Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Citaat:Wet & beleid
Leeftijdgrens naar 18 jaar
Vanaf 1 januari 2014 ligt de leeftijdsgrens voor de verkoop van alle alcoholhoudende drank bij 18 jaar. Aan jongeren onder de 18 mag vanaf die datum dus geen alcoholhoudende drank verkocht worden.
Verder mogen per 1 januari 2014 jongeren onder de 18 jaar geen alcoholhoudende drank meer bij zich hebben op voor het publiek toegankelijke plaatsen, zoals op straat, in parken, bij evenementen, in stationshallen, in parkeergarages enz.
Jongeren onder de 18 jaar zijn strafbaar als ze op deze plaatsen wel alcohol bij zich hebben.

kohtje schreef:En feestje kan niet zonder drank? Kijk eens op internet naar leuke mixen in mooie glazen.
_Dominique schreef:Hoi bokkers!
Ik heb een klein vraagje, ik word deze maand 17 en dat wil ik vieren met vrienden en vriebdinnen thuis.
In verband met de alcoholwet die naar 18 is gegaan sinds vandaag mag ik dus geen alcohol meer halen, mijn ouders natuurlijk wel. Mijn ouders vinden het overigens oke dat ik thuis een feestje geef.
Stel, de buren bellen de politie ivm overlast, de politie komt bij mij thuis en ziet plus minus 40 pubers onder de 18 bier en wijn drinken. Wat kan er vervolgens gebeuren?
Opgepakt worden? Boete? Of zoiets dergelijks?
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!
Utixo schreef:Dat je op je 17e graag wat alcohol wil kan ik me prima voorstellen. Maar dat je er nu al vanuit gaat dat de buren last gaan krijgen van overlast? Dat vind ik ronduit asociaal. Briefjes in de bus, zorgen dat de muziek niet te hard staat en na 00.00u muziek uit. Kom op zeg, een feestje is leuk, en een beetje herrie moet afentoe kunnen, maar er nu al vanuit gaan dat de politie gebeld word? Dat gaat heel ver.
NatasjavE schreef:Ik snap niet dat er nog ouders zijn die het goed vinden dat kinderen voor hun 18e drinken. Feestje thuis prima. Liever thuis dan ergens anders. (dan zie je tenminste hoeveel er in gaat)
Maar ik zal mijn kinderen wel opvoeden dat ze heel goed weten dat alcohol voor adolescenten echt heel schadelijk is.
Edit: en ja ik verbied het ze om te drinken. Uit onderzoek is gebleken dat ze dan buitenshuis ook minder drinken.
Nant schreef:kohtje schreef:En feestje kan niet zonder drank? Kijk eens op internet naar leuke mixen in mooie glazen.
TS word 17 geen 12.. Op/vanaf die leeftijd kan een feestje inderdaad niet zonder alcohol. Het kan wel, alleen dan komen er denk niet veel mensen opdagen.
[/quote]
Die foto's en filmpjes blijven je achtervolgen. Toen ik 17 was kon je rustig van je fiets vallen. Onder de blubber, tand door je lip. Een week daarna nog even lachen en twee weken later denkt niemand er meer aan.
Maar nu .... ben blij dat ik geen 17 meer ben. 
Beetje alcohol kan geen kwaad.
.
. Maar het is wel een puntje om over na te denken.