Meer dan gewoon vrienden, maar hij heeft een relatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Meer dan gewoon vrienden, maar hij heeft een relatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 21:23

Dag bokkertjes,

Ik zit met een probleem waar ik graag even de mening van bokt over zou vragen.

Enkele maanden geleden heb ik toevallig een van mijn klasgenoten op de universiteit beter leren kennen, en al snel groeide dit uit tot een heel fijne vriendschap. We zien elkaar regelmatig buiten de lesactiviteiten om samen te studeren of andere dingen te doen.

De laatste weken merk ik echter dat er tussen ons iets veranderd is, ik heb het gevoel dat er een soort spanning hangt zoals wanneer je verliefd bent op iemand.

Ik probeer wat afstand te houden tot hem, omdat ik weet dat hij een relatie heeft. Zijn vriendin is echter voor een heel jaar op uitwisseling en hij ziet haar nooit. Hij vertelde me ook dat hun relatie niet zo goed zit, omdat zij voor ze op uitwisseling vertrok vreemdgegaan is. Hij zegt dat hij nog steeds van haar houdt, maar hij zegt ook vaak dat hij haar niet vertrouwt en dat ze haar beloften nooit nakomt. Vorig weekend zei hij tegen me dat hij zichzelf niet meer kon zijn in die relatie en dat hij niet weet of hij dat nog wel wil.

Ondertussen merk ik op dat hij zelf vaak toenadering zoekt. Hij komt altijd naast of tegenover me zitten aan tafel, loopt vaak met me mee tussen de lessen (ook als hij de andere richting uit moet) Hij komt zelfs soms naar school op dagen dat hij normaal gezien niet op school zou moeten zijn, omdat hij samen met me wil studeren.
Ook heb ik het gevoel dat we niet met elkaar omgaan alsof we gewoon vrienden zijn. Hij maakt heel vaak grapjes over de mogelijkheid dat wij een relatie zouden hebben. Hij zoekt ook soms fysiek toenadering (knuffelen, kus bij het begroeten) en dat deed hij vroeger niet.

Nu hebben we donderdag een feestje met onze klas, en heeft hij gevraagd of hij bij me kon blijven slapen. Dit was echter al een tijdje terug dus ik ben akkoord gegaan, omdat ik nog niet echt iets vermoedde. Ondertussen heeft hij me al gezegd dat hij graag bij mij in bed wil slapen en niet op een aparte matras, en heeft hij ook terloops vermeld dat hij geen pyjama draagt in bed <<) Hij stelde zelfs voor om elkaar te masseren.

Ik vind dit eerlijk gezegd allemaal nogal verwarrend. Ik vind hem echt leuk, maar ik probeer zelf niet te veel in deze situatie mee te gaan omdat ik niet tussen hem en zijn vriendin wil komen. Ook wil ik er absoluut niks te maken hebben als hij vreemd zou gaan. Als hij geen vriendin had wist ik het wel, maar in deze situatie wil ik echt niet meegaan.

Hoe kan ik het beste reageren? Kan ik hem maar beter uit mijn hoofd zetten, of moet ik gewoon wat geduld hebben tot zijn relatie stukloopt? (niet dat ik dat zou willen, maar die mogelijkheid zit er volgens mij wel in)

En dan is er nog de situatie dat hij bij me blijft slapen. Ik wil graag een fijne avond hebben, zonder zorgen wat alcohol kunnen drinken met mijn klasgenoten. Ik denk echter dat het blijven slapen echt niet goed afloopt als we beide wat gedronken hebben, zeker omdat hij van plan is om zonder kleren bij me in bed te kruipen. En dat er tussen ons iets zou gebeuren is het laatste wat ik wil, want een man die vreemdgaat hoef ik echt niet. Ik denk ook dat onze vriendschap dat niet overleeft. De enige manier waarop dit goed kan aflopen is als ik zelf niks drink, zodat ik zelf verstandig kan reageren.
Niks drinken en hopen dat het goed afloopt dan maar? Of kan ik beter gewoon zeggen dat het me geen goed idee lijkt als hij blijft slapen?

