Winterbanden/ zomerbanden/ 4 seizoenbanden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Winterbanden/ zomerbanden/ 4 seizoenbanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 14:41

De hype gaat weer los, iedereen maakt weer een sprint voor winterbanden.
Ik ben meer van het type, wat erop zit word mee gereden, klaar.
Ik moest zelf voor nieuwe bandjes op mijn autotje en je krijgt al snel het advies om extra velgen bij te kopen en een set winterbanden.
Maar goed die set velgen moet ook betaald worden en dat moet je er dus ook maar uitrijden.
Mijn man rijd het hele jaar met de winterbanden, ook omdat we aan het overwegen waren wel of geen extra set.
Maar ze zijn nog lang niet op en rijd er dus nog dik een jaar misschien zelfs nog langer mee.
koop ik een extra set doe ik logisch langer met de banden want ze liggen ook de helft van het jaar in de garage.
Dus ik zou zeker 4 tot 6 jaar met de banden moeten kunnen doen als ik ga verwisselen, maar een band word ook poreus.
Ben ik nou de enige die dit zo'n hype vind?
Ik heb zelf nu een 4 seizoenenband erop laten leggen.

jesito

Re: Winterbanden/ zomerbanden/ 4 seizoenbanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 15:44

Niemand die met dit dilemma zit

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 16:42

Gezien de afgelopen winters ben ik echt wel blij dat wij hier een set winterbanden in de schuur hebben liggen, die er binnenkort weer onder gaan... Dat enge smalle weggetje naar stal, dat met sneeuw altijd spekglad wordt, zou anders duidelijk nog veel enger zijn. Om over bepaalde plekken onderweg naar mijn werk nog maar te zwijgen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 16:47

jesito schreef:

Nee :+ Ik rijd gewoon jaarrond op zomerbanden. Nog nooit problemen gehad. 30 jaar geleden toen ik begon met autorijden deden we dat ook. En toen was er nog geen zoab en waren de banden nog niet zo goed als nu. Ik zou echt niet weten waarom ik winterbanden zou moeten hebben.

Er zijn er maar weinig die er beter van worden. Vooral de bandenfabrikanten, wat mij betreft.
En geef de idioten de kost die denken dat ze dankzij de winterbanden kunnen rijden alsof het zomer is, en niet glad. Dat is past écht een risico van winterbanden...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 16:47

Nog nooit achter iemand gestaan die de rotonde niet opkomt omdat er ijs ligt?
Of van die mensen die bij een manege de dijk niet meer opkomen?
Of gewoon niet eens van de parkeerplaats afkomen?

Allemaal zomerbandjes rijders.....

Ik ben de afgelopen paar jaar vaker in Nederland ingesneeuwd dan ik Zwitserland, dus het geneuzel dat het in nederland nooit koud genoeg is, is onzin.
Je hoeft maar 1 keer van de weg af te schuiven omdat je op je banden wilden besparen en dan ben je een stuk duurder uit.

En oja, 30 jaar geleden vonden mensen autogordels ook nog nutteloos.
En zoab is juist gladder in de winter, dan normaal asvalt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 16:49

Ook hier iemand die een set zomerbanden en winterbanden heeft.. en nog nooit spijt van gehad!
Sterker nog.. ik verklaar iedereen voor gek als ze het niet doen.. je hebt zoveel meer grip met een winterband.. _/-\o_

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 16:53

Mijn vriendje is monteur en heeft zelf net 4 winterbanden besteld. Hij zegt dat het echt de moeite wel is, gewoon veiliger. Zeker als er veel sneeuw ligt heb je gewoon meer grip. Velgen hoeft niet perse, de garage kan ook je winterbanden op de velgen zetten die je er nu onder hebt :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 17:02

Ik kwam voorheen nog weleens in Duitsland, en daar zijn winterbanden verplicht. Op dit moment is dat wat minder dus ik heb geen winterbanden. Voor Nederland heb ik er allweather onder zitten. Ik zou het al helemaal niet in mijn hoofd halen om de zomer in te gaan met winterbanden, meer brandstofverbruik, en ook niet helemaal veilig qua grip op de weg in de zomer.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:45

