bemiddelingskosten terug vorderen makelaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

wouterpaard

bemiddelingskosten terug vorderen makelaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 19:44

Hallo,

Vorige week woensdag hebben we de papieren getekend voor ons huur appartement. De eerste keer zijn de kosten maand huur als borg, huur en bemiddelingskosten. (en servicekosten, vve kosten) dit komt neer op het leuke bedrag van 1835 euro.

Echter een tijdje terug is er in kassa een stuk geweest over bemiddelingskosten bij studentenkamers dat dit wettelijk niet mocht. Dit uitgezocht en ook voor particuliere huurwoningen geld dit. Dit is wat ik oa vond:

Huurder betaalt bemiddelingskosten

Alleen als je zelf een bemiddelaar hebt ingeschakeld om een huurhuis of appartement te zoeken, dien je bemiddelingskosten te betalen. Deze kosten moeten dan in de bemiddelingsovereenkomst of in de algemene voorwaarden vermeld staan. Als je zelf op een advertentie hebt gereageerd, ben je in principe geen bemiddelingskosten verschuldigd. De kosten die een bemiddelaar maakt, komen dan voor rekening van de verhuurder.

Dit lees ik terug op elke site.

Maar nu komt het: we huren de woning van de makelaar. Hoe gaat de relatie dan worden met de makelaar? We willen nog wel graag in de huurwoningen.
Hebben hier mensen hun bemiddelingskosten terug gevraagd? Hoe verliep dit?

Ik ben benieuwd!

celano

Re: bemiddelingskosten terug vorderen makelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:01

Uit je post wordt niet duidelijk op welke grond je de kosten terug wilt?

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 17:12

Op grond dat de kosten onwettig zijn. Je kan ze inderdaad terugvorderen, maar of je daar zo blij van wordt als je rechtstreeks van de makelaar huurt vraag ik me op langere termijn af :)

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:12

Choiix schreef:
Op grond dat de kosten onwettig zijn. Je kan ze inderdaad terugvorderen, maar of je daar zo blij van wordt als je rechtstreeks van de makelaar huurt vraag ik me op langere termijn af :)

Sorry als ik domme vragen stel, maar op welke grond zijn ze dan onwettig? Dat lees ik niet in de OP.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:13

Omdat niemand voor haar gezocht heeft naar woonruimte maar ze zelf gereageerd heeft, that's why :)

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:04

oh, dat las ik niet in haar post

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:11

Dat staat ook niet in de post.. er staat niet of ze de woning door bemiddeling van de makelaar gevonden hebben of zelf gezocht en gereageerd hebben.
Normaal betaal je idd alleen bemiddelingskosten als je zelf iemand inschakelt.
Maar uit de post is niet te halen hoe ze aan de huurwoning gekomen zijn.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 16:15

Wij hebben gereageerd op de woning. (anders zou ik niet proberen de kosten terug te krijgen omdat ik niet in mijn recht sta ;) )

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 11:04

Maar dat schreef je niet in je OP, vandaar dat ik het vroeg.

Maar succes met je 'zaak'! En veel geluk in je huisje.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 12:58

Ik heb ongeveer dezelfde situatie gehad: Wij huren sinds vorig jaar ons appartement nadat we gereageerd hebben op een advertentie van een makelaar. We hebben toen administratiekosten aan de makelaar betaald (maar hebben verder niets met de makelaar te maken, huur en onderhoud wordt beheerd door een derde partij).
Een paar maanden geleden hoorde we van een kennis die rechten heeft gestudeerd dat de makelaar dit soort bedragen inderdaad niet in rekening mag brengen. Wij hebben contact opgenomen met de rechtsbijstand en een e-mail opgestuurd naar de makelaar dat we het bedrag terugwillen. De makelaar heeft uiteraard geweigerd te betalen (we zitten hier in een groot huurcomplex waarvoor zij alle woningen hebben bemiddeld, als ze toegeven dat ze fout zaten krijgen ze straks natuurlijk nog meer claims :+ ). De rechtsbijstand heeft onze kosten nu aan ons vergoed omdat het bedrag niet hoog genoeg is om voor te procederen.

