Hoe bewust ben jij je van de wereld om je heen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Hoe bewust ben jij je van de wereld om je heen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 13:48

:wave:

Gewoon een vraagje eigenlijk.
nouja, gewoon, gewoon..
Het valt me, met name op Bokt, steeds vaker op dat mensen alleen belangrijk vinden wat zich in hun eigen sociale omgeving gebeurt.
De ogen vallen me soms uit de kassen over hoe mensen kunnen denken.

Omdat ik me afvroeg of ik de enige ben die zich oprecht onwijs druk kan maken over hoe het er met name in de derde wereld aan toe gaat en hoe wij daar invloed op uit kunnen oefenen vroeg ik me af wat de overwegingen en meningen van anderen zijn.

Hoe denk jij over 'hulp' of 'bijdragen aan' een betere toekomst in de derde wereld?
Wat vind jij van het denken van "de gemiddelde Nederlander" (die niet bestaat uiteraard. :Y) ) omtrent zaken die 'ver van het bed zijn'?

Let op!
Ik wil meningen horen, respecteer de mening van een ander en houd het prettig.
Ruzie is er al genoeg. :Y)

antje_vip

Re: Hoe bewust ben jij je van de wereld om je heen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 13:52

Nou weet je, ik wil best mensen helpen maar ikzelf en mijn familie etc. gaan wel voor. Als je tegen die 'bedelbedrijven' zegt dat ze je maar naar Afrika moeten sturen om daar te helpen aan iets bouwen oid, dan zeggen ze: nee wij willen alleen geld. Dan vraag ik mij af waarom ze alleen geld willen. Spullen/eten doneer ik wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 13:52

Ik vind het inderdaad een ver van mijn bed show en geef daarom zelf niets aan doelen ver weg. Er is gewoon niet duidelijk wat er met alles wat we naar een ver land sturen gebeurt, er zijn teveel berichten over corrupte leiders die het geld in eigen zak steken. Daarbij denk ik dat je met geld alleen niets bereikt ivm mentaliteit daar.

Daarbij zijn er in mijn omgeving genoeg mensen die het zelf elke maand niet redden, ondanks werk bijvoorbeeld. Maar echt moeite hebben elke maand de eindjes aan elkaar te knopen.

Er wordt imo te weinig gekeken naar armoede in eigen land, daar lijken we steeds meer de ogen voor te sluiten om de problemen in andere landen op te lossen: grenzen open voor werkers uit het oostblok, miljoenen naar ontwikkelingslanden.. nee ik vind dat nu wel eens mooi geweest, in al die (tientallen?) jaren dat we daar nu geld in steken is daar nauwelijks verbetering merkbaar..

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 13:54

Ik hou mijn eigen broek op want een ander doet het niet voor me.

Misschien egoistisch maar er gebeurt zoveel in de wereld als ik mezelf overal druk om moet maken dan verlies ik mezelf uit het oog... en dat is niet de bedoeling lijkt mij

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 13:56

Mijn ogen rolden ook uit de kassen in vermoedelijk hetzelfde topic.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 13:56

Ik ben er af en toe teveel mee bezig.
Ik irriteer me dan echt dood aan mensen die het maar 'boeiiuuuh'' vinden :(
Ik probeer zelf zoveel mogelijk goede keuzes te maken.
Mensen proberen ergens bewust van te worden doe vaak maar soms erg vermoeiend..

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 13:57

antje_vip schreef:
Nou weet je, ik wil best mensen helpen maar ikzelf en mijn familie etc. gaan wel voor. Als je tegen die 'bedelbedrijven' zegt dat ze je maar naar Afrika moeten sturen om daar te helpen aan iets bouwen oid, dan zeggen ze: nee wij willen alleen geld. Dan vraag ik mij af waarom ze alleen geld willen. Spullen/eten doneer ik wel.

Amen.. Ik ga hier helemaal in mee.. Vriendinnetje van mij gaat toevallig over twee weken een half jaar naar kenia.. dan ben ik niet te beroerd spullen mee te geven.. Maar geld doe ik idd ook niet..

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 13:57

Ik heb niet puur om 'geven aan goede doelen'.

Er zijn namelijk een hoop meer dingen die je kunt doen om mee te helpen aan het verbeteren van leefomstandigheden. :)

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:00

Ik ben me er wel van bewust maar doneer zelf geen geld. Om dezelfde reden als hierboven genoemd, je weet niet wat er met het geld gebeurd en hoort veel te vaak over corrupte leiders. Kleding doneren doe ik wel.

