Altijd maar verplicht met kerst naar moeder.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen95

Altijd maar verplicht met kerst naar moeder.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 23:02

Hoi!

Ik ga al sinds ik in pleeggezinnen woon altijd met kerst naar mijn moeder. Soms is dit 1 van de 2 kerstdagen en soms allebei
.
Mijn moeder vind het heel leuk dat ik er dan ben. Ze koopt allemaal cadeau's en geeft veel geld uit aan het eten. Als ik bij mijn moeder ben doen we eigenlijk nooit wat omdat ze een soort van straatvrees heeft. Maar ik zit dan eigenlijk de hele dag op de bank en dan kijken we tv of ik zit achter mijn laptop. Ik heb nooit echt iets te vertellen en ga meestal ook naar de stad winkelen. Maar met kerst kan dit natuurlijk niet.

Ik stel met kerst altijd voor om wat leuks te gaan doen maar ze durft dan niet. Dit begrijp ik natuurlijk maar ik verveel mij altijd rot.

Nu ik 18 ben en ik niet meer in mijn pleeggezin woon wil ik toch echt zelf mijn keuzes gaan maken en wil ik ook met vrienden kerst vieren. Ik vind het gewoon zonde om , ook al hou ik erg van mijn moeder, daar te zijn van mijn kerstdag terwijl ik het ook erg gezellig kan hebben met mijn vrienden.

Nou weet ik niet hoe ik dit mijn moeder moet vertellen. Ze heeft me nu al weer uitgenodigt en ik heb geen ja en ook geen nee gezegt. Nu heeft ze verteld dat ze het dit jaar groots heeft uitgepakt en dat ze het leuk wil vieren. Nu wil ik eigenlijk met vrienden al wat anders gaan doen.

Hoe zouden jullie dit tegen jullie moeder vertellen?

Kana

Re: Altijd maar verplicht met kerst naar moeder.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 23:07

Je hebt kerst avond, 1ste kerstdag en 2de kerstdag.
Hier in het oosten is vooral 2de kerstdag een stapavond(vriendenavond). (is dat overal zo?)
Blijven er nog 2 dagen over, wil je ook (1 van) die niet bij je moeder spenderen?

Zo niet, dan zit er 1 ding op, ga een gesprek aan en vertel hoe je voelt en wat je wilt. Meer zit er niet op. :)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 23:10

Kana schreef:
Hier in het oosten is vooral 2de kerstdag een stapavond(vriendenavond). (is dat overal zo?)
Blijven er nog 2 dagen over, wil je ook (1 van) die niet bij je moeder spenderen?

Zo niet, dan zit er 1 ding op, ga een gesprek aan en vertel hoe je voelt en wat je wilt. Meer zit er niet op. :)

Hier ook inderdaad, 1ste kerstdag familie, 2de kerstdag vrienden :). Heb het er inderdaad met je moeder over, of denk je dat ze zich dan afgewezen gaat voelen?

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 23:11

Het hangt er in mijn ogen ook vanaf , is er werkelijk niets leuks (binnenshuis) van te maken?
Kan me zo voorstellen dat dit voor je moeder een belangrijke avond is, en voor mezelf zou ik dan kijken of het me lukt om een avond puur voor haar, thuis door te brengen.

Zoals Kana zegt, kan je niet een avond met je vrienden afspreken en de andere avond met je moeder? En anders gewoon eerlijk zijn, uitleggen wat/waarom of hoe. :)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 23:11

Hoe belangrijk is het voor je moeder om de kerst met jou door te brengen en hoe belangrijk is het voor jou om de kerst niet (geheel) met je moeder door te brengen??

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 23:12

nodig je vrienden uit bij je moeder en maak er samen een gezellige avond van?

