Brand en dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KarmaWitch

Brand en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 02:56

Hoi hoi,

Na aanleiding van een kleine discussie in het topic van de grote brand in Leeuwarden ben ik dit topic gaan openen.
Ik heb het zelf ook vaak over, want wil zeker zijn van mijn zaak wat ik doe.

Stel er is brand in jou huis. Je bent zelf 15 & hebt een broer van 18 en 2 ouders. Qua huisdieren heb je: 1 kat, 2 honden en 3 ratjes. Jijzelf slaapt op zolder en er is een raam waar je naar beneden kan springen. Je ouders slapen verdieping lager samen met de honden en de kat slaapt bij jou. De ratjes staan beneden. De brand is begonnen bij jou op zolder.

Wat doe jij zelf als eerste en voor wat zorg jij dat als eerste buiten komt?

Mijn plan hierin is: kat uit raam gooien, mobiel grijpen en zelf naar buiten jumpen. Vervolgens ren ik zo goed en zo kwaad als het kan (kans gebroken pootjes) naar de voorkant om daar het glas in te slaan om via deze weg mijn ratjes te redden. Pa en ma en broer( die ook op zolder slaapt) waren al wakker geschreeuwd door mij en ons alarm. Nu volgt dan een hopelijk snelle samenwerking om de honden naar buiten te doen en de ratten naar buiten te krijgen.
Direct bel ik de brandweer.

Waarom doe ik deze volgorde?
Ik ben van mening dat mensen zichzelf prima kunnen redden. Zal het geval ouder of baby er zijn, dan gaat dat ook voor natuurlijk.
Dieren kunnen zichzelf niet redden in een brandend huis omdat ze geen weg naar buiten kunnen vinden.

Groetjes

Anoniem

Re: Brand en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 02:59

Familie gaat voor. Dan zal ik de hond en katten redden en dan eventueel de slakken. Vissen hebben pech.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 03:02

Wij slapen allemaal op de benedenverdieping en mijn slaapkamer grenst aan papa en mama's, dus die deur schop ik gelijk in (al acht ik de kans vrij klein dat ik wakker wordt en zij niet). Dan om het huis heenrennen en de voordeur ingooien en de pup eruit. Vogel wordt knap lastig, ligt eraan of het al in de woonkamer brand, anders zou ik die ook meenemen.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 03:07

In jouw voorbeeld:
Ik zou al het probleem hebben dat ik niet zou durven springen. :o Ik zou de kat vastpakken, naar de verdieping eronder rennen, en ouders en broer wakker schreeuwen, die de honden laten meenemen.
Als we allemaal buiten zijn, zou ik pas kijken of het nog veilig is om de ratjes te halen. Zo ja, dan haal ik die. Zo nee, dan blijf ik buiten. De familie kan het verlies van een paar ratjes beter verwerken dan dat van een kind. :j

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 09:54

Wij hebben het voordeel dat we vanaf iedere verdieping via het raam op plat dak/balkon komen en zo naar de buren kunnen. Geen huisdieren maar wel kleine kinderen. Naast ons bed ligt en back-up van de harde schijf met daarop alle belangrijke documenten en foto's. Die graaien we ook nog mee

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 09:59

Ik vind dit een hele moeilijke kwestie doordat het echt afhangt van waar de brand begint.
Wij wonen op de tweede verdieping, zelf kan ik via het balkon eventueel naar beneden klimmen als het echt zou moeten, maar voor mijn honden is dat absoluut geen optie. Als we niet via de voorkant eruit kunnen ziu ik dus absoluut niet weten wat ik moet doen.
Vissen overleven het sowieso niet, daar zal ik ook geen moeite voor doen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 11:01

Ik woon op de derde verdieping en we hebben maar 1 vluchtweg, dat is de trap. Om die reden wil ik nog graag een brandladder zodat we een tweede vluchtoptie hebben.

