HRM of Rechten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

HRM of Rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:34

Hallo bokkers. :)

Steeds meer begin ik te dubben over wat ik wil studeren.. Vanaf de middelbare school wil ik al erg graag Rechten studeren. Ik kom van het VMBO en heb daarom eerst de opleiding Juridisch Medewerker (niveau 4) gevolgd. Met de intentie om Rechten te studeren. Dit jaar ben ik daar voor geslaagd, en heb besloten om eerst een tussenjaar te doen.

Ik heb Recht altijd al heel intressant gevonden. Vooral het 'puzzelstukje oplossen'. Maar ik kreeg tijdens mijn opleiding ook een deel P&O en dat lag mij eigenlijk ook wel goed. Daarna heb ik een jaar stage gelopen op een W&S afdeling. Dat vond ik leuk, voor nu, maar niet voor de rest van m'n leven. En dat had ik eigenlijk met de hele afdeling. Ik vond het leuk, voor nu..

Als ik HRM zou gaan studeren lijkt mij de begeleidende kant leuk. Mensen helpen, ontwikkelen, sturen en ondersteunen in het vinden van een baan. En als ik Rechten zou gaan studeren wil ik voor strafrecht gaan, en dan ook doorstuderen voor een Master. Of voor Persoon en Familie recht, en dan richting het mediation.

Ik weet het even niet meer.. :D De ene dag denk ik; ik ga HRM studeren! En de andere dag denk ik weer; nee ik wil eigenlijk Rechten doen..

In november ga ik 3 opendagen bezoeken, en veel info inwinnen en dan hoop ik toch echt dat ik een besluit kan maken.. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-10-13 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: HRM of Rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:35

Rechten is heel leuk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:37

Vertel! :)

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:37

Ik heb ook rechten gestudeerd (in Tilburg) en vond het erg leuk! Heb voor fiscaal recht gekozen en heb daarnaast ook nog een hoop strafrecht vakken gevolgd. Was erg leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:39

Nou ik ben nu eerstejaars HBO Rechten :j Ik had verwacht dat ik het wel interessant zou vinden, maar zo boeiend als ik het nu vind had ik ook weer niet verwacht haha. Ik zit ook in Tilburg overigens :) Je kunt er alle kanten mee op en er zijn ook goede mogelijkheden om door te stromen naar bijv. de universiteit of een master. Daarnaast is de opzet ook heel goed gedaan, je hebt namelijk verschillende blokken waarin telkens andere vakken aan bod komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:44

Bizzybijtje schreef:
Nou ik ben nu eerstejaars HBO Rechten :j Ik had verwacht dat ik het wel interessant zou vinden, maar zo boeiend als ik het nu vind had ik ook weer niet verwacht haha. Ik zit ook in Tilburg overigens :) Je kunt er alle kanten mee op en er zijn ook goede mogelijkheden om door te stromen naar bijv. de universiteit of een master. Daarnaast is de opzet ook heel goed gedaan, je hebt namelijk verschillende blokken waarin telkens andere vakken aan bod komen.

Precies, en die mogelijkheden vind ik ook belangrijk. Bij HRM heb ik het idee dat je dan meer de financiële kant op moet als je wil doorstuderen..

Hoe is de studielast? Volgens vrienden ( die het weer gehoord hebben van andere vrienden) is het vrij zwaar, en veel lees en stamp werk. Maar dat schrikt mij niet zo snel af! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:45

JustLizz schreef:
Ik heb ook rechten gestudeerd (in Tilburg) en vond het erg leuk! Heb voor fiscaal recht gekozen en heb daarnaast ook nog een hoop strafrecht vakken gevolgd. Was erg leuk!

Op het HBO of de Uni?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:47

Paulaa_ schreef:
Bizzybijtje schreef:

Precies, en die mogelijkheden vind ik ook belangrijk. Bij HRM heb ik het idee dat je dan meer de financiële kant op moet als je wil doorstuderen..

