Studieteam. Wát een drama!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Studieteam. Wát een drama!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 18:57

Ja echt.. Ik zit momenteel met mijn handen in mn haar.
Sinds 5 weken studeer ik. Hartstikke leuk allemaal, heb het erg naar mijn zin en het is precies op mijn niveau van wat ik aan kan.
Direct bij de introductie week werden we ingedeeld in studieteams. In het begin leek alles allemaal koek en ei: leuke mensen zitten er in mijn team en het zijn allemaal harde werkers.

Tsja.. Dat had ik gedacht!

Direct al in de tweede week ging het mis: sommige mensen maken hun werk niet, mensen houden zich niet aan de afspraken en een meisje uit mijn team en ik kunnen alles zelf doen.
Direct ben ik een gesprek aangegaan over de gang van zaken. Dit leek te helpen want in week 3 hebben we geen 'problemen' gehad.

Toen kwam week 4. Het begon weer minder te worden. Ik heb weer een kort gesprek met iedereen gehad en men ging weer vol goede moed aan het werk.
En in week 5 ging het weer mis. Als ik vraag wie wat wil doen aan groepsopdrachten, weet niemand waar ik het over heb. 'Waar heb je het over?' 'Hebben we een groepsopdracht dan?' En 'volgens mij hoeven we niks te doen hoor!'
Nee, was het maar waar, maar we zitten op het HBO dus moeten we doen wat er van ons verwacht wordt: op de hoogte zijn van wat er moet gebeuren, kwaliteit inleveren/maken, alles op tijd af hebben en ga zo maar door.

Doordat er zo weinig mensen uit mijn groepje wat doen, doe ik dat allemaal en dat is best veel extra's. Mijn hele weekend gaat op aan school. Mijn vrije woensdag ook. Ongeveer een kwart aan wat ikzelf moet doen, mijn taken. En ongeveer driekwart aan de taken van anderen. Anders gebeurt het gewoon niet.

Ik begin behoorlijk op te raken. Wat moet ik in Godsnaam doen om mijn team aan het werk te zetten? Ik heb het gevoel dat ik een soort politieagent ben die altijd alles en iedereen moet ondersteunen, maar ik denk dat dit niet meer nodig is op je 20e/21e.
Heeft iemand tips?

Anoniem

Re: Studieteam. Wát een drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:08

Beste wat je nu kan doen is in overleg gaan met je SLB'er. Het lijkt erop dat jij er alles aan gedaan hebt. Ik denk dat het belangrijk is om aan te geven dat je niet wilt dat jij slecht beoordeeld wordt omdat zij zich steeds niet inzetten. Op een bepaald moment leer je vanzelf wel omgaan met 'meelifters'. Die mensen komen sowieso zichzelf tegen. Sterkte ermee.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 19:15

Goed plan, maar vind eigenlijk dat ik het zelf moet kunnen oplossen met mn team. Ik ben de jongste in mn team, 17, de rest is 20+.
Ik geloof direct dat zij zichzelf gaan tegenkomen, maar vind het nu zo vervelend..
Maar naar mn SLB'er zal ik zeker gaan!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:17

Moet je een reflectieverslag schrijven? Zo ja zet daar al je irritaties in. Daarnaast het evt. bespreken met de docent van het vak

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:20

Heb je als groep een samenwerkingsconvenant of -overeenkomst ondertekend? Daarin staat precies wat van een ieder verwacht wordt, en wat eventuele sancties zijn na waarschuwingen. Zo sta je altijd sterker, anders misschien een goede tip voor de volgende keer.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 19:21

Nee, nog geen reflectieverslag hoeven schrijven. Misschien komt dat nog. Dan zal ik het inderdaad erin zetten, maar het is nog niet voorgekomen dat ik een reflectieverslag moest schrijven.

Goeie tip mirjam. Daar hebben we het aan het begin inderdaad al over gehad. Maar er waren er 2 die dat niet wilden ondertekenen..

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:24

Heb je als studieteam geen coach? Daar zou ik eerder naartoe gaan dan naar een SLBer

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:25

moelly schreef:
Doordat er zo weinig mensen uit mijn groepje wat doen, doe ik dat allemaal

...

dat ik een soort politieagent ben

Dit is (de kern van) het/jouw probleem...
Veel succes!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 19:30

Nee geen coach. Het was de bedoeling elke opdracht een nieuwe teamleider aan te stellen, zodat iedereen het een beetje -leerde' verantwoordelijk te zijn voor het eindproduct.
Maar niemand doet echt wat, dus komt het er op neer dat ik telkens de teamleider ben en werk voor de groep.

Maar MarisDB, wat is jouw advies?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:30

Ik zou een gesprek aangaan met iemand van school en je probleem aankaarten. Je zit op school om te leren en als je er zelf niet uitkomt mag je daarbij best hulp inschakelen van iemand van school.

