Scooter, wel/niet???

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby1995

Scooter, wel/niet???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 19:04

Hoihoi!

Ik vind al vanaf mijn 16e scooters helemaal leuk, wou het ook heel graag maar zag toen het nut er niet van in, ik woonde toen 5 minuten op fietsafstand van mijn toenmalige school...
Nu zit ik verder op school, hiernaar toe op de scooter gaat ook niet werken omdat dit te ver is, maar nou ga ik voor 10 weken op stage (winter).... wat zo'n 12 KM is... Het is een lang stuk langs de snelweg dus erg saai, heb geen goeie fiets meer (en moet ook bekennen dat ik geen op en top conditie heb en dat ik een hekel heb aan fietsen in de regen ha,ha). Dus nu zit ik te denken over een scooter, de aanschaf scooter + rijbewijs kan ik betalen... Maar ik zit er een beetje mee, wat daarna? Naar school kan ik er niet mee naar toe, wel naar de stad en naar andere dorpen, dus dat is ook wel handig.

Heeft een scooter wel zin? En wat zijn de kosten voor een scooter ongeveer per maand. Ik ben bijna 18, en ga nog lang niet mijn rijbewijs halen (moet zelf betalen en ik heb er nu toch niks aan... kan geen auto kopen en lenen en het kost per maand veel geld).
Het is misschien ook handig die scooter voor na mijn opleiding mocht ik eventueel gaan werken.
Wie weet advies?

Groetjes Ruby.

skyline

Re: Scooter, wel/niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:07

Ik heb mijn scooter op mijn ouders naam dat scheelt erg in verzekerings kosten ( nu maar 11 euro ipv 25 of duurder) Je hebt om de 1000/2000 kilometer een beurt nodig bij de garage van ongv 100 of duurder ligt er aan wat er moet gebeuren. Als je kan betalen zou ik lekker een scooter kopen. Erg handig voor naar de paarden even naar de stad of vriendinnen dingen die wat verder weg zijn je bent een stuk mobieler :)
en waarom zou je der niet mee naar school kunnen?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:07

Is het niet slimmer om toch je rijbewijs te halen? Aangezien je daar ook gewoon mee mag scooter rijden :)
Het is wel enorm duur natuurlijk. Maar het is maar een ideetje hoor :P
Ik heb mn rijbewijs ook en heb ook geen (eigen) auto. Ik mag wel de auto's van mijn ouders lenen

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 19:09

Maar kost zo'n verzekering 11,- per maand??

Maaaarr, ik heb nog niet genoeg geld voor een autorijbewijs en al zou ik dat wel hebben dan kan ik alsnog geen scooter kopen, dus dit is echt geen oplossing....
Kan trouwens niet met de scooter mee naar school omdat dit ongeveer 25 KM is.

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:12

Ik heb zelf sinds anderhalf jaar een scooter. Iedere dag 15 km heen en 15 km terug naar school. Zeker voor als je naar je stage gaat is het handig, maar als het sneeuwt deze winter ben je het haasje.
Ik heb afgelopen winter echt afgezien en mn scooter en het hele scooterrijden meerdere malen vervloekt vanwegen de kou. En dan sneeuwt het nog niet eens. Met de sneeuw ga je sneller onderuit dan met de fiets, aangezien je sneller gaat ed. Ik ben afgelopen winter dan ook 2x op mn bek gegaan, vanwege de sneeuw. Weinig schade aan zowel scooter als mezelf maar toch.

Als ik jou was zou ik veel eerder voor mn (auto)rijbewijs gaan. Daar mag je ook mee scooteren, en ja het is wel duurder, maar dan mag je dus ook gewoon auto gaan rijden als het wel kan. Als je nu je scooterrijbewijs gaat halen lijkt mij het een beetje dubbelop en zonde als je misschien binnekort alsnog je autorijbewijs wilt gaan halen.

Qua kosten moet je denken aan aanschaf scooter, rond de 6 euro benzine voor +- 90km en dan nog je verzekering en onderhoud....

