Waar doen ze het toch van?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amorosa

Waar doen ze het toch van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 12:22

Hallo Bokkers,

Al enige tijd wil ik dit topic openen, niet uit jaloezie maar uit interesse.
Misschien bestaat al zo'n topic, maar ik kon het niet vinden :o?

Goed, zoals de titel al zegt; waar doen jullie het van? Een term die je wel eens vaker hoort en ik sta ook vaak voor een raadsel.

Ik verdien soms iets meer dan modaal en ik heb 2 paarden, wel en dat is soms echt prijzig! Ik heb de 2e aangeschaft in een tijd dat ik ruim boven modaal verdiende en ik ben gezegend dat ik ze heb en ze nog kan betalen.
Dan zie ik vaker dames van om en nabij mijn leeftijd, werken in bijv. een winkel (beneden of modaal inkomen) hebben 2 paarden, rijden met nieuwe zadels, rijden meerdere keren per maand wedstrijden op soms hoog niveau en laten we eerlijk zijn; wedstrijd rijden kost nou eenmaal veel geld, zeker op hoog niveau.
En dan denk ik; hoe? Van sommige weet ik dat ze het niet van pap & mam krijgen. Hebben ze dan een gulle partner?

En dit soort situaties zie ik veel vaker, met kleine inkomens toch het duurste van het duurste. Net als de setjes verslaving van veel (jonge) meiden maar ook volwassenen. Begrijp me niet verkeerd, ik vind setjes ook prachtig en ik ben zeker niet jaloers. Maar ik zie sommige dames met de nieuwste sets uit de nieuwste collectie en dan van de dure merken, terwijl ze een mager inkomen hebben. En ik moet echt sparen voor setjes en dan koop ik mezelf echt geen set van 150 euro of meer.
Hoe? Ik wil dit ook kunnen! :7

Zijn er dan echt (jonge) meiden met zo'n vet salaris en verkijk ik mij op wat men bij bijv. een winkel verdient?

Dus mijn vraag; reveal me your secrets! Waar doen jullie het van?

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:29

Ik weet het ook niet ;)
Ik denk dat heel veel mensen flink rood staan, eerlijk gezegd... Of een regeling treffen met betaling in termijnen.
Als ik mensen zie met een nieuwe auto, giga tv en elk jaar met het vliegtuig op vakantie, dan denk ik ook; hoe doe je dat, met 2 kleine kinderen en een parttime baan in de kinderopvang?
Ik ben ook niet jaloers, heb - afgezien van de hypotheek - liever geen schulden 8-)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:33

Zuinig leven? Ik denk dat ik per maand hooguit 500 euro aan vaste lasten en eten en verzekeringen enzo kwijt ben. Met een full-time baan houd je dan minstens 500 euro over voor de paarden, als je verder niet gaat stappen of uiteten of winkelen..
Ik snap juist nooit hoe mensen meer dan 1000 euro per maand kunnen uitgeven. Ik zou niet weten wat ik er elke maand van moest kopen :=

Amorosa

Re: Waar doen ze het toch van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 12:37

Zal dat het zijn? Leningen en zuinig leven? Maar fijn dat er meer mensen zijn die zich het afvragen.

Hah ik zou met gemak 1000 euro per maand uit kunnen geven, als ik dat al niet doe soms (grapje) Als er geld is, mag ik er graag mee smijten. Spullen voor de paarden, uitjes, cadeautjes..
Gelukkig heb ik wel een rem, ik geef trouwens ook liever geld uit aan iets voor een ander dan aan mezelf.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:40

Ik vraag het mij inderdaad ook soms af. Zit in een ongeveer gelijke situatie als jij ts. Maar aan die 1000 per maand kom ik makkelijk. Twee paarden, hypotheek, veel etende vriend, verzekeringen, tv, internet, telefoon, veel verjaardagen en auto...

