Trouwen; hoe, wat en wanneer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Trouwen; hoe, wat en wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 21:41

Goed, mijn vriend en ik hebben het plan om volgend jaar te trouwen (aanzoek is er nog niet, dus officieel is het ook nog niet :') ). Eind augustus, begin september.

Op internet al gespeurd naar locaties en gaan die binnenkort ook eens in het echt bekijken. Wat nu verder?

Regel je eerst de officiële locatie en dan gelijk ook al een exacte tijd? Doe je de trouwreportages voor die tijd? Regel je eerst restaurant ect en dan de locatie? Of tja, hoe doe je het eigenlijk?

Is ons budget realistisch? Wij hebben 5000 euro te besteden (hoeft geen jurk gekocht te worden, geen groot feest en had al geweldige ringen gezien voor 100 euro (voor 2) )
Daar moet de lokatie van (incl gemeentelijke gelden max 600 euro)
Receptie en diner voor 40 mensen; 2000-2500
Auto; gaat via een bekende voor een klein bedrag
Fotograaf; 800-900 euro
Bedankjes: 100-120 euro
Kleding voor hem: 300-400
Boeket: ?

Wat mis ik? Is het realistisch?

Het is nog ver weg, maar het voelt zo dichtbij :') en ik ben nog niet eens gevraagd haha maar ik weet dat vroeg boeken in populaire maanden wel nodig is :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 10-10-13 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

saroanda

Re: Trouwen; hoe, wat en wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:45

Haar en make-up?
Pak voor je a.s.?
Hotel bruidsnacht?
Huwelijksreis?
Decoratiemateriaal?
Taart?

Ik denk wel dat je binnen budget kan blijven hoor, wij waren colgens mij minder kwijt maar wel met jurk etc...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 21:48

O ja, haar en make-up! :j
Zal mijn eigen kapper de volgende keer eens vragen of hij het kan doen en hoeveel dat kost.
Schatting? 150 euro?

Wij rijden heel chique met onze ouders weer mee naar huis, dus geen huwelijksnacht of reis (hebben net een huis gekocht en wachten op de sleutel en er moet veel aan het huis gebeuren dus daar stop ik liever wat meer geld in)

Taart heb ik bij de receptiepakket ingezet.

Decoratie materiaal... Niet bij stilgestaan! Is wel leuk :j

Bij een huwelijksreportage, neem je dan ook ouders etc mee? Of is dat echt alleen voor het bruidspaar en dat de familie er pas later bij komt na het huwelijk?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 10-10-13 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:49

foto kan veel goedkoper dan wat jij zegt. :)

Kleding voor hem ook trouwens, mijn man was voor 100 euro gesteld.
diner zou ik iets ruimer uittellen ivm drank enz die er bij komt, 50 euro per man zit je snel aan.. :)
kijk ook of je een % aftrek kan krijgen als gasten niet afzeggen (en die ga je hoe dan ook hebben)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 10-10-13 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:49

Wat ontzettend leuk dat je gaat trouwen!
Voor dat bedrag moet het prima kunnen hoor, het is maar net hoe gek je het zelf maakt.
Wij hebben bij alles ook op de centen gelet en dat scheelde ons de helft van wat had kunnen kosten.

Zelf hebben we eerst de datum vastgelegd en daarna op zoek gegaan naar een feestlocatie. Op diezelfde locatie konden we ook borrelen en eten met de daggasten.
Hou met de tijd dat je gaat trouwen ook rekening met een eventuele lunch voor je daggasten. Als je om 11 uur trouwt, heb je veel tijd over en moet je dus je gasten 'bezig'houden en te eten en drinken geven (wat dus weer duurder is).
Zelf hebben we daardoor gekozen om om 2 uur in de middag te trouwen. Daarna met de daggasten naar de feestlocatie en taart eten en wij foto's maken, toen weer terug, dineren en feesten. Was een geweldige dag.

Je kunt eens kijken op http://www.trouwforum.nl voor heel veel goede tips om alles betaalbaar te houden en veel leuke tips op te doen. Veel bokkers die trouwen of getrouwd zijn, zitten daar ook ;)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:51

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:53

150 euro kan je idd op rekenen voor haar en make-up. En de huwelijksreportage doe je zoals jij het wilt. Wij zijn na de plechtigheid naar huis gegaan en hebben in het park foto's gemaakt met de familie en daggasten, daarna de reportage van onszelf.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 21:54

Ja tijd is inderdaad ook een punt :)

(Ik had laatst een bruiloft waarbij ik alleen 1 stukje gebak kreeg en te lang moest wachten tot het diner, dus dat wil ik mijn gasten niet aandoen := )

Qua diner (wat wij nu op het oog hebben) is het 41 euro pp incl onbeperkt drinken.

Kleding dus iets omlaag, diner+receptie eerder op 2500 zetten dus.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:58

Boeket is ook veel op te besparen, ik had een 'mannetje' in de buurt die mijn werkelijk prachtige boeket, 20 corsages, bruidegomscorsage en autostuk heeft gemaakt voor 100 euro. In de winkel was ik anders het 3 (!)dubbele kwijt geweest.

Herenkostuum is net wat je wilt. Mijn man zijn kostuum kostte meer dan 1000 euro. Maar je kan ook een prima kostuum kopen bij een nette herenzaak voor 250 euro (exclusief schoenen).