Onlangs ging bij ons het brandalarm af (geschakeld met de twee appartementen onder ons) en rook ik een brandlucht. Ben zonder pardon naar buiten gegaan met alleen een jas, schoenen en telefoon om evt. 112 te kunnen bellen. Alle spullen kunnen me op zo'n moment niks schelen. Achteraf bleek het gelukkig mee te vallen, onderbuurjongen kan niet koken :+.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 11:07

Uhm. Ik ben zo materialistisch dat ik eerst mijn belangrijke pokémonkaarten en knuffels naar buiten gooi, daarna zou ik direct naar beneden stormen om Bono (hond) en poes naar buiten te schoppen.

Ma en broertje zullen wel zo slim zijn om zelf naar buiten gaan.

Evt. doe ik ook nog de foto doos uit huis halen, als de brand boven begint heb ik daar nog wel even tijd voor :')

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 11:11

Vanaf de zolder naar beneden springen, ik denk dat je geen hulp meer kunt halen.

Zo mogelijk probeer je ouders en broers/zussen zo te waarschuwen en kijk dan daarna of er nog iets te redden valt.

Brand gaat snel, heel snel.
Er komt altijd rook vrij, daardoor heb je geen lucht meer, zie je niets meer.
Laag bij de grond blijven is nog een beetje kans.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 11:15

Ik woon in een bovenwoning (trap aan de voorkant van het huis). Achter bij de slaapkamer zijn ramen, maar ik ben bang dat als ik daar moet springen ik wel mijn enkel zal breken. Ik heb geen idee wat ik zou doen. Ik ben wel altijd heel erg bang voor brand en wil graag zo'n brandladder. Echter hebben we heel weinig ruimte en vind mijn vriend het overdreven :Y) Ik denk wel dat ik iemand ben die als eerste probeert de hond veilig beneden te krijgen :o

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 11:17

http://www.youtube.com/watch?v=s-Y6hyXWrKI
demonstratie filmpje. Dan zie je hoe snel een brand gaat.

Nagemaakte kortsluiting in een tv.
Na 5 minuten hangt er al zoveel rook dat je geen lucht meer krijgt.
Waarschijnlijk is het dan al zo heet dat je luchtwegen verbranden. (rook is de meestal de doodsoorzaak bij branden, niet het vuur zelf)
Na 7 minuten is het zo heet dat alles in spontane zelfontbranding gaat.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 11:17

Maar denk je dat een kat in paniek blijft zitten waar hij zit? Ik denk dat juist een kat zal proberen te vluchten door ergens op of in te kruipen waardoor je hem nog niet zo snel te pakken hebt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:46

Ik maak mijn familie wakker , pluspunt hier mijn broer leeft s'nachts is er brand dan is hij beneden in elk geval. Dus ouders wakker maken en dan naar beneden en de katten en mijn laptop pakken , als broer dat al niet gedaan heeft

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 14:27

Sunshine: nopes kat blijft niet zitten waar die zit en vlucht juist naar een onmogelijke plek...

De situatie die ik geschetst heb is eigenlijk waar ik woon. Enkel geen broer en ikzelf ben 18 :') verder zijn 3 honden en 2 katten en 2 ratten.
Onder mijn zolderraam is sowieso gras maar als ik in mijn raam ga staan kan ik op het dakje van de schuur springen.
Plus daar komt bij dat ik een bepaalde spring/valtechniek heb geleerd...

Mijn ouders redden zich wel, tuurlijk zal ik ze wakker schreeuwen en dan gaan alle dieren naar buiten. Foto van mn oma gaan zeker weten mee!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:28

Van te voren al zorgen voor een vluchtplan en vrije vluchtwegen, goede rookmelders en brandblussers.
Dan kan ieder zichzelf redden :)
De kat? Tja, daar ga ik niet naar op zoek als het wel al flink in de hens staat omdat die weg zal kruipen.

De vissen hebben sowieso pech.

Maar verder, wat binnen handbereik zit zal ik denk ik wel meegraaien maar dat zou niet mijn prioriteit hebben en ik denk dat ik het gewoon laat liggen als de pleuris uitbreekt.

Maar ik zal eerst proberen de boel te blussen. Indien het nog hanteerbaar is .
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 20-10-13 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:31

Als de kat in de buurt is, meesleuren en anders alleen naar beneden rennen, familie wakker maken en wegwezen. Of kan ik de trap niet af? (Situatie is ongeveer zoals thuis, alleen geen kat en hond slaapt beneden).

