Autoverzekering opzeggen na schade, daarna GEEN nieuwe verze

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sissi87

Autoverzekering opzeggen na schade, daarna GEEN nieuwe verze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 16:21

HOi Meiden,

Ik heb al aardig zitten graven in verschilllende documenten over verschillende autoverzekeringen.
Nu wil ik vanaf aankomende zomer mijn autoverzekering opzeggen maar ik heb wel 1 schade gemaakt dit jaar, die vanaf volgend jaar word doorberekend op mijn premie.
Nu vraag ik me af dat als ik mijn verzekering opzeg en NIET overga op een nieuwe hoe dit werkt?
( ik kan namelijk alleen info vinden wat er gebeurd als je WEL overstapt naar een andere verzekering)

Kunnen ze alsnog de schade rekening naar je toe sturen of niet?

Faelivrin

Re: Autoverzekering opzeggen na schade, daarna GEEN nieuwe verze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:26

Een soort van onder je gemaakte schade uitkomen dus? Wel de schade verhalen, daarna opzeggen en niet de nieuwe premie willen betalen? :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:30

Maar een autoverzekering is verplicht, dus hoe wil je dat dan doen?

Daarnaast vind ik het niet bepaald netjes, je hebt schade gereden, de verzekering lost dat netjes voor je op en vervolgens ga jij er vandoor als je premie omhoog gaat.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:30

Ik snap niet echt wat je wilt. Je wilt de verzekering opzeggen en niet overstappen naar een andere maatschappij? Wil je dan bij dezelfde maatschappij blijven?

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 16:32

Nee, ik wil mijn auto wegdoen omdat op het moment er zo verschrikkelijk veel aan mankeerd, dat het te duur word om het te laten repareren, daarnaast ken ik iemand die een 'auto' over heeft en die kan ik gebruiken. Dus het is niet nodig om die over te laten schrijven.
Dus wat ik bedoel is of ze de schade alsnog doorberekenen als je je verzekering stopt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:32

Jouw schadevrije jaren worden geregistreerd in een bepaald systeem wat alle verzekerings inzichtelijk hebben. Op het moment dat jij je dus elders aan wil melden kunnen ze dat systeem raadplegen en weten ze hoeveel schadevrije jaren ze hebben en passen ze daar jouw premie op aan.

Ze gaan je niet de schade terug laten betalen of iets dergelijks als je de verzekering stop zet.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 16:33

Faelivrin schreef:
Een soort van onder je gemaakte schade uitkomen dus? Wel de schade verhalen, daarna opzeggen en niet de nieuwe premie willen betalen? :)

Nou nee hoor zo zou ik het niet willen noemen. Ik heb op het moment namelijk geen geld om even een ander autootje te kopen. Dus zodra ik er 1 heb wat misschien een jaar kan duren gaat de verzkeering toch weer verder bij m'n schadevrije jaren

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 16:34

Oke, wat ik ook vaag vond ik heb nu 2 of 3 jaar een verzkeering, en stond op trede 7?? nu ben ik terug gegaan naar 3? Hoe kan dit? ik bedoel ik dacht dat 1 trede 1 schade vrije jaar was

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:35

Sissi87 schreef:
Nee, ik wil mijn auto wegdoen omdat op het moment er zo verschrikkelijk veel aan mankeerd, dat het te duur word om het te laten repareren, daarnaast ken ik iemand die een 'auto' over heeft en die kan ik gebruiken. Dus het is niet nodig om die over te laten schrijven.
Dus wat ik bedoel is of ze de schade alsnog doorberekenen als je je verzekering stopt.

Dat ligt eraan wanneer je je verzekering stop zet. En dat heeft in dit geval te maken met wanneer je de auto verkoopt of naar de sloop brengt (oftewel wanneer jij je vrijwaringsbewijs krijgt) want vanaf dat moment kan de verzekering stop gezet worden.

Maar of ze de schade dan alsnog doorberekenen of misschien laten staan tot je in de toekomst misschien weer een verzekering voor de auto afsluit durf ik je niet te zeggen :n

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:35

Waarom zou het niet netjes zijn? Ze heeft al die tijd daarvoor toch wel netjes premie betaald? Daaruit kan die schade toch betaald worden?

