.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Greek

.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 19:21

.
Laatst bijgewerkt door Greek op 19-05-24 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Caelum

Re: Uitwisseling en vliegangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 19:25

1. Ontspan!
2. Een goed spannend boek wat je in een ruk uit moet lezen.
3. Fijne rustgevende liedjes luisteren
4. De meest lekkere kauwgoms meenemen. Hahaha. Het is afleiding en lekker xd

Gewoon niet denken maar doen, vliegen is eigenlijk helemaal niet zo eng!

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 19:26

Meid, dit is een geweldig gave kans! Je klinkt heel enthousiast en ik zou je aanraden om een motivatiebrief te schrijven.

Die angst - dat is inderdaad een probleem(pje), maar problemen zijn er om opgelost te worden is het niet? Zou het misschien helpen om van te voren een keer een vliegtuig in te gaan? Misschien zorgt dat al voor iets minder spanning - of bijvoorbeeld regelen dat je eens mag kijken in de cockpit om te kijken hoe alles werkt? Een vriend van mij heeft hetzelfde wat jij hebt, hij is een keer bij de piloot in de cockpit geweest, die heeft hem van alles uitgelegd en nu hij precies weet hoe het werkt en op welke manier de controle er is durft hij (met een paar valeriaantabletjes) het vliegtuig in.

Angst is een naar iets hé... vooral de angst voor het hebben van angst...

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 19:27

De mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest :D

Greek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 19:37

Happy16 schreef:
De mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest :D

Klopt helemaal, helaas :+

Bedankt voor de tips verder :)

Aahh ik wil zo graag, maar ik ben echt bang dat als ik me opgeef dat ik dan sowieso een maand van te voren al niet meer slaap.. om van turbulentie en luchtzakken nog maar niet te spreken..

Argh :')

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 19:38

Ik heb zelf ook emetofobie en ben dit jaar voor het eerst bewust in een vliegtuig geweest. Ben niet bang voor vliegtuigen overigens. Heenreis was er iemand die steeds zei: ik denk echt dat ik ga overgeven, *herhaling x1000*, dus ik was ontzettend zenuwachtig, maar dat zakte langzaam maar zeker af. Ik zat bij het raam en kon heerlijk naar de wolkjes kijken, en alles wat er onder me gebeurde. Tevens was iedereen heel relaxed in z'n doen en laten en was het erg gezellig, dus het is helemaal goedgekomen. De terugreis stapte ik dan ook zonder moeite in. Aangezien het om een uitwisseling gaat denk ik dat je met een grotere groep gaat? Ik denk dat het dan nog wel eens pittig mee kan vallen, omdat het waarschijnlijk grappen wordt :).
Heel veel succes met het maken van je keuze!

Gebruikerit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 19:42

Laat je in ieder geval niet tegen houden door je angst!

Ik ben (inmiddels al minder) zelf ook ontzettend bang om te vliegen, en ben vorige week naar New York gevlogen. Ik zat er al weken tegenaan te hikken (niet kunnen slapen, altijd als ik eraan dacht ontzettend angstig worden) en heb toen besloten er iets aan te gaan doen. Zelf heb ik een boek gelezen 'over vliegangst en hoe je er vanaf komt', en dat heeft mij echt ontzettend goed geholpen, vooral de ontspanningsoefeningen en technische kant van het vliegen. Je hebt ook nog stichting VALK (dit is alleen wel ontzettend duur..) en dat schijnt echt goed te helpen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:13

Ik heb er misschien glad overheen gelezen hoor, maar eh... Heb je al eens gevlogen?
Ik had nog nooit gevlogen toen ik op uitwisseling ging met school en ik durf met 99% zekerheid te zeggen dat ik het het meest naar mijn zin had van de hele groep in dat vliegtuig.
Dat terwijl ik ook claustrofobisch en snel reisziek ben. En ik had in die tijd echt vaak last van paniekaanvallen om niks, moet je nagaan! :)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:26

Turijn ligt bovenin Italie en is ook prima met de trein te doen, is dat geen optie voor je?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:31

'Fear is the only fear to fear' F. D. Roosevelt.

Laat je alsjeblieft niet hierdoor afschrikken, dat zou zo zonde zijn!
En inderdaad, zoals Storm al zegt: Kan je het dan niet per trein doen?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:38

Misschien is het een optie om een beetje zware anti-reisziektepillen te halen voor de vlucht? Dan weet je zeker dat je niet misselijk gaat worden (wat je vermoedelijk al wat rustiger maakt) en word je lekker suf, dus eer dat je door hebt dat je vliegt, ben je al op je plaats van bestemming.