Wel vind ik mijn eigen omgeving belangrijker, er zijn hier ook zat mensen die het erg moeilijk hebben en er zijn zoveel doelen waar men in moet investeren. Zo geef ik zelf liever geld uit aan bijvoorbeeld kankerresearch.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 14:01

F_Orumster schreef:
Mijn ogen rolden ook uit de kassen in vermoedelijk hetzelfde topic.

Ik weet het haast wel zeker ja. :)

Dat is weliswaar ook weer een ander uiterste maar het maalde zo rond in mijn kop dat ik het er echt even uit moest typen. :)

Undefined, niet aanvallend, want wij doneren zelf ook aan kankerresearch, maar hoe weet je zeker dat dat geld wél goed terecht komt?

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:06

Waarschijnlijk krijg ik nu heel bokt over me heen (en dan natuurlijk vooral over mijn leeftijd want ik weet uiteraard helemaal niks van de wereld) maar ik vind toch echt dat we eerst Nederland zelf 'goed moeten krijgen'. Hier is ook zat armoede en allerlei andere problemen en persoonlijk vind ik dat we al die problemen eerst moeten oplossen. De manier van denken vind ik bij sommige mensen ook echt schokkend... Om even snel een voorbeeld te verzinnen; homo's. Ik lees zelfs nu nog, in 2014, nu er homohuwelijken en alles erom heen zijn toegestaan dat mensen homo's haten en weet ik het wat. Persoonlijk vind ik dat echt heel schokkend. Iedereen mag uiteraard een eigen mening hebben maar toch schrik ik van sommige uitspraken. Ook zouden Marokkanen en Turkse mensen alleen maar criminelen zijn. Nou, gister heb ik toevallig mijn tas op het busstation laten liggen, door wie hebben wij alles terug? Een Marokkaans gezin. Ze zeiden zelf al ''en dat door Marokkanen''.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:06

Weet je ook niet :') Maar voor verre landen kun je ook zaken als kleding etc doneren, kanker ga je alleen helpen met geld. Daarnaast komt kanker gewoon een stuk dichter bij dan de derde wereld en is het iets waar de hele wereld bij geboden kan zijn.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:07

Ik geef alleen aan goede doelen die transparant zijn, die dus een overzicht hebben van uitgaven, inkomsten en dat ook rapporteren aan donateurs. Natuurlijk kun je overal wel iets achter zoeken want wie zegt dat die rapporten kloppen maar ik denk dat je soms ook gewoon moet kunnen vertrouwen.

Verder geef ik eigenlijk geen geld aan derdewereldlanden. Wel doneer ik zo nu en dan via Avaaz en zet ik altijd en overal mijn handtekening onder. Ik hou me bezig met dingen die mij aanspreken zoals de homohaat in Rusland bijvoorbeeld.

Verder let ik op mijn ecologische voetafdruk, doe bewust boodschappen, neem altijd een eigen tas mee en ik sorteer mijn afval. Mijn enige slippertje is mijn H&M kleding. Ik koop af en toe bij de H&M hoewel ik weet dat ze nogal vaag zijn over hun arbeiders. En daar voel ik me ook wel banketstaaf over.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:08

Ik geef eigenlijk niet aan goede doelen, kan het zelf erg goed gebruiken.
Als ik heel eerlijk ben sta ik niet heel vaak stil bij derdewereldlanden e.d. Ik probeer in mijn omgeving wel mijn best te doen om te helpen waar ik kan, in kleine dingetjes.
Reed bijvoorbeeld laatst in de spits en er was een vrouwtje met een rollator wat wou oversteken. Nou geen zebrapad in de buurt en hartstikke druk, niemand die stopte. Ben ik toch gestopt zodat mevrouw rustig kon oversteken en een jongen hielp haar met de rollator. Die blik van die vrouw was heel dankbaar.
Probeer verder wel altijd klaar te staan voor vrienden en familie.
Ik probeer ook wel bewust te leven als het gaat om dierenwelzijn. Ik eet geen vlees en haal voor m'n vriend biologisch vlees, en zoveel mogelijk biologische producten.
Maar niet alles lukt altijd en ook ik ben vaak egoïstisch.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:09

Pfft, ik ben de andere kant. Er was laatst een hele vriendelijke man in de trein die vroeg of hij wat geld mocht hebben of misschien een boterham ofzo. Toen ik klaarstond om uit te stappen kwam ik hem weer tegen en er kwam ineens min of meer per ongeluk zijn halve levensverhaal uit, dat ie schulden had en dat zijn vriendin was overleden enzo. Kreeg het idee dat hij niet zo vaak een vriendelijke blik krijgt. Ik ben er de rest van de dag kapot van geweest :\ Nu ik eraan terugdenk word ik ook weer verdrietig...