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 23:14

Koester de tijd die je nu nog met je moeder hebt en zet voor 1 dag je gedachten opzij, als ze er niet meer is vergeef je jezelf dit nooit meer.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 23:16

Zo te lezen zie je je moeder eigenlijk al vrij weinig. Wat is er op tegen om dan 1 van beide kerstdagen met haar door te brengen? Vooral omdat ze het toch erg waardeert zo te lezen :-)

Helaas is het door haar straatvrees blijkbaar niet mogelijk om dan iets anders te gaan doen, keertje naar jou toe of bijvoorbeeld samen ergens in een hotelletje te gaan zitten. Dan zit er niets anders op dan 1 dag met haar door te brengen :-)

Je kunt altijd nog bedenken wat jullie dan samen kunnen doen :-) DVD-tje kijken? Kerstfilms op tv? Spelletje doen? Als zij groots uitpakt en jij zit op de computer spelletjes te doen dan is dat ook niet zo gezellig voor haar. Over het 'geen gespreksstof hebben', daar ben je zelf bij :-) Wat interesseert je? Waar kun je het over hebben? Hobbies? Toestand in de wereld? Syrie? Badr Hari? Sylvie van der Vaart? Noem maar op, er is vast wel iets waar een conversatie over te beginnen is.

Kerst bestaat uit kerstavond, eerste kerstdag en tweede kerstdag. Misschien kun je iets bedenken dat je in elk geval 1 van deze 3 met je moeder doorbrengt.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 23:17

Waarom zit je dan de hele dag op de bank tv te kijken of achter de laptop?

Help je dan niet met koken, tafeldekken, afruimen, afwassen?

Je kunt natuurlijk ook spelletjes gaan doen?

Je kunt ook samen met je moeder een lekkere maaltijd bereiden en die dan samen met een aantal vrienden opeten? Dat kunnen zowel vrienden van jou als van je moeder zijn.

Weet je of je moeder vriendinnen/kennissen heeft die alleen zijn met Kerst? Nodig die ook uit.

Kan best heel leuk en gezellig uitpakken zo'n middag met verschillende mensen.

Maak er wat van zou ik zeggen - succes !

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 23:18

_Friemel schreef:
Koester de tijd die je nu nog met je moeder hebt en zet voor 1 dag je gedachten opzij, als ze er niet meer is vergeef je jezelf dit nooit meer.

Mee eens.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 23:18

_Friemel schreef:

Precies. Ik heb mijn moeder niet meer, en zou er alles aan doen om nog één keer kerst met haar te kunnen vieren. Koester dus de tijd die je nog hebt. :)

Bovendien, er zijn, zoals al eerder aangegeven, 2 kerstdagen. Voor je moeder is het misschien wel heel speciaal om haar dochter met kerst over de vloer te hebben. Dan zou je toch tweede kerstdag of kerstavond met je vrienden kunnen doorbrengen? Als het 'saai' is bij je moeder, dan zou je kunnen gaan zoeken naar leuke binnen activiteiten om te doen met je moeder. Bijvoorbeeld oud-hollandse spelletjes doen! (Dit is iets wat wij vroeger veel deden als gezin tijdens kerst.) Je kan altijd gezellig maken lijkt mij, als je er maar wat tijd en energie in stopt! :)

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 23:19

Koop de Harry Potter films en hou een marathon. Dekentje, kaarsjes, warme choco en genoeg film uur voor 2 dagen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 23:20

Wat je ook nog kunt doen (als dat mogelijk is met je moeders straatvrees) is kijken of je samen een wandeling kunt maken :-) Is er geen mooi park in de buurt? Of een natuurgebiedje? Van een hele dag binnen zitten wordt je inderdaad een beetje suf, maar als je zo in de middag een frisse neus kunt halen op wandeling dan scheelt dat wellicht :-)

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 23:20

Als jouw moeder er nu al zo naar uitkijkt en zegt het groots aan te pakken, dan zou ik niet eens meer nee dúrven zeggen. Dus doe haar en jezelf een plezier en ga lekker naar haar toe. Kerst is het maar 1 keer per jaar, stappen kan altijd.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 23:31

Pasamba schreef:
Als jouw moeder er nu al zo naar uitkijkt en zegt het groots aan te pakken, dan zou ik niet eens meer nee dúrven zeggen. Dus doe haar en jezelf een plezier en ga lekker naar haar toe. Kerst is het maar 1 keer per jaar, stappen kan altijd.