Maar ik weet niet precies wat je bedoelt met je huurt van de makelaar? De makelaar is niet de eigenaar neem ik aan? Zoals ik het begrepen heb is het zo dat als de bemiddelende partij is ingehuurd door de eigenaar en jij hebt zelf gereageerd op een advertentie, dan mogen ze jou geen kosten in rekening brengen. Maar ik weet niet hoe het zit als de makelaar het pand beheert voor de eigenaar... Ook hoor ik van een collega die momenteel opzoek is naar een huis dat er vaak gevraagd wordt of je van tevoren een document wilt tekenen waar in staat dat je de makelaar inhuurt om te bemiddelen, of dat je akkoord gaat met bemiddelingskosten, zelfs als je zelf op een advertentie hebt gereageerd. Ik weet niet hoe rechtsgeldig dit is maar ik denk dat ze zo onder dit soort claims proberen uit te komen.

Ik zou even contact opnemen met je rechtsbijstand, die kunnen je hier heel goed mee helpen. Als je geen rechtsbijstand hebt kan je natuurlijk altijd proberen gewoon een brief op te stellen, misschien dat jouw makelaar zich wel wat makkelijker gewonnen geeft ;)

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 13:08

Hmm, interessant.. Dit wist ik ook niet. Wij hebben nu precies 2 jaar geleden ook op een huurappartement gereageerd bij een makelaar. Hiervoor moesten wij ons eerst inschrijven voor een x bedrag.. Bezichtiging gepland en dezelfde middag appartement toegewezen gekregen. Volgende dag moesten wij ook een flink bedrag neerleggen aan 3x huur als borg. Huur zelf en bemiddelingskosten ( 2 x de maand huur) Verder hebben wij niks meer te maken met de makelaar.

Wij gaan er nu niks meer aan doen, maar als ik het dus nu goed lees mochten ze toendertijd dus helemaal geen bemiddelingskosten aanrekenen.

Als ik dat had geweten.. Wij huren in de vrije sector.. dus dan kan je, je wel bedenken hoe hoog de huurprijzen liggen..

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 23:56

@TeSs2411
Als je je hebt ingeschreven gaat het anders dan geef je toestemming om de makelaar te laten zoeken oid.

Ik zie dat veel mensen het topic hebben gelezen dus wil nog even reageren. We hebben contact gehad met de rechtsbijstand en het mag zoals eerder genoemd niet. Je kan het tot 20 jaar erna terug vragen dus ook als je dan niks meer nodig bent met de makelaar omdat je bv niet meer huurt. Staan brieven voor terugvordering op internet.

Het is wel aan te raden om te betalen anders geef je ze de kans om het niet door te laten gaan. Dan zijn er wel anderen die wel betalen. Wij hebben dus het contract wel getekend maar de bemiddelingskosten apart betaald anders heb je het niet zwart op wit staan.
Wij gaan het nog overleggen met een man die het nog voor ons aan het uitzoeken is. Maar wou dit even melden voor al die mensen die dit ten onrechte hebben betaald.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 23:58

wouterpaard schreef:
@TeSs2411
Als je je hebt ingeschreven gaat het anders dan geef je toestemming om de makelaar te laten zoeken oid.

Ik moest mij inschrijven om te kunnen reageren op de woning die ze aanboden op internet. Zonder die inschrijving mocht ik geen bezichtiging plannen. Ze hebben dus niet voor mij gezocht oid.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 00:05

Zo probeert de makelaar dat te spelen.

Wij hebben het voorgelegd nadat wij de sleutel hadden ontvangen toen zei ze ook je hebt je ingeschreven. Wij hebben gereageerd op een huis op funda en via hun site konden we een bezichtiging aanvragen. Dit noemde ze al inschrijven want als het deze niet werd gingen ze verder zoeken terwijl we dit niet hebben aangegeven alleen dit huis.

Maar jullie moesten daarvoor al betalen? Om het huis te mogen bezichtigen?