Dus nee, ik probeer maar niet teveel te geven aan de goede doelen, dan hou ik geen geld meer over namelijk... Als ik zin heb in een dagje depri-en hoef ik alleen maar te googelen naar ontwikkelingslanden en de Filipijnen enzo, dan stort ik er rustig mijn halve spaargeld op :+

@naomi: maar hoe ga je homohaat tegen met geld ergens naar doneren?
Verder kan je imo niet ECHT arm zijn in Nederland. Ga bijv eens kijken naar die beelden van de Filipijnen, nou die willen best ruilen met een gezin dat hier bij de voedselbank loopt. Je standaard moeten verlagen is niet hetzelfde als ineens arm zijn.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:12

Tja ik doneer alleen in geld aan de cliniclowns :) Ik vind dat een enorm goed initiatief en het is een kleine organisatie waar weinig aan de strijkstok blijft hangen.

Wat betreft geld naar Afrika voor voedsel. Lastig.. ik denk dat het geld beter besteed is als er kennisoverdracht zou zijn en mensen zelf het benodigde eten kunnen verbouwen ipv voedsel sturen. In oorlogssituaties kan ik me voorstellen dat voedsel wel nodig is. Maar toch denk ik wel eens bij mezelf, hoe meer mensen het goed genoeg hebben in deze wereld om zich te vermenigvuldigen hoe meer honger en tekort er ontstaat met meer ellende tot gevolg. Omdat ik er zelf dus niet over uit ben wat ik er van vind doneer ik dus alleen aan kleine organisaties. En doe ik zo nu en dan wat vrijwilligerswerk.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:12

Ik ben me echt wel bewust van de dingen die overal ter wereld gebeuren, maar even grof gezegd vind ik mijn eigen geluk belangrijker. Iedereen is immers al zo verschrikkelijk lang met het 'verbeteren van de wereld' en het heeft gewoon echt geen zin.

Dus ik ga liever (even een voorbeeldje) voor €1000,- op vakantie dan dat ik die €1000,- aan één of ander vaag goed doel geeft, waarvan dan uiteindelijk €50,- bij het kleinste armste zwakste dorpje in Verweggistan komt.

En ik denk dat die gedachte gewoon steeds meer komt bij meer mensen. We zijn al weet-ik-het hoe lang bezig met geld, spullen, voedsel, hulp e.d. doneren en er is gewoon niks veranderd. In Afrika blijft het droog en arm, in het midden Oosten blijven ze elkaar triggeren en de slechte fabrieken in India en China blijven draaien. Daar kan je je druk om gaan maken terwijl dat toch geen zin heeft, of je kan je ervoor afsluiten en proberen je eigen leven tot het ultieme te leven. Dan ga ik toch voor dat laatste.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 14:15

En als jij nou eens in plaats van naar Hawaï gaat met die 1000 euro naar Afrika gaat om daar waterputten te slaan?

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:15

Magrathea schreef:
@naomi: maar hoe ga je homohaat tegen met geld ergens naar doneren?
Verder kan je imo niet ECHT arm zijn in Nederland. Ga bijv eens kijken naar die beelden van de Filipijnen, nou die willen best ruilen met een gezin dat hier bij de voedselbank loopt. Je standaard moeten verlagen is niet hetzelfde als ineens arm zijn.

Dat over homo's ging over de manier van denken hier, niet over geld doneren. Daarbij ben ik er zeker van dat hier mensen zijn die ook écht arm zijn. Hier zijn de meeste 'rijk' en daardoor valt het alleen niet op. Is het door een natuurramp erger dat je je huis verliest als dat je hier in een 'rijk' land je huis verliest? Nou sorry maar dat kan ik me niet voorstellen. In mijn ogen is iedereen gelijk en ook in Nederland is genoeg (onzichtbare) armoede.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:16

Undefined schreef:
Ik ben me er wel van bewust maar doneer zelf geen geld. Om dezelfde reden als hierboven genoemd, je weet niet wat er met het geld gebeurd en hoort veel te vaak over corrupte leiders. Kleding doneren doe ik wel.

