Koop op afbetaling met ouders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_xDyan

Koop op afbetaling met ouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 14:07

Hallo!

Ik wil ontzettend graag een nieuwe camera maar ik kan dit zelf nog niet betalen. Ik ben wel hard aan het sparen maar daar ben ik de helft alweer van kwijt omdat ik ontzettende pech heb gehad met mijn telefoon. Nu heb ik eens gekeken naar koop op afbetaling, alleen dan betaal je echt veel te veel. Dus ik bedacht dat ik met mijn moeder misschien een soort van koop op afbetaling kan doen, dus dat zij de camera koopt en dat ik haar dan elke maand een bedrag betaal. Eventueel met een beetje rente om het af te ronden ofzo. Ik heb het mijn moeder gevraagd maar ze wil er nog over nadenken, en terecht.
Dus ik vroeg mij af of er mensen op bokt zijn die wel eens geld hebben geleend van hun ouders op deze manier.
Hebben jullie verder nog tips? Of raden jullie het helemaal af? Zo ja, waarom?

Alvast bedankt :)

KimD

Re: Koop op afbetaling met ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:09

Ik, bij de koop van een paard. Maar mijn moeder wilt echt geen rent. :') Het zijn nota bene je ouders, die willen toch geen geld verdienen aan jou.

ValerieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:11

Werk je zelf? Het zijn wel je ouders dus moet gewoon kunnen als je het netjes afbetaald, en idd wat KimD zegt!! :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:11

Ik ga nu een groot bedrag van mijn ouders lenen omdat er een pittige rekening binnen is gekomen voor de verbouwing van ons huis. Nu kunnen wij een groot deel zelf betalen, maar omdat wij een minimum op de spaarrekening willen houden lenen wij bewust nu.
Ik doe het liever niet en helemaal niet voor dingen die later ook kunnen. Maar in dit geval stortte het dak bijna in en dat was niet verwacht := dus ja! zonder dak geen woning haha.

Koop op afbetaling doe ik niet, ik kijk wat ik kan betalen nu en voor het restant springen mijn ouders bij. Dus ik betaal de rekening.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:12

Same here, toen ik mijn laptop nodig had. Mijn ouders schieten het gewoon voor en dan betaal ik het terug. Maar zonder rente hoor, mijn ouders hoeven ook niet te verdienen aan mij :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:13

Mijn ouders hebben dit nooit gedaan. Ze hebben altijd gevonden dat je eerst moet sparen voor je het kunt kopen. Zo gaat het in het echte leven ook.
Inmiddels is dat ook de manier waarop ik dingen koop. Ik spaar ervoor en koop het dan. :)
(Al deed mijn vader wel dingen voorschieten die echt van belang zijn, zoals schoolboeken of een passend zadel voor mijn paard.)

Daarbij is het leuker om iets te kopen en het gelijk echt van jou is. Dan wanneer je er nog maandelijks geld voor af moet staan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:14

Same here.. mijn ouders hebben altijd gezegd: nooit op afbetaling iets kopen, ook niet bij ons.

Ik zou het gewoon niet doen, nog even lekker doorsparen. Tegenwoordig leven we in een "ik wil alles nu" maatschappij. Geduld is een schone zaak!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:15

KimD schreef:
Ik, bij de koop van een paard. Maar mijn moeder wilt echt geen rent. :') Het zijn nota bene je ouders, die willen toch geen geld verdienen aan jou.

Met uitzondering:
U kunt uw kind ook geld lenen voor de aanschaf of verbouwing van een woning. Dit is een onderhandse lening die niet notarieel vastgelegd hoeft te worden. Wel moet uw kind rente aan u betalen over de lening. Deze rente is onder voorwaarden fiscaal aftrekbaar voor uw kind als de schuld (de lening) is aangegaan voor de aankoop, verbetering of het onderhoud van een eigen woning. Sinds 2013 gelden er strengere voorwaarden voor de renteaftrek.

