Blauw of Geel kenteken bij een brommer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Een brommer...

... met helm.
39 (72%)
... zonder helm.
15 (27%)
... anders, zie reactie.
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 54

SuzanH

Blauw of Geel kenteken bij een brommer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 18:32

Jaa, Waar moet ik dit nou weer plaatsen?.....

Er zijn al zat topic met zonder of met cap rijden op een paard, Maar hoe denken jullie daarover met de brommer? Eentje met een blauw kenteken kopen of eentje met een geel kenteken?

Wat zijn de voordelen en nadelen van een brommer met helm?

+

-Als je valt heb je een helm op.
-Je kan harder rijden en dus sneller van A naar B.
-Goedkoper met aanschaffen.

-
-Je moet op de weg rijden, tussen auto's, als een ongeluk gebeurt is het wel een serieus iets meestal.
-Als je iemand achterop moet nemen heb je wel een tweede helm nodig.

Wat zijn de voordelen en nadelen van een brommer zonder helm?

+
-Je rijd op het fiets pad(minder kans op heftige ongelukken)
-Je kan plotseling besluiten iemand achterop te nemen zonder dat die gene eerst een helm moet regelen.

-
-Je rijd minder hard en minder snel van A naar B.
-Duurder in de aanschaf

Wie o wie kan mij helpen. Ik weet het niet meer zo goed wat ik moet nemen. Ik vind zelf de brommer met helm erg eng idee dat je tussen de auto's rijd, ja moet je met afrijden van je examen ook doen, maar dat zijn niet in de spitsuren, die ik wel moet gaan rijden :D Zonder helm is het ook lekker handig als je iemand even achterop wil nemen, enz.

Wat hebben jullie voor brommer en wat zouden jullie mij aanraden?
Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door SuzanH op 18-01-14 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:33

Een brommobiel, blijf je ook nog droog. :+

Maartje1990

Re: Blauw of Geel kenteken bij een brommer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:37

Moet ne met een geel kenteken dan op een bijv 80 km weg gaan rijden en niet op het naastliggende fietspad??

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:38

Ik rijd brommer, geel plaatje dus, en vind het af en toe erg hinderlijk dat ik moet wisselen tussen auto- en fietspaden, en dat ik dus niet overal kan komen. Routes plannen is ook lastig als je de omgeving niet kent. Die helm maakt mij niet uit, die draag ik ook bij lagere snelheiden.

Wel ben ik benieuwd hoe de toekomst voor de snorfietsers eruit gaat zien i.v.m. de plannen over de helmplicht en dergelijke.

En nee Maartje, met een geel kenteken mag je je niet op een 80km weg bevinden. Met de brommer rijd je op de rijbaan, of op het fiets/bromfietspad. Je moet goed letten op de kleine rood met witte bordjes die aangeven wanneer je niet meer op de autoweg mag rijden.

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:41

Geel :j

Ik zie het echt niet zitten om zonder helm op een brommer/scooter te gaan zitten. Al draag ik een open face helm (zo'n Nau Fashion), wat eigenlijk ook niet 100% veilig is, maar toch vind ik het levensgevaarlijk zonder. Je hebt ook geen last van een helm.
Verder is op het fietspad rijden juist een grote minpunt. Het is ontzettend vervelend om telkens langs fietsers te moeten (als er een berm naast is). Verder is van de weg naar het fietspad niet zo'n probleem, maar andersom kan nog wel eens voor problemen zorgen inderdaad.

Verder vind ik het niet nodig om zelf een tweede helm aan te schaffen als iemand van jou wilt 'profiteren'. Ikzelf heb een 1-zitter zegmaar, dus daar heb ik gelukkig geen last van.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:42

je moet niet overal op de weg met je brommer, en de spits op 50 en 60 wegen stelt niet zoveel voor ;)
(met blauw kenteken noemen we het trouwens een snorfiets :+)
Als je een helm hebt die goed past heb je daar geen last van, is alleen wel vervelend als je die mee moet sjouwen.
Ik was in ieder geval heel blij dat ik een brommer had en geen snorfiets. Je doet ook alvast ervaring/verkeersinzicht op voor als je later je auto/ motorrijbewijs wil halen.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 18:45

Dat wisselen steeds van fiets naar rij weg is ook iets wat mij erg irritant lijkt, elke keer moeten uitzoeken waar je moet rijden..

