Als 15 jarige je toekomst bepalen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shariell

Als 15 jarige je toekomst bepalen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 11:05

...door een opleiding te kiezen voor je baan.

Hoii ik zit in de 4e van het vmbo ... Over een maandje ofzo weet het niet precies moet ik ingeschreven staam.voor een opleiding enz..
Maar ik weet echt gewoon niet wat ik wil worden....
en mn school helpt ook niet echt met die keuze
HAVO is ook geen optie :=

ik wou eerst dierenartsassistente worden mar nu helemaal niet meer...
Weet niet welke kant ik op wil enz
Nou gaat mijn vriendin.iets doen met film dat lijkt me ook heel leuk
maar (niet zoals pennymeisjes droom bedoeld) de bereden politie lijkt me ook heel gaaf alleen de opleiding vind ik me niet echt bij passen
verpleegstee voor kinderen wou ik ook wel worden maar ehh ja... Of het echt wat voor mij is...

Nu vraag ik me af of er meerdere zijn die dit hebben of die me tips kunnen geven ;)

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:08

Misschien kun je de programma's van de opleidingen eens bekijken en vergelijken met elkaar? Ik denk dat je best eens alles op een rijtje zet, dan wordt het ook duidelijker voor jou. :) Succes ermee!

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:09

Hee een lotgenoot :)
Ik heb er ook last van haha. Ik zoi wel naar de havo kunnen, maar geen zin meer haha. Welke sector heb je dan? Wat zijn je interesses?

Ik houd zelf erg van creatief met de pc doen. Dus ik ga richting mediavormgever.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:11

Ik was zelfs 14..

Ik heb iets gekozen wat mij leuk leek ('iets' met kinderen) maar ik wist niet of ik er ook echt wilde gaan
werken maar dat geeft niet aangezien je na je MBO4 altijd door kan gaan
naar het HBO. Inmiddels werk ik al 5 jaar op een school en studeer ik deeltijd
pedagogiek.

Paarden en media/entertainment opleidingen zou ik echt afraden.. Ik heb aardig wat mensen in mijn
omgeving die dat hebben gedaan en zij hebben nu rotbaantjes omdat ze geen
werk kunnen vinden in hun 'vak' gebied. Diploma hebben ze ook erg weinig aan aangezien
deze opleidingen bekend staan als 'pretopleidingen'.

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 11:18

sterreke98 schreef:
Hee een lotgenoot :)
Ik heb er ook last van haha. Ik zoi wel naar de havo kunnen, maar geen zin meer haha. Welke sector heb je dan? Wat zijn je interesses?

Ik houd zelf erg van creatief met de pc doen. Dus ik ga richting mediavormgever.

Mijn sector ks zorg en welzijn echt heel raar ging zo raar op school maar uiteindelijk zorg en welzijn ik heb 2 xtra vakken zegmaar je moet er nmlijk 6 en ik heb er 8 en het ging zo chaotisch op school dat ik opeens dacht bij vakken wat doe ik hier
Ja zoiets gaat mijn vriendin ook doem en media word ook steeds belangrijker
Ik ben zelf ook veel met filmpjes en fotos bewerken bezig

en bedankt voor de tips

Isabel_k

Re: Als 15 jarige je toekomst bepalen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:20

Nog een lotgenoot al heb ik nu al gekozen :j Misschien kan je een beroepenkeuze test doen?

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:27

Anders moet je even kijken welke opleidingen je kan volgen en dan daaruit kiezen

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:27

Ik ben ook een lotgenoot. Ik heb nog geen enkel idee wat voor opleiding/beroep bij mij past.

Succes iedereen die deze keuze ook moet maken!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:30

Jaartje Amerika highschool doen? :D

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:31

Ik ben 15 en zit in 3havo dus moet nog wel dik 2 jaar ik ga op dit moment voor verloskundige maar misschien moet ik naar mavo... :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:32

Ik was ook 14 toen ik moest kiezen. Ga gewoon naar veel open dagen, veel scholen en vraag familie/vrienden wat ze jou later wel zien doen. Dan krijg je van zelf een beeld. Kun je misschien via je decaan een beroepskeuzetest maken? Dat kan ook helpen.

En als je op een opleiding zit en het is niets voor je.. Dan is er nog geen man overboord, je kunt zo nog weer switchen. Of je doet na je MBO opleiding een HBO studie.

