Wat doe ik verkeerd? Was stinkt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Wat doe ik verkeerd? Was stinkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 11:06

Ik hing net de was op het rek en rook, zoals wel vaker, niet echt een lekkere frisse geur zoals je bij schone was verwacht. De sportkleding van mijn vriend stonk gewoon nog naar zweet -O-
In eerste instantie dacht ik dat het aan mijn wasmiddel lag, maar ik heb nu al een tijdje een A -merk wasmiddel en nog steeds komt mijn was er niet altijd fris uit.
Ik draai gewoon altijd een standaard programma en doe er ook wasverzachter bij die lekker ruikt. Mijn wasmachine is nieuw en kwam als beste uit de test dus ik denk (hoop) niet dat het daar aan ligt.

Iemand die me kan helpen hiermee? :)

danoesje

Re: Wat doe ik verkeerd? Was stinkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:08

Toen je de was rook, hing hij toen al een tijdje op het rek? Als was slecht kan drogen, gaat ie ook stinken..

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:08

Laat je de was te lang nat in de machine zitten voordat je het ophangt?

M_aaike_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:11

Was je met vloeibaar wasmiddel? Deze willen nog wel eens een vettig laagje achterlaten in je wasmachine die een geur achterlaat. Zelf gebruik ik het ook omdat ik het veel fijner vind. Wel laat ik mijn machine een keer in de twee maanden leeg op de warmste stand draaien. Dat is bij mij 95 graden. Ook doe ik een keer in het halfjaar machine reiniger in mijn wasmachine. Hierdoor heb ik nooit onfris ruikende was of een ruikende wasmachine. Ook is het belangrijk om tussen de wasbeurten door altijd het deurtje open te laten.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 11:12

Dat zou wel eens kunnen ja! Vannacht was de was klaar en ik heb het dus net opgehangen.. Maar dan is het toch vreemd dat het naar zweet gaat ruiken? Dan verwacht ik eerder een muffe geur.

Op het rek kan het wel goed drogen, ik ruik het ook altijd meteen bij het ophangen al als de was nog nat is.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 11:13

M_aaike_ schreef:
Was je met vloeibaar wasmiddel? Deze willen nog wel eens een vettig laagje achterlaten in je wasmachine die een geur achterlaat. Zelf gebruik ik het ook omdat ik het veel fijner vind. Wel laat ik mijn machine een keer in de twee maanden leeg op de warmste stand draaien. Dat is bij mij 95 graden. Ook doe ik een keer in het halfjaar machine reiniger in mijn wasmachine. Hierdoor heb ik nooit onfris ruikende was of een ruikende wasmachine. Ook is het belangrijk om tussen de wasbeurten door altijd het deurtje open te laten.

Ik heb nu poeder :j

Bedankt voor de tips, ik zal mijn machine binnenkort eens leeg laten draaien op de heetste stand!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:15

Of een keertje je handdoeken op 90gr wassen (da's goed voor je machine) of van HG wasmiddel voor sportkleding gebruiken dat is speciaal tegen nare luchtjes. Je doet het bij je gewone wasmiddel en werkt super.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:16

Als een zweetlucht eenmaal in kleding is getrokken is het erg lastig om deze er nog uit te krijgen.
Ik was mijn sportkleding (en andere kleding die sterk ruikt) met een middeltje van HG er extra bij. Dat is voor vieze geurtjes in kleding. Het helpt wel aardig, alleen als je een sportshirt aan trekt en je krijgt het met sporten weer warm dan gaat die toch wel weer ruiken vind ik.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:16

Af en toe je wasmachine op zijn heetst met een vaatwastablet (of 2) laten draaien helpt vaak erg goed :)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:17

Je moet (je moet niks) je wasmachine een keer laten draaien met wasmachine reiniger, gewoon in de supermarkt te koop.

Ik doe dat ook 2 keer per jaar omdat de hondenkleden ed ook gewoon in de wasmachine gaan, en dan gaat die op den duur stinken inderdaad

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:18

regelmatig een schoonmaakazijn en leeg een kookwas laten draaien zorgt er voor dat je machine schoon blijft en tevens ontkalkt het.

Maar wanneer je met wassen van bv sportkleding (of andere kleding waar een luchtje in blijft hangen) een klein scheutje (schoonmaak)azijn erbij doet ben je dat kwijt. En nee je was gaat er echt niet zuur van ruiken!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:19

Wij hebben een wat oudere wasmachine, en hetzelfde probleem als jij. Heel vervelend. Ik gebruik geen wasverzachter meer, ik doe mijn (vloeibare) wasmiddel in de trommel ipv in het vakje, en ik laat de wasmachine eens per maand leeg op 90 graden draaien. Vaak doe ik er wat soda bij in, dan hebben we de eerstvolgende keer een redelijk frisse was.
Wel moet ik echt als de machine klaar is, rennen naar dat ding en de was eruit halen. Een half uurtje erin laten zitten zorgt al voor extra stank.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:25

Heb ook wel eens gehoord dat zweetplekken (of plekken die zo ruiken) voorbehandelen met groene zeep goed helpt. Misschien ook voor een frisse wasmachine?

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:25

Ik was sportkleding altijd met een scheutje azijn, sindsdien geen zweetgeur meer na het wassen!!

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:30

Wat je bij sportkleding ook kan doen is HG tegen vieze geurtjes in sportkleding gebruiken, werkt ook erg goed!
Als je was blijft stinken toch eens een heel schoonmaakprogramma door je machine heen halen, ook al is hij nieuw.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:32

Je waspoeder in de trommel doen en even je wasmiddelbakje goed schoonmaken, inderdaad dan een keer per maand op 95 graden wassen. Heb je geen probleem meer.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:36

Doe je het deurtje na gebruik altijd dicht? Dit is slecht voor je rubbers en kan ook de stank verklaren.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:38

M_aaike_ schreef:

Dat advies kreeg ik ook van de monteur die hier vorige week was, om de machine te repareren. Een keer per maand de machine met of zonder was op 95 graden aan zetten, dan blijft hij schoon.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:42

Schoonmaakazijn inderdaad :) Heeft ook de sportkleding van mn vent gered. Met gewoon normaal wasmiddel en wasverzachter erbij ruikt het allemaal weer heerlijk.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:44

Ik draai de lege kookwas altijd nadat ik een stel dekjes heb gewassen of de hoes van het hondenkussen :)*

Dan voel ik me iets minder schuldig over een lege wastrommel en een programma van 1,5 uur haha

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:05

sport/zweetkleding kan nog wel eens gaan/blijven ruiken
voor het wassen die kleding in een emmer met water en een flinke klots natuurazijn in de week zetten en dan pas in de was doen , poeder in de trommel ,
en voor je wasmachine, 1 keer per maand kookwas (met handdoeken doe ik dat meestal) met een flinke scheut azijn er bij om de wasmachine schoon te houden .

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:07

keer kookwas laten draaien met een goede schep soda.
tegen zweetlucht kan azijn als wasverzachter gebruiken ook helpen. gewoon goede scheut erin, ruik je niets van :)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 13:11

Ik heb een fles schoonmaakazijn gevonden in de kast :D Zal de machine zo (of misschien beter vannacht) eens heet laten draaien met wat azijn erbij en de volgende keer bij sportkleren azijn bij het wasverzachter vakje doen :)

Ik neem aan dat de schoonmaakazijn gewoon in het vakje van het wasmiddel moet? En ook dezelfde hoeveelheid als wasmiddel? :)

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:12

Ik doe altijd een heel dopje erbij in de trommel

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:13

ik mik er zo een halve fles door als ie leeg draait, met was iets minder :+