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:42

Ik ben wel jaloers :D ! Wil ik ook hebben/kunnen :') Ik ben nu keihard aan het sparen voor een nieuw op maat gemaakt zadel, ja dan heb ik straks een duur zadel maar ik ben al maanden bezig met sparen en geef ik al maanden nauwelijks wat uit. (Ik heb nu geen eigen zadel en als ik er dan toch 1 moet dan meteen een goede)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:42

Nu ik ook een eigen paard heb snap ik het van sommige ook niet helemaal hoe ze het ooit hebben kunnen redden! Ik spaar dan wel echt veel per maand, maar de andere helft van m'n salaris (ook 1000,-) gaat met heeeel veel gemak op de laatste tijd.. :/

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:45

Ik moet eerlijk zeggen dat ik €1.000,- vaste lasten nu echt geen wereldschokkend bedrag vind, ik zit daar in ieder geval vér boven met hypotheek, paard, (zorg-)verzekeringen, gwe, etc. Dan heb ik verder nog niets gedaan.
Maar de vraag van TS snap ik, ik denk soms ook "jeetje, ik doe iets verkeerd" ;-)

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:45

Als ik in mijn eigen omgeving kijk, zijn er stiekum veel mensen in de leeftijd van 18 tot 30 jaar die nog veel van paps en mams toegeschoven krijgen.
Verder denk ik ook dat er tegenwoordig niets meer gespaard wordt en iedere cent wordt uitgegeven. Ik heb 8 jaar bij een notaris gewerkt en als je dan ziet wat voor kredieten en hypotheken mensen moet aflossen... Voor de buitenwereld hebben ze het allemaal goed voor elkaar maar in de werkelijkheid zitten ze tot hun nek toe in de schulden...

In mijn ogen kun je beter tevreden zijn met wat je nu hebt en er heel hard voor werken dat je dit kunt blijven doen en zorgen dat je nog een reserve hebt mocht dat nodig zijn. Paardrijden is gewoon een dure sport waar je inderdaad soms andere dingen voor moet laten.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:48

ja ik denk ook dat veel mensen schulden hebben... ook voor een paard te houden.. je hoort het steeds meer, mensen krijgen minder te besteden maar veranderen hun bestedingen niet..
kijk maar eens naar een dubbeltje op zijn kant.. programma op rtl 4.. als ik kijk naar sommige mensen daar, hoe onverstandig, hoe weinig inzicht zij hebben in hun eigen financieen.. er zijn er heel veel die niet anders kunnen en echt geen rode cent hebben.. maar veelal is het een koopverslaving, weinig inzicht, en naïef gedrag.. ook kijk ik met grote ogen naar dat programma dat die mensen een goede 50.000 euro schuld hebben bovenop een hypotheek van 300.000 euro, en dan ook nog een dikke auto voor de deur, een duur interieur, en dametje-lief natuurlijk volledig uitgedost met een nieuw verfje in haar haar, en nepnageltjes... pfff

zo zie ik ook meiden/dames van mijn leeftijd (26) die met een heel dikke SUV rijden, hagelnieuwe 2 paards trailer erachter, duur paard, duur zadel, en maar wedstrijden rijden, lessen 2x per week a 50 euro.. en werken parttime... nou je gaat mij niet wijsmaken dat je dat geld allemaal zelf verdiend als je ook nog een huishouden hebt.. als je thuis woont en papa en mama betalen al je onderhoud dan kan ik het nog geloven..

hier is het het geval dat ik in de afgelopen jaren toen ik nog in een appartement woonde een heel aantal setjes heb gekocht, en er heel zuinig op ben geweest.. maar nu nog elke maand nieuwe spullen kopen voor honderden euro's? het zou wellicht kunnen, maar ik spaar nu liever.. heb een kleintje van 1 jaar nu, en wil daar graag een stabiele toekomst voor.. dat vind ik belangrijker dan een stel setjes voor mijn paard..