Wel vind ik mijn eigen omgeving belangrijker, er zijn hier ook zat mensen die het erg moeilijk hebben en er zijn zoveel doelen waar men in moet investeren. Zo geef ik zelf liever geld uit aan bijvoorbeeld kankerresearch.

Ik ook.

3e wereldlanden is gewoon een bodemloze put :o heel erg voor de mensen,
maar zolang er een corrupte regering aan de macht is en ze zich totaal niet bekommeren
om hun eigen arme landgenoten blijft dit.
3e wereldlanden zijn er al tientallen jaren, armoede al duizenden jaren.....
dit gaat men niet oplossen door geld te doneren.

Het gekke vind ik wel dat stammen welke geïsoleerd wonen in Afrikaanse landen, Brazilie, Mongolie
en noem maar op, vaak wel weten te overleven en hun eigen samenleving op te bouwen.
Ook al leven ze heel erg primitief, ze jagen zelf en de natuur gaat zijn gang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:18

Ik doneer aan het wereld natuur fonds en Greenpeace. Misschien klinkt het raar, maar ik vind het steunen van natuur en milieu belangrijker dan de mensheid... er zijn al meer dan genoeg mensen op deze wereld en we planten ons voort als konijnen....

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:19

Oja ik heb biocotton t-shirts :')

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:19

Is het de eigen omgeving? Je hoort namelijk regelmatig mensen zeggen dat ontwikkelingshulp belachelijk is zolang er hier mensen naar de Voedselbank moeten. Dat is dus wel betrokkenheid, alleen bij een andere groep. Ik vermoed dat die met name ontstaat door de media - die benadrukken vooral de slechte verhalen van goede doelen én de zielige verhalen van arme Nederlanders. Zou je in het nieuws dagelijkse updates geven over het leven van een groep straatkinderen in Kenia durf ik te wedden dat men ineens héél betrokken is bij die kindjes. ;) Onbekend maakt onbemind.

Overigens zijn er best wel goede doelen die, op klein vlak, echt verschil maken en zorgvuldig met hun geld om gaan. Maar dan moet je wel even verder zoeken dan het Rode Kruis of Unicef. En ontwikkelingslanden zijn pertinent géén bodemloze put. :n Er zijn (voormalige) ontwikkelingslanden die het nu behoorlijk goed doen, zelfs behoren tot de snelst groeiende economieën ter wereld.

Magrathea schreef:

Het is dan ook vaak niet absolute armoede die ongelukkig maakt, maar relatieve. ;) Het probleem is ongelijkheid. Een Oegandees die in een straatarme buurt woont maar zelf een huisje heeft, gezonde partner en kinderen, en voldoende eten zal zich rijk voelen. Zet diezelfde Oegandees in ons land en hij voelt zich zelf ineens straatarm. Je altijd minder voelen dan iedereen om je heen is doodvermoeiend en enorm frustrerend.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:22

Frederieke_ schreef:
Ik doneer aan het wereld natuur fonds en Greenpeace. Misschien klinkt het raar, maar ik vind het steunen van natuur en milieu belangrijker dan de mensheid... er zijn al meer dan genoeg mensen op deze wereld en we planten ons voort als konijnen....

Ben ik het ook mee eens. Ik zie eigenlijk alleen maar mensen om me heen die aan mensendoelen etc geld doneren maar niks voor het milieu, waar we ten slotte wel in moeten leven, of voor de dieren die ook heel belangrijk voor ons zijn. Je mag niet voor niks nog maar één kind in China hebben, dat is omdat de wereld nu al overbevolkt is. Ik denk niet dat dit nog lang goed gaat op deze manier. Alle bomen worden maar gekapt voor papier, woonplaatsen en weet ik het wat en daardoor kunnen de dieren waar we ook veel nut aan hebben nergens meer wonen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:24

upendo schreef:
En als jij nou eens in plaats van naar Hawaï gaat met die 1000 euro naar Afrika gaat om daar waterputten te slaan?

Ik heb op school een vak waarbij het o.a. gaat over dit "voluntourism" en de conclusie is dat veel mensen dit om de verkeerde redenen doen. Om goede indruk te maken (staat mooi op je cv en op facebook) en/of om hun geweten af te kopen. Net als gewoon doneren eigenlijk. Veel mensen doen dat ook alleen maar om hun geweten te sussen.
Natuurlijk is dit wel al iets beter dan klakkeloos geld doneren aan van alles en nog wat, maar uiteindelijk is het ook gewoon een druppel op de gloeiende plaat.