Doen of niet doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xJustMe6

Doen of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 16:28

Ik zit nu best wel met een dilemma.

Ik heb mijn rijbewijs nog niet, begin volgende maand met lessen.

Nu staat hier op het dorp een auto te koop, volkswagen polo uit 1983. Prijs staat er niet bij maar heb eens op internet gezocht en de kans is groot dat hij niet veel gaat kosten.
Zit nog APK op tot juni 2015
Wegenbelasting zou nog geen 10 euro op de maand zijn, oldtimer verzekering er op voor 5 euro in de maand.

In rijden kan ik dus voorlopig nog niet maar dit is wel een hele mooie kans om toch maar al een auto te hebben, mooie motivatie om mijn rijbewijs te halen ook :D.

Heb eens met mijn vader overlegt en die zegt niet doen, haal eerst je rijbewijs maar, anders kost hij een hele tijd geld terwijl je er nog niks aan hebt. Maar van de andere kant denk ik: 15 euro op de maand is niet veel natuurlijk en het is echt een mooie kans.

Nu dus mijn dilemma, bellen en eens serieus er naar gaan kijken. Of toch maar niet...
Ik weet het echt niet, de 1 zegt DOEN, de ander zegt lekker laten gaan en ik weet het echt niet :'). Ik vind hem wel echt heeeeel gaaf! Wat zouden jullie doen?

Hij zal denk ik sowieso een jaar ongebruikt voor de deur staan...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 16:30

Rust roest, bij oude auto's ook. Zou het niet doen, er zijn genoeg aardige auto's te koop tegen de tijd dat je je rijbewijs wel hebt.

Anoniem

Re: Doen of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 16:33

Niet doen... Om bovenstaande reden.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 16:34

APK tot juni 2015? Dat vind ik knap, of ik loop achter :+.
Niet doen, auto is oud, en waarschijnlijk aardig wat gelopen. Je komt straks achter dat deze auto kwaaltjes heeft, en dan heb je voor reperatie bedrag best een leuke nieuwere auto kunnen kopen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 16:36

Waarschijnlijk kan je hem voor een laag bedrag kopen en betaal je je daarna blauw aan het onderhoud.
Wat moet dat ding kosten?

Edit: een jaar ongebruikt voor de deur laten staan? Dan zeker niet doen. Je komt er dan niet meer mee weg.
Ik heb er eentje van 23, dagelijks gebruik. Maar zeker in de winter moet hij echt even een momentje hebben om te starten als hij een tijdje stilstaat. Het gaat prima, maar ik merk het dan wel.
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 07-02-14 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 16:36

Voor zover ik weet geld de APK op oldtimers 2 jaar dus dat zou moeten kloppen.

Mocht ik het wel doen wil ik hem wel eerst volledig na laten kijken. Ik wacht nog even af...

LHS13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 16:37

Niet doen, je betaald 15 euro in de maand voor iets wat je niet kan/mag gebruiken.
En wie zegt dat je er een jaar overdoet? Je moet er niet te makkelijk over denken (over het behalen van je rijbewijs).
En een auto uit 1983 is wel erg oud, staan waarschijnlijk veel kilometers op en dan doet ie het misschien niet eens meer als je er eindelijk in mag rijden.
Laatst bijgewerkt door LHS13 op 07-02-14 16:38, in het totaal 2 keer bewerkt

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 16:37

eilleen333 schreef:
Waarschijnlijk kan je hem voor een laag bedrag kopen en betaal je je daarna blauw aan het onderhoud.

Geen idee, staat geen prijs op en heb nog niet gebeld maar volgens internet zal het normaal zeker niet meer dan 500 euro zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 16:37

Als je onder de 24 bent kun je geen oldtimerverzekering afsluiten, en ook zijn er meerdere regels verscherpt.

Zo moet je ook een bijzondere auto hebben (en dat geldt niet voor een oude Polo).
Het is officieel geen oldtimerverzekering meer maar een klassieker verzekering.

Ook moet je bij sommige verzekeringen naast een oldtimer ook een gewone auto verzekerd hebben.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 16:38

Ik zou eerst ook even rondrijden in auto van je ouders of hem op jouw naam zetten.
Anders betaal je je scheel aan belastingen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 16:39

Citaat:
De --- Klassiekerverzekering is alleen bestemd voor personenauto’s van 20 jaar en ouder, die vanwege hun exclusiviteit als klassieker worden beschouwd. Een klassieker is ‘exclusief’ indien deze voorkomt in het boek ‘De Onschatbare Klassieker’ (zie semi-klassiekers voor informatie). De eis dat de auto minimaal 20 jaar uit productie moet zijn, komt hiermee te vervallen. Er wordt uitsluitend gekeken naar bouwjaar.
Ook is het mogelijk om auto’s jonger dan 20 jaar te verzekeren op het klassiekertarief. Ook hier moet het uiteraard gaan om een auto die vanwege zijn exclusiviteit als klassieker wordt beschouwd. Een indicatie voor acceptatie is of een klassieker voorkomt in het boek ‘De Onschatbare Klassieker’ van uitgeverij Haakman BV. Dit boek is verkrijgbaar bij de betere boekhandel. Acceptatie van deze zogenaamde semi-klassiekers gaat altijd in overleg.

