Echte vriendschap?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vickz

Echte vriendschap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 13:45

Hoi,

Ik weet niet of dit topic juist staat, wist niet waar ik het kon plaatsen... Ik wil gewoon even mijn hart uitstorten ;(

Ik had vroeger (ong 6maand geleden) een echt goed groepje vriendinnen. We deden alles samen, paardrijden, shoppen, uitgaan en nog allerlei dingen. Ik en mijn man zijn een manege begonnen en mijn vriendinnen waren super enthousiast, ze gingen allen met hun paard bij ons komen staan of rijden, gingen ons met van alles helpen,...

2 vriendinnen hebben me laten weten dat het niet ging om hun paard te verhuizen, qua afstand (van haar thuis is het heel eind verder) en omdat m'n andere vriendin geen vervoer had (te ver met de fiets). De rest heeft niks meer van zich laten horen. De afstand is een slechte uitvlucht om niet langs te komen (gewoon eens op bezoek) want we wonen nu op nog geen 15min met de auto rijden van de vorige manege...

Ze bellen niet, sturen geen smsje, komen niet langs,... Kortom ik hoor niks meer van hen, behalve eens een reactie op facebook. Ik gaf voor m'n verjaardag een feestje op facebook reageerden ze dat het een onvergetelijk feest ging worden, helaas is niemand langs gekomen ;( IK nodig hen steeds uit als we iets organiseren (feestje, wedstrijd,...) maar nooit komt er iemand...

Ik vind dit allemaal nogal pijnlijk, langs de andere kant word ik er ook zo kwaad van! Dan vraag ik me af, hadden al die jaren samen dan echt niks te betekenen?? Als ik op facebook dan foto's zie van het groepje samen, dan denk ik oooh wat mis ik die tijden samen ;(

Ik lig nogal in de knoop met mijn gevoelens, de ene keer word ik kwaad, de andere keer triest en eenzaam ;( Wat moet ik nu toch?

BigOne

Re: Echte vriendschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:48

Bij veranderende omstandigheden leer je je echte vrienden kennen, waarschijnlijk jaloers op het feit dat jullie je droom waarmaken, banketstaaf maar laat het om hier energie in te stoppen. Verwijderen van fb en doorgaan met je leven en nieuwe vriendschappen opbouwen.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 13:52

Ik weet het, maar het is zooo moeilijk ;( soms denk ik pfff de pot op jullie! Maar we hebben zulke leuke tijden gehad, die kan ik niet zomaar vergeten...

zeurkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:53

Uit het oog, uit het hart zeggen ze hè.. Dat gaat natuurlijk niet altijd op. Is er ook niet iets voorgevallen tussen jullie? Iets wat er is gezegd, of juist niet gezegd. Ben je zelf in de drukte belangrijke dingen van hen vergeten?

Als je hier het antwoord niet op weet is het misschien wel goed om gewoon even te bellen hoe het met ze gaat. Zonder verwijten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:56

Toen ze niet kwamen opdagen op je feest, heb je toen niet gevraagd wat de reden daarvan was?

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:59

bigone schreef:
Bij veranderende omstandigheden leer je je echte vrienden kennen, waarschijnlijk jaloers op het feit dat jullie je droom waarmaken, banketstaaf maar laat het om hier energie in te stoppen. Verwijderen van fb en doorgaan met je leven en nieuwe vriendschappen opbouwen.

Dat lijkt mij niet zomaar te gaan :n
Als je het jaren gezellig hebt gehad, en dan ineens is alles weg, is echt kl*te!
Ik heb het zelfde meegemaakt TS! :(:)
Misschien eerlijk wezen, groeps chat openen, en zeggen dat je de tijden mist, omdat het veel voor jou betekende ?
Ik zeg ook maar wat, maar lijkt mij wel even opluchten als je het tegen hunzelf hebt gezegd.
Succes TS! :(:)

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 13:59

Er is niets voorgevallen. Toen ik met m'n paard vertrok hebben ze me allen uitgezwaaid. 2 vriendinnen zijn me nog komen helpen deze zomer met ponykamp. 1tje heeft me geholpen met de verhuis. Maar na de zomervakantie hoorde ik niets meer... Of weinig dan toch. Ze beloven me wel als ik eens bel of sms ofzo van langs te komen, maar sturen dan gewoon hun kat ;(

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:00

Ik ben 2 jaar terug naar de andere kant van het land verhuisd en nu weer terug... Voor een relatie...

Maar dacht eerst ook dat ik een leuke vriendengroep had, maar na een paar maanden hoorde ik ook van niemand meer iets, dus gewoon al het contact helemaal afgekapt. Moet ook zeggen dat ik aan het eind al zoiets had van "hmm.." en zelf minder interesse toonde :$

Heb een paar lieve vriendinnen die er gewoon altijd voor me zijn, waar ik ook zou wonen, waar ik wel echt veel contact mee heb gehouden en alles. En ook al hebben we het maanden allebei druk en zien we elkaar nauwelijks, dan is het daarna ook goed...

