Donorweek! Geef je keuze door!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Donorweek! Geef je keuze door!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:51

Ik wil jullie aandacht er even op vestigen dat het deze week donorweek is! Zijn jullie al donor?
Het is zó nodig! Ik maak het nu zelf weer van dichtbij mee met mijn tante die helaas voor de tweede keer op de lijst staat om een 'nieuwe' lever te krijgen en dat drukt je flink met de neus op de feiten. Een donororgaan kan letterlijk iemands leven redden.

Ik wil niemand iets opleggen, en geen discussie uitlokken, maar jullie wel vragen om na te denken over of je donor wil zijn of niet. Je keuze leg je in twee minuten vast via http://www.jaofnee.nl, en je kan je keuze altijd nog wijzigen als je er in de toekomst anders over denkt. Je kan ook zelf aangeven welke organen en weefsels je wel of niet wol doneren.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:57

Goeie! Ik wou al tijden mijn mijn donorschap wijzigen.
Waarom? Ik zou zelf niks willen aannemen. Naar mijn mening gaan we te ver met het genezen van mensen en ik denk dat er ergens een punt moet zijn waarop je gewoon moet accepteren dat je dood gaat.

suus_pepper

Re: Donorweek! Geef je keuze door!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:00

Ik ben donor! Als ik dan toch dood ga, zou ik graag willen dat andere mensen met mijn organen door kunnen leven.
Ik heb geen bezwaren tegen welke organen ze willen hebben, zolang mijn gezicht maar in takt blijft, dan hebben mijn nabestaanden iets om afscheid te nemen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:02

@Cubone: Soms gaat het inderdaad te ver, maar soms ook niet.
Bijna 15 jaar geleden kreeg mijn tante haar eerste 'nieuwe' lever. In die 15 jaar heeft ze haar kinderen zien opgroeien, haar eerste kleinkind is geboren. Dat zijn prachtige dingen die ik iedereen gun, ook mensen die daarvoor een transplantatie moeten ondergaan.

Maar, zoals ik zei, orgaandonatie is voor iedereen een heel persoonlijke keuze. Doe waar je zelf achter staat, en geef vooral door wat je keuze is :)

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:07

Blijheid schreef:
@Cubone: Soms gaat het inderdaad te ver, maar soms ook niet.
Bijna 15 jaar geleden kreeg mijn tante haar eerste 'nieuwe' lever. In die 15 jaar heeft ze haar kinderen zien opgroeien, haar eerste kleinkind is geboren. Dat zijn prachtige dingen die ik iedereen gun, ook mensen die daarvoor een transplantatie moeten ondergaan.

Maar, zoals ik zei, orgaandonatie is voor iedereen een heel persoonlijke keuze. Doe waar je zelf achter staat, en geef vooral door wat je keuze is :)

Dat ervaart iedereen inderdaad anders.
Mijn moeder heeft ook een transplantatie gehad, maar ik denk dat in ons gezin het niet veel goed heeft gedaan want nu 7 jaar later zitten we nog in de stront. Je kunt je er niet overheen werken, je blijft gewoon op dat pijnlijke, onmogelijke punt hangen en zij heeft altijd pijn. Uiteindelijk word niemand er gelukkiger van. Natuurlijk vind ik het fijn dat ze er nog is, maar de manier waarop? Ik zou het zelf niet willen.

Maar ik heb wel respect voor de mensen die donor zijn :) Je moet uiteindelijk toch doen wat goed voelt voor jezelf.
Laatst bijgewerkt door Cubone op 14-10-13 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:08

Op de dag dat ik 18 werd heb ik hem gelijk ingevuld :) .
Alles mag van mij gebruikt worden.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:18

Zat er al een tijdje aan te denken maar dan vergat ik het weer te doen of schoof ik het weer vooruit... Maar zit nu op de site om donor te worden, zit alleen te twijfelen wat ik niet wil weg geven... Van mij mogen ze alles hebben, ben er toch niet meer, maar mijn nabestaande willen nog wel afscheid van mij nemen en mij dan niet het liefst verminkt daar zien liggen... Dat is wel begrijpelijk natuurlijk. Dus nu zit ik even te twijfelen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:24

Van mij mag ook alles gebruikt worden !

Maar dan hoop ik alleen wel dat het gaat naar iemand die er gelukkig mee is en er een beter en/of langer leven door krijgt :)

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:26

ik ben donor vanaf mijn 18de ben nu 21 :D
zowel orgaan en bloeddonor
kan helaas geen stamceldonor worden mijn bmi is te hoog

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:28

Eskimo schreef:
Zat er al een tijdje aan te denken maar dan vergat ik het weer te doen of schoof ik het weer vooruit... Maar zit nu op de site om donor te worden, zit alleen te twijfelen wat ik niet wil weg geven... Van mij mogen ze alles hebben, ben er toch niet meer, maar mijn nabestaande willen nog wel afscheid van mij nemen en mij dan niet het liefst verminkt daar zien liggen... Dat is wel begrijpelijk natuurlijk. Dus nu zit ik even te twijfelen.

