Failliet... Wat verkopen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

alleirbag

Failliet... Wat verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 01:48

Ik ben een MP-verkooptalent al zeg ik het zelf, geef me wat je kwijt wilt en ik verkoop het. En nu gaat mijn vader misschien failliet en als dat zo is houdt hij een enorme schuld over. Ik heb aangeboden te helpen met zijn huis eens flink op te ruimen en spulletjes voor hem te verkopen. Dit helpt natuurlijk niet tegen een eventueel faillissement, maar geeft wel wat lucht. Maar; mag dat wel? Hij heeft een VOF en is privé aansprakelijk. Zijn huis, auto enzovoort zullen bij faillissement worden verkocht en daarnaast natuurlijk (alles rondom) de zaak.
Voordat de curator straks eventueel komt; wat mág je allemaal verkopen in zo'n geval? Of mag je niks verkopen? Hij gaat met al zijn bezittingen nooit zijn schuld kunnen aflossen, dus het is niet zo dat als ik niks verkoopt dat hij dan wél alles kan betalen na gedwongen verkoop. Wat mag en kan ik verkopen en wat niet? Of is niets toegestaan aangezien hij privé aansprakelijk is? Wie heeft hier kaas van gegeten? Er is nog geen beslaglegging geweest maar het is misschien wel onvermijdelijk.
Mijn vader heeft veel platen, cd's, dvd's en boeken. Daarnaast een hoop kunst (geen dure kunst, misschien 100,00 per item) en merkkleding. Kan en mag ik dit voor hem verkopen en het geld onder me houden, zodat ik straks zijn inboedel en eventueel een klein autootje 'cadeau kan doen' (van zijn eigen geld dus), als de storm over is en hij alles heeft verkocht en opnieuw moet beginnen in een huurhuisje?
Ik wil hem zo graag helpen! Natuurlijk wil ik niet snel zijn auto verkopen of zoiets dergelijks, maar kleine dingen zoals hierboven staat, huishoudelijke apparatuur, zijn fiets, dat soort kleine dingen.
Tot voor kort zat hij in financieel zwaar weer, maar faillisement dreigde nog niet, toen heb ik zijn postzegelverzameling en oude Apple spulletjes (iPods en iPhone) al voor hem verkocht en dit heeft bij elkaar zo'n 1000,- opgeleverd. Dat luchte enorm op bij hem. Er dreigde toen nog geen faillissement, dus daar kan hij ook niet op afgestraft worden. Maar nu, nu hij officieel nog niet failliet is verklaard, maar dat wel onvermijdelijk is; hoe zit het nu? Ik hoop op duidelijke antwoorden!

MIJN VADER IS NOG NIET FAILLIET, MAAR GAAT DAT MOGELIJK WEL. ANDERE OPTIES ZOALS EEN DOORSTART WORDEN NOG BEKEKEN.
Laatst bijgewerkt door alleirbag op 24-10-13 02:23, in het totaal 1 keer bewerkt

alleirbag

Re: Failliet... Wat verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 02:03

Even voor de duidelijkheid; ik zal NIETS doen wat wettelijk niet is toegestaan, daar kan mijn vader alleen maar slechter van worden! Ik wil alleen informatie!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 02:14

Poeeeh ik zal daar niet aan gaan beginnen. Je vader is hoofdelijk aansprakelijk: met zijn gehele privé vermogen aansprakelijk..

De curator gaat dus in dit geval beslag leggen op spaarrekeningen/huis/auto ed, de meest waardevolle spullen. Is dat niet genoeg dan komen ze aan de rest..