Emerelle

Re: Meer dan gewoon vrienden, maar hij heeft een relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:27

Gewoon eerlijk wezen.
als je hem alsnog in je bed laat slapen gaat hij wel iets van je verwachten.
gewoon zeggen hoe je denkt en hoe je voelt, laat hem dit lezen misschien?
als hij jou echt zo leuk vind laat die eerst zn vriendin maar achter..

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:28

Het lijkt me geen slecht plan om aan te geven dat het je geen goed idee lijkt als hij blijft slapen.
Hij heeft een vriendin, dus daar blijf je imo gewoon van af.
Verder lijkt het me ook een goed idee om met hem in gesprek te gaan en aan te geven dat je dit niet prettig vind. Jullie zijn goede vrienden geef je aan, dus het lijkt me aannemelijk dat jullie ook gewoon met elkaar kunnen praten.
Afwachten tot zijn relatie stukloopt zou ik niet doen :n Ik zou in jouw situatie aangeven dat je heel graag vrienden wilt blijven, maar dat je het gevoel hebt dat er voor hem meer speelt dan enkel vriendschap en dat dat niet goed voelt voor jou, omdat hij een vriendin heeft.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:30

Oef wat een moeilijke situatie.

Dat laatste (Of kan ik beter gewoon zeggen dat het me geen goed idee lijkt als hij blijft slapen? ) hangt er vanaf: denk je dat hij zich gekwetst zou voelen moest je het zo zeggen?
Je kunt misschien ook als hij volgende keer er weer eens lachend een opmerking over maakt, zeggen dat hij wel een nog steeds een vriendin heeft? zo'n beetje als herinnering misschien?
Anders is het misschien wel het beste dat je voor deze keer eens niets of niet te veel alcohol drinkt zodat je zelf gepast kunt reageren?

Zelf zou ik gewoon eerlijk tegen hem proberen te zeggen hoe het ongeveer zit, maar dat is natuurlijk niet zo makkelijk hee?

Ik weet niet of ik je hiermee veel help maar ik wens je veel succes! :D

(en heel heel stiekem misschien een duimpje dat het niet meer te lang duurt tussen hij en zijn vriendin? :o of mag ik dat niet zeggen? )

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:33

Ik zou hem duidelijk zeggen dat je het niet eerlijk vindt naar zijn vriendin toe. Als het inderdaad stuk loopt en hij met jou een relatie krijgt dan zou je ook niet willen dat hij achter jouw rug om bij iemand anders in bed gaat liggen.
Het is óf zijn vriendin, óf jij. Ik was daar snel klaar mee :=

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:37

Sowieso niet hem laten blijven slapen.
Ik en 'een vriend' dachten ook dat er niks zou gebeuren. Ja. Wel dus.
Dus niet het risico nemen als je wilt dat er niks gebeurt.
Ik denk dat hij sws een stap gaat zetten dan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:39

Wat een oetl*l met zijn praatjes, masseren, bij je in bed, hij is geen haar beter dan zijn vriendin, vraag me af of hij wel de waarheid verteld heeft.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 21:56

Ik bedoel hiermee niet dat ik verwacht dat hij vreemd zal gaan, maar ik heb vooral schrik dat het fout loopt als ik zelf gedronken heb. Of hij daar wel of niet zou in meegaan laat ik in het midden, maar ik denk dat er in beide gevallen een grote kans bestaat dat onze vriendschap dit niet overleeft.

Ik weet dat hij een relatie heeft dus ik hoop vooral dat we gewoon vrienden kunnen blijven. Ik zou echt niet willen dat er iets gebeurt tussen ons, omdat ik dat niet eerlijk vind tegenover zijn vriendin en omdat ik echt niks te maken wil hebben met mannen die vreemdgaan.

Als hij geen relatie meer zou hebben wist ik het wel, maar ik weet niet of ik daar wel mag op durven hopen? Ik wil ook niet dat hij haar aan de kant schuift voor mij, want dat zou betekenen dat hij dat met mij ook zou doen...

