Woon-dilemma

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

Woon-dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 17:03

Hoi Bokkers,

lang getwijfeld of ik dit wel zou openen. Maar ik wordt zo onderhand een beetje gek van mezelf en de twijfel.

Vlug even de situatie schetsen: ik woon samen met mijn vriend op kot/kamers door financiële en persoonlijke omstandigheden. Dit is een andere stad dan onze thuisstad, zo'n uurtje reizen.
Ik wordt financieel door mijn ouders geholpen, betaal via vakantie werk/studentenjob mijn paard.

Nu het probleem: mijn vriend studeert af na dit jaar, en heeft waarschijnlijk meteen werk in de thuisstad. Fantastisch, echt waar. We wilden daar hoe dan ook terug gaan wonen.
Maar ik heb dan nog 2 jaar te gaan. Ik heb best een zware opleiding, maar omdat ik een jaartje langer over doe, heb ik volgend jaar niet heel veel vakken maar moet wel elke dag naar de les.

Nu, we zijn natuurlijk in de studeerstad gaan wonen, juist om op het gemak en zonder stress te kunnen studeren. Want ik had veel stress toen we in het eerste jaar nog in de thuisstad woonden (elk bij onze ouders dan): naar school, naar paard, naar vriend, wisselen tussen ouders die gescheiden zijn + leren, wat ik veel moet doen. En het is ook daarom dat mijn ouders dit betalen, omdat ik op mijn gemak kan leren!

Mijn dilemma: moet ik nu wel of niet met mijn vriend in de thuisstad gaan wonen?
De opties:
-1: met vriend in appartementje wonen in thuisstad. Dit houd in: (bijna) elke dag naar studeerstad reizen voor school (+- uur). Ben ik wel dichter bij familie en paard, die ik erg mis op dit moment. Maar ook extra stress terug denk ik.

-2: kot/kamer huren voor mijzelf in studeerstad en mijn vriend in het weekend zien, evenals mijn familie en paard, wat nu ook al het geval is. Maar na 2 jaar samenwonen...

-3: terug bij ouders wonen, want ik snap best dat ze mij niet gaan betalen als ik in thuisstad wil leven met vriend. Dan zie ik mijn familie 'veel', mijn paard ook, mijn vriend niet. Zit ik misschien ook terug met stress van heen en weer tussen alles en iedereen en geen vast plekje voor mezelf omdat mijn ouders gescheiden zijn. Maar mijn ouders voor me laten betalen in thuisstad vind ik ook weer zo sneu...

Voor de duidelijkheid, ik krijg wel studententoelage, waarmee een deel huur (van kamer of appartement) kan betaald worden voor zo lang ik studeer.

Dit is misschien een luxe probleem en misschien stel ik mij aan, ik weet het. Maar ik kan de knoop maar niet doorhakken. Verhuis is voor september, maar uiteraard moet de beslissing daarvoor al genomen zijn, aangezien er naar een appartement moet gezocht worden etc.

Wat zouden jullie doen in deze situatie? Of, kunnen jullie mij helpen de knoop door te hakken?

Hevonen

Re: Woon-dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 17:05

Kan jouw vriend niet een jaartje reizen? Jullie kunnen dan blijven wonen waar je woont en in je examenjaar heb je vast veel minder les, dus dan zou je misschien samen naar je thuisstad kunnen verhuizen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 17:09

Kan aan mij liggen maar een uurtje reizen is toch niet zo lang? :o Zou gewoon meeverhuizen met je vriend.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 17:10

Ga lekker bij je vriend wonen!, je hoeft al niet meer tussen je ouders heen en weer te reizen en woont nu lekker dichtbij.
Je moet duidelijke afspraken maken over wanneer je je ouders ziet en naar school reizen nouja. wie doet dat nou niet?
Elk weekend heen en weer reizen is ook absoluut niet fijn, je gaat je vriend door de weeks missen! hij moet werken kan niet komen, krijg je alleen maar stress van ;)
Succes!

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 17:15

Bizzybijtje schreef:
Kan aan mij liggen maar een uurtje reizen is toch niet zo lang? :o Zou gewoon meeverhuizen met je vriend.

