Je herbruikbare winkeltas niet wassen kan dodelijk zijn.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tweebelgen

Je herbruikbare winkeltas niet wassen kan dodelijk zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 13:20

Door herbruikbare winkeltassen te gebruiken spaar je het milieu, maar dit kan je gezondheid ernstig schaden, waarschuwen experts. Je loopt hierdoor namelijk meer risico op voedselvergiftiging.

Bacterioloog aan de universiteit van Aberdeen Hugh Pennington zegt dat je geen rauw vlees of groenten met aarde aan mag vervoeren in herbruikbare winkeltassen. De bacteriën op deze voedingsproducten kunnen namelijk zo overgebracht worden op andere producten, zoals fruit, die zonder te koken geconsumeerd worden.

Pennington legt het gevaar uit: "Voor rauw vlees en andere producten moet je een plastic zakje gebruiken. Zelfs wanneer ze ingepakt zijn met plastic, moet je ze apart van andere voedingsproducten dragen in een tas die je achteraf wegsmijt of grondig reinigt. Hou deze producten ver uit de buurt van de andere boodschappen, zeker als het om onverpakte spullen gaat die rauw gegeten worden. Herbuikbaar katoenen zakken of plastic tassen zijn wel geschikt om spullen als ontbijtgranen en confituur in te dragen."

Reinigingstips
De bacterioloog legt uit hoe je de bacteriën wel kan doden: "Je kan de herbruikbare regelmatig in de wasmachine stoppen om ze zo proper mogelijk te houden. Het volstaat niet om ze desinfecteren met antibacteriële sprays om de bacteriën van rauw vlees te doden. Deze tassen zijn heel moeilijk om te reinigen, als ze er niet meer zo fris uitzien, moet je ze wegsmijten. Niet alle slechte beestjes worden namelijk in de was gedood. Eens je er rauw vlees in gedragen hebt, zou je de tas sowieso niet meer mogen gebruiken."

Een ander onderzoek aan de universiteit van Pennsylvania onthulde dat sinds het verbod op wegwerptassen in San Francisco het aantal hospitalisaties en sterfgevallen door voedselvergiftiging bijna verdubbeld is. De vorsers ontdekten namelijk dat herbruikbare winkeltassen vaak E.coli bevatten en dat 97 procent van de mensen nooit zijn herbruikbare tassen wast.

Magrathea

Re: Je herbruikbare winkeltas niet wassen kan dodelijk zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:23

Bedoel je nu de linnen tasjes of de plastic tassen?

Een hoeraatje voor zij die geen vlees eten, weer een gezondheidsrisico minder *\o/*
Verder vervoer ik alles gewoon in dezelfde tas hoor... En ik heb nooit ergens last van :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:24

Magrathea schreef:
Bedoel je nu de linnen tasjes of de plastic tassen?

Een hoeraatje voor zij die geen vlees eten, weer een gezondheidsrisico minder *\o/*
Verder vervoer ik alles gewoon in dezelfde tas hoor... En ik heb nooit ergens last van :D

Ja echt hé, hoera voor de vegetariërs die weer wat minder snel dood gaan. _O-

Ik ga hier echt niet op letten hoor sorry, je kan ook overdrijven.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:24

tja, bij mij gaat alles in dezelfde boodschappentas en ik heb nog nooit wat gemerkt. Je moet wel een beetje weerstand opbouwen als je alles grondig gaat reinigen kan je straks nergens meer tegen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:27

er moest hier een heel onderzoek aan gewijd worden.
ja als je vlees heeft gelekt maakt je een tas schoon, als je tas vies is maakt je hem schoon.

Afbeelding

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:27

Ze beseffen toch hoe voorzichtiger ze het volk maken hoe meer mensen met allergie gaan rondlopen in de toekomst.... overdrijven is ook een kunst :roll:

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:29

Ik gok dat 't om linnen tassen gaat. Aangezien ze 't hebben over de tassen in de wasmachine stoppen. Dat zou ik met zo'n plastic tas niet doen :P

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:31

De enige mensen die dit doen zijn waarschijnlijk ook het type mensen die hun magnetron in de kelder hebben staan.

En dat je linnen tassen zo af en toe uitwast kan ik begrijpen, maar plastic tassen reinigen? :?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:33

Ik zou ook maar niet meer naar de winkel gaan...
Als je weet hoeveel bacteriën daar rondvliegen, word je gelijk ziek.
Gewoon 24/7 thuisblijven in een plastic huis met antibacteriele zeep in de aanslag. :P

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 13:34

Zal wel over alle herbruikbare tassen gaan.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:34

MarlindeRooz schreef:
De enige mensen die dit doen zijn waarschijnlijk ook het type mensen die hun magnetron in de kelder hebben staan.

En dat je linnen tassen zo af en toe uitwast kan ik begrijpen, maar plastic tassen reinigen? :?