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 11:53

WiancaR schreef:
Ik was ook 14 toen ik moest kiezen. Ga gewoon naar veel open dagen, veel scholen en vraag familie/vrienden wat ze jou later wel zien doen. Dan krijg je van zelf een beeld. Kun je misschien via je decaan een beroepskeuzetest maken? Dat kan ook helpen.

En als je op een opleiding zit en het is niets voor je.. Dan is er nog geen man overboord, je kunt zo nog weer switchen. Of je doet na je MBO opleiding een HBO studie.

Nou onse decaan is ook beetje apart hij doet vrij weinig raad HAVO af enzdus die bracht alles helemaal in de war :( ik heb geen idee waar ik nog meer een beroepskeuze kan doen..

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:57

Ook ik moest kiezen op mijn 14de.. Ik heb de richting gekozen waar ik zelf dacht het meeste aan te hebben; Handel/verkoop Ik heb uiteindelijk tot mijn ongeluk ook altijd in een winkel gewerkt (op een paar bijbaantjes na) Kies iets wat je kunt volhouden en probeer ook te kijken of er werk is te vinden in die richting.
Verkopers, kappers, automonteurs, iets in de zorg. Dat soort dingen daar zal altijd wel werk in te vinden zijn, waar iets als paardenhouderij of paraveterinair veel moeilijker is om werk in te vinden.

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 12:01

chocobroodje schreef:
Ook ik moest kiezen op mijn 14de.. Ik heb de richting gekozen waar ik zelf dacht het meeste aan te hebben; Handel/verkoop Ik heb uiteindelijk tot mijn ongeluk ook altijd in een winkel gewerkt (op een paar bijbaantjes na) Kies iets wat je kunt volhouden en probeer ook te kijken of er werk is te vinden in die richting.
Verkopers, kappers, automonteurs, iets in de zorg. Dat soort dingen daar zal altijd wel werk in te vinden zijn, waar iets als paardenhouderij of paraveterinair veel moeilijker is om werk in te vinden.

Ja idd het is het lastigste om je interesse en of er werk in is te combineren ... Ik wil er sws naast iets met paarden doen :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:35

Maar weet je,een baan is maar een baan ;) Je moet het vol kunnen houden, en er een beetje plezier in hebben, maar het blijft werk, het zal nooit een feest worden :P. En eerlijk, de mensen die van hun passie hun werk weten te maken die zijn in verhouding op 1 hand te tellen.

Voor de meeste mensen is werk een noodzakelijk iets om brood op te plank te krijgen. Daarom denk ik dat het verstandiger is om een richting te kiezen waar je wat mee hebt en waar werk in te vinden is en straks je hobby's als hobby's te houden. Als je dan alsnog de paarden inrolt heb je altijd iets om weer op terug te vallen.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:48

Ook ik wist niet wat ik wilde doen. Ik heb toen mijn vakkenpakket geheel afgestemd op de HAVO. Uiteindelijk toch een leuke MBO gevonden en daarmee gestart. Ik kon namelijk met mijn vakkenpakket voor de havo ook bij 99% vd mbo opleidingen terrecht.
Verkoop zou ik dan juist weer niet aanraden chocobroodje. Door de crisis en met name de internet aankopen wordt daar ook erg veel op bezuinigd.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:49

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:50

Meid, ik ben 24 en weet het nog niet :=

Ik zou zeggen: Kies iets wat je leuk lijkt èn waar banen in te vinden zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:03

Ik wist het op die leeftijd ook niet zo goed, maar heb uiteindelijk gekozen voor de richting Natuur en Gezondheid omdat dat vakkenpakket mij goed lag. Door omstandigheden ben ik echter in de 4e klas gestopt met de havo. Als opstapje naar het hbo heb ik een stapje terug gedaan door een mbo opleiding te volgen (dierverzorging, dat leek me leuk, zonder na te denken over de toekomst). Vervolgens heb ik mijn propedeuse gehaald op de [studie], en nu studeer in aan de universiteit (2e jaars).
Ik ben nu 23 maar heb nu pas het gevoel dat ik een studie heb gekozen die ik leuk vind, en waar ik helemaal voor wil gaan. Het is inderdaad erg lastig om te kiezen op je 15e, maar mijn vader zei altijd tegen mij: "Je moet doen waar je goed in bent".
En dat kan ik beamen. Waar je goed in bent, daar zal je gemotiveerd voor blijven. En wat je leuk en interessant vind, daar zal je met de nodige inzet vanzelf goed in worden (ook al kost je dat misschien wat meer moeite).