Volgende keer toch dat samenwerkingsconvenant erdoor drukken. Als ze niet willen ondertekenen dan willen ze zich ook niet volledig inzetten, want wat is anders het probleem van ondertekenen?

Misschien kan je alsnog proberen dat samenwerkingsconvenant erdoor te drukken? Volgende groepsbijeenkomst beginnen met nogmaals je probleem aankaarten dat er diverse mensen zijn die hun snor drukken en dat als ze die samenwerkingsovereenkomst niet ondertekenen en niet hun deel van het werk gaan doen je andere oplossingen gaat zoeken.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 19:33

Goeie tips, Dorus! Daar kan ik wat mee, dankjewel!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:39

Hier bij elk nieuw project de hele groep "gedwongen" een contract te tekenen met daarin de regels waaraan iedereen zich moet houden tijdens het project.

En ja ik hield mij daar prima aan, in die zin dat ik dus rustig mensen een waarschuwing gaf en dit noteerde in de notulen (en het ook tegen ze zei natuurlijk in de vergadering) en al eens iemand na 2 waarschuwingen eruit gezet heb bye bye :evaw: :')
Werd mij niet in dank afgenomen, maar ik zit niet op mijn studie om vriendjes te maken. :n

Voor nu zou ik contact zoeken met je SLB-er, of de docent die jullie begeleidt bij het project. Leg je probleem uit en ga in overleg wat je nog meer kan doen, of wat hij/zij voor je kan doen. Sommige studenten hebben een zetje nodig van een docent die gezag uitstraalt (en sommige studenten zullen het nooit leren en altijd mazzel hebben en altijd met een voldoende wegkomen met een project waarvoor ze niks hebben gedaan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:00

Die heb je er inderdaad altijd tussen zitten. Ik ben daar tegenwoordig nogal hard in. Betreffende studiegenoot is er zelfs voor overgestapt naar een andere klas :')

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:07

moelly schreef:
Maar MarisDB, wat is jouw advies?

Je volgt toch hoger onderwijs? Dan kan je zelf nadenken.
Ik geef aan waar de kern van je probleem zit. Wat kan je bedenken om het op te lossen?

Kleine tip: later in je werk ga je dit soort dingen ook tegenkomen. Dan gaat het erom dat jij een eindproduct kan opleveren en toch je eigen grenzen kunt blijven aangeven. De oplossing ligt dus niet direct in "als ik mijn punten maar haal"

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 22:34

moelly schreef:
Goed plan, maar vind eigenlijk dat ik het zelf moet kunnen oplossen met mn team. Ik ben de jongste in mn team, 17, de rest is 20+.
Ik geloof direct dat zij zichzelf gaan tegenkomen, maar vind het nu zo vervelend..
Maar naar mn SLB'er zal ik zeker gaan!

Ten eerste, zet dat maar uit je hoofd. Als zij niet willen, kan jij op je kop gaan staan, pushen, praten tot je een ons weegt....Het gaat niet helpen.

Ik heb helaas in dezelfde situatie gezeten en dat was notabene een keuzeminor waarbij alle groepsleden geloof ik tussen de 21-25 jaar waren. Je zou zeggen, een gemotiveerde groep! Niets was minder waar, er zitten jammer genoeg bijna altijd mensen tussen die gaan voor het gemakkelijk punten scoren en het niet erg vinden om een ander al het werk te laten doen. En die daar ook niet wakker van liggen.

Ik wil je dan ook dringend aanraden om echt voor jezelf op te komen. Laat je groepsgenoten geen credits ontvangen voor jouw werk, geef duidelijk aan wat jij hebt gedaan en wat zij hebben gedaan en blijf aankloppen bij de vakdocent of de slb'er. Ik heb helaas te laat aan de bel getrokken en daardoor een aantal cijfers staan die totaal niet weergeven wat ik heb gepresteerd (zeer magere voldoendes terwijl mijn delen echt wel goed waren). Uiteindelijk ben ik voor het laatste vak in één keer geslaagd en moest de rest van de groep het over doen.

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 22:41

Wat je ook kan doen is tijdens de vergadering een takenlijst maken en registreren wie wat heeft gedaan, aangezien jij gemotiveerd ben zorgen dat jij alleen die lijst bij kan werken. Zo kan de docent zien wie netjes zijn zaken voor elkaar heeft en wie niet.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 22:46

Aan de bel trekken sowieso... maar ook te raden gaan hoe je je eigen grenzen kan bewaken want daar ben je al over heen gegaan. Jij bent niet hoofdverantwoordelijk voor de groepsopdracht... dus zorg dan ook dat je weet wat jouw gewicht is in de opdracht maar werk je niet over de kop.
Als je te hard er aan gaat trekken gaan anderen in de verdediging... of denken mooi handig zij lost het wel op. Goed leren samenwerken is lastig ... geef aan bij SLB en docent dat het proces niet goed verloopt... en vraag ook of hun willen helpen om samenwerking weer vlot te trekken.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 22:49

Heel vervelend als mensen niet willen meewerken :j. Daarom had ik ook altijd een hekel aan groepjes. Zowiezo aan de bel trekken bij de docent :j.