Greek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 22:44

badeendje schreef:
Ik heb zelf ook emetofobie en ben dit jaar voor het eerst bewust in een vliegtuig geweest. Ben niet bang voor vliegtuigen overigens. Heenreis was er iemand die steeds zei: ik denk echt dat ik ga overgeven, *herhaling x1000*, dus ik was ontzettend zenuwachtig, maar dat zakte langzaam maar zeker af. Ik zat bij het raam en kon heerlijk naar de wolkjes kijken, en alles wat er onder me gebeurde. Tevens was iedereen heel relaxed in z'n doen en laten en was het erg gezellig, dus het is helemaal goedgekomen. De terugreis stapte ik dan ook zonder moeite in. Aangezien het om een uitwisseling gaat denk ik dat je met een grotere groep gaat? Ik denk dat het dan nog wel eens pittig mee kan vallen, omdat het waarschijnlijk grappen wordt :).
Heel veel succes met het maken van je keuze!

Oh verschrikkelijk!! :x

Bedankt voor de reacties, ik begin al aardig overtuigd te raken dat ik gewoon moet gaan.
Krijg ik vast nog spijt van :')

Konstantine, ik ben één keer naar Canada gevlogen maar daar weet ik vrijwel niks meer van :+

Trein is geen optie, dan zou ik in mijn eentje met de trein moeten gaan en dat is veel te veel gedoe.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:49

En helpt het voor jou misschien om bij het raampje te zitten?

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:57

Mijn mams heeft ook vliegangst en heeft van de dokter toen op recept 2 pilletjes gekregen 1 voor de heen en 1 voor de terugweg. Die van de terugweg heeft ze niet eens gehad...
Ik kan mama altijd eens vragen wat voor pillen die waren en miss is het een optie om dit bij de dokter aan te geven?

Verder zal ik zeggen: Enjoy your flight.

Ik heb zelf 1x gevlogen en had er zin in maar ook ergens angst. Ik zat we stegen op en mijn adrenaline ging omhoog omdat ik het een gaaf iets vond.
Ik voelde me door het vliegtuig vrij, vrij om te gaan en staan waar ik wou!

Tip: ga vlakbij de vleugel zitten ;) dit geeft mensen vaak een veilig gevoel omdat hier ook een nooduitgang zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 23:13

Hoe lang is de vlucht? Italië kan toch niet zo lang zijn? :)

Ik gebruik zelf altijd zo'n kalmerende spray en pillen, die werken super. Vooral de spray. Als ik die niet neem kots ik alles onder van de zenuwen. :=
Als je wilt kan ik wel even kijken welke spray dit is?

DiFa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:31

Ik heb zelf ook (extreem) emetofobie en ben claustrofobies, maar in het vliegtuig heb ik er geen last van. Ik ga nooit of te nimmer bij een raam zitten, maar langs een gangpad zodat ik altijd even kan lopen en merk je niet dat je een bocht maakt. Ik neem van te voren een Primatour in en een halverwege de vlucht nog 1 (maar ik heb over het algemeen lange vluchten van minimaal 10 uur). Wat wel confronterend is zijn die kotszakjes die voor je liggen, maar die stop ik altijd ver weg haha. Ik zou gewoon gaan en lekker genieten van de tijd die je gaat krijgen in Italie. Het is niet lang vliegen dus je bent er ook zo weer uit. Succes.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:44

Oke ik had het verhaal kunnen schrijven, afgezien van emetofobie.

Ik heb ondertussen 8 keer gevlogen en het is een ramp. Maar ik doe het wel,laat me niet tegenhouden door een angst die irrelevant is. Ik heb altijd iets bij me wat ik zou kunnen slikken als ik dat wil, maar eigenlijk ben ik daar te eigenwijs voor.

