Door leren of toch werken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xMarloes

Door leren of toch werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 20:29

Hallo allemaal,

3 jaar geleden stond ik voor ongeveer dezelfde keuze. Ik wist niet wat voor opleiding ik wilde doen op het mbo.... dus heb ik toen gekozen voor een niveau 4 opleiding; marketing en communicatie.
Lekker breed en dan had ik nog 3 jaar om te kijken wat ik daarna wilde gaan doen :+

Nu is het 3 jaar laten en ik weet nog steeds niet wat ik wil doen. Ik heb echt geen idee wat ik nou echt leuk vind.
Ik kan gaan doorleren, maar wat dan? of ga ik werken? en ja dan moet ik daar ook nog bij kijken wat ik dan wil, en natuurlijk; een bedrijf vinden die me wilt hebben :D

Nou zie ik mezelf eigenlijk niet nog 4 jaar op school zitten. Het HBO lijkt me gewoon echt zwaar...ik zie mezelf niet elke avond in de boeken zitten namelijk. Dit heb ik namelijk nooit gedaan....
Ik ben niet iemand die makkelijk leert, ik moet er echt wel energie in steken en als ik iets doe ga ik er ook echt voor. Maar wel ben ik altijd tevreden met een 6.

Ik geloof ook echt wel dat ik het hbo aan zou kunnen, maar of ik zin heb om nog 4 jaar te blokken is dus een tweede. en een derde is; wat wil ik dan doen. Want dan moet je ook wel echt iets specifieks gaan kiezen en iets wat je echt leuk vind... ik bedoel ja ik wil niet op de helft van een opleiding stoppen....

Maar om nu een baan te vinden is tegenwoordig ook erg lastig. En ik heb echt geen idee waar ik over en tijdje sta met mijn marketing en communicatie diploma. Kan je met een mbo diploma wel makkelijk aan het werk komen?

Dus eigenlijk mijn vraag aan jullie;
Wat zouden jullie ervaringen hiermee? Zijn er mensen met hetzelfde ''dilemma''? of heeft iemand dit ''dilemma'' ook ooit gehad?
Of zijn er ervaringen van mensen die van mbo naar hbo zijn gegaan? Of gelijk zijn gaan werken?

mayniac_val

Re: Door leren of toch werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 20:35

Je gewoon rot gaan solliciteren en als dat niet lukt, je alsnog inschrijven voor een studie? Dat was mijn strategie in elk geval: als ik niet was aangenomen voor mijn huidige baan, was ik nu aan de slag gegaan met een nieuwe studie.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 20:41

Wanneer ze bij mijn werk een marketing/communicatie vacature open hebben staan, komen daar sowieso meer dan 100 reacties op. Er zijn zoveel die een dergelijke opleiding of studie hebben gedaan, dat je er op een of andere manier moet uitspringen. Ik heb het zelf ook gedaan en heb relatief makkelijk werk kunnen vinden, maar dan had ik wel een 'ingang'. _/-\o_

Om een lang verhaal kort te maken; ben je klaar voor het werkende leven, ga lekker solliciteren. En anders oriënteren op een studie. HBO is echt goed te doen, gewoon regelmatig aanwezig zijn :')

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 20:41

Ja dat ben ik natuurlijk wel van plan als ik van plan ben te gaan werken :)
Het mooiste zou natuurlijk zijn als je dan via je baan jezelf ''omhoog'' kan werken en via het bedrijf cursussen en opleidingen kan volgen :) Maar dat is natuurlijk mooi meegenomen als dat zou kunnen...

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 18:32

SaskiaB schreef:
Wanneer ze bij mijn werk een marketing/communicatie vacature open hebben staan, komen daar sowieso meer dan 100 reacties op. Er zijn zoveel die een dergelijke opleiding of studie hebben gedaan, dat je er op een of andere manier moet uitspringen. Ik heb het zelf ook gedaan en heb relatief makkelijk werk kunnen vinden, maar dan had ik wel een 'ingang'. _/-\o_

Om een lang verhaal kort te maken; ben je klaar voor het werkende leven, ga lekker solliciteren. En anders oriënteren op een studie. HBO is echt goed te doen, gewoon regelmatig aanwezig zijn :')

Regelmatig aanwezig zijn, daar zou ik geen probleem mee hebben :+ :)
Ik ben wel iemand die dan altijd naar school gaat. Maar ik twijfel dus omdat ik dan echt nog wel 4 jaar naar school moet, echt moet leren en dus ook nog niet echt een inkomen.... En werken lijkt me ook wel gewoon lekker... ook al kan je dat nog wel heel je leven, maar je moet toch ooit beginnen he :P

SaiLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 15:35

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:39

Ik heb deze opleiding ook gedaan, als tussenweggetje. Ik heb 3 jaar op het hbo gezeten maar door flink wat pech, blessures en gedoe heb ik dat niet gehaald. Toch wilde ik graag een diploma, want zonder diploma kom je nergens natuurlijk. Toen heb ik de opleiding marketing en communicatie in 1 jaar afgerond, met succes. En toen? Tsja.. toch maar besloten te gaan werken, want ik wilde niet weer helemaal opnieuw beginnen op het hbo. Na mijn eerste baan (een flutbaan) werkeloos geworden en toen spontaan tegen een heel leuke baan aangelopen. Aan de andere kant van het land, waar mijn vriend woonde.
Op stel en sprong verhuisd en nu heb ik een ontzettend leuke baan (en huis, en katjes etc). In mijn functie werken veel verschillende mensen, waaronder ook genoeg mensen met een hbo-diploma. Ik heb nog absoluut geen spijt dat ik ben begonnen met werken want ik was 'al' 22 toen ik klaar was, was echt toe aan een nieuwe stap in het leven.
Ik heb me voorgenomen dat ik altijd nog deeltijd kan gaan studeren (daar heb ik werkervaring voor nodig, bij de opleiding die ik graag wil) of intern door kan groeien.

Je moet doen wat je zelf graag wil. Maar eer dat je erachter bent wat dat is.. :D

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 19:55

SaiLady schreef:
Al eens gedacht aan een HBO associate degree opleiding? (Eventueel in deeltijd omdat je ook graag wilt werken)?

http://www.carrieretijger.nl/opleiding/ho/soorten-opleidingen/tweejarig

Dankje :)
Heb even gekeken, maar ik denk zelf dat werken me toch wat beter in de oren klinkt... Maar met zoiets kan je dus ook nog allemaal opleidingen kiezen?

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 19:57

Roosch schreef:
Ik heb deze opleiding ook gedaan, als tussenweggetje. Ik heb 3 jaar op het hbo gezeten maar door flink wat pech, blessures en gedoe heb ik dat niet gehaald. Toch wilde ik graag een diploma, want zonder diploma kom je nergens natuurlijk. Toen heb ik de opleiding marketing en communicatie in 1 jaar afgerond, met succes. En toen? Tsja.. toch maar besloten te gaan werken, want ik wilde niet weer helemaal opnieuw beginnen op het hbo. Na mijn eerste baan (een flutbaan) werkeloos geworden en toen spontaan tegen een heel leuke baan aangelopen. Aan de andere kant van het land, waar mijn vriend woonde.
Op stel en sprong verhuisd en nu heb ik een ontzettend leuke baan (en huis, en katjes etc). In mijn functie werken veel verschillende mensen, waaronder ook genoeg mensen met een hbo-diploma. Ik heb nog absoluut geen spijt dat ik ben begonnen met werken want ik was 'al' 22 toen ik klaar was, was echt toe aan een nieuwe stap in het leven.
Ik heb me voorgenomen dat ik altijd nog deeltijd kan gaan studeren (daar heb ik werkervaring voor nodig, bij de opleiding die ik graag wil) of intern door kan groeien.

Je moet doen wat je zelf graag wil. Maar eer dat je erachter bent wat dat is.. :D

Haha precies die laatste zin, het blijft lastig...
Mooi dat je nu een leuke baan hebt gevonden. Wat doe je precies bij dat bedrijf? Ook wat met marketing en communicatie of iets anders?

hooiberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:59

Je kan ook werken en ernaast part time doorstuderen. Dan heb je 'best of both worlds'. :)
Zelf heb ik een tijdje vier dagen in de week gewerkt en ernaast full time gestudeerd. Dat was erg zwaar, maar uiteindelijk beslist de moeite waard! :j
Laatst bijgewerkt door hooiberg op 14-10-13 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:00

Internship is een aanrader. Young professionals doen dit veelal. Je verbreed je kansen hiermee enorm, dit is altijd beter dan een baantje wat niks met je vakgebied heeft te maken want je werkt aan je cv. Verder een stage is vaak ook een mogelijkheid, vooral in deze tijd is dit niet een vreemde gang van zaken.

Edit: naar een loopbaanadviseur gaan. Of als dat te duur is zo'n grote test laten doen van een paar dagen, daar hebben heel veel mensen profijt van. Heb je er echt geen geld voor -> 100 testen op internet doen. Uitkomsten bekijken en uitpluizen welke functies er allemaal bij horen en bestaan.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 20:14

ladylay schreef:
Internship is een aanrader. Young professionals doen dit veelal. Je verbreed je kansen hiermee enorm, dit is altijd beter dan een baantje wat niks met je vakgebied heeft te maken want je werkt aan je cv. Verder een stage is vaak ook een mogelijkheid, vooral in deze tijd is dit niet een vreemde gang van zaken.

