E-nummers in vlees en vleeswaren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

E-nummers in vlees en vleeswaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 23:43

Net las ik een stukje op FB bij een foto van de voedingswaarden en ingrediënten van een simpel pakje ham van AH... Maar liefst 10 E-nummers...
Ik probeer bewust en gezond te leven, maar ik lust zo af en toe wel graag een stukje vlees of wat vleeswaren bij m'n salade of op m'n plakje roggebrood.
Maar ik vraag me af wat ik nog kan eten, zonder al te veel troep? Overal zitten slechte E-nummers in.
Ik ben dol op filet americain, maar daar zit wel heel veel troep in en dat laat ik tegenwoordig dus ook maar liggen. Bewerkte vleesprodukten laat ik ook liggen, gewoon simpel een stukje kip, varkenshaas, biefstukje of rundvlees haal ik wel in huis. De kruiden voeg ik zelf wel toe, maar hè, ook daar zit vaak allerlei oliebol in. Qua vleeswaren beperk ik me al tot simpel rookvlees en kip- of kalkoenfilet.
Ik vraag me wel nu werkelijk af wat ik nu eigenlijk nog wel veilig kan eten...

Leukertje

Re: E-nummers in vlees en vleeswaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:46

wij hebben thuis van die boekjes ''koken zonder e-nummers'' daar staan al recepten in, er is trouwens ook nog een vervolg op, alleen die pindasaus moet je maar niet proberen, dat is alleen pindakaas met water :')

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:46

Hier hetzelfde, vleeswaren is echt troep. Kwam laatst tot de ontdekking dat in het gehakt van de ah ook suiker zit. Wat doet dat in gehakt?

Wij maken nu zelf vleeswaren en tonijn en eiersalade, scheelt een hoop E, zout en suiker :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:48

E nummers zijn veilig om te eten TS, anders zaten ze er niet in.

Je zou dit eens kunnen lezen, van de food technology & food safety programma's uit Wageningen
http://www.food-info.net/nl/e/e000.htm
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 11-01-14 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:49

Ik maak de warme maaltijd zoveel mogelijk zelf, dus zonder pakjes en zakjes.
Enige wat ik wel standaard in de kast heb staan zijn boullionblokjes, verder gaat alles met gedroogde kruiden, tomaten(puree), room, creme fraiche ed.
Maarja, we eten nog steeds brood van de super met pindakaas of hagelslag, wil niet weten wat daar nog allemaal voor zooi in kan zitten. Vleeswaren niet veel, wel kaas.
Maar je kunt heel simpel zelf een beenhammetje klaarmaken, in plakken snijden en in de vriezer gooien.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:51

Gelukkig kun je de meeste e-nummer bommen wel zelf maken, zoals filet americain. Ik eet al tijden gewoon een stuk gekookte kipfilet op brood, ipv voorverpakte. Het is even wennen in het begin, maar ik mis het niet :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:53

Vjestagirl schreef:

Je zou dit eens kunnen lezen, van de food technology & food safety programma's uit Wageningen

Beetje kromme redenering. Daarbij; dat het je lichaam niet ongezond maakt wil niet zeggen dat het je gezonder maakt. En wat weet de wetenschap nu nog niet? En welke uitslagen blijken over een aantal jaar achterhaald?

Ik weet overigens dat citroenzuur etc ook een e-nummer hebben, daar heb ik het niet over.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:58

Ik ben jaren ziek zwak en misselijk geweest. Tot dat ik e nummer vrij ging eten, buikklachten, hoofdpijn klachten zijn een stuk minder.
Op brood eet ik rookvlees van de rund, zonder e nummers. En ook eet ik veel kip of biefstuk zonder e nummers.

Nu moet ik toegeven dat ik op veel producten reageer.
Je zou voor de gein eens op e600 nummers de bijwerkingen moeten googlen, daar word je spontaan ziek van. Ik eet nu histamine vrij, op http://www.histaminevrij.nl staat precies welke e nummers geen kwaad kunnen en welke je beter kunt mijden.

Troep is het..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:59

phormicola schreef:
Vjestagirl schreef:

Beetje kromme redenering. Daarbij; dat het je lichaam niet ongezond maakt wil niet zeggen dat het je gezonder maakt. En wat weet de wetenschap nu nog niet? En welke uitslagen blijken over een aantal jaar achterhaald?

Exact hetzelfde kun je zeggen over natuurlijke voeding. Wat weten we daar nog niet over? En welke uitslagen blijken daarvan over een aantal jaar achterhaald?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 00:00

Erg kort door de bocht Vjestagirl. Neem alleen E-621, pure troep en het zit in bijna alles... Veilig? Nee!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:02

KarinvdM schreef:
Erg kort door de bocht Vjestagirl. Neem alleen E-621, pure troep en het zit in bijna alles... Veilig? Nee!

Eet je wel eens tomaten of oude kaas?

