Hoe kom je van een accent af?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Limitless

Hoe kom je van een accent af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 15:59

Ja wat een vraag, ik weet het :D

Ik woon sinds een tijdje in Utrecht en kom oorspronkelijk uit Limburg. Ik had vandaag een stage gesprek en dat ging naar mijn gevoel vreselijk slecht. Ik raakte compleet uit mijn doen en begon te hakkelen en kreeg te horen dat ik iets aan mijn accent en uitspraak moet gaan doen wil ik balie werk gaan doen. Zo slik ik bijvoorbeeld letters in (woordje acht= ach) en zei ik watblief inplaats van wat zegt/zei u? Normaal heb ik hier niet zo veel last van, maar mijn zenuwen hadden dusdanig de overmacht dat ik compleet de boot inging. :') Uiteindelijk wilden ze me toch een kans gaan gegeven en mag ik een stage contract gaan regelen na mijn vakantie, met als voorwaarde dat ik aan mijn uitspraken en accent ga werken. Alleen, hoe ga ik dat ingodsnaam doen? Zijn er bokkers met tips? Want ik wist niet dat het zo erg met mij gesteld was :=

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:00

Logopedie :)

Hoewel ik het in sommige gevallen ook echt overdreven vind hoor. Een accent moet kunnen :=

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:01

Volgens mij kan een logopedist je begeleiden hierin.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:01

Logopedie inderdaad :)

Ik had een vreselijk Gronings/Drents accent vroeger, nu hoor je nog wel dat ik uit het noorden kom, maar ik ben keurig verstaanbaar :))

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:02

Idd logopedie.

En voorlopig even niet naar huis :+
Ik merk tenminste wanneer ik bij mijn ouders ben geweest dat mijn accent veel erger is dan bv na een week vakantie.

dancertje

ik heb het zelfde accent als jouw woon hier nu een jaar doe ook balie werkzaamheden maar hoor alleen maar leuke opmerkingen maar misschien inderdaad logopedie

Dieselpaard

Tsja...maar dat is ook nogal een overgang van Limburg naar Utrecht. Veel mensen zijn zich niet bewust van hun accent, maar dit verschil is tamelijk groot.
Woon je ook in Utrecht? Dan kun je daar veel met bekenden spreken en ze jou laten corrigeren. Misschien is er wel een cursus? Het belangrijkste lijkt mij iig dat je veel gaat praten op de Algemeen Beschaafd Nederlandse manier ;) succes!

Jolijnn

Ik heb me accent minder gemaakt door met mensen die een normaal accent hebben, niet zo erg met accent praatte als ik dus, en dan neem je het vanzelf over.

Logopodist kan je ook helpen :)

kleinvosje

Een beetje accent moet kunnen, maar het moet wel verstaanbaar blijven. Mijn neef is geboren en getogen Tilburgs maar heeft zichzelf accentloos leren praten. Is nu echt niets meer van te horen dat hij ooit een Brabants accent had. Hij heeft overigens altijd in Tilburg gewoond...

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:03

Ik heb wel eens iemand vol lof over theaterlessen gehoord.
Dat was een Amerikaan die aan zijn tongval wilde werken om beter Nederlands te kunnen praten.

Ik kom zelf uit Noord-Holland, eigenlijk vind ik een Zuidelijk accent wel charmant.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:04

Winged schreef:
Hoewel ik het in sommige gevallen ook echt overdreven vind hoor. Een accent moet kunnen :=[/size]

Klopt, maar het ligt wél aan de locatie en het werk wat je gaat doen. Als ik in Limburg in bijvoorbeeld een hotel kom en een baliedame zegt 'wablief' dan is dat alsnog niet netjes, maar wel de gebruikelijke manier om te vragen 'wat zegt u?'. In de Randstad kom je daar wat mij betreft niet mee weg - overigens ook niet met 'wattûh?'

Voor een telefonische helpdesk is een accent nog vervelender - door de telefoon is een accent anders dan je eigen helemaal niet te volgen.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:06

Hilli schreef:
Winged schreef:
Hoewel ik het in sommige gevallen ook echt overdreven vind hoor. Een accent moet kunnen :=[/size]

Klopt, maar het ligt wél aan de locatie en het werk wat je gaat doen. Als ik in Limburg in bijvoorbeeld een hotel kom en een baliedame zegt 'wablief' dan is dat alsnog niet netjes, maar wel de gebruikelijke manier om te vragen 'wat zegt u?'. In de Randstad kom je daar wat mij betreft niet mee weg - overigens ook niet met 'wattûh?'

Voor een telefonische helpdesk is een accent nog vervelender - door de telefoon is een accent anders dan je eigen helemaal niet te volgen.