Het lijkt me het beste om met hem te praten en aan te geven dat ik dat hele blijven slapen geen goed idee vind. Alleen durf ik dat niet zo goed, omdat ik niet goed weet hoe hij dat zal opnemen.
Ik wil niet suggereren dat ik verwacht dat hij zijn vriendin zal bedriegen, want ik ben bang dat hij dat als een belediging zal opvatten.
En misschien ben ik ook wel bang om te horen dat het voor hem allemaal niks betekent, dat hij me echt gewoon als vriendin ziet. Op zich zou dat de best mogelijke situatie zijn, maar toch wil ik dat niet echt horen :\

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:13

Het zou in elk geval dom zijn om een relatie met iemand te beginnen waar tegen je niet durft zeggen wat je denkt. En als hij zo spreekt over dat blijven slapen en dan nog uberhaupt zegt dat hij zijn vriendin niet vertrouwt?! Wat een l*l is het dan. Of is hij er gewoon op uit om haar terug te pakken?

Mij lijkt dit in elk geval niet pluis, hij lijkt gebruik te willen maken van zijn vriendin haar afwezigheid. Lekker bezig, als je vriendin op uitwisseling is :-\

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:22

Ik heb soort van aan de andere kant gestaan, ik had een relatie en begon steeds vriendschappelijker te worden met een collega.
Ik heb het wel veel afstandelijker gehouden dus geen geknuffel, maar wel een keertje stoeien bijvoorbeeld.
Mijn relatie was echt niet oke meer en dat had ik daarvoor ook al aangegeven bij mijn vriend.
Op een gegeven moment heb ik besloten de relatie te verbreken, het feit dat ik zo kon voelen voor een ander was teken genoeg dat ik niet verder moest met de relatie.
Ik wist niet hoe mijn collega over mij dacht, maar inmiddels zijn we 3 en half jaar samen, gaan we volgende week trouwen en verwachten we in april ons eerste kindje.

Wat ik heb gerespecteerd in mijn vriend is dat hij nooit heeft laten merken hoe hij over mij dacht en nooit heeft gestookt in mijn relatie.
Ik zou iets meer afstand nemen en hem zeker niet bij je laten slapen, laat hem eerst maar uitzoeken wat hij wil met zijn huidige relatie.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 22:26

Bedankt zonnebloem18, dit is raad waar ik echt iets mee kan. Niet dat ik op dit moment probeer te stoken in hun relatie, maar het blijven slapen is inderdaad echt geen goed idee.

Gefeliciteerd trouwens met de komst van jullie kindje! (en met je huwelijk volgende week, maar dat mag ik nu nog niet zeggen zeker?)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:32

Ik snap hem enigszins ook wel..
Z'n vriendin is voor lange tijd weg en het ging al niet lekker en doordat ze weg is kunnen ze er ook niet aan werken. En dan ben jij er, iemand met wie het klikt en krijgt hij gevoelens die ontstonden door de omstandigheden. Misschien beide sowieso even afstand nemen?
Of vraag het hem. Straight to the point; ben je verliefd op mij? Voor hetzelfde geldt zie je spoken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:34

Misschien helpt de gedachte: "Zoals je eraan komt, kom je er ook weer af."
;)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:37

Ik zou hem juist niet 'voor het blok zetten', in de zin van: 'Ben je verliefd op me?'. Dat maakt de situatie alleen maar moeilijker, want wat als het antwoord 'ja' is (of althans: 'potentieel ja') maar hij daar vervolgens (nog) niet naar wil handelen. Jij hebt hoop, hij ook, maar aan de andere kant zit zijn vriendin ergens ook nog in dit verhaal.

Verstandig als je zou zeggen, dat op dit moment blijven slapen geen goed idee is. Voornamelijk omdat je zelf al aangeeft dat hij insinuaties maakt en jij eigenlijk ook niet zeker weet of je je wel kan 'inhouden' met wat drank op etc. Het is dus pure zelfbescherming als je zou zeggen; allemaal leuk en aardig, maar zolang jij een vriendin hebt, kom je niet bij mij slapen. Is uiteindelijk het eerlijkste voor iedereen; jij weet waar je aan toe bent, hij weet waar hij aan toe is, en hij heeft de mogelijkheid niet om (met jou) zijn vriendin te bedriegen. Of hij haar vertrouwt/zij is vreemdgegaan doet dan eigenlijk niet eens ter zake.

Edit: En Urielle's punt zou ik zeker ook in overweging nemen... Het gaat niet altijd op, maar toch erg vaak wel...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:37

Het is wel duidelijk wat hij wil!
Ik snap eerlijk gezegd niet dat jij zijn hints zo slecht leest, hoe duidelijk moet hij zijn dat hij iets met jou wil.