Of sushi met zeerwier?
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 12-01-14 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Steefz

Re: E-nummers in vlees en vleeswaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:02

Knap dat je E-nummer-vrij kunt eten... Alleen al in een tomaat zitten er al een stuk of 8. ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:03

Stenie schreef:
Knap dat je E-nummer-vrij kunt eten... Alleen al in een tomaat zitten er al een stuk of 8. ;)

Dat was inderdaad waar ik heen wou :D ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:04

KarinvdM schreef:

Onzin. Je kunt er gevoelig voor zijn ja. Er zijn veel mensen gevoelig voor, ja. Maar in normale hoeveelheden gevaarlijk? Nee!
Hetzelfde geldt voor aspartaam. Je moet letterlijk kilo's van dat spul per dag binnen krijgen wil het ook maar lichtelijk carcinogeen zijn.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:04

Ik heb het dan over de slechte e nummers ha ha :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:07

Nassie schreef:
Ik heb het dan over de slechte e nummers ha ha :')

Er bestaan geen slechte e-nummers. Er bestaan stoffen die ongezond kunnen zijn als je ze over zeer lange periode (lees: een jaar of 40) in gigantische hoeveelheden binnen krijgt.

Uiteraard kun je gevoelig zijn voor bepaalde stoffen, en daardoor overgevoeligheids- of allergische reacties krijgen. Dan zijn ze voor jou ongezond. Maar er zitten geen stoffen in je eten die voor de hele bevolking als 'ongezond' kunnen worden bestempeld (mits geconsumeerd in normale hoeveelheden)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:08

Overigens zijn er bij een aantal E nummers wel een aantal effecten aangetoond.

De kleurstoffen in snoepgoed. Er zijn een aantal kunstmatige kleurstoffen die inderdaad enige(dus maar heel weinig) invloed hebben op het druk worden van alle kinderen.

Men dacht dat het wellicht dat het in verband met ADHD gebracht kon worden. Maar dat bleek niet zo te zijn. ALLE kinderen werden iets drukker van een stuk of 3 kleurstoffen. (ik weet niet meer welke.)

Voor mijn ADHDer probeer ik dus wel kunstmatige kleurstoffen een beetje te vermijden.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:08

Leuk topic, wij zijn dit jaar ook begonnen met bewuster eten. Erg interessant maar ook lastig! Zo weinig te koop zonder al die troep, en biologisch is het gelijk een stuk duurder. Wij hebben een simpel boekje gekocht, "wat zit er in uw eten".

D_iantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:09

Wij doen dat ook sinds een jaar!
En dat gaat prima met een gezin bestaande uit 6 kinders van de leeftijd 5 tm 23 en mijn ouders.

Qua levenstijl merken we wel degelijk verschil, voelen ons fitter, zijn de 'te'veel killotjes allemaal kwijt.
helemaal super dus.

Ik weet dat wij thuis eens in de zoveel tijd een leverig met vleeswaren krijgen van Slagerij van de Geer uit Veenendaal..

Allemaal vleeswaren zonder E nummers... en LEKKERRR!
( grotendeels word ingevroren bij ons thuis en halen wekelijks of om de week een pakje ham, kipfilte, grilworst, leverworst of i.d er uit)

Anoniem

Volgens mij zijn ze er mee bezig om de e-nummers van de verpakking af te krijgen en er op te zetten wat er in zit.
Dat heb ik een week of 2 geleden gelezen in ieder geval.
Dan is het probleem van echt niet weten wat er in zit opgelost.

Nassie

Ik heb je standpunt gelezen vjestagirl, al drie keer :)
Ik vind ze slecht.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 00:10

Stenie schreef:

Ik zeg niet dat ik E-nummervrij eet. Ik wil die toegevoegde oliebol alleen zoveel mogelijk vermijden.

Ja, ik eet tomaat Natasja.
Kaas maar heel erg zelden en sushi eet ik niet.

Maar ik heb het nu puur over vlees en vleeswaren.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:14

dees_daan schreef:
Volgens mij zijn ze er mee bezig om de e-nummers van de verpakking af te krijgen en er op te zetten wat er in zit.
Dat heb ik een week of 2 geleden gelezen in ieder geval.
Dan is het probleem van echt niet weten wat er in zit opgelost.

Dat betwijfel ik. E621 heet in de volksmond Ve Tsin, maar heet ook Mononatriumglutamaat, MSG, wèijīng en mi-won genoemd.

Zo hebben meerdere stoffen 1 nummer, maar veel namen.

Wie overigens alleen E621 niet eet en E620-E627 wel komt er bedrogen uit, want dat is nagenoeg dezelfde stof.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:16

Bij de Ap zijn regelmatig enkele biologische vleeswaren (ham niet zo vaak) te koop en daar zitten nauwelijks (of geen? heb het zo niet bij de hand) E-nummers in.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:16

KarinvdM schreef:
Stenie schreef:

Ik zeg niet dat ik E-nummervrij eet. Ik wil die toegevoegde oliebol alleen zoveel mogelijk vermijden.

Ja, ik eet tomaat Natasja.
Kaas maar heel erg zelden en sushi eet ik niet.

Maar ik heb het nu puur over vlees en vleeswaren.

In tomaat zit van nature heel veel E621. In Tomatensaus (zonder kunstmatige toevoegingen) nog veel meer.

Er zijn nog veel meer voedingsmiddelen waar E621 van nature in een hoge concentratie inzit.

En het lichaam kan geen verschil maken tussen E621 wat er van nature inzit en wat er door een fabriek in gedaan is.
Chemisch gezien is er namelijk geen verschil.

Waar veel mensen niet aan willen is dat E621 vaak toegevoegd is om de smaak van slecht eten te verdoezelen. Te zout, te vet, te veel suiker.