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 00:07

steeffie schreef:
Ik heb ongeveer dezelfde situatie gehad: Wij huren sinds vorig jaar ons appartement nadat we gereageerd hebben op een advertentie van een makelaar. We hebben toen administratiekosten aan de makelaar betaald (maar hebben verder niets met de makelaar te maken, huur en onderhoud wordt beheerd door een derde partij).
Een paar maanden geleden hoorde we van een kennis die rechten heeft gestudeerd dat de makelaar dit soort bedragen inderdaad niet in rekening mag brengen. Wij hebben contact opgenomen met de rechtsbijstand en een e-mail opgestuurd naar de makelaar dat we het bedrag terugwillen. De makelaar heeft uiteraard geweigerd te betalen (we zitten hier in een groot huurcomplex waarvoor zij alle woningen hebben bemiddeld, als ze toegeven dat ze fout zaten krijgen ze straks natuurlijk nog meer claims :+ ). De rechtsbijstand heeft onze kosten nu aan ons vergoed omdat het bedrag niet hoog genoeg is om voor te procederen.

Maar ik weet niet precies wat je bedoelt met je huurt van de makelaar? De makelaar is niet de eigenaar neem ik aan? Zoals ik het begrepen heb is het zo dat als de bemiddelende partij is ingehuurd door de eigenaar en jij hebt zelf gereageerd op een advertentie, dan mogen ze jou geen kosten in rekening brengen. Maar ik weet niet hoe het zit als de makelaar het pand beheert voor de eigenaar... Ook hoor ik van een collega die momenteel opzoek is naar een huis dat er vaak gevraagd wordt of je van tevoren een document wilt tekenen waar in staat dat je de makelaar inhuurt om te bemiddelen, of dat je akkoord gaat met bemiddelingskosten, zelfs als je zelf op een advertentie hebt gereageerd. Ik weet niet hoe rechtsgeldig dit is maar ik denk dat ze zo onder dit soort claims proberen uit te komen.

Ik zou even contact opnemen met je rechtsbijstand, die kunnen je hier heel goed mee helpen. Als je geen rechtsbijstand hebt kan je natuurlijk altijd proberen gewoon een brief op te stellen, misschien dat jouw makelaar zich wel wat makkelijker gewonnen geeft ;)

En dan denk je niet "ik print een papier uit met daarop hoe het zit en ik gooi het even bij iedereen in de brievenbus"? :o

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 00:12

wouterpaard schreef:
Zo probeert de makelaar dat te spelen.

Wij hebben het voorgelegd nadat wij de sleutel hadden ontvangen toen zei ze ook je hebt je ingeschreven. Wij hebben gereageerd op een huis op funda en via hun site konden we een bezichtiging aanvragen. Dit noemde ze al inschrijven want als het deze niet werd gingen ze verder zoeken terwijl we dit niet hebben aangegeven alleen dit huis.

Maar jullie moesten daarvoor al betalen? Om het huis te mogen bezichtigen?

Wat een smerige streken zijn dat zeg..

Karmandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 00:17

Ik heb hetzelfde gehad, en kreeg van rechtsbijstand inderdaad het advies om in eerste instantie de bemiddelingskosten gewoon te betalen. Vervolgens heb ik de makelaar aangesproken op het feit dat hij deze kosten niet had mogen vragen. Hij weigerde uiteraard om het terug te betalen.
Nu heb ik de kosten van de rechtsbijstand teruggekregen.

Ergens wel jammer dat rechtsbijstand niet wil procederen, want zo blijven de makelaars dit grapje natuurlijk volhouden...

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 00:21

Idd Karmandi het blijft zo voort bestaan vandaar dat ik het topic nog even omhoog wou hogen.

En als het nu een redelijke prijs was ala maar de bedragen zijn hoog.

ano0uk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 00:23

Misschien een gekke gedachte. Maar kun je de makelaar niet dagvaarden? De meeste makelaars hebben ook een beroepsaansprakelijkheidsverzekering waar ze dit op kunnen claimen. De aard van het probleem zal echter niet aangepakt worden denk ik zo..

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 00:29

Geldt dit ook voor gevallen van een aantal jaar terug? Want dan moet ik het ook eens uitzoeken, ging om een flink bedrag toen maar inmiddels woon ik daar niet meer.