Denk dat dat een groot verschil maak sinds ik er zelf beter op let zeggen mensen inderdaad wel oh uit het zuiden maar niet dat ze moeilijk doen.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 16:07

Het grappige is dat ik normaal wel goed verstaanbaar ben, denk dat het nu vooral door de zenuwen kwam maargoed, dat weet ik niet zeker. Ik krijg op school altijd te horen dat ze mijn accent zo schattig vinden :')

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:09

Dat je een beetje andere tongval hebt zou ik niet zo'n punt vinden en ik denk je stage adres ook niet.
Toch vind ik het persoonlijk best erg dat heel veel kinderen schijnbaar niet gewoon ABN leren spreken. Dit is toch de basis.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:10

Hilli schreef:
Winged schreef:

Wablief is praten in dialect. Een accent is bij mij een zachte G of letters weglaten. (Of zoals we in Drenthe doen:Dingen inslikken). Ik kan wel in dialect praten, maar ik praat over het algemeen wel ABN :)

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:12

Hilli schreef:
Winged schreef:

Hoezo is watblieft (dat is wat we zeggen :+) niet netjes? Ik weet dat dat alleen hier gebruikt maar had niet door dat dit als niet 'netjes' gezien wordt!

Cookies

Re: Hoe kom je van een accent af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:21

Een accent kan inderdaad heel lastig zijn. Ik werk in het midden van het land, maar onze ICT helpdesk zit in het zuiden, hoe vaak ik collega's niet "wat zegt u?" hoor vragen.

Misschien een luisterboek aanzetten, stukje luisteren en daarna het zelfde stuk hardop meelezen?

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:21

Het komt echt behoorlijk bot over als je het niet gewend bent hoor. Net als "Wat?" Tegen mijn vriendinnen kan ik dat prima zeggen, maar op mijn werk gebruik ik toch eerder dingen als "Pardon, ik verstond u niet goed" etc. Maar ook tegen vreemden.

Ik zou toch wel even raar opkijken als ik bij een receptie aan word gesproken met "watblieft".

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:22

Wat ook helpt, is eerst nadenken voor je iets zegt :) Hoeft geen half uur te zijn hoor, maar als je met iemand praat is een kleine stilte voor je er iets uitflapt niet gek hoor!

Ik heb een rollende R omdat ik Rotterdamse ben, maar ik probeer altijd op te letten dat ik met 2 woorden spreek. Ik moet ook wel, mijn werk bestaat voornamelijk uit telefoneren ( sales ) Als ik hier als een straatschoffie de telefoon opneem, dan komt het niet goed met mijn target :P

Mijn accent is waarneembaar, maar niet storend ( heb ik van meerdere mensen gehoord ) ik weet het dus aardig te verbloemen :D

Watblieft komt op mij erg aso over trouwens :') Alsof je zegt: Watmotje?

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 16:25

Tallie1979 schreef:
Wat ook helpt, is eerst nadenken voor je iets zegt :) Hoeft geen half uur te zijn hoor, maar als je met iemand praat is een kleine stilte voor je er iets uitflapt niet gek hoor!

Ik heb een rollende R omdat ik Rotterdamse ben, maar ik probeer altijd op te letten dat ik met 2 woorden spreek. Ik moet ook wel, mijn werk bestaat voornamelijk uit telefoneren ( sales ) Als ik hier als een straatschoffie de telefoon opneem, dan komt het niet goed met mijn target :P

Mijn accent is waarneembaar, maar niet storend ( heb ik van meerdere mensen gehoord ) ik weet het dus aardig te verbloemen :D

Watblieft komt op mij erg aso over trouwens :') Alsof je zegt: Watmotje?

In limburg zeggen heel veel mensen het en ik was al eerder het proberen af te leren omdat ik het in de les ook ooit perongeluk zei, maar tijdens het gesprek werd ik blijkbaar zo zenuwachtig.. :') Wil even verduidelijken dat ik echt niet asociaal ben :o

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:25

Ik denk dat je ook snel zult wennen als je wat langer in Utrecht woont. :)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:26

Naar mijn ervaring verandert het wel als je een tijdje ergens rond loopt. De limburgers bij mij op de opleiding konden ook allemaal prima ABN en waren gewoon te verstaan (alleen verdomden ze het om dat te doen dus was het alleen maar onverstaanbaar gebrabbel met een zachte g :+ )

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:27

Idd logopedie dan... Al vind ik een beetje accent wel schattig (vriendlief komt uit Zeeland) en niet storend.

Britt90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:27

Je omringen met accentloze mensen :D

Doe zelf ook heel erg mijn best om mijn Noord-Hollandse accent te verminderen, maar blijf het lastig vinden. Vooral als ik bij vriendinnen/vrienden etc ben, let ik er dus veel minder op dan dat ik op mijn werk met mensen in contact kom uit bijvoorbeeld Haarlem/Utrecht. Ik vind Haarlem altijd zo mooi accentloos. :D

Anoniem

Re: Hoe kom je van een accent af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:31

Ik denk dat dat vanzelf wel minder wordt, als je in een andere omgeving woont.
Ik ben geboren en getogen Brabander, en als ik bij familie was geweest dan had ik m'n oude accentje altijd meteen weer terug. Maar ik denk niet dat iemand in mijn huidige omgeving mijn afkomst kan raden. Je spreekt het op een gegeven moment niet meer, dus het vermindert.