Ik kan nergens (zo even snel op de late avond) een onderbouwend artikel/stuk vinden) maar zover ik weet mag dat dus niet :n

Ik zet her bericht neer en vind een artikel :=
Citaat:
Wat ben ik verplicht?
Als je failliet verklaard wordt moet je je aan de volgende regels houden:
Tijdens het faillissement mag je niet naar een andere woonplaats of naar het buitenland verhuizen, tenzij met goedkeuring van de rechter-commissaris.
Je moet informatie verschaffen als de curator of de rechter-commissaris daarom vraagt.
Je bezittingen en geldvorderingen worden in beslag genomen.
Je mag dus niets verkopen, schenken of verhuren, geen contracten sluiten en geen vorderingen betalen of innen. Alle financiële activiteiten die je onderneemt moeten goedgekeurd zijn door de curator.

Je vader mag straks zelfs niet eens zijn eigen post/mail openen, gaat de curator allemaal doen.

Heel veel succes en sterkte!
Laatst bijgewerkt door Celiien op 24-10-13 02:20, in het totaal 2 keer bewerkt

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 02:19

Dank je wel voor je reactie! Hoe zit het met persoonlijke spullen? Kleding, trouwring, erfstukken, foto's, verzamelingen met grote emotionele waarde?

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 02:22

Of het wel of niet persoonlijk is maakt niks uit voor de curator, de financiele waarde is hetgeen wat telt...

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 02:23

Oke, dus foto's zijn niet interessant, maar een gouden ring van zijn moeder wel? Dit is maar een voorbeeld, volgens mij heeft hij niet eens erfstukken...

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 02:24

Volgens art 21 FW :
Citaat:
Artikel 21

Niettemin blijven buiten het faillissement:

1°. de zaken vermeld in artikel 447, nrs. 1-3, van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering, de toerusting van de leden van de krijgsmacht volgens hun dienst en rang en het auteursrecht in de gevallen, waarin het niet vatbaar is voor beslag; alsmede hetgeen in het eerste lid van artikel 448 van genoemd Wetboek omschreven is, tenzij in het faillissement schuldeisers opkomen wegens vorderingen, vermeld in het tweede lid van dat artikel;
2°. hetgeen de gefailleerde door persoonlijke werkzaamheid, of als bezoldiging wegens een ambt of bediening, of als soldij, gagement, pensioen of onderstand, gedurende het faillissement verkrijgt, indien en voorzover de rechter-commissaris zulks bepaalt;
3°. de gelden, die aan de gefailleerde verstrekt worden ter voldoening aan een wettelijke onderhoudsplicht;
4°. een door de rechter-commissaris te bepalen bedrag uit de opbrengst van het in artikel 253l, eerste en tweede lid, van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek bedoelde vruchtgenot, ter bestrijding van de in artikel 253l, derde lid van Boek 1 van dat wetboek vermelde lasten en van de kosten van verzorging en opvoeding van het kind.
5°. het ingevolge artikel 642c van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering in de kas der gerechtelijke consignaties gestorte bedrag;
6°. de goederen bedoeld in artikel 60a, derde lid;
7°. een aanspraak op het tegoed van een lijfrentespaarrekening of op de waarde van een lijfrentebeleggingsrecht als bedoeld in artikel 1.7, eerste lid, onderdeel b, van de Wet inkomstenbelasting 2001 voor zover de ter zake ingelegde bedragen voor de heffing van de inkomstenbelasting in aanmerking konden worden genomen voor de bepaling van het belastbare inkomen uit werk en woning.

Daarbij horend:
Citaat:
Artikel 447

Geen beslag op roerende zaken mag, uit welken hoofde ook, gedaan worden:

1°. op het nodige bed en beddegoed van de geëxecuteerde en de inwonende leden van zijn gezin en op de kleren, waarmee zij gekleed en gedekt zijn;
2°. op de gereedschappen van ambachtslieden en werklieden, tot hun persoonlijk bedrijf behorende;
3°. op de in het huis voorhanden zijnde voorraad van spijs en drank, dienende tot de behoefte van het huisgezin, gedurende een maand;
4°. op het ingevolge artikel 642c in de kas der gerechtelijke consignaties gestorte bedrag.