Dat is het hem nou juist ik durf nou ook geen nee te zeggen.

Apple schreef:
Wat je ook nog kunt doen (als dat mogelijk is met je moeders straatvrees) is kijken of je samen een wandeling kunt maken Is er geen mooi park in de buurt? Of een natuurgebiedje? Van een hele dag binnen zitten wordt je inderdaad een beetje suf, maar als je zo in de middag een frisse neus kunt halen op wandeling dan scheelt dat wellicht

Dit durft ze dus ook niet :(

Kana schreef:
Koop de Harry Potter films en hou een marathon. Dekentje, kaarsjes, warme choco en genoeg film uur voor 2 dagen.

Ik kijk eigenlijk heel vaak films dus daar ben ik een beetje op uitgekeken. en moeders houd niet van HP :(

Kana schreef:

Zo niet, dan zit er 1 ding op, ga een gesprek aan en vertel hoe je voelt en wat je wilt. Meer zit er niet op.

Dat ga ik idd maar eens doen.

Tabaluga12 schreef:
Hoe belangrijk is het voor je moeder om de kerst met jou door te brengen en hoe belangrijk is het voor jou om de kerst niet (geheel) met je moeder door te brengen??

Voor mijn moeder is het wel belangrijk. Ze nodigt nooit familie uit en vind het leuk als ik kom.

Pelryo schreef:
nodig je vrienden uit bij je moeder en maak er samen een gezellige avond van?

Dit is voor mijn moeder al te druk.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 23:34

je moeder heeft straatvrees, dus komt ze nooit buiten? Hoe doet ze dan boodschappen?

En ze nodigt nooit familie uit, maar die komen dus ook niet uit zichzelf op bezoek?

Zie jij die familie wel eens?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 23:35

You never know what you have until you lose it......

Het is je moeder.. Als je er toch al nauwelijks bent en ze vindt het fijn dat je er bent, geeft duidelijk geld uit en probeert er iets moois van te maken... Het is maar één dagje.. Maak haar dan dat dagje blij.. Geniet van de tijd die je met haar kunt doorbrengen. Pas als dat in het geding komt zie je achteraf pas hoe fijn het eigenlijk was.
Laatst bijgewerkt door upendo op 14-10-13 23:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 23:36

Ik zou me er overheen zetten en gewoon de kerst met m'n moeder doorbrengen ik vind dat je het niet kunt maken om niet te gaan.. Spelen er andere dingen waarom je liever iets anders doet?

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 23:37

Marie111 schreef:
je moeder heeft straatvrees, dus komt ze nooit buiten? Hoe doet ze dan boodschappen?

En ze nodigt nooit familie uit, maar die komen dus ook niet uit zichzelf op bezoek?

Zie jij die familie wel eens?

Dit is echt totaal niet ontopic.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 23:46

1 dag zou ik in ieder geval wel gaan... Zou het écht niet in me hebben om mijn moeder die je al zo weinig ziet ook nog af te zeggen voor die belangrijke dag. Waar ze zich zo op verheugd.

Al vind ik wel dat je ook een dag met je vrienden mag spenderen hoor, drie dagen kerst. Dat begrijpt je moeder ook vast nu je wat ouder bent.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 23:50

Ik zou gewoon 1 dag kerst bij je moeder vieren. Het is maar die ene dag. Ga spelletjes spele, dan ben je zo een paar uur verder.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 23:52

Ik weet niet hoe de band is met jouw moeder natuurlijk maar blijkbaar is het voor haar heel belangrijk. Je kunt dan toch zeggen dat je eerste kerstdag bij haar komt en tweede kerstdag andere dingen hebt gepland?