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:01

Heb je er al eens over proberen te praten?
En heb je al eens aangegeven dat je het helemaal niet erg vind dat ze met hun paarden ergens anders / niet bij jou staan.
Het kan best zijn dat ze niet meer durven te komen omdat ze beloftes gedaan hebben, en die niet nagekomen zijn.

Dus bel ze op, en ga praten hierover, en leg uit hoe jij je voelt en dat je het heel erg jammer vindt.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 14:01

KoudbloedKim schreef:
Toen ze niet kwamen opdagen op je feest, heb je toen niet gevraagd wat de reden daarvan was?

Heb ik gedaan, ze hadden allerlei uitvluchten. Geen vervoer, etentje met het vriendje, familiebezoek,... Achteraf lees ik op facebook dat ze samen uit zijn geweest :?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:03

Spreek je ze ook nog weleens persoonlijk?
Je kan ze wel uitnodigen via FB maar ik vind dat nogal afstandelijk. Bedoel bel ze even en nodig ze een keer uit komt heel anders over.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 14:06

HTM schreef:
Heb je er al eens over proberen te praten?
En heb je al eens aangegeven dat je het helemaal niet erg vind dat ze met hun paarden ergens anders / niet bij jou staan.
Het kan best zijn dat ze niet meer durven te komen omdat ze beloftes gedaan hebben, en die niet nagekomen zijn.

Dus bel ze op, en ga praten hierover, en leg uit hoe jij je voelt en dat je het heel erg jammer vindt.

Ik heb ze in het begin gezegd dat we even goede vrienden gingen blijven als ze niet mee verhuisden, dat ik het enorm leuk zou vinden maar ook begreep als ze liever op stal bleven. Maar ze blijven maar valse beloftes doen en als ik niet zelf bel of eens langs ga hoor ik ze niet. Behalve 1 vriendin dan daar hou ik wel contact mee. We zien elkaar ook nauwelijks maar we kunnen op elkaar rekenen en als we elkaar zien is het gezellig. maar de rest :? ;(

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:08

Tja, ik ben van de directe aanpak. Ik zeg wat mijn vermoedens zijn en check of dat klopt. Ook geef ik dan aan wat ik liever heb. (Ikzelf zou liever hebben dat ze dan zeggen, waarschijnlijk zie je me voorlopig niet, dan dat ze zeggen ik kom wel, maar vervolgens niet komen)

En helaas hoor je het vaker: vast vriendenclubje, eentje verhuisd, wat ervoor zorgt dat je extra moeite moet stoppen in contact, dus zijn de andere vriendinnen 'makkelijker'.

Ik zou ze zelf vooral aanspreken op het 1 zeggen en het ander doen, en al helemaal liegen gaat bij mij niet door de beugel. Maar goed, ik ben een knopendoorhakker.

Ik heb overigens ook een tijd gehad dat ik 9 vd 10 keer naar mijn vriendin moest, maar zij zelden naar mij kwam. Daar heb ik verder geen punt van gemaakt, het contact was verder goed. En heel soms spraken we samen in de stad af. Dus als ze je wel willen zien, maar jij moet naar hun komen en je vindt dat eigenlijk niet echt een probleem, moet je er ook geen probleem van maken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:10

Vickz schreef:
KoudbloedKim schreef:

Heb ik gedaan, ze hadden allerlei uitvluchten. Geen vervoer, etentje met het vriendje, familiebezoek,... Achteraf lees ik op facebook dat ze samen uit zijn geweest :?

Dat is dan wel duidelijk, mensen kunnen het best voor lange tijd gezellig hebben samen dat betekend niet dat je vrienden bent. Echt goede vrienden hoef je niet dagelijks te spreken maar als je elkaar ziet en spreekt is het goed en bij belangrijke zaken sta je voor zover mogelijk voor elkaar klaar, ongeacht de afstand. Als deze mensen uitvluchten verzinnen voor je verjaardag terwijl ze met elkaar gaan eten en jou daar niet voor uitnodigen dan waren ze direct persona non grata geworden en had ik alle contact verbroken. Ga zelf eens op je strepen staan, hou de eer aan jezelf, gooi ze van fb af en laat gaan.

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:12

Welcome in the real life...

Het klinkt hard, maar ik denk dat iedereen dit wel eens (ooit) mee maakt. En nee, het is zeker niet leuk.
Maar als je over een tijd terug kijkt, heb je er van geleerd.

Wat ik in jou plaats zou doen is opbellen en vragen waarom ze niet gekomen zijn (met in je achterhoofd dat je weet dat het een excuus was, omdat ze uit geweest zijn, en daar dus ook mee confronteren dan).