Dus ik zeg: laat je niet gek maken door irrelevante angst en ga, de kans krijg je niet weer.
Geef bij de leiding en de eventueel stewardessen aan dat je bang bent. Ze kunnen je dan een beetje in de gaten houden. Dit geeft jou ook weer een stukje rust.
Neem een boek en wat muziek mee. Ga even naar de huisarts of hij iets voor je heeft (vaak is het idee dat je iets bij je hebt al genoeg ;)

Ik stap nog steeds niet met plezier in het vliegtuig en dat zal ook wel nooit gebeuren, maar laat me niet tegenhouden :n

Wat ik trouwens echt niet doe, is in de lift :o op het werk zit ik op de vierde verdieping en ik ga altijd met de trap 80 treden per keer, een paar keer per dag.....
Mijn collega's lachen me er wel eens om uit, maar ondertussen ben ik degene die niet hijgend boven kom als we een keer verplicht met de trap moeten ;)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:25

Ik weet dat je op verschillende luchthavens een kleine cursus kan volgen voor vliegangst. Wellicht dat men bij zoiets ook jou kan helpen, want het is toch een combinatie van een aantal zaken.

Verder, licht zeker de stewards aan boord in als het zo ver is. Mijn ervaring is dat ze echt wel aandacht besteden aan mensen met zulke problemen.

Zo heb ik zelf dus enorme vliegangst, en vriend en ik konden voor zijn werk naar Barcelona...met het vliegtuig. Bij de terugvlucht had ik door overboeking in mijn klasse een upgrade gehad naar businessclass, kreeg zelfs een maaltijd :+ Probleem uitgelegd en gevraagd of ik toch niet bij mijn vriend kon zitten. Dan hebben ze een paar mensen gevraagd om te switchen, waardoor ik naast hem kon zitten. Was ik wel mijn gratis maaltijd kwijt, maar dat kon mij echt niks schelen :+

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:30

Ik heb het ook..
ik heb van de huisarts een middel gekregen om rustig te blijven was een smettabletje en moest ik een halve van innemen..
heb heerlijk geslapen en nergens geen last van gehad..

Greek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 19:38

Bedankt voor jullie reacties :)

Anthea, als je wilt, graag!

Zijn er verder nog middelen die tegen spanning/misselijkheid werken?

Ik ben nu eigenlijk mede door de reacties hier overtuigd dat ik gewoon moet gaan, dus ik ga zo mijn motivatie maar eens schrijven :D met zweethanden O:)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:39

Een goede borrel helpt mij meer dan pilletjes of zo :-P

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:57

Mijn eerste keer vliegen was ook een hel. Nou ja, de aanloop er naar toe dan.

Ik kan er ook niet tegen om opgesloten te zitten, en raak ook in paniek als ik ergens niet uit kan.

Maar ik moest en zou mee naar Barcelona. Met vliegtuig.
Mijn klasgenoten hebben vreselijk gelachen om mij. Normaal altijd nuchter en rustig.
Nou liep ik als maar heen en weer te ijsberen voor we het vliegtuig in moesten. :')

Ik moest als eerste naar binnen zodat ik niet kon omdraaien en weg rennen. :')

Eenmaal binnen moest ik bij het raampje zitten in het midden van het vliegtuig(zodat ik de dichte deur die niet open kon niet kon zien), lerares kwam naast mij zitten om te voorkomen dat ik geen gekke dingen ging doen.

En toen vertrokken we...vliegtuig ging als maar sneller en sneller en toen de lucht in. Zag de wereld beneden steeds kleiner worden.

Het enige dat ik kon uitbrengen: DIT IS GAAAAAAF

Geen 1 moment last gehad van het feit dat ik er niet uit kon, veel te druk met naar buiten kijken.
Uiteindelijk niet wakker gebleven (val heel snel in slaap) ondanks dat ik erg last had van mijn oren.

Terugreis nergens meer last van gehad, liep zo het vliegtuig in.

En de terugreis was minstens zo mooi!

TS, ik had ook nooit verwacht in een vliegtuig te stappen.
Maar ook ik had een kans die ik niet kon laten liggen, en heb het gedaan en geen moment spijt van gehad.

Greek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 21:20

Oh wat fijn Kitty1985, ik hoop dat het bij mij ook zo gaat :D

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 21:42

Oeh bah. Vleugel zou mijn eerste keus nooit zijn of worden :o.
Als ik bij de vleugel in de buurt zit spuug ik halve vliegtuig onder :o, wordt er daar zo enorm misselijk van.
Doe mij maar plekje of voorin maar het liefste lekker achterin het vliegtuig :D.
xDaantjxx schreef:
Tip: ga vlakbij de vleugel zitten ;) dit geeft mensen vaak een veilig gevoel omdat hier ook een nooduitgang zit.

TS: Succes met je angst proberen te overwinnen en lijkt me een hele mooie kans lekker naar Italië.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 21:47

Vleugel schijnt het veiligste te zijn als er wat gebeurd.
Maar dat gebeurt niet :')