Hoe is de studielast? Volgens vrienden ( die het weer gehoord hebben van andere vrienden) is het vrij zwaar, en veel lees en stamp werk. Maar dat schrikt mij niet zo snel af! :D

Precies :j
Mwoah ik vind het meevallen hoor. Als je alles goed bijhoudt is het echt wel te doen :) Het vergt dus wel echt discipline.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:48

Als je geïnteresseerd bent in het hrm gebeuren en recht is arbeidsrecht wellicht iets voor je.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:49

Ik zou naast een opendag van beide opleidingen ook een meeloopdag doen of een dagje proefstuderen,
mijn ervaring is dat je dan een veel betere indruk krijgt va de school en opleiding! Vraag ook eens na welke
vakken je bij beide opleidingen gaat krijgen en vergelijk voor jezelf van welke opleiding je de vakken het
meest interessant lijken. :)
Laatst bijgewerkt door Sem_ op 28-10-13 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

V_eraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:49

Ik ben eerstjaars HRM'er! Zit in Vlissingen op de HZ! Het eerste semester krijgen we bijna alleen maar economische vakken en heb nog maar 1 vak in de HRM kant.
Het is wel erg handig als je redelijk goed economie kan want ik zie dat veel klasgenoten daar nog al tegenaan lopen!
Als je nog meer wilt weten kan je me altijd een PB sturen!

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:52

Ik zit in mn 2e jaar hrm in Utrecht. Je moet wel iets met de financiële kant kunnen maar het is zeker niet het grootste deel. Wel moet je er rekening mee houden dat hrm er steeds minder is en wordt voor de werknemer en meer voor de werkgever/ organisatie

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:53

Paulaa_ schreef:

Ik vind het erg meevallen. Het is veel lezen, maar juist weinig stampen. Je mag altijd de wetgeving erbij houden op tentamens (vaak ook de rechtspraak), dus die hoef je niet uit je hoofd te leren. De literatuur is vaak achtergrondinformatie en uitleg van de wetgeving en rechtspraak, dus die lees je om te snappen hoe de artikelen moeten worden toegepast. Dat is geen kwestie van stampen, maar van begrijpen. Ik heb ongeveer 6 tot 8 contacturen per week en kom echt lang niet aan de 40 uur zelfstudie per week. Heb juist het idee dat rechten een van de minder zware studies is eigenlijk. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:53

Ah dat klinkt wat beter! Op zich zou het daar niet bij mij aan liggen, school vind ik belangrijk. Ik raak al in paniek als ik een dag achter lig :P . Waar ik wel een beetje meezit is dat ik van het VMBO kom, en misschien daarom meer tijd en moeite in school moet steken dan een gemiddelde HBO'er. MBO ging mij vrij makkelijk af, en ik leer ook best makkelijk. Maar MBO is natuurlijk niks vergeleken met wat je op het HBO krijgt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-10-13 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:54

Op mijn school (Hogeschool Rotterdam) heb je ook de studie management en recht, ik denk dat dat een mengeling is van hrm en recht. Is dat misschien wat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:56

Paulaa_ schreef:
Ah dat klinkt wat beter! Op zich zou het daar niet bij mij aan liggen, school vind ik belangrijk. Ik raak al in paniek als ik een dag achter lig :P . Waar ik wel een beetje meezit is dat ik van het VMBO kom, en misschien daarom meer tijd en moeite in school moet steken dan een gemiddelde HBO'er. MBO ging mij vrij makkelijk af, en ik leer ook best makkelijk. Maar MBO is natuurlijk niks vergeleken met wat je op het HBO krijgt.

Ik heb een aantal MBO'ers in de klas :j Die dus ook de opleiding tot juridisch medewerker hebben gevolgd. En volgens mij doen die het ook gewoon prima hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:57

Bedankt voor de reacties!

Economie vind ik ook interessant, maar het ligt mij gewoon niet. Ik snap het tijdens de les en bij een tentamen ben ik alles kwijt. Dus ik probeer alles zo min mogelijk economisch te houden. Bij de school waar ik HRM wil gaan volgen is het gelukkig al vanaf het eerste jaar gericht op HRM maar natuurlijk wel met financiële vakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:00

Niezzz schreef:
Op mijn school (Hogeschool Rotterdam) heb je ook de studie management en recht, ik denk dat dat een mengeling is van hrm en recht. Is dat misschien wat?

Is dat niet MER? Heb ik ook even naar gekeken maar omdat het zo breed en economisch was ben ik eigenlijk afgehaakt..