Ik weet dat het een snorfiets heet. Maar dat vind ik zo neerbuigend klinken :+
Snorfiets ziet er precies het zelfde uit als een brommer alleen zijn de meestal wat groter :P

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:47

Dat wisselen valt vind ik hartstikke mee. Ik heb een geel plaatje en ben echt de enige uit mijn vriendengroep, de rest heeft een blauw plaatje en allemaal opgevoerd, dus die krijgen elke keer een boete, mijne loopt exact 45 :')
Die helm is hartstikke handig in de winter, geen koude oren *\o/*

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:49

In je dagelijkse ritjes kun je dromen wanneer je op het fietspad moet :)) Staat ook altijd aangegeven met borden hoor.

Wat hier in de buurt is, is een 70km weg (dus je rijdt op het fietspad), wat over gaat naar een 50km en ongeveer 20 meter na het 50km bord hangt er een bordje dat je de rijbaan op mag. Maar in die meters rijden auto's nog 65 en dan moet jij met je scooter door een smal paadje vanaf 40km/u daar dus tussen komen. Zelf kies ik er wel eens voor om dan gewoon stukje verder te rijden en dan 50m later de weg op te gaan.

Geloof me, fietspaden zijn niet fijn :') Vooral niet als ze bezet zijn door puberale kinderen die je toeter negeren...

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:54

Had ik ook idd bij m'n oude werk. Moet ik bij het verlaten van het fiets/bromfietspad zo'n 30 meter op de ventweg rijden (auto's die gewoon lekker 80km/u gaan rijden, blij dat mijn brom de 65 haalt) en vervolgens in een scherpe bocht naar rechts moest ik weer het fiets/bromfietspad op. Levensgevaarlijk als je een automobilist achter je hebt die niet oplet in de bocht.. Dus die 30 meter reed ik altijd gewoon over het fietspad.

Denk dat het ook afhankelijk van de omgeving is of je veel 'last' hebt van het wisselen tussen banen. Waar ik momenteel woon niet echt, maar in mijn vorige woonplaats moest ik echt heel vaak wisselen.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:55

Geel.

Ik ben destijds zelf voor een blauwe gegaan en heb daar altijd spijt van gehad! Het is zoveel makkelijker om op de weg te rijden, al die irritante fietsers altijd op het fietspad! Daarbij heb je met een blauwkenteken net zo snel een ongeluk hoor, misschien nog wel eerder..

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:58

Enige keer dat ik bijna naar de grond ging was tijdens het passeren van fietsers op fietspad. Toen die ineens naar links slingerde raakte onze handvaten elkaar zegmaar. Doodeng :))

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 19:00

ik heb een blauwe, gaat bijna 50 , dus iets harder dan mag :+ maar ik neem volgende x wel 1 met een helm :j

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 19:01

met helm, sowieso. op de weg rijden tussen de auto's is maximaal een weg van 60 km/u. deze snelheid is dus nog niet zo groot. vaak moet je bij een 80 km weg op het fietspad.
ik heb zelf ook een geel kenteken, vind het toch wel veel fijner! heb eens een keer een weg lang 25 gereden waar ik normaal 45 rij, is toch een slakkengang :oo
overigens, zijn die met blauw kenteken gevaarlijker omdat je altijd op het fietspad rijd, en dat vaker verkeerd gaat dan op de rijbaan. sommige fietsers gaan ook totaal niet aan de kant dus daar blijf je dan lekker achter plakken.

ook willen ze misschien binnenkort snor scooters verbieden, dus zou een brommer dan veel handiger zijn :D

ik ken trouwens niemand die een snor scooter heeft die hem niet op laat voeren. allemaal hebben ze spijt omdat ie maar 25 km/ u ging. en dan worden de situaties toch nog iets gevaarlijker op het fietspad

met afrijden heb ik trouwens ook gewoon in de drukte gereden hoor. niks mis mee.
de meeste ongelukken gebeuren met snor scooters

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 19:03

Je kunt natuurlijk ook gewoon een helm opzetten op een snor... Tis niet verplicht maar ook niet verboden, ik vind het raar als mensen zeggen dat ze een 45 nemen omdat ze dan een helm op moeten en het veiliger zou zijn.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 19:04

waarom zouden ze snorscooters verbieden? :) er is in mijn ogen niks mis mee, veel praktischer voor de steden en korte afstanden, daarbij, ik rijd liever op de fietspaden. Ookal heb je vaak stomme kinderen die nogal traag zijn. Ik toeter altijd en als ze niet luisteren toeter ik nog een keer met een dodelijke blik en dan gaan ze wel opzij :D Toen die nog maar 35 ging, man man man... eng is het dan om fietsers in te halen :=