Misschien een harde vraag. Maar ben jij ook niet overgemotiveerd? Ja, opdrachten moeten af. Maar geef je de mensen ook wel de kans om opdrachten af te maken? Dus niet verwachten dat al 2 weken voor de deadline een opdracht af is bijvoorbeeld of naast de opdrachten zelf 'extra opdrachten' verzinnen (bijvoorbeeld hoofdstukken vantevoren lezen terwijl mensen dat persoonlijk moeten beslissen)? Als iets vrijdag af moest zijn, dan had ik het ook altijd vrijdag af. Maar vraag me niet om het woensdag al in te leveren, want ik had er ook een hekel aan dat mensen mijn tijd gingen indelen. En of ik een hoofdstuk lees voor een les, moet ik zelf weten (niet als je er voor een groep een samenvatting voor moest maken natuurlijk).

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 11:42

Bedankt voor de reacties!
Ik zal inderdaad even bij mn SLB'er aankloppen.

Om even in te haken op de reactie van Zap: Voor zover ik dat voor mezelf kan bepalen niet. Ik weet niet hoe anderen daar tegenaan kijken. Ik vraag altijd aan mijn groep of de eindverantwoordelijke een dag voor de deadline het verslag naar de anderen wil sturen. Op die manier kunnen wij als laatste 'check-check-dubbel-check' het verslag nog nakijken op evt spelfouten e.d.
Nee, ik moet al genoeg voor school doen, ik heb al nauwelijks tijd om de opdrachten allemaal af te krijgen. Dus ga zeker geen extra opdrachten bedenken. Wat iedereen naast de opgegeven opdrachten doet, kan me aan mn reet roesten, eerlijk gezegd.. :D

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:34

Ik ken de frustratie. :j

Wij hebben pas een werkstuk ingeleverd met 4 lege bladzijden.
Iedereen moest 2 bladzijden maken en sommige mensen verdomden dat.
Prima, lege pagina's erin gedaan met daarbij "Dit zijn de bijdragen van Jantje en Pietje".
Ik studeer voor mezelf, niet voor een ander. :evaw:

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 16:16

Konstantine schreef:
Ik ken de frustratie. :j

Wij hebben pas een werkstuk ingeleverd met 4 lege bladzijden.
Iedereen moest 2 bladzijden maken en sommige mensen verdomden dat.
Prima, lege pagina's erin gedaan met daarbij "Dit zijn de bijdragen van Jantje en Pietje".
Ik studeer voor mezelf, niet voor een ander. :evaw:

echt? en dat kun je op jouw school maken? Denk dat ze bij mij op school zouden zeggen dat de overige teamleden er dan voor moesten zorgen dat de vier pagina's gevuld werden.
Wel geef ik je grootgelijk wat betreft je motivatie! :D

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:52

Dit was bij het inleveren van de proefversie, ik wilde de betreffende teamleden even wakker schudden voor de definitieve versie.
Ze zijn aangesproken door de docent, die heeft toch meer overwicht dan de rest van de groep. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:56

Ach, ik ken deze situatie helaas zo goed. Ik heb het 2e semester van het HBO daarom het grootste deel zelf gedaan en het werk van de groep (5 andere personen) uit handen genomen. Het was voor mij makkelijker om alles zelf te doen, dan de rest van de groep het te laten maken.

Voor mij een van de redenen om naar de universiteit te gaan, daar hebben we al dat soort rare situaties niet.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 17:03

Welkom op het hoger onderwijs waar je dit nog veel vaker mee gaat maken :')

Spreek gewoon in de vergaderingen af wie wat is, noteer dat in je notulen, overleg elke vergadering hè het er voor staat en of iedereen het red. En leveren ze hun deel niet in, nou dan doen ze het niet hè..
Heb je nooit overleggen waar je Projectbegeleider erbij zit?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:56

moelly schreef:
Denk dat ze bij mij op school zouden zeggen dat de overige teamleden er dan voor moesten zorgen dat de vier pagina's gevuld werden.

Weet je... dat zou ik dan gewoon uitproberen... want school/docent kan wel zeggen dat moet je dan als team oplossen... maar elke docent snapt ook wel dat er bij een groepsopdracht van ieder individu een bijdrage verlangt wordt (en dat hoeft niet altijd tekst te zijn kan ook regelwerk oid zijn ligt aan de opdracht)
Eigenlijk horen groepsopdrachten ook zo geformuleerd te zijn dat ieders individuele bijdrage zichtbaar is. Dus zou dat zeker gaan bespreken met slb/docent oid als je het idee hebt dat er alleen maar naar eindresultaat wordt gekeken en niet is ondervangen hoe het moet met de meelifters. Als school wil je die meelifters ook eigenlijk snel filteren... want die kunnen geen individuele stukken maken (en krijgen het al helemaal moeilijk met hun scriptie)