De vraag is Wat wil jij?
Een relatie met een jongen die eigenlijk nog een relatie heeft, al staat die op een laag pitje.
Of geen relatie met hem maar zeg dat dan ook!
Of dat hij het eerst netjes uitmaakt met zijn vriendin zodat hij vrij is en dan met jou wat aangaat.

Hij heeft er blijkbaar geen moeite mee om zijn vriendin te bedriegen nu ze zo ver weg zit.
Wat zegt dat over hem en hoe zou hij jou behandelen als jij ooit in zo'n situatie terecht komt?

Ik zou maar eens een hartig woordje met hem spreken over hoe jij over mannen denkt die vreemd gaan.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:39

1. Niet blijven laten slapen. Of hij nu wel of niet iets wil met jou en of dat voortkomt uit lust of liefde is niet van belang. Hij maakt niet grappige toespelingen waardoor jij je ongemakkelijk voelt. Gewoon niet aan beginnen en dat duidelijk tegen hem zeggen.

2. Als hij een relatie met jou wil, kan hij het eerst uitmaken met zijn vriendin zodat jullie ongehinderd een relatie kunnen beginnen. Da's niet raar hoor, liefde is, net als heel veel andere dingen, nu eenmaal eindig en heeft dus maar een beperkte houdbaarheidsdatum.

3. Het is nu dinsdag, als hij je morgen laat weten dat hij de relatie met zijn vriendin verbroken heeft en daarvan schriftelijk bewijs - van haar - meeneemt, is 2, een relatie met hem een optie en 1, gezellig samen slapen, ook.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:59

Toen ik mijn huidige partner leerde kennen had ik een relatie, en mijn huidige partner heeft dat nooit onder stoelen of banken gestoken (overigens waren we allemaal op vakantie).
Maar goed ik had een relatie en heb daar verder niets mee gedaan.
Een jaar later kwamen we elkaar weer tegen met vakantie, overigens op de zelfde locatie.
Ik was toen nog steeds met inmiddels ex, maar dat liep niet lekker. Hij was sinds (ca 2mnd) een tijdje jaloers en bezitterig geworden.
Doordat hij tussendoor 2 dagen weg moest voor zijn werk had hij geen zicht erop en daar kon hij slecht tegen wetende dat J er ook was.
Maar goed J had ondertussen zelf een relatie, en ik nogal trouw ben had hij niets te vrezen wat mij betreft.
Oke eerlijk is eerlijk ik kan niet ontkennen dat er geen spanning kwam, maar daar hebben we beide niets mee gedaan.
Toen mijn ex na die 2 dagen terug kwam, leek hij wel 360gr omgedraaid. Van een beetje jaloers naar ziekelijk jaloers en ontiegelijk bezitterig.
Omdat we met een best grote groep waren is hij achter mijn rug om bij iedereen navraag gaan doen of er iets gebeurt was. Iedereen had zoiets van "jeetje waar gaat dit over, dat je maar enigzinds denkt dat ze dat zou doen".
Zo ziekelijk dat ik niet eens meer gek mocht doen met m'n beste vriendin tijdens het stappen.
Voor mij was de maat vol en heb een punt achter mijn relatie gezet.
Hij is naar huis gegaan, tenminste dat zei hij..... Nee hij bleek er een ander op na te houden en zocht alleen een reden om mij de zwarte piet toe te spelen.

Helaas voor J bleek bleek zijn vriendin het niet zo nauw genomen te hebben, want zij was ook niet helemaal eerlijk te zijn geweest. Zij was niet mee onder het mom van kan geen vrij krijgen, maar bleek ook een ander te hebben.

Maar wij hebben beide een schoon geweten en hebben ons netjes gedragen. En uiteindelijk hebben wij samen wel een relatie gekregen.
Ondertussen zijn we al bijna 19 jaar samen waarvan er 13 getrouwd.

En onze exen? Nee bij hin hebben beide affaires geen stand gehouden.
Dus idd hoe je eraan komt? kom je er ook weer af

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 22:59

Bedankt Hanmar, dit lijkt me inderdaad wel een goeie insteek. Zo is het inderdaad voor iedereen het eerlijkste en het eenvoudigste, en loop ik niet het risico dat hij het verkeerd opneemt.