Hier een auto gekocht waar winterbanden onder lagen en dat was niet heel handig in de zomer met 30 graden dus zomerbanden bijgekocht en inderdaad ook een set velgen. De zomerbanden zijn toen op de mooie velgen gezet, die gebruik je langer en daarmee rij je niet constant door de pekel enzo. De nieuwe velgen zijn van die lelijke stalen maar ach het is maar van half november tot maart :)

Ik heb altijd geroepen dat het niet nodig was maar nu ik ze heb, ben ik er zo blij mee. Vorig jaar waren we wat laat met ze eronder zetten en gingen we dus in de sneeuw richting garage en het verschil was echt heel groot, het is zo veel veiliger met winterbanden, de remweg in de sneeuw was minder dan de helft van die van de zomerbanden!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:54

Ik vond het ook een hype.
Ik moest wel opletten bij ons bij de binnenweggetjes waar niet gestrooid wordt of als het op de grote weg nog niet goed was.
Maar dat moet toch iedereen?? Dat was mijn gedachte.

Tot... vorig jaar kocht ik een andere auto. Daar zaten al een set winterbanden bij.
Wauw wat een wereld van verschil is dat.
Ik ben overtuigd, ik wil niet meer anders :)

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:09

Eerder reed ik altijd met zomerbanden, totdat ik een schuiver maakte en tegen een boom knalde...
Dus vorige winter voor het eerst met winterbanden gereden, en wow echt een wereld van verschil !
Ik kan het iedereen aanraden, stuk veiliger :j

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:13

Ik had een klein autootje in de eerste winter dat het zo sneeuwde, ik kwam mijn oprit niet eens af! En ook een paar keer flink vast gezeten in de sneeuw. De tweede winter was ik het zo zat dat ik ook winterbanden heb aangeschaft. Nou, ik heb er al erg veel plezier van gehad!!!
Nu heb ik een andere auto en meteen winterbanden erbij genomen. 1 november gaan ze er om.

Als het sneeuwt heb je zowiezo meer grip en het is ook zonder sneeuw veiliger. Als je maar op tijd wisselt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 21:13

Ibbel schreef:
jesito schreef:

Nee :+ Ik rijd gewoon jaarrond op zomerbanden. Nog nooit problemen gehad. 30 jaar geleden toen ik begon met autorijden deden we dat ook. En toen was er nog geen zoab en waren de banden nog niet zo goed als nu. Ik zou echt niet weten waarom ik winterbanden zou moeten hebben.

Er zijn er maar weinig die er beter van worden. Vooral de bandenfabrikanten, wat mij betreft.
En geef de idioten de kost die denken dat ze dankzij de winterbanden kunnen rijden alsof het zomer is, en niet glad. Dat is past écht een risico van winterbanden...

Dat bedoel ik, vroeger kraaide er geen haan naar.
Als het glad is moet je voorzichtig doen, klaar.
Je merkt wel duidelijk verschil met zomer of winterbanden, maar je moet nog steeds voorzichtig doen.

Het gaat me vooral om de stelling dat mensen denken dat ze langer doen met de banden door te wisselen.
Daar geloof ik niet echt in.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 21:17

Dat winterbanden fijn zijn dat weet ik, ik heb nu 4 seizoenen.
Waar het hier om gaat is het gewissel.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:17

jesito schreef:
Het gaat me vooral om de stelling dat mensen denken dat ze langer doen met de banden door te wisselen.
Daar geloof ik niet echt in.

Natuurlijk moet je ook met winterbanden opletten, maar het scheelt wel echt enorm!

En je rijdt toch maar de helft van de tijd met de zomer- en winterbanden? Dan doe je er dus 2x zo lang mee. Maar goed, je betaalt ook voor het wisselen en de opslag, dus het is zowiezo duurder.

Edit: je moet wel wisselen, want winterbanden zijn te zacht bij temperaturen boven de 7 graden. En dan slijten ze heeeeel snel. En je remweg is in de zomer juist langer dan met zomerbanden.
Uit diverse tests is gebleken dat er geen banden zijn die onder beide omstandigheden veilig zijn.
Laatst bijgewerkt door Tilmar op 19-10-13 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:18

Ibbel schreef:
jesito schreef:

Idioten houdt je altijd helaas, wanneer het glad is hoor je je gewoon aan te passen of je nou wel of geen winterbanden hebt.
Feit blijft wel dat je meer grip hebt met winterbanden, en dus dat het veiliger is, voor jezelf en medeweggebruikers.
Ik maak veel km's voor mijn werk, en hoeveel auto's ik wel niet zie schuiven in de winter, en 9 van de 10 hebben dan geen winterbanden.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:19