Edit: naar een loopbaanadviseur gaan. Of als dat te duur is zo'n grote test laten doen van een paar dagen, daar hebben heel veel mensen profijt van. Heb je er echt geen geld voor -> 100 testen op internet doen. Uitkomsten bekijken en uitpluizen welke functies er allemaal bij horen en bestaan.

Is internship een opleiding? :o want als ik dat op google type krijg ik echt van alles....

hooiberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:39

'internship' is engels voor 'stage'. :)

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 20:48

Oh haha :')
Mijn 2e stage begint nu bijna, en dat is ook de laatste stage voor mijn opleiding.

Ik weet niet of het zo leuk is om stage te lopen na mijn studie. Vaak krijg je amper tot niks aan stage vergoeding..dan heb ik nog geen inkomen...

hooiberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:51

Maar wel werkervaring, en daar draait het dan juist om. Bovendien krijg je dan soms werk wat net boven je niveau ligt, zodat je allemaal leuke en nuttige dingen kan leren. Je werkgever steekt er dan ook tijd in te zorgen dat jij die dingen leert. Die tijd is de reden van de lage vergoeding. Dus eigenlijk krijg je loon in natura :) . Dat is dan weer nuttig voor je CV.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 20:57

Maar dan moet je wel een goed bedrijf gevonden hebben...
want bij het vorige bedrijf had ik dus totaal geen begeleiding. En heb ik bijna alles zelf gedaan... Op het laatst was ik daar de enigste vaste medewerker en moest ik soms voor 3 bedrijven de telefoon op nemen etc.. Ik ben het daarom niet met zo'n lage vergoeding eens, want soms doet iemand wel echt heel veel en daarvoor krijgt iemand dus héél weinig.

Maar als je voor jezelf, na je studie gaat stage lopen kan je natuurlijk wel snel bij zo'n bedrijf weg...

hooiberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 22:06

Inderdaad, je moet een goede werkgever vinden. Maar dat als is bij gewoon werk ook zo. Daar heb je ook heel erg leuke en heel erg vervelende en alles er tussenin.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:27

Inderdaad, wat hooiberg zegt.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 12:21

hooiberg schreef:
Inderdaad, je moet een goede werkgever vinden. Maar dat als is bij gewoon werk ook zo. Daar heb je ook heel erg leuke en heel erg vervelende en alles er tussenin.

Dat is zeker waar!

SaiLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:32

Ik studeer zelf in deeltijd, dan kun je ernaast lekker werken. De ideale combi al zeg ik het zelf.
Het is wel verschillend per studie, maar bij mijn studie (commerciële economie), hoef je pas in het 3e studiejaar een baan te hebben die aansluit. Met andere woorden, genoeg tijd om iets passends te vinden. Bij ons op de opleiding kun je ook genoeg vacatures vinden van externe bedrijven die graag onze studenten willen. De meeste hebben in het 3e jaar dan ook een passende baan, of zelfs ver daarvoor al.
Ik weet niet hoe dat bij andere deeltijd studies en hogescholen is, dat zal heel erg verschillen.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 18:16

Hoe vind je de opleiding? :)

hooiberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 23:41

xMarloes schreef:
Hoe vind je de opleiding? :)

Websites/studiegidsen van opleidingsinstellingen.
Googlen op '[naam opleiding] deeltijd/parttime', oid. Dat kan zo moeilijk niet wezen. Opleidingsinstellingen willen namelijk graag leerlingen, dus ze doen moeite om gemakkelijk vindbaar te zijn. :)

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 18:53

Dankje. Dat snapte ik al.
Ik vroeg me alleen af hoe zij de opleiding vindt!

SaiLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:54

Ik vind de opleiding ontzettend leuk, het moet wel je interesse hebben, maar dat is met elke opleiding zo. Het is een brede opleiding wat ik juist heel nuttig en leuk vind.

Je hebt ook een goede vooropleiding om commerciële economie te studeren (het marketing en communicatie gedeelte), misschien kun je een vrijstelling(en) krijgen voor een bepaald vak(ken). Maar ook dat verschilt per hogeschool, bij ons krijg je geen vrijstellingen, ook al sluit je mbo-opleiding aan op de hbo-versie.

Je hebt ook een tweejarige hbo-ad (associate degree) versie van commerciële economie (marketing management), maar ad-opleidingen worden maar beperkt aangeboden door hogescholen.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 14:52

Ik heb MBO gedaan (dierverzorging, totaal geen uitdagende studie, hersens amper gebruikt :+ ), daarna 3 jaar gewerkt en toen begonnen met een HBO studie. Ik vind het helemaal niet lastig.
Als je het allemaal een beetje bijhoudt en niet laat opstapelen, is het super goed te doen.
En ik zit ècht niet elke avond met mijn neus in de boeken.. :)