Ga jij nog wel naar hun toe? Het voelt heel poedersuiker zoiets, ik weet er alles van....
Maar als hun excuses verzinnen en niet eerlijk tegen je zijn, moet je niet eens vriendinnen willen zijn.
EN ik weet, dat is makkelijk zeggen...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:12

Herken het ook wel eigenlijk. Ik was zo blij dat ik een boerderijtje had gekocht en dat boerderijtje was de doodsteek voor mijn vriendschappen. Daarvoor woonde ik al op flinke afstand en was het al wat bekoeld maar toen zag ik ze tenminste nog eens.

Allemaal waren ze gestopt met de paarden omdat het niet meer ging in hun leven en ik kreeg er juist steeds meer.

Ik zou het toch eens aan hun vragen waarom ze niets meer laten horen. Je kan ze vertellen dat je ze mist.

Bij mij had het veel te maken met mijn toenmalige partner maar toch ook met het feit dat ik een droom had waargemaakt. Zo'n droomleven had ik trouwens niet maar dat zagen ze niet echt vrees ik.

Ik heb er nieuwe en hele fijne vriendschappen voor in de plaats gekregen Vrienden die beter in mijn huidige leven passen en mensen waar ik echt op kan bouwen.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 14:15

Het probleem is dat ik weinig tijd heb om op bezoek te gaan, ik denk dat iedereen hier wel weet hoeveel tijd er kruipt in een manege houden. Ik doe de stallen, geef les en sta achter de bar en als ik nog tijd over heb rij ik met 1 van onze paarden, ik doe het huishouden en heb een dochter. Maar als er bij hen iets word georganiseerd (op m'n oude manege) doe ik altijd m'n best om tijd te maken om eens langs te gaan.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:19

Vickz schreef:
Het probleem is dat ik weinig tijd heb om op bezoek te gaan, ik denk dat iedereen hier wel weet hoeveel tijd er kruipt in een manege houden. Ik doe de stallen, geef les en sta achter de bar en als ik nog tijd over heb rij ik met 1 van onze paarden, ik doe het huishouden en heb een dochter. Maar als er bij hen iets word georganiseerd (op m'n oude manege) doe ik altijd m'n best om tijd te maken om eens langs te gaan.

Ik snap je heel goed hoor, het beste werkt om de waarheid boven tafel te krijgen en eerlijk en open te zijn tegen elkaar. Dat houdt dus in dat jij je wensen aangeeft en je grens. (Mensen die liegen ben ik heel snel klaar mee bijvoorbeeld)

Mijn advies: confronteren en een eerlijk gesprek houden, daarna de waarheid onder ogen zien.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 14:21

Mijn man zegt ook, doe geen moeite meer en laat hen voor wat ze zijn, zoek nieuwe vrienden,... Maar het is zo moeilijk en pijnlijk om het los te laten, voor mij dan toch...
Ik ben op vele vlakken ook keihard, maar nu lijkt het alsof ik echt een softy ben :\

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:27

Kan je dan toch niet eens een gesprek met ze aangaan? Ze er mee confronteren lijkt me beter dan het uit de weg gaan en dat dit aan je blijft knagen.

:(:)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:28

Vickz schreef:
Mijn man zegt ook, doe geen moeite meer en laat hen voor wat ze zijn, zoek nieuwe vrienden,... Maar het is zo moeilijk en pijnlijk om het los te laten, voor mij dan toch...
Ik ben op vele vlakken ook keihard, maar nu lijkt het alsof ik echt een softy ben :\

Daarom heb ik voor mezelf dat ik in ieder geval 1x even heel direct ben, anders krijg ik het niet voor mezelf afgesloten. Niet leuk en pijnlijk, maar wel nodig.
Sterkte Y;(

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 14:29

Heb ik al geprobeerd, maar verloopt niet altijd zo goed, ze draaien me gewoon om hun vinger met hun excusses en uitvluchten en ze gaan het gesprek ook uit de weg.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 14:31

Ik heb de energie dan gewoon niet om erover door te drammen en denk tja laat dan ook maar :? :\

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:31

Dan had ik het wel geweten.. hoe moeilijk het ook is. Echte vrienden zijn eerlijk en winden je niet om hun vinger. Die vrienden zijn je niet waard. Probeer dan hoe moeilijk het ook is gelukkig te zijn met wat je nu hebt en geniet daarvan. En wie weet dat er uit de manege nog nieuwe vriendschappen ontstaan?

Het is moeilijk, maar echte vrienden maken niet steeds valse beloftes.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:32

Vickz schreef:
Ik heb de energie dan gewoon niet om erover door te drammen en denk tja laat dan ook maar :? :\

Maar krijg je het op die manier voor jezelf afgesloten? Ook als ze het gesprek niet aan willen gaan kun je zeggen: als het niet eens bespreekbaar is, dan houd het hier voor mij op.