Citaat:
Artikel 448

1. Evenmin kan beslag worden gelegd op de boeken die de geëxecuteerde nodig heeft voor zijn beroep, en op de werktuigen en gereedschappen, dienend tot enig onderwijs of de beoefening van kunsten en wetenschappen, telkens tot een bij algemene maatregel van bestuur vast te stellen bedrag en te zijner keuze.
2. De in het eerste lid bedoelde zaken kunnen wel in beslag worden genomen voor vorderingen:
1°. wegens levensbehoeften verstrekt aan de geëxecuteerde en de inwonende leden van zijn gezin;
2°. ter zake van de vervaardiging of het herstel van deze zaken of de verkoop daarvan aan de geëxecuteerde.

De rest van de artikelen lijken mij niet relevant :=
Laatst bijgewerkt door Celiien op 24-10-13 02:30, in het totaal 2 keer bewerkt

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 02:25

Dank je wel! Hier kan ik dus niks mee, want ik kan de artikelen waar naar verwezen is niet inzien. Pffff, wat een ingewikkeld gedoe zeg.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 02:26

Ik was nog niet klaar, momentje :j

Nu ben ik klaar := was ze al aan het opzoeken voor je.

Zodra de curator komt kan je vragen wat te doen. Neem aan dat je foto's ed mee krijgt maar dat weet je nooit 100% zeker.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 02:42

Thanks! Wel benieuwd naar de objecten uit 60a. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 02:53

Ik zou niet snappen waarom je dat zou willen.
Het geld valt in de boeldel dus dat ben je kwijt. Hij kan beter schuldsanering aanvragen zodat hij na een aantal jaren van zijn schuld af is.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 02:53

Artikel 60a

1. Indien tot het vermogen van de gefailleerde onder bewind staande goederen behoren en zich schuldeisers ter verificatie hebben aangemeld, die deze goederen onbelast met het bewind kunnen uitwinnen, zal de curator deze goederen van de bewindvoerder opeisen, onder zijn beheer nemen en te gelde maken, voorzover dit voor de voldoening van deze schuldeisers uit de opbrengst nodig is. Door de opeising eindigt het bewind over het goed. De opbrengst wordt overeenkomstig deze wet onder deze schuldeisers verdeeld, voorzover zij zijn geverifieerd. De curator draagt hetgeen na deze verdeling van de opbrengst over is, aan de bewindvoerder af, tenzij de andere schuldeisers de onder bewind staande goederen onder de last van het bewind kunnen uitwinnen in welk geval het restant overeenkomstig deze wet onder deze laatste schuldeisers verdeeld wordt.
2. Indien zich slechts schuldeisers ter verificatie hebben aangemeld die de goederen onder de last van het bewind kunnen uitwinnen, worden deze goederen door de curator overeenkomstig de artikelen 101 of 176 onder die last verkocht.
3. Buiten de gevallen, bedoeld in de vorige leden, blijven de onder bewind staande goederen buiten het faillissement en wordt slechts aan de curator uitgekeerd wat de goederen netto aan vruchten hebben opgebracht.
4. De bewindvoerder is te allen tijde, zodra de curator dit verlangt, verplicht aan deze rekening en verantwoording af te leggen.

Maar alle wetsartikelen zijn gewoon op internet te vinden :*
als je googled 'faillissementswet artikel 21' kan je zo via de website van de overheid naar het artikel en zo naar de artikelen die erin verwezen worden :j

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 02:56

Rowdine schreef:
Het geld valt in de boeldel dus dat ben je kwijt. Hij kan beter schuldsanering aanvragen zodat hij na een aantal jaren van zijn schuld af is.

Je hebt duidelijk niet goed gelezen :-).

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 03:02

Overigens:
Al zou je nu spullen vervreemden, valt dit onder faillissementsfraude omdat men wist dat het faillissement eraan zat te komen. Dus ook niet nu het eraan zit te komen snel doen !! (Ff een tip hah)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 03:37

TamaradB schreef:
Rowdine schreef:

Je hebt duidelijk niet goed gelezen :-).