Ik zou er nog maar eens héél goed over nadenken als ik jou was.

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:12

Ik zou hem niet kopen omdat je 10 weken lang wat verder moet fietsen dan normaal. Als je zeker weet dat je hem verder goed kan gebruiken, doen! Toen ik mijn B rijbewijs heb gehaald kocht ik een scootertje en ik heb er nooit spijt van gehad, ik gebruik hem elke dag om naar het station (10 km), stages (verschilt), werk (4 km, maar dit doe ik ook wel eens op de fiets) en vriend (16 km) te rijden.
Mijn verzekering kost 10 euro per maand en benzine kost ongeveer 6 euro per week. Daarvoor ga ik niet fietsen :D
Laatst bijgewerkt door Connie op 24-10-13 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:13

Kijk voor een 4takt deze is zuiniger in gebruik.
En alles wat je nu eventueel op de fiets doet kan dan met de scooter, tijdwinst!
25 km doe je een 1/2 uurtje over, moet te doen zijn?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:14

Ik heb destijds 13 km gefietst iedere dag. Een half jaar lang. Beviel mij prima omdat ik hier de rust in kon vinden om even de dag te laten bezinken. met een mp3. Altijd wat reserve eten/drinken bij je hebben. Maar dat is persoonlijk. Ik wilde geen scooter.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 19:16

De scooter die ik heb gezien is 4takt! Inderdaad, vallen met sneeuw.... Vind het zo lastig maar ondertussen ook zo leuk! 1/2 uurtje, hoeveel bedoel je hiermee 1,5 uur???

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:16

Ruby1995 schreef:

Maaaarr, ik heb nog niet genoeg geld voor een autorijbewijs en al zou ik dat wel hebben dan kan ik alsnog geen scooter kopen, dus dit is echt geen oplossing....

25 km op de scooter is prima te doen op een scooter ( wel 45km model)
Ben je ongeveer 3 kwartier bezig

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:16

Ruby1995 schreef:

11 euro per maand wtf waar heb jij je verzekering dan?
Mijn verzekering kost per maand allrisk 50 euro, omdat ik en beginnend bestuurder ben en hij splinternieuw is. Mijn vorige scooter die al wat ouder (3/4jaar) was betaalde ik ook 35/40 euro.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 19:17

Jolandaa_ schreef:
Ik heb destijds 13 km gefietst iedere dag. Een half jaar lang. Beviel mij prima omdat ik hier de rust in kon vinden om even de dag te laten bezinken. met een mp3. Altijd wat reserve eten/drinken bij je hebben. Maar dat is persoonlijk. Ik wilde geen scooter.

En als het stortregende?? Als het zomer was geweest, was ik absoluut op de fiets gegaan hoor, maar ik twijfel nu toch.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 19:18

Heb toch niet goed gekeken naar de KM vanaf mijn woonplaats naar school, het is 36 KM.....

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:20

Ik heb mijn auto de deur uit gedaan en een scooter gekocht. Vooral vanwege de kosten. Je rijd veel voordeliger dan met de auto en ook in de verzekering scheelt het behoorlijk. Ik betaalde voor mijn auto 40 verzekering + 10 wegenbelasting. Scooter betaal ik 10 euro voor en dan is ie ook verzekerd voor diefstal.
Ja in de winter is het een stuk kouder, maar het scheelt een hoop geld

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:20

Ruby1995 schreef:
Heb toch niet goed gekeken naar de KM vanaf mijn woonplaats naar school, het is 36 KM.....

Ik kan je garanderen dat 36 km op de scooter niet te doen is.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 19:21

Ik kan overigens ook met OV naar stage, dit kost 40,- per maand en je bent afhankelijk van OV.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:25

Yoh,

Ik heb 4 jaar een auto gehad voor mij zelf. Heb nu sinds 8 weken de auto ingeruild voor een Scooter, sjeeh wat scheelt dat in de kosten denk aan verzekering / belasting en onderhoud kosten dan zijn de brandstof kosten niet eens mee gerekend.

