HBO studie en een eigen huis/huishouden. Wie nog meer??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

TuttiFrutti_

HBO studie en een eigen huis/huishouden. Wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 17:46

Zelf wil ik HBO gaan doen...heb een huis, hypotheek die betaald moet worden....
Zoals de titel vraagt...Ben erg benieuwd, krijgen jullie dit geregeld?

Weissjee

Re: HBO studie en een eigen huis/huishouden. Wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 17:58

Hier!

Ik ben dit jaar begonnen aan een hbo-studie. En woon sinds november samen met mijn vriend :D. Wel een huurhuis en mn vriend werkt 4 dagen en een dag school.

Met mijn studie gaat het tot nu toe goed. Het combineren is soms lastig maar mijn vriend is niet te beroerd om iets te doen in het huishouden ;). Dus het huishouden komt niet helemaal op mij aan.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 18:01

Weissjee schreef:
Hier!

Ik ben dit jaar begonnen aan een hbo-studie. En woon sinds november samen met mijn vriend :D. Wel een huurhuis en mn vriend werkt 4 dagen en een dag school.

Met mijn studie gaat het tot nu toe goed. Het combineren is soms lastig maar mijn vriend is niet te beroerd om iets te doen in het huishouden ;). Dus het huishouden komt niet helemaal op mij aan.

Okay...Heb helemaal zin om te beginnen. Weer een nieuwe uitdaging. Het zal ff pezen zijn maar ah....dan heb je ook wat!!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 18:01

Plannen, schuiven en weinig sociaal leven :D

Heb een deeltijd opleiding gedaan, gewerkt, volledig huishouden en hond/paard/konijnen etc.

Het is zwaar en veel, maar als je alles goed plant en de studie je makkelijk gaat wel goed te doen. Ik heb het geluk gehad dat ik alles aan huiswerk op school kon doen en de verslagen etc. op m'n werk. Heb de opleiding ook verkort gedaan in 2 1/2 jaar ipv 4 jaar. Maar dat kwam voornamelijk omdat ik het echt appeltje eitje vond. Ik vond het huishouden veel zwaarder :P

Nu fulltime werken, volledig huidshouden en meer beesten maar ook dit komt gewoon op plannen aan. Plus je moet je beseffen dat je niet altijd meer naar feestjes kunt of zo maar kunt gaan shoppen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 18:04

Zie het veel om mij heen; werken bv in het weekend of gewoon doordeweeks en dan deeltijd opleiding. Mijn vriendin doet nu het WO naast 40 uur werk; haar vriend zelfde verhaal. Ja, t is een kwestie van heeeeel goed plannen en consessies doen: sociale leven ligt op bepaalde momenten gewoon compleet stil.

Ik wil een opleiding erbij doen; werk 5 dagen en gewoon 's avonds en in het weekend bezig. Ach, zal wel loslopen :+

Als je gelijk achter je kont opruimt, scheelt dat ook weer :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 18:06

Gaat het je om de tijd of financiën? Vanaf mn 16e kwam huishouden en deels zorg over mn 8jarige broertje op mij neer en de zorgen over ontspoorde broer. Financieel droeg ik maar een klein deel aan. Heb na een mbo een hbo afgerond en hield er ook bijbanen op na en dat was druk, maar te doen. Stageperioden waren wel wat heftig icm met bijbaan en de rest.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 18:06

Hier ook 2 paarden, hond, vriend :P...
Geloof ik dat het zwaar en veel is...
Selka schreef:
Plannen, schuiven en weinig sociaal leven :D

Heb een deeltijd opleiding gedaan, gewerkt, volledig huishouden en hond/paard/konijnen etc.