Wat ik wil zeggen is dat je keuze niet per se bindend is, in die zin dat je op je 30e misschien wel een hele andere baan hebt dan je op je 15e voor ogen hebt. Dus daarom: doe waar je goed in bent en waar je de motivatie voor hebt.

Maar dat is mijn persoonlijke ervaring, de meningen zullen er over verschillen. Een beroepskeuzetest vind ik een goede tip, al is het alleen maar om na te gaan waar je interesses (nog meer) liggen.

Succes met je keuze! :)

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 13:09

Martine_R schreef:
Meid, ik ben 24 en weet het nog niet :=

Ik zou zeggen: Kies iets wat je leuk lijkt èn waar banen in te vinden zijn.

Das dus het moeilijke ik weet niet wat ik leuk vind en of er werk in is dan al helemaal niet...

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:56

Als ik jou was zou ik een beroepskeuzetest doen op internet. Natuurlijk zijn die niet helemaal 100% betrouwbaar maar dan weet je wel een beetje in welke richting je moet zoeken.

Daarnaast zou ik gewoon veel open dagen bezoeken. En laat dan in je uiteindelijke keuze ook meetellen hoeveel werk erin te krijgen is. Iets dat je te weten kan komen op zo'n open dag of op internet.

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:59

Shariell schreef:
...door een opleiding te kiezen voor je baan.

Hoii ik zit in de 4e van het vmbo ... Over een maandje ofzo weet het niet precies moet ik ingeschreven staam.voor een opleiding enz..
Maar ik weet echt gewoon niet wat ik wil worden....
en mn school helpt ook niet echt met die keuze
HAVO is ook geen optie :=

ik wou eerst dierenartsassistente worden mar nu helemaal niet meer...
Weet niet welke kant ik op wil enz
Nou gaat mijn vriendin.iets doen met film dat lijkt me ook heel leuk
maar (niet zoals pennymeisjes droom bedoeld) de bereden politie lijkt me ook heel gaaf alleen de opleiding vind ik me niet echt bij passen
verpleegstee voor kinderen wou ik ook wel worden maar ehh ja... Of het echt wat voor mij is...

Nu vraag ik me af of er meerdere zijn die dit hebben of die me tips kunnen geven ;)

geen idee of het sl gezegt is. maar ga een vroepenkeuze test doen( niet een van het internet maar laat je echt door een bureau testen.
suc7 met kiezen

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 14:30

Ben je al naar open dagen geweest?

Ik heb afgelopen jaar mijn havo gehaald (beetje onverwachts) en wist ook totaal niet wat ik moest. Toen besloten om naar een februari instroom te kijken zodat ik tijd had om naar open dagen te gaan en te kijken wat ik echt leuk vind. Uiteindelijk wordt het gewoon september instroom alleen ik ben een stuk zekerder van de kant die ik op wil gaan.
Ik was zelf nogal sceptisch over open dagen, maar je kunt echt 'de sfeer proeven' en door met studenten te praten kom je echt goed te weten wat het inhoud.

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 14:35

Deze maand gaan we naar een heleboel opendagen :) hoop echt dat het wat word ! Dankjulliewel :))

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:52

Dit klinkt zooooo bekend.

Ik had precies hetzelfde, wou dierenartsassistente worden, had ook een vrijdagavond gekeken bij open dag helemaal leuk enz. Maar er is toch zo weinig werk in, dat het ons niet verstandig leek.
Toen ging ik naar een grote school met veel opleidingen, heb op die open dag bij tandartsassistent gekeken, maar doktersassistente leek me ook leuk, maar had hier toen niet gekeken.

Ik moest kiezen, want ik moest me inschrijven. Dus heb ik op de gok toen eigenlijk doktersassistent gekozen omdat het me wel leuk leek, telefoon opnemen vind ik leuk. Ik zit nu in mijn 2e jaar en heb echt gedacht in de 1e 2 weken van het nieuwe jaar van: Wat doe ik hier?

Ik zit nu dus in mijn 2e jaar en weet het nog niet wat ik wil. Soms moet je maar gewoon iets doen. Ik had trouwens een dure beroepskeuzetest laten doen op school waar echt iets fluts uitkwam, dus dat werd hem ook niet.