Ben benieuwd hoe het voor jullie afloopt iig, hoop dat jullie het terug krijgen!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 00:33

Tegen ons zeiden ze over 20 jaar kan je het nog terug vragen dus zou het zeker navragen/ proberen!

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:27

Hmm, is het wettelijk bepaald dat een bemiddelingsvergoeding niet door de huurder betaald hoeft te worden?

Vorig jaar heb ik namelijk een appartement gehuurd, waar de makelaar heel slim het volgende in het contract heeft gezet:

Citaat:
Bij ondertekening bevestigt de kandidaat huurder nogmaals Wonen MVM de opdracht te hebben geven voor het zoeken van een woning.

Daar is dan nu niets meer aan te doen, neem ik aan?
(Ondanks dat ik zelf gereageerd heb.)

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:32

Wat ik heb gelezen gaat de wetsbepaling boven het contract Saskiaatje, dus je zou het nog steeds kunnen terugvorderen.
Veel zetten het idd in het contract, maar het gaat erom dat als iets aangeboden wordt voor de verhuurder ze niet ook geld aan de huurder mogen vragen. Daarbij heb jij geen opdracht gegeven voor bemiddeling, dus mogen ze ook geen bemiddelingskosten vragen.
Voor mij blijkt het wat lastiger te liggen, ging om onzelfstandige woonruimte en dan ligt het weer net anders. Dan nog zijn er teveel kosten berekend maar dat is ingewikkelder om terug te krijgen van wat ik lees.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:43

Is de betreffende makelaar aangesloten bij NVM, VastgoedPro of VBO? Dan dienen ze die algemene voorwaarden te hanteren. http://www.huislijn.nl/showStaticConten ... de=branche
Daarin staat vermeld wat ze wel en niet mogen rekenen in welke situaties.

Als ze aangesloten zijn bij een van de bovengenoemde verenigingen dan kun je aan de branche je probleem voorleggen.

Als je een overeenkomst hebt getekend met de (aangesloten) makelaar alszijnde bemiddelaar tussen jou en de verhuurder kun je ook nog je geschil voorleggen aan De geschillencommissie (SGC) (http://www.degeschillencommissie.nl) om te vragen of zij een uitspraak kunnen doen. Dit kost je wel een klein bedrag aan klachtengeld, maar als je in je gelijk wordt gesteld dan ontvang je dat weer terug.
De uitspraak is bindend dus de makelaar moet hieraan gehoor geven.

http://degeschillencommissie.nl/over-on ... akelaardij

Je moet de makelaar wel eerst een termijn geven om te regaeren op je klacht of met een oplossing te komen. Hoe lang die termijn is (doorgaans 4 weken) staat in de AV en in de brochure die je kunt vinden op de website van SGC http://degeschillencommissie.nl/userfil ... MAK%20(SGC)%20brochure_121001.pdf.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:45

TeSzZz schreef:
Wat ik heb gelezen gaat de wetsbepaling boven het contract Saskiaatje, dus je zou het nog steeds kunnen terugvorderen.
Veel zetten het idd in het contract, maar het gaat erom dat als iets aangeboden wordt voor de verhuurder ze niet ook geld aan de huurder mogen vragen. Daarbij heb jij geen opdracht gegeven voor bemiddeling, dus mogen ze ook geen bemiddelingskosten vragen.
Voor mij blijkt het wat lastiger te liggen, ging om onzelfstandige woonruimte en dan ligt het weer net anders. Dan nog zijn er teveel kosten berekend maar dat is ingewikkelder om terug te krijgen van wat ik lees.

In mijn geval is het nu alsnog lastiger. Het betrof namelijk een koophuis, geen huurhuis. Ik had gereageerd op een huurhuis van deze makelaar, maar kwam niet in aanmerking. Later nam de eigenaar van het koophuis contact op met de makelaar met de vraag of zij er geen huurder in konden zetten. Toen heeft de makelaar mij gebeld en gevraagd of ik nog op zoek was. Dus ik heb ze geen opdracht gegeven, het is gewoon zo 'gelopen'. Maar er zijn wel bemiddelingskosten in rekening gebracht.