Je kan ze ook zelf wisselen en opslaan, dus dan kost het niks meer, alleen heb je wel meer veiligheid..
En niet alleen voor jezelf, maar zeker ook voor je medeweggebruikers :j

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:20

30 jaar geleden fietste een buurtgenootje en ik van huis naar school en andersom.
We fietste midden over de weg, slingerde tussen de strepen door.
En kwamen misschien 1 of 2 auto's tegen waar we voor aan de kant moesten gaan.
Nu ligt er aan diezelfde weg een fietspad omdat je ongeveer dood wordt gereden op die weg als fietser, ook als je niet tussen de strepen slingert :)

Wat bedoel ik daarmee, het verkeer van 30 jaar terug is niet het verkeer van nu.
Het is nu zoveel drukker, zoveel meer kans op aanrijdingen.
Vergeet daarbij het mentaliteits- verschil van gejaagd niet.

Dat er sufferds zijn die menen dat ze met winterbanden overal 130 kunnen jakker dat zul je houden, die reden met zomderbanden dat waarschijnlijk ook.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:20

oeehhh je herinnert me er gelukkig aan dat we nog even moeten kijken hoeveel profiel er op de winterbanden zit. Wij hebben ook steeds winterbanden gehad, blijf het prettiger vinden met rijden en aangezien we vanuit hier al snel in Duitsland zitten worden we ook wel iets verplicht. Heb tot nu toe geen banden weg hoeven doen wegens poreus.

Heb alleen op mijn nieuwe auto allweather liggen, weet niet of ik daar goed mee zit in Duitsland of dat het perse winterbanden moeten zijn. Ben wel blij dat ik de vitara niet meer heb die banden waren echt prijzig.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 21:23

Joyce met sneeuw en alles moet je echt winterbanden hebben zover ik weet, in duitsland

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:23

Citaat:
In 1972 werd voor het eerst geëxperimenteerd met ZOAB in Nederland. Daarvoor werd meestal dicht asfaltbeton (DAB) toegepast, incidenteel ook betonplaten. In de jaren '80 werd besloten om ZOAB op alle autosnelwegen toe te passen om de geluidsoverlast te reduceren. In 2010 beschikte 90% van de autosnelwegen over ZOAB. In de periode 2010-2012 verdwenen ook de laatste betontrajecten (A1 bij Oldenzaal en de A28 bij Zeist).

Naast winterschade moet op wegen met ZOAB ook meer zout gestrooid worden, veelal tussen de 30 en 50% meer zout dan op gewone asfaltverhardingen. De open poriën van het asfalt raken verstopt met sneeuw en ijs waardoor ZOAB gladder kan worden dan regulier asfalt

Zoab bestond 30 jaar terug ook al en voor de veiligheid met vorst niet beter :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:26

Wat is precies je punt?

Zoab is geweldig bij regen, maar bij vorst een ijsbaan.
Extra oppassen dus.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:26

joyce83 schreef:
Heb alleen op mijn nieuwe auto allweather liggen, weet niet of ik daar goed mee zit in Duitsland of dat het perse winterbanden moeten zijn. Ben wel blij dat ik de vitara niet meer heb die banden waren echt prijzig.

even kijken of er ergens een sneeuwvlokje op de zijkant van de band staat, als dat zo is, zit je goed in Dld.

Ik had op mijn gewone auto's altijd winter/zomerbanden, maar nu heb ik een Landrover en daar heb ik allseasons onder, ik vind het niks, want ik moet een smal pad af dat nooit gestrooid wordt om naar mijn paarden te komen en blijf het eng vinden. Het blijft ook schipperenmet banden aflaten en weer oppompen met zo'n jeep. (heb compressor aan boord gelukkig)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:28

Gewoon wat feitjes opgesomd door het bericht van een ander.

Er werd geschreven dat 30 jaar geleden geen zoab was en winterbanden waren er ook niet, allemaal niet nodig.
30 jaar terug was er wel al zoab, maar pas net begonnen.
Daarnaast is zoab met ijs juist gevaarlijker, dus zijn nu juist de winterbanden meer nodig dan toen.