_Animo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:33

Goh dit vind ik altijd zo lastig. :o Mijn broer is autistisch en verstandelijk gehandicapt, en zou daarom niet zelf weg kunnen gaan. Als de brand niet in mijn kamer is zou ik (hopelijk) naar hem gaan. Natuurlijk is mijn moeder dan al wakker gegild. Als de brand boven is, ben ik samen met broer via bijkeukendak (zit schuin onder mijn raam) dat naar beneden gesprongen. Dan gooi ik het raam beneden in en pak ik onze kitten. Onze volwassen kat jaag ik via het bijkeukendak naar buiten.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:35

Ik zou keihard gillen zodat iedereen wakker wordt, mijn belangrijkste spullen pakken, naar beneden crossen en de hond uit het voorraam flikkeren. Eventueel ook de kippen die in de tuin zitten meepakken, voor het geval de brand overslaat naar hun houten hok...

Vissen hebben denk ik pech, kan het aquarium niet optillen en 2 guppies razendsnel vangen en in een bakje doen is niet zo makkelijk :+

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:35

Hmm, mijn situatie, mijn broertje slaapt 'langs' de trap, dan komt mijn kamer, tegenover mij mijn ouders en daarlangs mijn andere broertje. Dan zou ik, als de brand beneden begint, iedereen wakker schreeuwen en via mijn raam om het andere dak klimmen en via een muurtje naar beneden springen. Mijn ouders en broertje kunnen eventueel uit het raam springen op het gras al zal dat wel veel pijn doen, maar dan moeten ze maar naar mijn kamer komen!
De rest kan me niet schelen denk ik, alle dieren zitten buiten dus daar kan eigenlijk niks mee gebeuren want de stallen staan niet aan het huis vast.
Als de brand boven begint zou ik als ik nog tijd heb via de trap naar de voordeur rennen en dan vluchten, is er brand op de gang boven via mijn raam vluchten en dan kunnnen mijn ouders en broertje uit hun raam springen en mijn andere broertje zou dan de gok moeten wagen en via zijn raam in de stenen/bosjes moeten springen. Die zou dus ook de minste kans hebben om te overleven. :(
Best goed om daar over na te denken!

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:37

De kat slaapt bij mij, dus die zou ik meteen pakken. Gewoon keihard schreeuwen en toch naar beneden rennen met kat onder mijn arm. Hond loopt wel mee naar buiten.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:41

Ik zou niet weten wat ik zou doen, ben als de dood voor vuur... Al is het maar een mini vlammetje van een lucifer :')

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:42

TS, heb je zo'n uithangladder op je kamer? Ik zou aan je ouders vragen of ze die willen kopen voor je, die neemt weinig ruimte in en hang je zo uit het raam, minder kans op ongelukken ;)

In mijn eigen huis is het heel makkelijk, ik woon op de begane grond en heb ramen dus kan zo naar buiten 'stappen'. Geen dieren binnen dus ik ben zo weg. Bij mijn ouders thuis is het anders. Mensen gaan voor, wij hebben gelukkig een mooi balkon waar we kunnen komen, dus als het goed is moeten de mensen vrij snel uit huis zijn. Daarnaast zijn er een stuk of 4 deuren op de begane grond die naar buiten gaan waardoor we makkelijk de hond ook nog uit huis kunnen krijgen. De rest van de dieren zit buiten of in de schuur :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:48

Ik heb een brand mee gemaakt in me huis,de kat ging zelf al als een gek voor de deur staan mauwen,die wilde er wel uit.Kat dus achter naar buiten gedaan,de brand begon aan de voorkant v.d. huiskamer.
Toen heel snel mijn baby van 1 jaar oud uit bed gehaald,andere 3 kinderen en de hond mee naar buiten genomen en we zijn bij de buren 2 deuren verderop opgevangen.Brandweer was al gebelt door iemand aan de overkant.Ik wilde later nog naar binnen om mijn [ nét nieuwe] laarzen te pakken.Now way,die rook verstikt je gelijk.
Je moet nooit de ramen inslaan! dan komt er zuurstof naar binnen en worden de vlammen alleen maar groter.Voor de rook hoef je echt geen raam in te slaan,die blijft net zo verstikkend.
Helaas had de krant geschreven dat ik mijn baby van 1 jaar oud was vergeten uit bed te halen,en pas later realiseerde dat ze nog in bed lag.
Totaal niet waar! ik deed alles gewoon relaxt en toch vlug om niet in paniek te raken.

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:02

Denk daar helaas te vaak overna.. Ben echt als de dood dat er brand uitbreekt..
Mijn broer slaapt op zolder, ik mijn moeder en zusje (7jr) slapen op de middelste etage. Mijn diertjes (2 hamsters) staan in de woonkamer. Stel dat de brand boven uitbreekt zou ik mijn tas pakken (staat naast mijn bed en er zit oa mijn harde schijf en snoertjes in) en mijn rugzak (cameratas) die beide binnen handbereik staan. Ik zou naar beneden rennen (en als niet iedereen al wakker is, onwijs hard schreeuwen dat er brand is, waar de buren misschien ook wel wakker door worden zijn wat oudere mensen en horen het minste geringste dus hoop dat ze dat dan ook horen..) ben ook erg materialistisch en dus heel erg gehecht aan mijn spullen.. (Vreselijk vervelend vaak := ) Omdat brand zich zo vreselijk snel verspreid denk ik niet dat ik eventueel oude knuffels (van vroeger ) mee kan graaien, mijn tas staat open dus Jan er misschien nog wel wat bij proppen. Maar goed eenmaal beneden ga ik de woonkamer in en door de achterdeur eruit inplaats van de voordeur. Ik zet mijn spullen ergens achter in de tuin neer en ren dan terug naar binnen, als daar tijd voor is probeer ik mijn hamsters te grijpen en eigenlijk moet ik even afspreken dat of mijn broer of mijn moeder ook 1 vd hamsters meeneemt want 2 is gewoon teveel als je tijd te kort komt, de ander belt dan 112 en dan zorgen dat we buiten staan.

Als de brand beneden uitbreekt.. Ja dan gooi ik mijn raam open, prop dekbed en alles wat zacht is en binnen handbereik naar beneden, moet nog even kijken of mijn matras er doorheen past anders gooi ik die ook naar beneden, dan mijn tas met harde schijf etc betwijfel ik of die wel heel blijft als ik hem naar beneden gooi dus die doe ik om me heen of als er buren buiten staan dan waag ik het erop .. Mijn cameratas ook op mijn rug en dan moet ik springen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:09

Alle mensen hier in huis zitten wel goed, huis hangt vol rookmelders en strategisch hangen er brandblussers.
Ook een op de trap naar zolder voor mijn broertje.
Op de eerste verdieping zitten 2 kamers die grenzen aan een plat dak waardoor je zo naar de daken van de buren kunt, daar slapen mijn ouders.
Mijn broertje kan zo het dak op die zit op zolder.
Ik zit dan nog het rotst, maar dan maar mijn raam ingooien en dan spring ik die ene verdieping wel naar beneden.
Ben niet bang van hoogte en vlieg, dus aan hoe kom je ongepland hard neer zonder je poten te breken zit er aardig in gebakken zeg maar. :)

Dieren hebben we niet heel veel in het huis zelf behalve mijn reptielen.
Daar zou ik denk ik de steen eruit trekken, die is hol en daar zitten ze heel graag, omdat ik weet dat ze daar gewoon heel vaak zitten en hopen dat ze er dan ook echt in zitten.
De kikker zit zo stil die pleur je zo in een bakje als er enige tijd is.
Als de brand boven is kan ik nog naar beneden om mijn papegaai te redden, gelukkig hebben we grote ramen dus als je wat ingooit ben je zo buiten.
De eerste reflex zal wel zijn als ik beneden ben een raam inflikkeren als ik naar buiten moet, en niet de deur van het slot halen.
Denk dat dat toch niet lukt in een panieksituatie.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 20-10-13 15:14, in het totaal 2 keer bewerkt