Ik weet niet of hij echt zou vreemdgaan. Hij maakt wel veel toespelingen, maar hij is van in het begin van onze vriendschap wel heel duidelijk geweest dat hij een vriendin heeft. Op één of andere manier kan ik me niet voorstellen dat hij zoiets zou doen, maar misschien geef ik hem te veel het voordeel van de twijfel...
Als blijkt dat hij wel de intentie heeft om vreemd te gaan hoeft het voor mij echt niet meer, want als hij het met haar zou doen zou hij het met mij ook doen. Wat dat betreft geef ik jullie volledig gelijk.

Wat ik zelf wil weet ik heel goed. Ik wil vooral niet dat onze vriendschap hier onder lijdt, dat blijft mijn eerste prioriteit. Ik wil ook niet stoken om zijn relatie te verbreken, want als het wel nog werkt tussen hen wil ik niet dat hij dat opgeeft voor mij. Een relatie met hem zou ik enkel willen als ik zeker weet dat hij single is. Ik vind hem heel leuk maar een relatie met hem staat echt niet op de eerste plaats voor mij.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 23:11

Je weet heel goed wat je wilt, blijf daar trouw aan en het gaat goed komen. Wat "goed" dan ook zijn mag in dit geval.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 23:15

"Wat jij niet wilt dat jou geschiedt, doe dat ook een ander niet."
hoe verleidelijk het soms ook lijkt.

Oftewel... een vriendje die niet trouw is aan zijn vriendin, zou jij ook nooit helemaal kunnen vertrouwen.
Zaken op orde stellen is voor iedereen het meest verhelderend.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 23:24

Ik vind het heel mooi om de verhalen van sommige te lezen, ook deze die het van de andere kant hebben beleefd. Daar heb je het meeste aan denk ik :)

je weet goed wat je wilt zoals inderdaad gezegd en ik vind @maflingers raad dan ook wel goed, blijf daar trouw aan. :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 23:35

Als ik in jouw situatie zat zou ik het toch bespreekbaar maken en niet zomaar zeggen dat hij niet bij je kan blijven slapen. Ik zou wel uitleg geven waarom je van gedachten bent veranderd over het blijven slapen ;) Je stookt niet als je gewoon je gevoel/twijfels uitspreekt (althans, ligt er natuurlijk aan op welke manier je dat doet).

Ook kan ik me goed voorstellen dat als iemand een relatie heeft die niet lekker loopt en hij/zij raakt met iemand bevriend, dat er onverwacht iets heel moois op kan bloeien. Alleen moet hij dan wel de ballen hebben om eerst zijn andere relatie te verbreken, voordat hij een stapje verder gaat met de persoon voor wie hij gevoelens heeft gekregen. Ik vind het heel goed dat jij niet tussen hem en zijn vriendin in gaat zitten, maar je hoeft je ook niet verantwoordelijk te voelen voor hun relatie. Hoe eng het ook is, ik zou toch eens gaan zitten om over de situatie te praten! Voor ik mijn huidige vriend leerde kennen heb ik ook in min of meer dezelfde situatie gezeten en ik hield mijn mond dicht. Achteraf kreeg ik toen te horen "had ik dat maar geweten, waarom heb je niets gezegd?" en toen baalde ik als een stekker...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 10:20

Eerst uit maken met die andere meid, dan pas van bil gaan!

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 10:27

Ik zou nog voor het feest een gesprek met hem aangaan en alles wat je nu aan ons vertelt ook aan hem vertellen. Geef hem de keus of je dumpt je vriendin en we zien wel hoe het tussen jullie loopt of jullie vergeten dit allemaal en gaan met elkaar om als vrienden en hij gaat gewoon bij een vriend slapen na het feest. Als het hij volwassen genoeg is moet dit kunnen en dat is meteen een goede test of het serieus relatiemateriaal zou zijn ;).

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 10:31

Als hij wat met jou gaat doen in bed terwijl hij nog een relatie heeft, is hij ook een vreemdelingen. En een keer een vreemdganger is altijd een vreemdganger. Dus ik weet niet hoe jij de toekomst met hem ziet..