Persoonlijk erger ik mij meer aan het feit dat je 10 jaar lang premie betaald zonder iets te declareren en als je vervolgens eens schade rijdt dat je gelijk een eind terug valt in je no-claim en dus extra premie moet betalen. Vind doorgaans de verzekeringsmaatschappijen grotere dieven dan wat hier genoemd wordt hoor.

Het lijkt mij dat als jij je verzekering opzegt en geen nieuwe afsluit je niets extra's hoeft te betalen. Dat wordt uit de grote pot betaald waaraan iedereen bijdraagt die verzekerd is.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:36

Misschien een stomme suggestie, maar kun je niet gewoon even je verzekeringsmaatschappij bellen en deze vragen stellen? Dan weet je het meteen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:37

Sissi87 schreef:
Oke, wat ik ook vaag vond ik heb nu 2 of 3 jaar een verzkeering, en stond op trede 7?? nu ben ik terug gegaan naar 3? Hoe kan dit? ik bedoel ik dacht dat 1 trede 1 schade vrije jaar was

Je bouwt op met stapjes van 1 ja.
Als je een schade meldt dan val je meerdere tredes terug. Dat is per verzekeringsmaatschappij verschillend hoeveel tredes dat zijn en kun je in je polisvoorwaarden terugzien.

Apple

Hangt ook af van je leeftijd bijvoorbeeld op welke trede je staat.

Je kunt gewoon je auto verkopen en je verzekering stop zetten. Het is niet zo dat je dan later daar nog een rekening voor krijgt oid. Enige is dat als je later weer een nieuwe auto koopt dat je dan instroomt op trede 3 ipv 7.

ilaan

Ja maar als je schade maakt ga je gigantisch naar beneden. Of bedoel je hoe je in trede 7 überhaupt kwam?

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 16:38

Lestria schreef:
Waarom zou het niet netjes zijn? Ze heeft al die tijd daarvoor toch wel netjes premie betaald? Daaruit kan die schade toch betaald worden?

Persoonlijk erger ik mij meer aan het feit dat je 10 jaar lang premie betaald zonder iets te declareren en als je vervolgens eens schade rijdt dat je gelijk een eind terug valt in je no-claim en dus extra premie moet betalen. Vind doorgaans de verzekeringsmaatschappijen grotere dieven dan wat hier genoemd wordt hoor.

Het lijkt mij dat als jij je verzekering opzegt en geen nieuwe afsluit je niets extra's hoeft te betalen. Dat wordt uit de grote pot betaald waaraan iedereen bijdraagt die verzekerd is.

DANKU! Dacht even dat ik 1 van de weinige was die er zo over dacht. Ik ga nu van 30 naar 60 euro per maand en kan dit bedrag gewoon betalen hoor, alleen ja als mijn auto het opgeeft en ik niet even zo een paar honderd of duizend euro 'over' heb om een andere te kopen moet ik toch iets met mijn verzekering, vandaar ook dat ik hem wil opzeggen..

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:39

Als je een verzekering opzegt krijg je een verklaring met het aantal schadevrije jaren. Daarmee kan je bij een andere maatschappij al met korting instappen. Dit document is een paar jaar (2, 3, 4??) geldig, dus zou je volgend jaar weer een auto kopen dan hoef je niet bij 0 te beginnen.

Omdat je dit jaar een schade hebt geclaimd krijg je een verklaring met minder schadevrije jaren dan wanneer je geen claim had gehad, simpel. Een verzekering zal geen uitkering terugeisen als de verzekernemer besluit de verzekering te beëindigen, of dat nu is vanwege overstappen of omdat er geen auto meer is.