Oftewel, beide partijen hebben dan er baat bij.

Goof

Anoniem schreef:
Mijn ouders hebben dit nooit gedaan. Ze hebben altijd gevonden dat je eerst moet sparen voor je het kunt kopen. Zo gaat het in het echte leven ook.

Eens. Ook hier hebben mijn ouders nooit iets betaald voor mij om bovenstaande reden.
Als je het niet kunt betalen, kun je het dus niet kopen. Simpel.

Selente

Ik leen ook redelijk wat van mijn moeder.. Mijn vader heeft mijn paard 'voorgeschoten'.
Volgende maand komt mijn spaarrekening vrij en dan kan ik het grootste gedeelte terug betalen.

Ze heeft liever dat ik het bij haar leen dan bij DUO of de bank. :j
Ook i.v.m. de rente die ik dan niet hoef te betalen.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 14:16

Ja het is ook meer een soort van lening :P
Rente hoeft ze denk ik ook niet, maar ik betaal liever rente aan mijn moeder dan aan een of ander bedrijf :P

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:16

rente hoeft niet te zijn dat ze aan je verdienen, het kan ook zijn dat zij anders die rente mislopen doordat ze het bedrag niet op hun rekening hebben staan op dat moment.
Dat zou ook niet helemaal terecht zijn, dat zij erop achteruit gaan door jou geld te lenen.

Maar ja, hier ook weleens wat van ouders geleend ivm DA-rekening bijvoorbeeld.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:17

Jans schreef:
Same here.. mijn ouders hebben altijd gezegd: nooit op afbetaling iets kopen, ook niet bij ons.

Ik zou het gewoon niet doen, nog even lekker doorsparen. Tegenwoordig leven we in een "ik wil alles nu" maatschappij. Geduld is een schone zaak!

Dan had ik nu een cabrio huis, waarvan het dak nooit dicht kon :')
Maar dat zijn uitzonderingen haha

Al zou ik het voor een camera nooit doen. Wel voor een laptop als die van mij stuk is en ik het echt nodig zou moeten hebben voor bv werk, school etc. Dus het moet wel echt noodzaak zijn, niet voor mijn eigen plezier.

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:19

Met aankoop met paard en spullen doe ik het ook met mn ouders..alleeen ze willen het nooit terug +:)+

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:20

Een camera is, mijns inziens, verre van een must. Wat mij betreft zou het gewoon even lekker doorsparen zijn, en als je het bij elkaar hebt kun je hem halen. Dat is later ook hoe je met geld om zal moeten gaan..

Noodzakelijkheden als schoolboeken, laptop, woning etc. zijn een ander verhaal.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 14:21

Ik twijfel ook nog wel een beetje. Want het is indd gewoon voor mijn eigen plezier...
Maar aan de ander kant, het bedrag wat ik zou betalen als afbetaling voor de lening, is het zelfde als wat ik anders spaar. En daarbij verkoop ik nog mijn oude camera enzo, dus daarmee los ik al een groot gedeelte af.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:23

Ts, ik zou eerst nog even sparen, je oude camera verkopen en dan pas verder kijken. Geld dat je niet hebt, zou ik niet uitgeven aan iets dat niet nodig is.
Heb geduld ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:24

Mijn ouders lenen me wel geld als het echt nodig is, maar dan moet het wel echt gaan om iets waar je niet echt zonder kan. Zou bijv mijn laptop ineens stuk gaan (die ik voor mijn studie echt nodig heb) of de was machine, dan zou ik wel geld van hen lenen. Maar mijn camera is in principe ook aan vervanging toe en daar zou ik denk niet zo gauw geld voor lenen, dat kan echt nog wel even wachten en dan ben ik ook blijer als ik uiteindelijk een nieuwe heb denk ik.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:24

Ik zou er niet mee instemmen als ik je ouder was.
Het gaat om een luxe artikel, niet iets wat direct noodzakelijk is.
Een wijze levensles is dat je voor dergelijke zaken moet sparen als je het geld niet hebt.
Je kunt en hoeft niet alles wat je wilt direct te hebben.