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 19:05

Dat is inderdaad ook zo. Veilgheid kan je zelf ook voor zorgen en een helm op zetten. Die puberale kinders die niet aan de kant gaan snap ik wel het probleem! :D
Maar een auto die jou over het hoofd zie :=

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 19:05

lifaya schreef:
waarom zouden ze snorscooters verbieden? :) er is in mijn ogen niks mis mee, veel praktischer voor de steden en korte afstanden, daarbij, ik rijd liever op de fietspaden. Ookal heb je vaak stomme kinderen die nogal traag zijn. Ik toeter altijd en als ze niet luisteren toeter ik nog een keer met een dodelijke blik en dan gaan ze wel opzij :D Toen die nog maar 35 ging, man man man... eng is het dan om fietsers in te halen :=

de overheid wil ze verbieden, kan ik niks aan doen.
ik rijd korte afstanden gewoon op de rijbaan. maakt me niet uit, lekker al die fietsers waar jij 2x naar moet toeteren met een dodelijke blik voorbij. :D

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 19:06

Sinds wanneer zijn snorfietsen duurder dan bromfietsen??
Ik heb zelf een bromfiets, bevalt goed. Wisselen van rijbaan naar fietspad valt echt heel erg mee. Maak ik vrij weinig mee en vind het ook niet echt storend.
Helm heb ik geen problemen mee, lekker warm in de winter en de hitte in de zomer vond ik wel meevallen. Voordeel is wel dat mijn helm in mijn buddy past, dat kan namelijk niet bij alle scooters. Maar dat vind ik wel een must, een ruime buddy. Zodat je helm erin kan, maar ook een regenpak of een handtas. (Of en en, ik prop zo ongelofelijk veel in dat ding :+ )

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 19:07

xZiva_ schreef:
lifaya schreef:

ik rijd korte afstanden gewoon op de rijbaan. maakt me niet uit, lekker al die fietsers waar jij 2x naar moet toeteren met een dodelijke blik voorbij. :D

Wat is de bron dat ze zouden worden verboden? Lijkt me namelijk bijna onmogelijk :=

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 19:08

Muisbal schreef:
Sinds wanneer zijn snorfietsen duurder dan bromfietsen??
Ik heb zelf een bromfiets, bevalt goed. Wisselen van rijbaan naar fietspad valt echt heel erg mee. Maak ik vrij weinig mee en vind het ook niet echt storend.
Helm heb ik geen problemen mee, lekker warm in de winter en de hitte in de zomer vond ik wel meevallen. Voordeel is wel dat mijn helm in mijn buddy past, dat kan namelijk niet bij alle scooters. Maar dat vind ik wel een must, een ruime buddy. Zodat je helm erin kan, maar ook een regenpak of een handtas. (Of en en, ik prop zo ongelofelijk veel in dat ding :+ )

ik prop er inderdaad ook veel in :P
helm+sponsje voor mn windscherm, handschoenen en een plastick tasje, en vaak nog kleding. als ik rijd ook nog mn slot erbij.
ik hoef hier ook maar 2x van fietspad naar rijbaan te verwisselen, maar die sluiten gewoon aan op de weg, geen rare bochtjes dus ofzo :)

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 19:09

lifaya schreef:
xZiva_ schreef:

Wat is de bron dat ze zouden worden verboden? Lijkt me namelijk bijna onmogelijk :=

dat ze te schadelijk zijn voor het millieu.
ik zal even kijken of ik het toevallig kan vinden, maar is de laatste tijd al meerdere keren in het nieuws geweest :=

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 19:09

Volgens de brommer verkoper in de winkel is het de laatste paar jaren veranderd van brommer naar snor. Meer vraag naar snor. Dus winkels zagen de kans om de prijs om hoog te zetten.
als je rond loopt zie je ook wel wat een snor of een brommer was aan de prijs :D

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 19:10

xZiva_ schreef:
dat ze te schadelijk zijn voor het millieu.
ik zal even kijken of ik het toevallig kan vinden, maar is de laatste tijd al meerdere keren in het nieuws geweest :=

Waarom zouden ze schadelijker zijn? Ik heb een snor die je ook gewoon als brom kan kopen , enige verschil is de kleur van kenteken en snelheid :+

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 19:10

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nie ... rden.dhtml

hier een voorbeeld, maar ik zag laatst op het nieuws dat ze al bezig zijn met het verbod

en dan vooral dit stukje;

Een snorscooter stoot aanzienlijk meer schadelijke stoffen uit dan een bromscooter (maximumsnelheid: 45 kilometer per uur). Sommige snorscooters verspreiden twintig keer zo veel koolmonoxide als is toegestaan en vier keer zo veel fijnstof als een dieselauto.