1000 euro per maand aan vaste lasten, dat is echt niet veel hoor.. okee er zijn mensen bij die het er makkelijk van kunnen doen, maar ook zonder paarden/auto/ hobby ben je het snel kwijt..
als je geen huurtoeslag, of zorgtoeslag krijgt, dan zit je snel op 400 euro huur, GWL 100 euro, zorgverzekering 100 euro eten voor 130 euro, wa verzekering 10 euro dan zit je al op 750 euro, en dan heb je nog geen paard, auto, of onvoorziene kosten..
ik denk dat 1000-1500 euro vaste lasten meer de norm is :j
Laatst bijgewerkt door keshia op 23-10-13 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:50

Ja vraag ik me ook af! Weet wel dat sommige wel eens liggend wat bijverdienen of zulke afspraken maken voor pensionstalling of voer... Zo kan het ook, maar dat moet je maar net willen natuurlijk...

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:51

Inderdaad, ik vraag me dat ook weleens af hoor, maar buiten het feit dat ik denk dat er in de paardenwereld toch een hoop ouders zijn die nog flink schuiven voor dochterlief, denk ik dat er ook heel veel mensen zijn die (te) gemakkelijk een krediet afsluiten, rood staan etc. Je wilt niet weten hoeveel jonge mensen er op dit moment zijn die op hun twintigste een schuld hebben opgebouwd van rustig 20.00 euro.
En kijk eens naar "Dubbeltje op zijn kant" hoe vaak hebben mensen geen ídee wat hun inkomsten, maar belangrijker nog, hun uitgaven zijn.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:53

Prioriteiten stellen denk ik. Je kiest zelf waar je je geld in steekt. Ik gaf toen ik jonger was elke cent uit aan nieuwe spullen voor mijn paard, maar nu ik ouder ben heeft dat minder waarde voor me. Ik wil ook leuke dingen doen met vrienden en een keer dure schoenen kunnen kopen of een weekendje weg, sommige mensen hechten daar dan weer geen waarde aan.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:55

Ach ja als je ziet dat het grootste deel van de nieuwere auto's lening of lease is.
En inderdaad heel veel mensen voor werkelijk alles een lening afsluiten.
Ook voor paarden en dergelijke.
Maar vroeg of laat komen ook die zich zelf tegen, en kan het ineens allemaal toch niet meer.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:56

TS, er wordt meer zwart bijgebeund dan jij je kan voorstellen.....

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:57

Je kan het zo duur maken als je wilt. Hadden ook 2 paarden en 2 pony's aan huis. En mijn man als 1 verdiener. En echt geen schulden hoor. Soms moet je keuzes maken. Wij hechten geen waarde aan uitgaan, roken, dure kleding en vakantie's. Ook geen hoge kosten aan telefoon enz. wat je bij veel mensen ziet. Setjes vond ik best leuk maar die kan je ook 2e hands kopen. En ik gaf ook niks om dure merken behalve dan zadels en dekens die moeten gewoon perfect passen. De paarden hier ontbrak het aan niks hoor. Was er medische zorg nodig dan gebeurde dat gewoon. Dus als je je een beetje aanpast en je bij bepaalde dingen afvraagt "heb ik dat setje echt wel nodig?" dan kom je een heel eind ook als je geen topsalaris hebt.

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:58

ja ik vraag het me ook af :j
ik denk ook wel dat ze schulden hebben, maar ook dat ze keuzes maken en alles voor hun paard over hebben :j sommige mensen hebben dure dingen voor hun paard gaan elk weekend op wedstrijd etc. maar wonen niet in een groot huis, geen dure auto, niet op vakantie etc..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:58

Wij zijn 2 verdiener en verdienen gewoon goed, dus daar doen wij het van.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:03

BaileyMix schreef:
Ja vraag ik me ook af! Weet wel dat sommige wel eens liggend wat bijverdienen of zulke afspraken maken voor pensionstalling of voer... Zo kan het ook, maar dat moet je maar net willen natuurlijk...