Ik wou net zeggen, een uurtje is niet zoveel. Ik ben 9 van de 10 keer min. 3 uur per dag kwijt aan reizen..

Ik zou voor optie 2 kiezen. Kies voor jezelf & je opleiding :)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 20:05

@nouki, ja ik heb een beetje schrik dat ik mijn vriend teveel ga missen. Aan de andere kant, alleen op kamers is ook spannend... Maar misschien ben ik dat wel beu na even... En reizen naar school doen veel mensen idd.

@bizzybijtje, nee dat is waar, heb een jaar gedaan, maar ik denk dat ik toen ook veel stress had om andere dingen dan alleen het reizen.

@hevonen: dat is helaas geen optie, hij moet om 7.30u op zijn werk zijn en we hebben geen auto, dat houd hij niet uit. Hij gaat naar de thuisstad, dat staat vast.

@leverage, haha jij zegt het omgekeerde van Bizzybijtje :P maar ik weet niet of ik daar echt 'gelukkig' van wordt, enkel voor opleiding kiezen. Mis mijn paard nu al erg, als ik de tijd die ik heb nog tussen mijn vriend en paard en familie moet verdelen... Maar je hebt ook wel gelijk, opleiding is ook gewoon belangrijk...

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:12

Dan zou ik gewoon met je vriend mee naar de thuisstad gaan en dat jaartje reizen. Ik reis nu dagelijks anderhalf uur heen en ook weer anderhalf uur terug. Als je denkt dat je mede door andere zaken stress had... Je bent nu weer wat ouder en hebt je kunnen ontwikkelen. Wellicht valt het je nu wel mee ;)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:40

Ik denk dat je het veel leuker vindt met je vriend en daarbij komt ook dat je je paard weer ziet, ook gaf je aan dat je komend jaar niet veel vakken hebt, maar wel naar school moet iedere dag, kan ik daaruit opmaken dat je dus niet hele dagen op school zit volgend jaar? Je kan er dus ook voor kiezen om te reizen met OV en die uurtjes meteen in te zetten voor het maken van je huiswerk, dat scheelt thuis weer waardoor je meer tijd hebt voor vriend en paard. Al met al denk ik dat je diep van binnen wel weet wat je wil ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:42

Ik zou gaan voor samen terug, je kunt tijdens het reizen mooi je huiswerk doen en andere zaken. Vind het geen onoverkomelijke reis.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:46

Ik zou in ieder geval in de stad blijven wonen waar je studeert. Wil je vriend niet nog een jaar daar blijven wonen? En anders alleen daar overleef je ook wel, je hebt toch vrienden daar of je zoekt een nieuwe kamergenoot.

Je bent nog jong dus je kunt daarna nog 60 jaar samenwonen met je vriend, zou mij dat gestress niet waard zijn.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:49

Ik zou even met je ouders overleggen, het is hun geld namelijk.
Zelf zou ik ervoor kiezen dan met je vriend mee te gaan.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:56

Ook ik zeg lekker bij je vriend gaan wonen! :j Een uurtje reizen valt wel mee en als je inderdaad met het openbaar vervoer gaat kun je alvast huiswerk maken op de terugweg :D
Wat betreft het "jongleren" met je tijd voor vriend, paard en ouders: goede afspraken maken! Probeer zo veel mogelijk naar je paard te gaan als je vriend nog op zijn werk is en spreek een vaste dag per week met je ouders af. Dat scheelt een hoop stress en iedereen weet waar ze aan toe zijn.
Werkt voor mij prima in ieder geval ;) Niet dat ik nog naar school ga, maar als je werkt is het helaas niet veel anders...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:39

Ik ga zou ook met vriend mee terug gaan. Die uur reistijd kan je gebruiken voor huiswerk in de trein ;)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 12:21

Niet heel eenduidig dus...
Idd, ik kan alleen in de studeerstad gaan wonen, lekker student zijn etc. Maar veel vrienden heb ik niet, die wonen allemaal erg ver. En ik weet niet of ik zo'n losgeslagen student ben. Kun je ook wel zien aangezien ik al met mijn vriend samenwoon, dat doen niet veel mensen op mijn leeftijd en als student zijnde. Maar zonder mijn vriend zijn kan ook best gezond zijn, is zo dubio he.