Die opmerking snap ik niet?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:35

Wie gooit er dan ook los rauw vlees en alles zonder plastic tasje in een winkeltas? :o

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:36

Jaa linnen tassen snap ik wel, dat is gewoon vies anders := die krijgen zo'n bruinige kleur, blegh.

Weerstand opbouwen hoera! :D

Oh trouwens, je kunt wel gaan winkelen, maar dan zonder karretje. Zag laatst op de scheurkalender dat dat één van de ranzigste plekken in het dagelijks leven is. Oa poepbacteriën, snot, spuug, dierenharen en wat al niet meer := Viezer dan een wc bril! Al is dat ook een zwaar overschatte plek voor bacteriën, eigenlijk is dat best een schone plaats. Ik eet liever mijn boterham van een wc bril dan van, ik noem maar iets, mijn telefoon _O-

@Tara, magnetron in de kelder anders krijg je gemuteerde kinderen vanwege de straling

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:37

MarlindeRooz schreef:
Magentron in de kelder? :') Waarom zou je dat doen?

Edit; zie dat er nog iemand dezelfde vraag stelde, en iemand anders deze beantwoord heeft :)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 13:55

Bij ons gaat al jaren alles in dezelfde tassen, nooit ergens last van. :n Maar ik snij ook rustig m'n groentes met hetzelfde mes als waar ik rauwe kip mee heb staan snijden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:00

Wij hebben ook de magnetron in de kelder, maar wij gebruiken draagtassen toch echt wel vaker. Straks worden we al ziek als we naar de zon kijken, *zonnesteek, zonnesteeeeeek*. :')

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:02

ais schreef:
MarlindeRooz schreef:
Magentron in de kelder? :') Waarom zou je dat doen?

Edit; zie dat er nog iemand dezelfde vraag stelde, en iemand anders deze beantwoord heeft :)

Omdat dat beetje straling wat niet tegen wordt gehouden door de behuizing ook een potientiële doodsoorzaak kan zijn :j

Mensen worden zo bang (gemaakt) tegenwoordig.. Wat een onzin.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:11

_Tara_ schreef:
MarlindeRooz schreef:

Die opmerking snap ik niet?

omdat die straling afgeeft en je weet maar nooit of je daar dood aan kan gaan, net zo als straling werende blokjes op je telefoon plakken en dat soort dingen.

dood gaan we allemaal, maar om nou overal zo op te letten. :n

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:17

Tja, ieder z'n ding. Als ik kan kiezen tussen eten opwarmen in een pannetje of in de magnetron, kies ik ook voor een pannetje. Maar m'n plastic tassen ga ik echt niet uitwassen :P

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:27

Wie is er zo gek om los vlees in een linnen tas te gooien dan? Over het algemeen is dat gewoon verpakt en kan er dus niks bij komen. Groentes zijn over het algemeen ook verpakt, zo niet dan kan je er zelf een plastic zakje omheen doen. Wat een overdreven gedoe! Ik neem gewoon elke week mijn grote boodschappentas mee naar de winkel en die ga ik écht niet uitwassen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:34

idd vrijwel alles wat je in een winkel pakt zit vacuum verpakt in plastic... zal wel loslopen
door wie is dit onderzoek gesponsord trouwens?
een wegwerptasjes fabrikant?

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:36

Magrathea schreef:
Jaa linnen tassen snap ik wel, dat is gewoon vies anders := die krijgen zo'n bruinige kleur, blegh.

Weerstand opbouwen hoera! :D

Oh trouwens, je kunt wel gaan winkelen, maar dan zonder karretje. Zag laatst op de scheurkalender dat dat één van de ranzigste plekken in het dagelijks leven is. Oa poepbacteriën, snot, spuug, dierenharen en wat al niet meer := Viezer dan een wc bril! Al is dat ook een zwaar overschatte plek voor bacteriën, eigenlijk is dat best een schone plaats. Ik eet liever mijn boterham van een wc bril dan van, ik noem maar iets, mijn telefoon _O-

@Tara, magnetron in de kelder anders krijg je gemuteerde kinderen vanwege de straling

bij ons worden de karretjes 1 keer per jaar gewassen. Eigenlijk is dat al best weinig, maar kan me voorstellen dat er winkels zijn waar het nooit gebeurt.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:41

het gemiddelde toetsenbord schijnt ook 'vuiler' te zijn dan een wc-bril. :D

Pfff zeg, straks mogen we niets meer zonder ons leven te riskeren. Overdrijven is ook een vak hoor. :n

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:02

Magentron in de kelder, haha! Tja, wat die tassen betreft, vlees gooi je inderdaad niet zo in de tas, is verpakt... Overdrijven is ook een kunst! :p

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:04

En tegenwoordig is het vlees al veel beter verpakt dan vroeger. Soms zie je nog vlees in een plasticbakje waar dan van dat huishoudfolie (dat plakt) omheen zit. Die verpakkingen willennog weleens lekken. Maar dan haal ik even een zakje bij de groente en doe die er nog even extra opheen.
Alles gaat gewoon bij elkaar in een tas hoor :j