Het zal wel mijn dirty mind zijn, maar toen ik de OP las had ik al een "hoe lang zou het duren voor die voorbijkomt" ingeving :+

Voor mij is het kostenplaatje dus één van de redenen om op de manege te rijden. Geen kopzorgen en geen lange termijn verplichtingen maar ook goedkoper: voor de kosten van eens per week een uurtje lekker rijden (manege heeft gelukkig fijne paarden) kan ik nauwelijks de linkervoorhoef stallen ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:07

Mijn paard op een pensionstalling had ik ook niet meer kunnen betalen. Een jaar lang heb ik die 300 euro van mijn studiefinanciering kunnen betalen met een bijbaantje er naast.. Maar vanwege de kosten verhuisd naar een wei met uitloopstal, en dan houd je ineens ook weer 200 euro over voor nieuwe spulletjes :) Daar heb ik destijds mijn zadel enzo mee bij elkaar gespaard.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:07

Ze staan in het rood of gaan een lening aan die ze met een nieuwe lening dan weer afbetalen en zo steeds dieper zakken.
Ik heb er geen andere verklaring voor... Hoor het thuis ook vaak voorbij komen:"Hoe doen die mensen dat toch?". Gezin waarvan enkel de man werkt ( normaal inkomen ) en die rijden dan rond in de nieuwste BMW, terwijl wij ze hier kei hard moeten werken en hopen dat de auto geen stukken krijgt.
Ken ook mensen die eerlijk hebben toegegeven hoe ze hun nieuwe flatscreen TV hebben betaald: ja een lening.

En die mensen die op hoger niveau rijden, hebben zij misschien geen sponsor of brengen ze geen paard uit voor iemand anders die vaak betaald voor die setjes?

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:11

Dat is precies de vraag die ik me vandaag ook stelde over iemand. Een meid van begin 20 met 4 paarden. Wat moet je ermee en waar doe je het van ? Stalling is per maand toch al weer meer dan 1000 euro en dan komen er nog meer kosten bij natuurlijk.

Daihyo

8nnemiek: 500 euro aan vaste lasten, incl een huis? Dan woon je wel heel goedkoop :j
Ik ben per maand echt die 1000 euro wel kwijt aan vaste lasten excl. paard. Een huis, verzekeringen, GWL, telefoon, internet, boodschappen, auto. En dat was nog een huurhuis. Ik heb net een huis gekocht, waardoor mijn lasten nu zo'n 250,- hoger zijn per maand.

Verkijk je niet op spullen. Ikzelf heb ook veel spullen voor mijn paard. Maar alles is 2dehands. Hoofdstellen, zadel, pads. Enige dat nieuw is zijn de dekens. Zelfde als een auto. Ik rij een vrij grote auto (niet nieuw). Maar omdat deze op LPG rijdt, is hij goedkoper dan de kleine Twingo die ik hiervoor had. Ik heb een huis gekocht in mijn eentje. Nu, omdat de huizenprijzen laag zijn en het maandelijkse hypotheekbedrag lager ligt dan de gemiddelde huurprijs.

Dingen zijn ook niet altijd zoals ze lijken :)

xMarloes

T is denk ook maar net waar de een liever zn geld aan uit geeft dan de ander.
De een maakt het liefst elke maand al zijn geld op, de ander spaart liever en zet wel (als dat kan) elke maand geld opzij...

Ik denk dat dat het vooral is. Maar ik zou het ook niet echt weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:13

Mensen met een goede opleiding denken vaak beter na over de toekomst ;) En willen dus vaak sparen en wat overhouden voor slechter tijden. Waardoor je minder kunt doen op het moment dat het goed gaat, maar wel alles kunt blijven doen wat je altijd al deed wanneer het minder goed gaat. Het is dus een kwestie van prioriteiten stellen.

Waarbij ik zeker niet alle on geschoolde mensen over 1 kam wil scheren, Want ook daar zijn zeker veel mensen bij die prima met geld om kunnen gaan!

En veel jonge mensen lijken daar niet over na te denken. Iig hier in mijn omgeving zie ik toch redelijk veel mensen veel lenen terwijl als ze wat minder zouden gaan stappen of minder kleding zouden kopen. Ze misschien wel wat over zouden houden..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-10-13 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt