Sparen en spaardoelen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Appeltje00

Sparen en spaardoelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 00:12

Heey Bokkers,

Vanavond was hier een vriend van me en had ik met hem een gesprek over het sparen van geld. Dit zette me eigenlijk aan het denken.
Ik probeer iedere maand wat geld te sparen. Van kleins af aan is me dit aangeleerd en is dit voor mij heel normaal. Eerst was mijn spaardoel altijd een rijbewijs en daarna een auto. Maar intussen is me dat gelukt en beschik ik over beide.
Nu spaar ik maandelijks een beetje voor mijn studie die ik wil gaan doen en eigenlijk gewoon voor een fijn gevoel dat ik het spaargeld heb. Maar een echt concreet spaardoel heb ik eigenlijk niet.

Dus ik vroeg me af hoe zit dit bij jullie? Hebben jullie spaargeld voor een echt doel of ook meer voor het fijne gevoel? En zo ja wat is dat doel en wat wil je er dus uiteindelijk mee gaan doen?
Hebben jullie daarnaast ook een maximum aantal spaargeld. Bijvoorbeeld tot €5.000 of €10.000 sparen en dan hoeft het niet meer?

groetjes,
fionaf09

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:19

Heb geen baantje of wat dan ook, dus ik doe het mijn zakgeld elke maand, dat bestaat uit 50,-. 20,- gaat naar mijn spaarrekening met als hoofddoel
voor later, of als ik echt iets noodzakelijks moet kopen (bijvoorbeeld als mijn laptop zou overlijden.)

En dan de 30,- die ik over hou spaar ik ook altijd mee, ben niet zo van het uitgeven. Momenteel ben ik aan het sparen omdat we in de voorjaarsvakantie
naar Disneyland willen en hebben mijn broer en ik besloten dat wij het eten betalen. En als we daar zijn geweest begin ik met sparen voor een Cintiq
13HD, een tekentablet van 900,- die ik gewoon zo graag wil. Gaat alleen nog lang duren... zou een baantje kunnen zoeken, heb ik alleen geen tijd voor :').

Yv_

Re: Sparen en spaardoelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:21

Ik probeer wel te sparen, maar met een eigen koophuis (in mn up, uit 1926 dus heeft behoorlijk onderhoud nodig) gaat het spaargeld harder op dan dat het erbij komt.

Voordat ik mn huis kocht, spaarde ik ook, voor reizen <3.

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 00:22

Oké! Dat is wel een goed doel een tekentablet van €900,00.
Vaak heb ik alleen het probleem dat ik dan het geld bij elkaar heb maar dat ik het dan ontzettend veel geld vind en het dan toch niet koop.

Marlies1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:23

ik ben op dit moment aan het sparen voor een auto. maar in dit tempo en met mijn eisen gaat het nog wel even duren :o . maar ach ik heb mijn rijbewijs ook nog niet dus ik heb de tijd.
ik probeer om elke maand in ieder geval 200,- te sparen en dat gaat tot nu toe goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:24

Ik heb een leuk inkomen elke maand, dus kan in principe kopen wat ik wil. Ik wil nog:
Laptop
Trailerrijbewijs
Tattoo

Dit wil ik tm april gaan aanschaffen. Daarna komen een zadel etc erbij en vanaf dan wil ik gaan sparen voor uit-huis :)

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:25

Ik eerst gespaard voor paard, toen studie, toen rijbewijs.
Nu aan het sparen om op kamers te gaan.
Maar merk dat ik concrete doelen, waar een bepaald bedrag voor staat, makkelijker vind. Zoals laatst een rijbroek

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 02:38

Ik spaar omdat ik het laatste jaar van mijn studie zelf moet betalen, wat minstens 3000 euro gaat kosten. :=

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 04:24

Ik probeer ook altijd te sparen iedere maand, lukt niet altijd even goed haha. Mijn spaardoelen voor nu zijn:
- vakantie naar de Dominicaanse Republiek
- auto
- 'appeltje voor de dorst' dus als er iets is aan mn huidige auto oid
- wintersportvakantie
- nieuw bed + toebehoren

Spaargeld voor een nieuw bed + toebehoren heb ik al, wil alleen nog iets langer sparen zodat mn spaarrekening dadelijk na die aanschaf niet zo leeg is en ik nog iets achter de hand heb.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 04:34

Op het moment heb ik 2 spaardoelen, helaas heb ik de laatste tijd wat pech en moet ik dus wat geld uitgeven (Slecht passend zadel, nieuwe printer nodig |( .
Spaardoel 1 Studieschuld die ik helaas heb moeten opbouwen vanwege het op kamers wonen. Als het geld dat ik over hou aan het eind van de maand zet ik op mijn spaarrekeningen, zodat die studieschuld dadelijk niet meer zo'n grote kluif is.
Spaardoel 2 Een auto, wel samen met mijn vriend, dus kosten worden gesplitst.
Toekomstige spaardoelen zijn
Spaardoel 1 Huis samen met mijn vriend
Spaardoel 2 2de zadel voor het paardje

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:02

Ik woon nog thuis en spaar dus behoorlijk wat per maand.
Mijn doel is samen wonen, dus uitzet en inboedel.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:22

Voor een koophuis :)

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:38

Ik woon ook nog thuis en kan dus ook redelijk sparen. Ik spaar zodat ik straks mijn hele inboedel kan kopen en gewoon als buffer, mocht mijn auto of paard iets mankeren.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:50

Ik spaar momenteel helemaal niets...
Maar daar gaat verandering in komen als goed voornemen voor 2014. :')

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:50

Ah leuk ik was ook van plan een topic te openen hierover.
Zal vannamiddag eens mijn spaarpotje posten (het potje zelf, niet het geld :P )

Ik heb 2spaar plaatsen: 1.echt spaarpotje voor klein bedrag, daar gaat dan eens 2euro in ofzo
2.rekening waar ik niet aan kan waar af en toe geld op komt. Daar probeer ik af te blijven.

Momenteel spaar ik voor een nieuwe 2wieler koets voor mijn fjord, maar ik heb een goeie bijbaan die lekker verdiend dus hoop na de zomer zover te zijn. Prijs is ongeveer 500euro.
Maar heb net een nieuw zadel gekocht en een heleboel andere spullen die aan vervanging toe waren, dus veel geld heb ik niet meer nu :+

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:55

Op dit moment heb ik niet echt meer een spaardoel. Vroeger was het voor mijn rijbewijs, laptop en 4 maanden reizen in Australië. Daarna voornamelijk voor andere reizen en vakanties. Nu ga ik weer terug naar Australië, maar om te werken dus hoef ik ook niet echt te sparen. Ik doe het wel, voor als ik terugkom. Moet toch een keer op mezelf. :D

mirtedl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:03

Ik had gespaard voor mijn rijbewijs, toch wel even slikken toen het geld van het pakket eraf was.. toen was het ineens heel leeg. Nu heb ik nog een mooi bedrag over voor als ik straks ga afrijden en wat over blijft daar wil ik graag mee op vakantie met een vriendin. En ik heb een nieuwe tv gekocht :)

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:07

Mijn spaardoel is ook 'later'.
Eerst heb ik gespaard voor een auto en nieuw zadel voor m'n paard. Dit heb ik compleet dus afspraak met de zadelmaker is gemaakt en afspraak voor rijexamen ook, spannend :Y) .
Nu zou ik graag sparen voor bijv. op vakantie gaan of voor mijn fotografie hobby.

Maar ik heb voor mezelf vastgesteld dat ik een x bedrag per jaar wil sparen (wat er op neer komt dat ik een x bedrag per maand op m'n spaarrekening moet zetten).

Geen idee of het een realistisch bedrag is. De ene zegt dat je voldoende gespaard hebt dat je indien nodig dingen zoals je auto bijv kan vervangen. De ander zegt dat je nooit genoeg kan sparen.. Ben wel benieuwd wat zo ongeveer het gemiddelde is :).

Edit; daarnaast heb ik nog een soort spaarpotje :)). Al mijn overige kleingeld gooi ik daarin en uiteindelijk heb je zonder dat je het door hebt een leuk bedrag voor een dagje weg :) !

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:34

Het maximale spaarbedrag is voor mij 20.000 euro. Als je meer dan dat hebt, heb je geen recht meer op toeslagen en teruggaven van de belastingdienst en ook niet meer op stufi, hoewel ik dacht dat het bedrag aan spaargeld daarvoor zelfs lager lag.

Gelukkig ben ik daar nog lang niet. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:37

Ik heb een spaarpotje voor DA kosten van mijn pony, al heb ik die gelukkig nog niet hoeven gebruiken, toch wel erg fijn dat het er gewoon is :j
En ik spaar voor als ik straks op mezelf ga wonen, zodat ik mijn huis kan inrichten :j

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:43

Mijn spaardoel is/was een paard en ik heb nu al een hoop geld maar ik vind het zo zonde om uit te geven :') Als ik weer nieuw werk heb en wat meer verdien, dan zal het misschien wel gebeuren.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:57

Konstantine schreef:
Het maximale spaarbedrag is voor mij 20.000 euro. Als je meer dan dat hebt, heb je geen recht meer op toeslagen en teruggaven van de belastingdienst en ook niet meer op stufi, hoewel ik dacht dat het bedrag aan spaargeld daarvoor zelfs lager lag.

Gelukkig ben ik daar nog lang niet. :')

Volgens mij kijkt DUO bij het vaststellen van je studiefinanciering niet naar je spaargeld... Ik heb tenminste nooit opgegeven hoeveel spaargeld ik heb. Ik weet wel dat je boven de 20.000 meer belasting moet betalen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:01

Misschien was dat dan je jaarloon, bij de stufi... In ieder geval ook iets met 'genoeg eigen geld'. :')

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:03

Ik spaar voor een paard + potje voor ziektekosten. Daarnaast wil ik sparen zodat ik later een leuk huisje kan kopen :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:08

Gelukkig ben ik een spaarder, en heb nu sowieso genoeg voor Pinkpop 2014 :).
Verder spaar ik voor vakantie, en heb ik altijd een spaar bedrag voor als mijn fotocamera of laptop overlijd..