Het is idd een uur reizen, maar ik zit 25min op de trein, de rest is fiets of bus. Op de trein kan ik idd huiswerk doen, deed ik vroeger ook en ging prima!

Mer1980: ja misschien weet ik het stiekem al. Maar kan ik mijn studentenleven opgeven? Als ik terug verhuis, ga ik niet meer terug naar de studeerstad wonen. Ik denk dat ik er een beetje mee inzit dat ik dan echt, nuja, volwassen moet worden denk ik. Heb al veel meegemaakt en ben erg volwassen voor mijn leeftijd, maar toch...

Met mijn ouders praten doe ik zeker, vrijdag komt mijn moeder hier langs, gaan we eens een goed gesprek hebben hierover en het hoe en wat. Mijn vader... Dat is iets anders. Die heeft zijdelings aangegeven dat hij gewoon verwacht dat ik in de studeerstad blijf wonen en een andere kamer/kot zoek. Dicht bij het station dan.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:44

Ik herken het wel een beetje, dat student-zijn dilemma. Ik denk er miss ook aan om met mijn vriend uit ons studentenhuis (waar we ook samenwonen) te gaan en samen te wonen in een appartement. Alleen blijven we dan wel in dezelfde plaats.
Ik heb soms idd ook twijfel of ik het student zijn ga missen. Het hebben van huisgenoten ed. Gewoon het wonen op kamers. Vooral dat ik dan bang ben dat ik er achteraf spijt van krijg. Maarja, mijn studentenleven is nu eigenlijk ook al vrij burgerlijk. Dus waarom zou ik dan niet, lekker burgerlijk, samen in een appartement gaan wonen. (al zeg ik het nu wel makkelijk, de twijfel blijft toch een beetje)
Wat ik in ieder geval het liefst wil, is samen met mijn vriend wonen (en jij volgens mij ook wel). Wij wonen al vanaf het begin samen (waren huisgenoten) en het lijkt me echt niet leuk om ineens niet meer samen te wonen. Dus ik zou gewoon met hem mee gaan, zeker omdat de reistijd ook wel meevalt.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:01

Wat ik nog mis is waarom je ouders je moeten financieren als je met je vriend gaat samenwonen. Je betaalt je paard van je vakantiebaan schrijf je, en je krijgt nog studiefinanciering. (neem aan dat studententoelage hetzelfde is). ;)

Je vriend kan dan toch de huur (of het grootste deel iig) betalen tot je opleiding is afgerond.

Hij heeft een vaste baan, jij stufi, dus waarom nog geld van je ouders willen krijgen?

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:15

Ik zou precies hetzelfde hebben als jij, maar toch toegeven en terug gaan met mijn vriend.
Het was anders geweest als je nog niet was samen gaan wonen met je vriend, nu is het lastig om weer uit elkaar te gaan wonen...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:32

Misschien toch lekker een jaar alleen op kot gaan, je paard kan nog wel een jaar zonder je, desnoods zoek je daar een verzorger voor. Je vriend kan dan in het weekend bij jou komen, jij kunt, omdat je niet al te veel uren school hebt een baan er bij zoeken en na dat jaar ga je weer terug samenwonen met je vriend. Hoe denkt hij er over aangezien het hem ook aangaat?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:54

Ik zou mooi in je studentenstad blijven wonen en alleen op kot gaan. Die periode gaat zo snel voorbij en je gaat het meer missen dan je denkt. Ik werk sinds dit jaar maar ik woon in de stad waar ik gestudeerd heb (Leuven) en als ik doordeweeks rondloop mis ik het student zijn echt ontzettend. Je hebt nog jaaaaren om met je vriend samen te wonen, maar student ben je niet voor altijd. Je moet daarom geen losgeslagen student zijn die iedere avond tot een kot in de nacht uitgaat, maar het zijn vele kleine dingetjes die het verschil maken.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:39

Yasmine schreef:
...maar het zijn vele kleine dingetjes die het verschil maken.