Gesloten kist :D

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:30

Ik ben donor, ondanks dat ik zelf niets zou willen ontvangen wil ik anderen die keus niet ontnemen. Het zou me blij stemmen een ander te kunnen helpen met zoiets moois.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:31

Sabinee__ schreef:
Eskimo schreef:

Gesloten kist :D

Gesloten kist is echt niet nodig!! Van de site:

Citaat:
Kan ik nog wel normaal worden opgebaard en begraven als donor?

Ja. Een wake en een begrafenis of crematie kan gewoon op tijd plaatsvinden. En de sporen van een donoroperatie zijn zo gering, dat een simpel shirt ze al kan bedekken. Ook bij hoornvliesdonatie worden prothesen geplaatst en daarna de ogen gesloten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:31

Eskimo schreef:

Dan kun je bv ook denken aan alleen hoornvlies, je ogen zijn immers toch gesloten (wordt opgevuld met een bolletje) :)
Mijn familie wil mij graag wassen dus ik sta absoluut geen huid af.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:33

Ik ben al vanaf mijn 12e donor, was heel trots toen ik zo'n plastic kaartje bij me mocht dragen.

Anonimo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:10

Ik ben al donor sinds mijn achttiende! :D Ik zou het fijn vinden als ik iemand's leven kon redden met mijn organen :) Ik heb er niks meer aan, en het vergaat anders toch. Bloeddonor ben ik ook, kleine moeite. Morgen weer tappen :+

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:11

Ik ben ook donor :j wilde het al een hele tijd invullen maar ik vergat het steeds. Nu hadden we toevallig op school een project over donorregistratie en heb ik me maar meteen als donor geregistreerd :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:11

Vergeet niet dat je al donor kunt zijn vanaf je 12e!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:12

Ben inderdaad al donor vanaf mijn 18e.
Alleen voor donorgebruik, niet voor onderzoek.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:26

Al enige tijd donor. Ik sta geen huid en hoornvlies af, maar de rest wel.

Edit: voor mij heeft Jip me extra op de feiten gedrukt. Via een ander forum heb ik haar gevolgd. Ze heeft ook een blog: http://gewoon-jip.blogspot.nl/ - nieuwe longen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:36

Ik heb jaren geleden al aangegeven wat mijn keuze is. :) ik snap niet wat er nou zo moeilijk is aan het doorgeven van je keuze. Vraag mij af of deze jaarlijkse actie inmiddels niet een beetje overbodig aan het worden is.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:51

Ik ben ook donor, sinds vorig jaar toen de donorweek was geloof ik.

Heb toevallig net een mailtje gestuurd naar de capagnemakers van de donorweek. Ik vond die reclame niet passend om nieuwe donoren te werven. Hoe die atleet (met donorhart dus) nog even onder de spoorbomen doorduikt en net voor de trein langs rent vind ik niet getuigen van met respect omgaan en zuinig omgaan met je gekregen orgaan en dat heb ik dus ook gemaild.

Neemt niet weg dat ik hoop dat er veel nieuwe donoren bij komen :)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:05

Ik ben ook donor!
Gelijk geworden toen ik een paar jaar terug mijn huidige vriend ontmoette :)
Zijn moeder was al 10 jaar ziek en stond al 2.5 jaar op de (inter)nationale lijsten voor nieuwe longen. De arme schat had nog maar 15% longcapaciteit over.. Helaas na 4 maanden verkering kwam zn moeder benauwd in het ziekenhuis te liggen. Urgentie werd weer verder opgeschaald en we hebben 5 weken lang de ic mogen bezoeken. Naast nachtelijke oproepen en een delier waar ze niet meer uitkwam hebben we de machines stop gezet.. Longen zaten er toch niet aan te komen..

Ik hoop dat iedereen donor wil worden, zodat anderen (en ik zelf ook) niet (snel) meer in dezelfde situatie terecht zullen komen..

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:10

Ik ben donor, op mijn hoornvliezen na :)

Ik weet niet of er iets bruikbaars bij zal zitten, gezien ik chronisch medicatie gebruik.. Maar toch, je weet nooit!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:30

Ik ben geen donor, maar heb dit nooit geregistreerd. Nu wel dankzij de campagne. Ik ben geen donor omdat ik geloof dat het niet goed is om organen te hergebruiken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:34

niet goed qua wat dan verootjoo?
Geloofsovertuiging of een andere reden?