In de tijd dat ik dit typ zijn er al weer diverse reacties, de info klopt. Op het moment dat de auto weg is gewoon een kopie van het vrijwaringsbewijs naar de verzekering sturen en de verzekering stop zetten. Easy.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:39

Anoli schreef:
Maar of ze de schade dan alsnog doorberekenen of misschien laten staan tot je in de toekomst misschien weer een verzekering voor de auto afsluit durf ik je niet te zeggen :n

TS staat nu op trede 3. Op het moment dat ze weer een nieuwe verzekering aangaat over 5 jaar (bv) dan zal ze weer op trede 3 beginnen (bij dezelfde maatschappij).

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 16:39

Apple schreef:
Hangt ook af van je leeftijd bijvoorbeeld op welke trede je staat.

Je kunt gewoon je auto verkopen en je verzekering stop zetten. Het is niet zo dat je dan later daar nog een rekening voor krijgt oid. Enige is dat als je later weer een nieuwe auto koopt dat je dan instroomt op trede 3 ipv 7.

Oke, dat is duidelijk thanx! Nee dat ik weer bij 3 begin dat snap ik!

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 16:40

ilaan schreef:
Ja maar als je schade maakt ga je gigantisch naar beneden. Of bedoel je hoe je in trede 7 überhaupt kwam?

Ja inderdaad ja, ik heb pas mijn verzekering 2 of 3 jaar op mijn naam staan, dat ik naar beneden val dat snap ik wel..maar hoe ik op 7 kom is mij een raadsel

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:41

Trede 7 correspondeert niet met 7 schadevrije jaren.

Het is een inschalingstrede. Je kunt hoger uitkomen door verschillende factoren.
Leeftijd, commerciële treden enz.
Laatst bijgewerkt door Iris82 op 21-01-14 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 16:41

Rex_Rolfo schreef:
Als je een verzekering opzegt krijg je een verklaring met het aantal schadevrije jaren. Daarmee kan je bij een andere maatschappij al met korting instappen. Dit document is een paar jaar (2, 3, 4??) geldig, dus zou je volgend jaar weer een auto kopen dan hoef je niet bij 0 te beginnen.

Omdat je dit jaar een schade hebt geclaimd krijg je een verklaring met minder schadevrije jaren dan wanneer je geen claim had gehad, simpel. Een verzekering zal geen uitkering terugeisen als de verzekernemer besluit de verzekering te beëindigen, of dat nu is vanwege overstappen of omdat er geen auto meer is.

In de tijd dat ik dit typ zijn er al weer diverse reacties, de info klopt. Op het moment dat de auto weg is gewoon een kopie van het vrijwaringsbewijs naar de verzekering sturen en de verzekering stop zetten. Easy.

Oke ik dacht dat je schadevrije jaren maar 1 jaar geldig zijn, alleen als je hem opschort 3 jaar

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 16:42

Iris82 schreef:
Trede 7 correspondeert niet met 7 schadevrije jaren.

Het is een inschalingstrede. Je kunt hoger uitkomen door verschillende factoren.
Leeftijd, commerciële treden enz.

Ohh okee, haha nouja noo;it geweten!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:43

Sissi87 schreef:
daarnaast ken ik iemand die een 'auto' over heeft en die kan ik gebruiken.

Als jij af en toe die auto gebruikt is er verzekeringtechnisch niets aan de hand. Wel vantevoren goed afspreken wie betaald als je b.v. de auto per ongeluk tegen een paaltje parkeert!

Gebruik je de auto meer dan de eigenaar dan is het verstandig je bij de verzekeraar aan te melden als 2e bestuurder. Vooral in situaties van een 'petje' met een snelle auto die op naam van ma staat kan een verzekeraar achteraf best lastig doen.

Betreft geldigheidsduur: ik zou het zo niet exact weten, kan idd ook één jaar zijn.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 16:44

Maar dan sta ik met schadevrije jaren nog niet in de min of wel (op trede 3) ik snap er echt effe niks van

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:50

Sissi87 schreef:
Maar dan sta ik met schadevrije jaren nog niet in de min of wel (op trede 3) ik snap er echt effe niks van

Dat weet ik niet. Ik weet niet hoeveel schadevrije jaren jij nu nog hebt. Ik vermoed van wel.
Daar zou je je tussenpersoon over kunnen bellen of de verzekeringsmaatschappij.