of de baan uit te bouwen is naar een full-time weet ik niet, dat kan ik eventueel wel vragen als ik wat meer info ga halen. :)

Naast mijn werk zou ik met de tijd misschien wel een extra studie volgen. :)

@ xJurdyWonanx: bedankt voor je antwoord. :) Avondschool zou ik zeker zien zitten, of zoiets als zelfstudie, maar het hele naar-school-gaan-gedeelte niet.

@ sanniej: Klopt, ik ga niet halsoverkop stoppen met school en gaan soliciteren. Zoiezo kan ik pas gaan soliciteren eind maart, want dan ben ik 18. :j
Ik heb geen secundair (middelbaar) diploma.

@ naomi_g1998: Ik ben idd nog 17. Eind maart word ik 18, dus het zou zoiezo pas voor na maart zijn dat ik een vast besluit neem. :)

@ Wuis: Ik blijf uiteraard realistisch! :) Ik kan altijd maar eens gaan informeren hoe en wat, en is het daar niet dat het lukt, zal het heus wel in een ander soort winkel lukken.

@ Saaams: Idd, daar ben ik me bewust van. Ik dacht toen ik ging informeren voor die opleiding dat het wel leuk ging zijn, ganse dagen met paarden werken, nu ja, mis gedacht, ik heb er totaal geen plezier meer in, om na mijn stage, nog naar mijn eigen paarden te gaan, net alsof ik een paardenlichaam 'beu' ben gezien na 24/7 erbij te zijn. En dat is ook niet de bedoeling volgens mij..

@Kayleigh__: Dat wist ik niet! Ik ben wel van België, ik weet niet hoe dat hier zit, maar ik kan altijd eens informeren! Bedankt.

@ Ladygiroc: Daar heb je ook gelijk in. Ik weet gewoon niet wat ik moet doen. Ik wil echt zelfstandig zijn, niet meer zo afhankelijk van iedereen en alles.

@ Furrow: combineren gaat niet. De school (Syntra) waar ik de opleiding volg, heeft ook een opleiding verkoop. Maar zoals eerder gezegt in deze post, kan ik pas begin september een nieuwe opleiding starten.
Bedankt voor de link, maar ik doe nu een soortgelijk iets, maar dan bij Syntra..

@ xSwanHeart: Ook bedankt voor je antwoord. Een tussenjaar lijkt me wel wat, ja. Ik wil gewoon bezig zijn met iets, elke maand een vast loon hebben op mijn rekening, zodat ik toch het gevoel heb dat ik zelfstandig kan zijn. :) Ik ga er nog eens met mijn moeder over praten, zij staat achter mijn keuze, welke het ook wordt. :)

@ Maartje1990: Dat klopt volgens mij niet? Heb nog nooit van een startkwalificatie gehoord :') Nu ja, ik ga het zeker eens rondvragen wat ik nu wel en niet mag. Bedankt voor je antwoord!

@ ilaan: Bedankt voor je antwoord! Ik ga zeker en vast eens gaan vragen wat ze precies verwachten van een 'nieuwe', ik kan dan alsnog zien! :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 18:09

Het is in België inderdaad anders, net even opgezocht, jij bent tot je 18e leerplichtig. In nederland moet je een havo of mbo 2 (volgens mij 2?) diploma hebben óf je moet 21 zijn.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 18:17

Ga maar werken. Tegen de tijd dat je doorhebt dat je van een parttime baantje bij een winkel niet kunt leven, zeker als je voor de rest geen diploma's hebt, sta je te trappelen om weer naar school te mogen.

Ik wel iig, ben dolblij dat ik nu een opleiding doe. De eerste maanden denk je jeuj, wat een geld, maar als je doorkrijgt wat je er mee moet betalen om zelfstandig te kunnen wonen, dan is de lol er snel af.

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:11

wat een lastige situatie, ik denk dat ik in jouw plaats ook zou gaan werken..

Maar waarom probeer je het niet te combineren? ik ga vanaf volgend jaar aan mijn 2de bachelor in hoger onderwijs beginnen in afstandonderwijs en part time werk zoeken :)
Ik vind het op school zitten ook vreselijk en ben ook liever bezig :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:21

Paarden houderij is altijd hard, niet alleen als je een fjord hebt, ook voor andere.
Rot klusjes horen er nu eenmaal bij en ben je geen rij wonder zul je die altijd blijven doen, waar je ook gaat werken.
Daar moet je tegen kunnen of stoppen.

Persoonlijk zou ik zeggen, ga een goede opleiding volgen die breder is.
In een winkel werken kan altijd nog. En dikke kans dat het geen vast contract is en wat ga je dan daarna doen?