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:59

De fotografen zaten bij ons ook allemaal rond de 800 euro dus wel realistisch, voor de receptie en een diner ben je denk ik iets meer kwijt wij zaten voor een middag en diner op 1800 voor 25 gasten.
Verder misschien de locatie iets te goedkoop geschat, maar dat hangt denk ik af van de leges die de gemeente vraagt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 22:00

Ik hen de leges van de gemeente opgeteld bij het bedrag van de lokatie dus dat is wel accuraat :j
Iets hoger gepakt, omdat je net zult zien dat het per 1 januari iets zal stijgen :')

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:01

Oké dan heb je een goedkope gemeente of locatie, hier ben je minimaal 600 euro kwijt en dan heb je een vrij kleine zaal.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:02

Je kunt het beste meerdere locaties gaan bekijken en vragen om een prijsopgave.
Ga niet meteen met de eerste de beste in zee, maar bekijk er echt een aantal, dan weet je ook wat de gemiddelde prijs is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 22:04

Gaan wij ook zeker doen :j
Het moet wel goed voelen en niet alleen goedkoop :D

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:04

Een bevriend hobbyfotograaf heeft onze foto's gemaakt waar wij heel erg tevreden mee zijn, ik heb zelf bij albelli een album gemaakt. We hebben hem bedankt met een etentje. Mijn man heeft een mooi pak bij de c&a gekocht met 25% korting voor 75 euro :D In het centrum zijn we met de daggasten gaan eten, volgens mij waren we met 16 man iets van 350 euro kwijt. DJ op het feest kostte maar 20 euro per uur, taart voor 80 man was 155 euro. En 5 uur lang feest incl. binnenlandse alcohol en wat hapjes was 23 euro p.p.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:06

Wat leuk gefeliciteerd! Mochten jullie nog een bruidsfotograaf zoeken :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 22:07

zonnebloem18 schreef:
Oké dan heb je een goedkope gemeente of locatie, hier ben je minimaal 600 euro kwijt en dan heb je een vrij kleine zaal.

Als ik in mijn eigen gemeente zou trouwen zit ik al boven de 600 euro alleen aan gemeentelijke leges, maar wij hebben een andere gemeente gekozen en dat scheelt zo al bijna 400 euro!

Ik zal sowieso wat offertes opvragen; willen de receptie en het diner op dezelfde plek houden. Wel zo makkelijk :)

Idee van een goede hobbyfotograaf is ook niet zo gek, ken wel iemand die de foto academie doet en die heeft vast wel connecties! Dus dat kan schelen in de prijs :)

Dus verstandig is: eerst locaties vastleggen, dan receptielocatie/diner. Dan ook zo snel mogelijk het bij de gemeente vastleggen ivm ambtenaar 'reserveren'? Alhoewel dat laatste... Dat wil ik eigenlijk pas doen als ik daadwerkelijk een aanzoek heb gekregen.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:30

Ik weet niet hoe handig je bent, maar ik heb mijn eigen haar en make-up gedaan (zat inspiratie te vinden op youtube).

Had zelf mijn boeket bedacht en besteld bij de bloemist hier in het dorp. Kostte 30 euro, incl. extra bloemen voor corsages. Corsages (voor ouders, schoonouders, onze zoontjes en mijn man) zelf gemaakt met vriendin.

De enorme bruidstaart met Blond Amsterdam-thema had ik ook zelf gemaakt, maar ik maak wel vaker taarten, dus ben daar redelijk handig mee. Misschien ken je iemand die dit kan en je wil helpen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 13:51

Goed idee! :)
Zal in mijn omgeving kijken en vragen wie bv een goede fotograaf kent of wie er goed met taart is. Mam zei al dat mijn tante handig is met bloemen, dus zal haar even vragen of ze een boeket wil maken tzt.
En anders de bloemist hier, die is ook niet zo gek duur. Wil alleen een boeket voor mijzelf dus dat scheelt! :)

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 17:00

Wat een handig leuk topic dit.
zaterdag ben ik door mijn vriendje ten huwelijk gevraagd en kan hier dus een hoop info-tips vandaan halen.
we moeten nog flink sparen, maar hopen toch rond voorjaar 2015 te kunnen trouwen, nog 1,5 jaar de tijd dus. een heleboel weten we al wat we willen maar hoe aan te pakken is wel lastig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 17:01

Is zo'n love and marriage beurs nog aan te raden? :)

Gefeliciteerd blacky! :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 17:48

welke regio zoek je een taartenmaker vuurneon?

Britt90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 17:51

Wat leuk dat je gaat trouwen, gefeliciteerd! :)
Er zijn inderdaad veel fora waar je heel veel leuke tips en tricks kunt vinden. Bijvoorbeeld Toptrouwen.nl!

Ik ben zelf fotografe en woonachtig in in Noord-Holland. Weet niet of jullie in de buurt wonen, maar ik help jullie graag met een mooie trouwreportage. :D

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 17:58

Van harte gefeliciteerd!
Ik werk op een officiële trouwlocatie in Lunteren met vragen mag je mij altijd pben

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 18:00

Regio Noord :)

Bedankt voor de link! JorisDy; bedankt voor het aanbod, ga er ook zo op in :)

Zag toevallig een foto van een familielid langskomen die een taart aan het maken was haha dus ik zal eens even peilen :)