KimD

En wat nou als je anderhalf jaar lest, of misschien nog wel meer?

eilleen333

tessa_brian schreef:
eilleen333 schreef:

Geen idee, staat geen prijs op en heb nog niet gebeld maar volgens internet zal het normaal zeker niet meer dan 500 euro zijn.

Voor zulke bedragen kan ik ook genoeg leuke auto's vinden. Als ik jou was zou ik het nu laten voor wat het is en als je je rijbewijs hebt eens kijken bij auto's.
Waar woon je? http://Www.artvo.nl heeft hele leuke autootjes en goede en goedkope service :) zitten in Raalte, vlakbij Zwolle.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 16:40

Niet doen... niet iets kopen (of het nou een auto of een paard is) omdat die in de buurt staat en nu heel goedkoop lijkt...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 16:41

Er komen nog genoeg goedkope auto's voorbij hoor!

Ik heb laatst gekeken naar een andere auto en er staan genoeg lichte/kleine auto's te koop met APK voor weinig.
Je kan dan beter gaan kijken als je je rijbewijs hebt.

LHS13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 16:44

Brainless schreef:
Er komen nog genoeg goedkope auto's voorbij hoor!

Ik heb laatst gekeken naar een andere auto en er staan genoeg lichte/kleine auto's te koop met APK voor weinig.
Je kan dan beter gaan kijken als je je rijbewijs hebt.

:j

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 16:52

Niet doen dus, duidelijk :j.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 21:49

tessa_brian schreef:
eilleen333 schreef:

Ik heb voor minder dan 1.000 euro een Corsa (uit '96) bij een dealer gekocht. Ik rijd er inmiddels al bijna 1,5 jaar in en heeft me nog zeer weinig aan onderhoud gekost. Er zijn er dus meer ;).

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 12:21

je kunt een auto zoiezo schorsen. Dan betaal je niks en mag je er niet mee rijden(dat kan nu toch nog niet) . als hij op de openbare weg staat kan het zijn dat je n brief thuis krijgt met dat je de auto moet verzekeren (waarschuwing) en dan heb je nog zoveel weken de tijd om hem te verzekeren enzo. tegen die tijd heb je hopelijk je rijbewijs wel.

Hou er wel rekening mee dat volkswagens de meest inbraakgevoelige autos zijn samen met opel vivaro.
Zeer makkelijk in te breken..
Ook onderhoud zal je vaker moeten doen bij n oude auto..

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 14:39

Niet doen, ik zou gewoon wachten tot je je rijbewijs hebt en dan naar een goedkoop autotje kijken, staan er echt genoeg te koop.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 18:11

RoyceMack schreef:
je kunt een auto zoiezo schorsen. Dan betaal je niks en mag je er niet mee rijden(dat kan nu toch nog niet) . als hij op de openbare weg staat kan het zijn dat je n brief thuis krijgt met dat je de auto moet verzekeren (waarschuwing) en dan heb je nog zoveel weken de tijd om hem te verzekeren enzo. tegen die tijd heb je hopelijk je rijbewijs wel.

Hou er wel rekening mee dat volkswagens de meest inbraakgevoelige autos zijn samen met opel vivaro.
Zeer makkelijk in te breken..
Ook onderhoud zal je vaker moeten doen bij n oude auto..

Ik kan je vertellen dat je die waarschuwing NIET meer krijgt, maar gelijk een boete.

Daarnaast is een (oude!) auto een jaar stilzetten ontzettend slecht.
Alles gaat vastzitten, roesten en dan maar hoepen dat hij naar 1 jaar (eerst vloeistoffen vervangen ed), weer wilt starten.

Voor 500E kun je nu met (een beetje zoeken) een kleine auto kopen van 15/20 jaar oud met een jaar keuring.
Ik heb een Fiat Marea weekend (1997) gekocht voor 600E met een jaar keuring.
Degene had ook een Daewoo Matiz te koop (2002, met airco ed) voor 850E met een jaar keuring.

De auto die TS op het ook heeft is nu 31!! jaar oud.
Qua comfort dus niet echt het beste wat je kan hebben.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 18:15

Oude auto en dan 1 jaar ongebruikt laten staan doet echt geen auto, zelfs de jongere en of nieuwe geen goed.

Dan gaat ie achteruit.

Ik zeg en je vader heeft gelijk: Gewoon eerst je rijbewijs maar eens zien te halen en dan pas een volgende stap..........
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 08-02-14 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 18:22

Ik zou het niet doen:
zoals al genoemd, rust roest
je kunt hem waarschijnlijk niet eens op jouw naam zetten omdat je nog geen rijbewijs hebt.
vraag is of oltimerbelasting nog geldt op deze auto, de regels zijn gewijzigd, kijk dit dus goed na.

Succes met je beslissing :)

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 18:58

eerst je rijbewijs halen.. staan zat auto's tekoop..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 19:00

Niet doen...tegen de tijd dat je je rijbewijs hebt, zou je zomaar een hele tijd bezig kunnen zijn. Genoeg auto's te koop!