Het is zwaar en veel, maar als je alles goed plant en de studie je makkelijk gaat wel goed te doen. Ik heb het geluk gehad dat ik alles aan huiswerk op school kon doen en de verslagen etc. op m'n werk. Heb de opleiding ook verkort gedaan in 2 1/2 jaar ipv 4 jaar. Maar dat kwam voornamelijk omdat ik het echt appeltje eitje vond. Ik vond het huishouden veel zwaarder :P

Nu fulltime werken, volledig huidshouden en meer beesten maar ook dit komt gewoon op plannen aan. Plus je moet je beseffen dat je niet altijd meer naar feestjes kunt of zo maar kunt gaan shoppen.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 18:08

F_Orumster schreef:
Gaat het je om de tijd of financiën? Vanaf mn 16e kwam huishouden en deels zorg over mn 8jarige broertje op mij neer en de zorgen over ontspoorde broer. Financieel droeg ik maar een klein deel aan. Heb na een mbo een hbo afgerond en hield er ook bijbanen op na en dat was druk, maar te doen. Stageperioden waren wel wat heftig icm met bijbaan en de rest.

Alle 2 eigenlijk....financiën maak ik me ook beetje druk om.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 18:08

Deeltijd studeren en overdag werken ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 18:11

Goof schreef:
Deeltijd studeren en overdag werken ;)

Of in/om het weekend werken of avond. Baantje als portier bij de bejaarden kan ook handig zijn; diegene maakte gewoon het huiswerk tijdens het portier spelen in de avond :)

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 18:11

Mag ik vragen hoe oud jullie zijn? Niet dat ik daar veel aan heb....misschien wel beetje morele steun :D

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 19:01

Ik was 20 toen ik deeltijd ging studeren. Woon sinds m'n eind 17/begin 18 samen. Was met bijna 23 klaar :)

Wat misschien ook scheelt is als je niet iedere dag naar de paarden hoeft? Tijdens mijn studie stond ik alles inclusief en een dagje overslaan kon daardoor. dat was wel fijn :) nu moet ik iedere dag omdat ik hooi voer bij paard 1, heel handig is dat paard 2 op een andere stal staat :+ kost een boel tijd extra.

Maar ik zou zeker deeltijd doen en geen voltijd! Ook mbt de kosten en het werk wat je dan wel kunt doen. Mijn werk was gewoon meteen mijn "stage".

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 19:12

Selka schreef:
Ik was 20 toen ik deeltijd ging studeren. Woon sinds m'n eind 17/begin 18 samen. Was met bijna 23 klaar :)

Wat misschien ook scheelt is als je niet iedere dag naar de paarden hoeft? Tijdens mijn studie stond ik alles inclusief en een dagje overslaan kon daardoor. dat was wel fijn :) nu moet ik iedere dag omdat ik hooi voer bij paard 1, heel handig is dat paard 2 op een andere stal staat :+ kost een boel tijd extra.

Maar ik zou zeker deeltijd doen en geen voltijd! Ook mbt de kosten en het werk wat je dan wel kunt doen. Mijn werk was gewoon meteen mijn "stage".

Heb de paarden aan huis staan dus dat scheelt ook een hoop. het rijden staat sinds September al op een laag pitje...Zal ze vast niet erg vinden om nog even een tijd vakantie te hebben :Y)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 19:21

Haha jij bent het ideale baasje :D succes in ieder geval!

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 19:23

Ik ga vanaf september ook weer terug naar school, deeltijd hbo

Verder woon ik samen, hebben we momenteel nog een koophuis (staat te koop) en ik heb een stiefdochtertje van bijna 4 die om het weekend en maandags bij ons is. Vriend werkt dus 4 tot 5 dagen per week, afhankelijk van de zaterdage en het huishouden komt nu op mij neer. Ik heb een sportpaard wat 30 km enkele reis van m'n huis afstaat, en daar ook nog een 3 jarige staan om mee te gaan beginnen... Nu red ik alles makkelijk aangezien ik geen werk heb, begin hopelijk volgende week ergens met halve dagen werken, en wanneer ik begin met mijn studie zal mijn vriend regelmatig een keer bij moeten springen in het huishouden...

Zal allemaal goed plannen worden, qua tijd, maar ook wbt financiën...

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 19:25

Ik woon ook op mezelf, werk 32 uur en volg daarnaast een HBO opleiding. Lessen en toetsen worden 's avonds gegeven op een vaste dag in de week. Soms moet ik naar school, maar de meeste lessen zijn virtueel.
Hiervoor werkte ik 36 uur, ben minder gaan werken voor deze opleiding. Ik zou ook wel weer terug kunnen naar 36 uur, maar dan moet ik toch meer van m'n sociale leven opgegeven :+

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 19:41

Nou vind het knap van jullie hoor :j petje af!!