Ik ben heel erg benieuwd wat voor dingen jij nu dan mist, kun je misschien voorbeelden noemen van die kleine dingetjes?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:00

Heel veel dingen! Langer kunnen slapen en er maar 5 minuutjes over doen om naar het college te gaan. 's Avonds gezellig en zonder zorgen iets gaan drinken met vrienden zonder dat je rekening moet houden met de laatste trein/bus of je zorgen maken dat je niet mag drinken omdat je moet rijden. Dichtbij de bibliotheek zitten als je iets moet gaan opzoeken/rustig wil studeren. Op wandel/fietsafstand van alles en iedereen wonen, spontaan dingen kunnen gaan doen (winkelen, iets gaan drinken) zonder eerst de trein/auto te moeten nemen. Je geen zorgen hoeven te maken dat je eens wat later opblijft, want je hebt de volgende dag toch geen werk of vergaderingen...

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 21:35

Speechless, je zit in ongeveer de zelfde situatie als mij (als ik?). Het iss toch 'eng' om dat studentenleven op te geven maar zonder vriend na zolang...
Ik ben trouwens echt heel 'saai', heb hier in de studeerstad geen echte uitgaans vrienden, enkel om te studeren. Dus ik denk dat ik snel eenzaam zou worden.

Pinto, voor het eten denk ik, en voor veel andere dingen ook, abbo voor de trein, bus, dokter etc.

Jennifuur: ben ik idd bang voor

Bigone: ik heb nu al een verzorgster voor mijn paard, maar wegens verhuis naar nieuwe stalling (die ik nog niet weet waar) weet ik niet of zij mee kan. Ik kan geen all in stal betalen, dus de stal moet tocht regelmatig gedaan worden etc. Nu doet mijn vader(zijn paard staat er ook) dit maar voornamelijk de verzorgster (die mijn paard erg graag ziet). Mijn paard mist mij niet, maar ik hem.
Mijn vriend kan in de weekends niet naar mij komen als ik in de studeerstad blijf, want dan moet ik naar huis voor de was, familie zien en paard. Kan ik wel naar hem natuurlijk.
En ik heb idd niet veel uren, maar wel veel werk. Daarbij heb ik al een job, 1-2x per maand plus in de vakanties, anders red ik het niet, moet echt veel leren (teksten vertalen enzo).
Met hem heb ik er nog niet echt over deze optie gepraat, zou ik beter doen. Maar wou even mijn gedachten ordenen, hij heeft er ook niets aan als ik niet weet wat ik wil/kan.

Yasmine, ja dat is ook zo! Dat is ook gewoon heerlijk, niet om 6u hoeven opstaan, lekker met de fiets naar school.. Ik zou het ook missen. Maar ik mis nu ook dingen. Niets is goed denk ik, ik verlies altijd, wat ik ook kies. (Oké, klink misschien iets te melancholis, zal aan de lange dag leren liggen :+ )

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:10

Je maakt je nu druk om iets waar je vriend toch ook een grote inbreng in zal hebben, zou het nu eerst eens aan hem voorleggen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 21:40

Het blijft mijn leven en mijn beslissing he, dus hij mag zeggen wat hij wil, maar ik moet toch de beslissing nemen.

Nu goed, met hem gepraat, hij zou liever hebben dat ik met hem mee ga, logisch natuurlijk, maar snapt heel goed dat voor school blijven veel gemakkelijker is.
We hebben wat zitten denken en misschien kan ik het 1ste semester op kot/kamers en dan het 2de semester bij hem gaan wonen.
Ik heb namelijk in het 2de semester 1vrije dag en maar 1dag vanaf 9u les.
Dus we hebben een optie 4.

Ik kan tijdens de weekends, vrije dagen en vakanties naar hem en vandaar uit naar paard en familie.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 21:44

Ik vraag me af of het eenvoudig is om een kot te vinden dat men wilt verhuren voor één semester...