Dus mijn antwoord zou zijn sparen of ervooor werken en pas kopen als jij zelf het geld hebt.
Dat hoort voor mij bij een goede (financiele) opvoeding.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 14:33

Bedankt voor de reacties :)
Ik ga binnenkort nog maar eens met mijn moeder praten. Er is een grote kans dat ze zegt wat jullie zeggen. Maar we doen het iig niet als het nadelig is voor 1 van ons.
Ik ben het wel eens met jullie, maar heb nu echt geen geduld meer na zoveel pech...

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:34

Voor dingen als een camera zou ik ook nooit geld van mijn ouders mogen lenen. Zij zijn van het principe dat we zelf moeten leren sparen als we iets willen.

In principe sta ik daar zelf ook achter, al is dat op het moment zelf niet altijd leuk. Uiteindelijk heb ik zo leren sparen en had ik tegen mijn 18e verjaardag al genoeg gespaard om zelf een paard te kopen. Daarna heb ik verder gespaard voor een koets, en die heb ik afgelopen najaar ook kunnen kopen (na een hele zomer werken)

Een onderhandse lening voor een huis kan wel volgens hen (en volgens mij ook) gezien een woning iets is waar je over het algemeen toch een lening voor nodig hebt. Als je dan toch geld gaat lenen, waarom dan niet bij je ouders. Ik weet wel dat ik geen lening van hen zou krijgen als ik niet kan aantonen dat ik in staat ben het maandelijkse bedrag af te betalen (net als bij de bank dus)

Het verschil tussen een camera en een huis lijkt me wel duidelijk. De waarde van roerende goederen als een camera daalt exponentieel vanaf het moment dat je de doos opent. Een huis is iets wat na het afbetalen van je lening nog steeds zijn waarde zal hebben. Dat betekent ook dat je, als je niet in staat bent je lening voor je huis af te betalen, het huis kan verkopen en met dat geld de lening afbetalen. Bij een camera daalt de waarde zo snel dat je nooit je lening kan afbetalen door je camera opnieuw te verkopen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:35

Nee. En voor iets wat niet persé noodzakelijk is (zoals een camera) zou het niet eens in me opkomen. Ik heb altijd gespaard voor zulke aankopen.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:33

Gewoon doorsparen..... Lenen als je iets niet echt nodig hebt tja helaas doen veel mensen dat en daardoor raken veel mensen ook in de schulden ;)
Je zegt wel, ja ik heb het geld dan als ik nog even doorspaar maar grote kans dat je dan iets anders wil. Waarom moet het nu? Je hebt nog een camera. Gewoon nog even doorsparen en kopen als je het kan :)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:11

Camera = luxe. Voor zulke luxe producten ga je niet lenen. Oftewel gewoon doorsparen totdat je het je wel kunt veroorloven.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:12

vuurneon schreef:
KimD schreef:

Met uitzondering:
U kunt uw kind ook geld lenen voor de aanschaf of verbouwing van een woning. Dit is een onderhandse lening die niet notarieel vastgelegd hoeft te worden. Wel moet uw kind rente aan u betalen over de lening. Deze rente is onder voorwaarden fiscaal aftrekbaar voor uw kind als de schuld (de lening) is aangegaan voor de aankoop, verbetering of het onderhoud van een eigen woning. Sinds 2013 gelden er strengere voorwaarden voor de renteaftrek.

Oftewel, beide partijen hebben dan er baat bij.

Ja oke, dat is wat anders. Als je een huis wilt kopen kunnen je ouders ook als back-up fungeren, daar hebben beide partijen baat bij inderdaad.

Edit: Ik ben van mening dat je voor een camera gewoon moet sparen inderdaad.