Ik betaal nu E9.- aan verzekering ipv E40.- per kwartaal. Een tank brandstof voor ongv E10.- kan ik ruim 2 weken mee voort.

Ik heb mijn Auto rijbewijs, maar de regels zijn verandert; Als je nu voor je Auito bewijs gaat mag je er niet mee op de Scooter.

Ik heb er geen spijt van tot nu toe, goede warme kleding is een PRE.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:27

in 1 woord: JA!
ik ben eergisteren geslaagd voor mijn scooter rijbewijs, en het was totaal niet moeilijk. Je mag gewoon foutjes maken.
een scooter is een ware verlossing! Nooit meer fietsen met tegenwind. <3

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:30

Als je een scooter koopt zou ik hem wel op jezelf verzekeren, leuk dat je per maand wat bespaart maar bij veel verzekeringen heb je nog een flink eigen risico als je jonger bent als de verzekerde wanneer er wat gebeurd..

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:34

Verzekeren op eigen naam kan ook goedkoop hoor! Ik heb mijn scooter verzekerd voor 9 euro per maand, op mijn eigen naam. Ik ben 20 en heb nog nooit een ander voertuig op mijn naam gehad dus ook geen schadevrije jaren. Overigens kostte de verzekering op mijn vaders naam me maar 4,50 per maand. Ligt natuurlijk wel aan het type en hoe oud hij is.

Verder is een scooter wel fijn hoor! Ik had mijne een tijdje in de schuur staan maar gebruik hem nu om naar het paard te gaan (10 km), bevalt echt super! Winter zal vast wel weer afzien worden, maar goed aankleden scheelt een hoop. Wat dat betreft zou ik ook zeker een 45 km scooter kopen, helm houdt je warmer en je bent er dan ook een stuk sneller.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:35

Ruby1995 schreef:
De scooter die ik heb gezien is 4takt! Inderdaad, vallen met sneeuw.... Vind het zo lastig maar ondertussen ook zo leuk! 1/2 uurtje, hoeveel bedoel je hiermee 1,5 uur???

Half uur! Maar moet bekennen dat mijne iets harder loopt dan toegestaan.
4takt rijdt als het goed is 45 km op 1 liter, 2 takt de helft of minder.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:37

Arjan1983 schreef:
Yoh,

Ik heb 4 jaar een auto gehad voor mij zelf. Heb nu sinds 8 weken de auto ingeruild voor een Scooter, sjeeh wat scheelt dat in de kosten denk aan verzekering / belasting en onderhoud kosten dan zijn de brandstof kosten niet eens mee gerekend.

Ik betaal nu E9.- aan verzekering ipv E40.- per kwartaal. Een tank brandstof voor ongv E10.- kan ik ruim 2 weken mee voort.

Ik heb mijn Auto rijbewijs, maar de regels zijn verandert; Als je nu voor je Auito bewijs gaat mag je er niet mee op de Scooter.

Ik heb er geen spijt van tot nu toe, goede warme kleding is een PRE.

Waar haal je dat vandaan? Dat klopt niet hoor!
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... jbewijs-am

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:49

Maar....zover is het toch helemaal niet?
Zou lekker gaan fietsen, kun je ook nog 'ns aan je conditie werken, haha!

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 19:55

Jullie maken het me wel lastig hoor ha,ha. De ene zegt doen en de andere zegt niet doen..

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:56

Voor 36 km een scooter zou ik zeggen niet doen. Ga dan voor je rijbewijs.
Ik rij 12 km naar school en rond deze tijd oktober tot nou maart. Kom ik als n ijsblokje aan op school.
(twee paar handschoenen, sjaal, helm, vesten, dikke jas, thermolegging, broek)

Voor kortere afstanden is het echt dé uitkomst. :')

Ik heb mijn scooter ook, sinds kort bezig met mijn lessen. Maar mijn scooter gaat de deur niet uit, koud of niet, regen of niet.
Laatst bijgewerkt door Saaams op 24-10-13 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt