Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
jesito schreef:Niemand die met dit dilemma zit
Ik rijd gewoon jaarrond op zomerbanden. Nog nooit problemen gehad. 30 jaar geleden toen ik begon met autorijden deden we dat ook. En toen was er nog geen zoab en waren de banden nog niet zo goed als nu. Ik zou echt niet weten waarom ik winterbanden zou moeten hebben.

Ibbel schreef:jesito schreef:Niemand die met dit dilemma zit
NeeIk rijd gewoon jaarrond op zomerbanden. Nog nooit problemen gehad. 30 jaar geleden toen ik begon met autorijden deden we dat ook. En toen was er nog geen zoab en waren de banden nog niet zo goed als nu. Ik zou echt niet weten waarom ik winterbanden zou moeten hebben.
Er zijn er maar weinig die er beter van worden. Vooral de bandenfabrikanten, wat mij betreft.
En geef de idioten de kost die denken dat ze dankzij de winterbanden kunnen rijden alsof het zomer is, en niet glad. Dat is past écht een risico van winterbanden...
jesito schreef:Het gaat me vooral om de stelling dat mensen denken dat ze langer doen met de banden door te wisselen.
Daar geloof ik niet echt in.
Ibbel schreef:jesito schreef:Niemand die met dit dilemma zit
NeeIk rijd gewoon jaarrond op zomerbanden. Nog nooit problemen gehad. 30 jaar geleden toen ik begon met autorijden deden we dat ook. En toen was er nog geen zoab en waren de banden nog niet zo goed als nu. Ik zou echt niet weten waarom ik winterbanden zou moeten hebben.
Er zijn er maar weinig die er beter van worden. Vooral de bandenfabrikanten, wat mij betreft.
En geef de idioten de kost die denken dat ze dankzij de winterbanden kunnen rijden alsof het zomer is, en niet glad. Dat is past écht een risico van winterbanden...

Citaat:In 1972 werd voor het eerst geëxperimenteerd met ZOAB in Nederland. Daarvoor werd meestal dicht asfaltbeton (DAB) toegepast, incidenteel ook betonplaten. In de jaren '80 werd besloten om ZOAB op alle autosnelwegen toe te passen om de geluidsoverlast te reduceren. In 2010 beschikte 90% van de autosnelwegen over ZOAB. In de periode 2010-2012 verdwenen ook de laatste betontrajecten (A1 bij Oldenzaal en de A28 bij Zeist).
Naast winterschade moet op wegen met ZOAB ook meer zout gestrooid worden, veelal tussen de 30 en 50% meer zout dan op gewone asfaltverhardingen. De open poriën van het asfalt raken verstopt met sneeuw en ijs waardoor ZOAB gladder kan worden dan regulier asfalt
joyce83 schreef:Heb alleen op mijn nieuwe auto allweather liggen, weet niet of ik daar goed mee zit in Duitsland of dat het perse winterbanden moeten zijn. Ben wel blij dat ik de vitara niet meer heb die banden waren echt prijzig.