V_eraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:01

Paulaa_ schreef:

Economie vind ik ook interessant, maar het ligt mij gewoon niet. Ik snap het tijdens de les en bij een tentamen ben ik alles kwijt. Dus ik probeer alles zo min mogelijk economisch te houden. Bij de school waar ik HRM wil gaan volgen is het gelukkig al vanaf het eerste jaar gericht op HRM maar natuurlijk wel met financiële vakken.

Let wel op, bij ons op school is het dit jaar verandert! Ze gaan dat op steeds meer scholen doen omdat het tegenwoordig belangrijk is dat je veel van de economische aspecten af weet!!
Dus vergeet het niet na te vragen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:07

Appelflapje schreef:
Paulaa_ schreef:

Ik vind het erg meevallen. Het is veel lezen, maar juist weinig stampen. Je mag altijd de wetgeving erbij houden op tentamens (vaak ook de rechtspraak), dus die hoef je niet uit je hoofd te leren. De literatuur is vaak achtergrondinformatie en uitleg van de wetgeving en rechtspraak, dus die lees je om te snappen hoe de artikelen moeten worden toegepast. Dat is geen kwestie van stampen, maar van begrijpen. Ik heb ongeveer 6 tot 8 contacturen per week en kom echt lang niet aan de 40 uur zelfstudie per week. Heb juist het idee dat rechten een van de minder zware studies is eigenlijk. :=

Wauw, dat klinkt weer heel anders dan wat ik hoor haha!

Hebben jullie (rechten studenten) niet het idee dat rechten vrij beperkt is? En dan bedoel ik voor later qua arbeidsmogelijkheden. Ergens heb ik nl het idee dat je iedere kant op kan, maar ook vrij beperkt bent omdat je alleen 'rechten' hebt gedaan. ( afgezien van wat je daarna studeert of bijschoolt).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-10-13 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:08

V_eraa schreef:
Paulaa_ schreef:

Let wel op, bij ons op school is het dit jaar verandert! Ze gaan dat op steeds meer scholen doen omdat het tegenwoordig belangrijk is dat je veel van de economische aspecten af weet!!
Dus vergeet het niet na te vragen

Nee Saxion heeft daar juist voor gekozen, en is ook een van de weinige scholen die direct op de stof ingaat. Bij veel scholen kan je ook het eerste jaar switchen tussen bepaalde opleidingen en bij het Saxion niet.

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:13

Bij ons op de HU kun je ook niet switchen uiteindelijk kan je wel zelf meer een richting kiezen tussen hrd en hrm maar je houdt het beide

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:19

Paulaa_ schreef:
Hebben jullie (rechten studenten) niet het idee dat rechten vrij beperkt is? En dan bedoel ik voor later qua arbeidsmogelijkheden. Ergens heb ik nl het idee dat je iedere kant op kan, maar ook vrij beperkt bent omdat je alleen 'rechten' hebt gedaan. ( afgezien van wat je daarna studeert of bijschoolt).

Ik begrijp wat je bedoelt. Het recht is heel breed, dus in de studie leer je over alle gebieden een beetje. In je master kun je dan al wel wat specifieker een richting kiezen en dieper op de stof ingaan, maar over het algemeen is het een hele brede studie. Wat je echter wel leert, is juridisch denken en dat is een hele fijne eigenschap voor heel veel mogelijke beroepen. Na je studie zul je op heel veel plekken goed terecht kunnen, omdat je hebt geleerd om regelgeving op een bepaald gebied effectief en snel te doorgronden. Waar je terecht komt, hangt helemaal af van de richting die je kiest, maar over het algemeen kun je met een rechtenopleiding behoorlijk wat verschillende functies vervullen. Natuurlijk is rechten in combinatie met een andere studie nog voordeliger, maar het is echt niet zo dat je met 'alleen rechten' nergens terecht kunt. Er zijn talloze functies waarvoor ze specifiek op zoek zijn naar juristen.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:21

Ik heb aan de Universiteit in Tilburg gestudeerd, TS.
Ik heb in de praktijk gezien dat je allerlei kanten uitkomt als je rechten gestudeerd hebt en heb zeker niet het idee dat je heel beperkt zult zijn in je keuzes op de arbeidsmarkt.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:59

Paulaa_ schreef:
Niezzz schreef:

Is dat niet MER? Heb ik ook even naar gekeken maar omdat het zo breed en economisch was ben ik eigenlijk afgehaakt..

Ja dat is inderdaad managenent en recht.