Wees blij dat je zo belangrijk voor haar bent en dat je haar nog hebt. Ga gezellig samen iets lekkers maken, hapjes, lekker drankje erbij. En bespreek vantevoren samen wat je nog meer kunt doen.

Een beetje aandacht voor elkaar is zeker in deze tijd geen overbodige luxe. Je zegt dat je geen gespreksstof hebt met haar, wordt het dan niet hoog tijd daar wat aan te veranderen? Ik krijg de indruk dat je je moeder niet heel goed kent en ik weet niet hoe vaak jullie elkaar normaal gesproken zien, maar zij probeert toch een contact op te bouwen. Misschien kun je wat vaker langs gaan zodat het bezoek met kerst niet zo'n "ding" wordt.

Een hoop vrienden uitnodigen is misschien te druk voor haar maar bijvoorbeeld 1 van haar vriendinnen en een van de jouwe kan toch wel? Wie weet hoe gezellig het wordt als je er voor open wil staan.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 23:54

Ik begrijp dat je aan andere mogelijkheden gaat denken als je elke keer het gevoel hebt dat er niks te doen valt of dat het saai is. Maar dat is iets dat jij zelf ook wel in de hand hebt. Je bent volwassen (volgens je profiel), dus dan kan je zelf ook wel iets voorstellen of bedenken. Het voorstel dat iemand deed om samen wat films te kijken, is toch heel leuk. Bekijk op voorhand welke films/series jullie mogelijk leuk vinden. Of speel wat gezelschapspelletjes samen of zo.
Hoe ik het begrijp, is je moeder enorm op jouw komst gesteld, ik ken dat want ik heb ook zo'n moeder die enorm veel belang hecht aan feestdagen. Ik zou haar, als het mijn moeder was, niet willen teleurstellen omwille van vrienden waar je anders ook genoeg mee op stap kunt. Vrienden kan je veel hebben en daar kan je altijd mee weg, maar een moeder... Daar heb je maar eentje van. Ik vermoed dat het haar veel meer zal raken als jij er niet bent, dan dat het je vrienden zal raken. Maak er zelf het beste van.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 00:01

Wat je volgens mij moet bedenken is dat kerst in een 'normale' situatie niet veel anders betekent op de bank hangen bij je ouders, tv kijken en uitgebreid eten. Ik denk ook vaak: Nou nou, wat een feest. :O
Rowwen Heze heeft er een mooi liedje over gemaakt: Kerstmis went.

Denk dus niet dat terwijl jij bij je moeder zit de rest van de wereld allemaal leuke dingen aan het doen is en het supergezellig heeft. Dat is niet zo. Het gaat juist om het samenzijn met je familie. Veel meer is kerst ook eigenlijk niet.

EDIT: Een ideetje: Neem anders spullen mee om kerststukjes te maken ofzo, of iets anders te knutselen. Of maak samen iets lekkers om te eten die avond.

Wat ook nog kan, is dat je niet de hele dag gaat, maar maar een paar uurtjes. Je woont nu toch op jezelf dus niemand zegt dat je de hele dag met je moeder door moet brengen. Dan ga je om een uur of 4, blijf je eten en ben je om een uur of 9 weer weg. Dan ben je toch geweest maar zit je je niet zo de hele dag te vervelen en te zoeken naar gespreksstof.
Doe ik altijd zo met mijn oma :o. Zij blij, ik blij. :D

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 00:03

Gaan je vrienden niet ook gewoon op eerste kerstdag naar familie en alleen 2e kerstdag stappen met vrienden?

Ga lekker eerste kerstdag naar je moeder, maak er wat moois van. Zoek van te voren met zn 2en leuke recepten uit die je samen kan gaan maken voor die avond die dag, of begin alvast met koekjes bakken, etc.
Speel een spel, dat moet ook echt wel lukken met 2 personen, kijk een (kerst)film, en je dag is voorbij voor je het weet!