En waarom heb ik duidelijk niet goed gelezen?

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 03:39

Het geld zou dan dus niet in de boedel vallen!

Citaat:
mag ik dit voor hem verkopen en het geld onder me houden, zodat ik straks zijn inboedel en eventueel een klein autootje 'cadeau kan doen' (van zijn eigen geld dus), als de storm over is en hij alles heeft verkocht en opnieuw moet beginnen in een huurhuisje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 03:42

Misschien weet je niet helemaal wat hoofdelijk aansprakelijk is, maar heel je hebben en houden valt dan in de boedel. Dus als de curator erachter komt, ben je alsnog de pineut, omdat het dus wel in de boedel valt.
Lees ook maar eens over pauliana.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 07:07

TamaradB schreef:

Citaat:
mag ik dit voor hem verkopen en het geld onder me houden, zodat ik straks zijn inboedel en eventueel een klein autootje 'cadeau kan doen' (van zijn eigen geld dus), als de storm over is en hij alles heeft verkocht en opnieuw moet beginnen in een huurhuisje?

Waarom zou dat geld niet onder de boedel vallen? Het is toch van je vader?

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 07:15

Pff moeilijke kwestie.
Maar hoe gaat die curator er dan in hemelsnaam achterkomen dat de gouden ring van zijn moeder van hem is als hij bij jou ligt?? niemand kan bewijzen dat dat bezit van je vader is, jij kan hem net zo goed georven hebben.. tenzij er een testament is dan.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 07:21

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 07:46

Als je echt erfstukken hebt die je erg dierbaar zijn, zou ik ze uit huis halen.
Die zijn onvervangbaar en laten we eerlijk wezen, er is niemand die dat weet.
(nu misschien wel) :o

Maar je halve inboedel verkopen is natuurlijk niet verstandig, dat valt een beetje op.

Sterkte met je vader!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:04

TamaradB schreef:

Citaat:

Dat heet faillissementsfraude

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:19

Lastig en heel dubbel. Ik begrijp dat je graag wilt helpen, en ik had me nooit gerealiseerd dat dit voor de wet niet zou mogen. Ik begrijp wel dat je geen spullen mag verkopen om geld te krijgen, dat nu bij je te houden en dat dan later aan je vader te geven.
Wat ik wel zou doen, of het nou mag of niet, is echt persoonlijke dingen bij jou thuis houden. Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld een gouden ring van je moeder. Tuurlijk, zo'n ding is geld waard, maar ik vind het eigenlijk onmenselijk om iemand zoiets af te nemen.

Natuurlijk moet de schuld ergens van betaald worden, maar om zoiets af te nemen vind ik erg ver gaan. Dat is toch iets anders dan een cd collectie ofzo. Een sierraad van een overledene...

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:23

Een sieraad, en dan vooral de oudere, leveren vaak geld op. TS zou de curator kunnen vragen om t stuk over te kopen. Het is nu eenmaal geld waard en haar vader wist dit van te voren mocht hij failliet gaan.
Waren er geen andere vennoten TS?

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:34

Lijkt me niet echt verstandig om hulp te vragen via een forum. Dat lijkt me nogal gevaarlijk, aangezien we je geen fatsoenlijk advies kunnen geven (tenzij iemand hier geleerd is).

Ik denk persoonlijk dat je beter niet uit je eigen kan handelen. Dingen met emotionele waarde zou je wel eventueel onder jou hoede kunnen nemen, voor de rest zeg ik afblijven. Alle eigen bezittingen vallen onder Eigen Vermogen en zijn zodoende een schuld. Zelfs als je het verkoopt, het geld ben je kwijt!!!

Haal goed professioneel advies erbij, ik weet zeker dat hun jou vader op weg weten te helpen.