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 19:54

Ik zit nu in mn derde jaar hbo in deeltijd nog 1,5 jaar te gaan. Ik woon samen met mn vriend we hebben samen een hond en ik heb een paard en jonge pony. Ik werk 30 uur per week en doe het merendeel van de huishouding. Huiswerk valt gelukkig mee en kan ik vaak in de pauzespop mn werk maken. Ik hou genoeg tijd over voor mezelf of om iets leuks te doen met vrienden

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:05

Ik doe WO en heb dat lang naast mijn fulltime job gedaan. Goed plannen is echt heel belangrijk.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:10

Ik heb vanaf t begin van m'n voltijd studie samengewoond in een huurhuis en daarnaast gewerkt (geen 40 uur uiteraard, maar wel veel) en kan nou niet zeggen dat ik t extreem zwaar vond ofzo.. Geen paard erbij weliswaar maar dan nog. Genoeg tijd voor vrienden en leuke dingen.

belle_boefJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:11

Het valt of staar met een goede strakke planning.
Ik laat gerust huishoudelijke taken liggen tot ik er wel tijd voor heb. Paard was altijd ontspanning maar ook een uitvlucht voor als het niet goed ging.
Wat ik wel heb geleerd is dat je niet te beroerd moet zijn on hulp te vragen, genoeg mensen die wel willen helpen.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:11

ik doe geen hele studie, wel een HBO leergang. Naast m'n 40 urige werkweek, gezin met twee jongvolwassen kids, paard, hond en nog wat kleine dieren. De lesdagen zijn overdag, daarvoor neem ik vrije dagen op. Gaat wel langzaam, en is alles bij elkaar behoorlijk intensief. Maar gelukkig doet man erg veel in huis en hoeft het er voor ons ook niet allemaal spik en span uit te zien.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:21

Ja, ik studeer voltijd HBO in Rotterdam, woon in Middelburg op mezelf, koophuis en ben 25 jaar oud. Eerst samengewoond maar sinds juni woon ik alleen.
Krijg ook nog gewoon stufi, dat scheelt. Voorheen werkte ik zaterdag/zondag en de vakanties bij een bakker om alles te kunnen bekostigen en dat vond ik wel echt zwaar in combinatie met 2 dagen stage (in Middelburg) 3 dagen school (Rotterdam) en 2 dagen werken van 06.30 tot 18.30.
Nu heb ik de mazzel dat ik een betaalde stage (werk dus) heb dus ben ik de weekenden vrij. Dan nog schiet het huishouden er wel eens bij in en doet mijn moeder wel eens iets. Paard doe ik als ik er tijd voor heb en dat kan gelukkig ook, ze is ook niet van mij, dat scheelt.
Net als ik hierboven heb gelezen, goed plannen en prioriteiten stellen en daarnaast: Vraag om hulp als dingen niet lukken! Dat heb ik ook echt moeten leren..

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:27

Ligt ook erg aan hoe makkelijk je studeert!

Mijn fulltime hbo studie was altijd maximaal 4 (halve) dagen per week naar school. Als jij in de tijd voor en na je schooluren genoeg tijd hebt om te leren en huiswerk te maken. Dan kan je op je 3 overige dagen gewoon de hele dag werken/huishouden doen.

Alleen stage en afstudeerscriptie kost meer tijd, maar als je dat bij je huidige werk kan doen, is dat probleem gelijk opgelost :D

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:34

Ik hoor hier ook bij haha
Ik volg een fulltime HBO opleiding in Arnhem, woon op mezelf met mijn vriend in Apeldoorn (hij werkt in Amsterdam). Ik heb twee honden, een kat, een eigen paard en nog een bijrijdpaard (aan de andere kant van Apeldoorn dan waar mijn eigen paard staat). Eerlijk gezegd ben ik soms wel heel druk en vraag ik me ook af waar ik meer tijd vandaan kan halen. Maar alles wat ik doe, doe ik met plezier dus we gaan gewoon vrolijk verder ;). Ook bij mij thuis blijft het huishouden wel eens een dagje liggen als wij er geen tijd voor hebben, soms is het gewoon niet anders!