"Mensen helpen elkaar niet meer"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

"Mensen helpen elkaar niet meer"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 17:20

Ik kom vanmorgen uit m'n werk, staat er in de polder ineens een kudde schapen midden op de weg, met een oudere boer erbij met zijn handen in het haar...
Ik m'n scooter aan de kant gezet: moet ik even helpen?
"Graag, ze hedde m'n hekke plat gelope (sorry, ben niet zo goed in dialect schrijven, maar t creëert een beeld ;) ).

Afijn, Stef op d'r hakken de berm in, door de schapenstront, en samen met de boer ze naar het juiste weiland begeleid.
Hek overeind en dicht, en klaar.
Zegt die boer: "bedankt he, dat zie je niet veel meer. Ik sta al een uur te tobben en jij bent de eerste die vraagt of ze kan helpen terwijl er al zeker 10 langs gereden zijn. Mensen helpen elkaar niet meer"

Wat vind jij? Heeft de boer gelijk? En had jij geholpen?

Tarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:22

Dat zie je de laatste tijd zo vaak. Als ik zoiets zie zal ik altijd stoppen om even te helpen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:23

Ligt eraan waar ik naar op weg ben. Op weg naar trein of werk zou ik niet geholpen hebben. De trein rijdt maar om de 2 uur en mijn baas gaat niet vrolijk worden als ik te laat aan kom zetten (zeker niet voor een stel schapen, was het ongeluk dan was de situatie anders). Maar als ik op weg zou zijn naar bv. een vriendin of huis, dan was ik wel gestopt om te helpen :j

Ojajoh

Re: "Mensen helpen elkaar niet meer"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:27

Klopt...... de maatschappij is hard, grof en aggressief geworden met een hoog ikke ikke gehalte

en ik zeg eerlijk, als je vaak zo behandeld wordt dan ga je mensen zo terug behandelen
het is een wisselwerking

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:27

Mensen zijn gehaast, moeten naar hun werk, tijd is geld tegenwoordig..

Ik heb het een paar jaar geleden meegemaakt toen ik 's morgens op m'n fietsje naar m'n werk reed. Er lag een oude man in de bosjes, met z'n fiets ernaast. Een hele stroom fietsers reed er voorbij na het oversteken, en ze hebben het gezien, maar niemand deed wat. Fietste zelf in eerste instantie ook een paar meter door, maar m'n geweten speelde op en ben omgedraaid. Man was niet meer aanspreekbaar en zag er grauw uit, ogen half open.. Heb een ambulance gebeld en dat was maar goed ook, want meneer had een hartstilstand.

Een half jaar (en ik geloof twee operaties) later stond hij aan m'n deur met een cadeaubon, zo lief :)

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:28

Ik zou ook gaan helpen. Geen probleem..
Heb wel vaker van dat soort situaties gehad. Maar alleen als ik het vertrouw.. in situaties waarvan mijn gevoel denkt nee dat is gevaarlijk.. dan niet :)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:28

Dat zie je inderdaad heel vaak.
Mensen zijn te goed geworden om anderen te helpen. Als een korter persoon in de winkel ergens niet bij kan, vraag je of je het even voor ze moet pakken, loopt er een kudde schapen op de weg, vraag je of je kunt helpen.
Ik heb het zelfs, als er in het land een schaap op zn rug ligt. Ga ik er op een drafje even heen om te kijken of ik het kan helpen. Ben 1x doorgefietst, ivm sollicitatie, maar heb me de hele dag schuldig gevoeld :o
Nog een voorbeeld: Hier in het dorp is een invalide man die zelfstandig boodschappen doet met een boodschappenkar van de supermarkt. Staat wel altijd keurig netjes op een invaliden parkeerplaats, maar heeft vaak wel wat moeite om zijn krat met boodschappen vanuit zijn rolstoel uit de kar te tillen en achter in de auto te tillen.
Natuurlijk help je zo iemand. Kleine moeite van mij en meneer is zo blij als ik weet niet wat. Hij straalde helemaal. (En er zijn dus mensen die daar gewoon langslopen en wegrijden met hun auto)

Ik vind het een stukje respect en een stukje gewoonte. Maar dat ziet niet iedereen zo, blijkbaar.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:30

ik had ook geholpen, maar ik ben ook die tut die tot haar middel de sloot in stapt als er een schaap in is gemieterd...of als er 1 vast hangt in het hek...of er een koe uitgebroken is en vul maar in...breekt de dag zo lekker ;)

fjordnina

karuna
Drukke kabouter

Helaas heeft de boer gelijk. Hulp krijgen wordt er lastig in sommige situaties. Mensen kijken hooguit en vliegen snel weer verder.

Heb het zelf vorig jaar meegemaakt. Zwaar noodweer, storm, regen, koud en mijn invalidevoertuig stopte ermee. In een bocht in een woonwijk. Vlak bij huis maar te ver om te lopen. Anwb gebeld die heeft me geholpen een uur later. Maar echt niemand is eerder gestopt om te vragen of ik hulp nodig had. Terwijl ik die wel goed kon gebruiken.

Ik stop en probeer te helpen daar waar gaat. Als ik fysiek niet kan helpen blijf ik toch desnoods voor steun of meer hulp vragen. Kleine moeite. Dan maar te laat voor een afspraak. Daar zijn tegenwoordig telefoons voor uitgevonden.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:31

De boer heeft gelijk. Maar dit komt niet alleen door de mentaliteit door de mensen, maar ook door de tijd waarin we leven. Alles is snel-snel-snel, terwijl vroeger overal meer tijd voor werd genomen. Ook is de mens meer op zichzelf geworden. Dus ze zullen minder gauw anderen aanspreken/helpen. En daarbij komt ook nog: Mensen zijn over het algemeen niet meer echt heel erg handig in dit soort dingen. Hoeveel mensen hebben vandaag de dag nog verstand van dieren of banden plakken (daarvoor ga je naar de fietsenmaker!). Dus daar heb je dan ook niets aan. En je kan nog op je kop krijgen omdat je iemand geholpen bent en je daardoor te laat bent ook...

Bij mij zal het er ook aan liggen wat ik heb hoor. Als ik bijvoorbeeld op tijd op werk moet zijn oid. dan zal ik kijken wat ik kan doen in die korte tijd, maar ik wil wel optijd op werk zijn. Als ik de trein moet halen, maar ik eventueel ook nog een trein later kan nemen, dan help ik natuurlijk. En anders even een belletje naar degene waar je naartoe moet dat je wat verlaat bent ;)
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 08-10-13 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:32

Ook al zou ik er geen verstand van hebben iets is beter dan niets, de boer kan iemand best aan sturen. Je moet wel een hele goede reden hebben om niemand niet te helpen.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:32

De boer heeft idd gelijk.tegenwoordig is iedereen op zich zelf. Wat de situatie ook is als ik kan helpen dan doe ik dat.
Ik denk altijd bij mezelf, mocht ik hulp nodig hebben ongeacht wat voor situatie ook, dan zal ik ook graag hulp krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:33

Nee ik had niet geholpen.

Minka, die vind ik wel heel erg, dat mensen dan door fietsen. Apart.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:33

Tuurlijk had ik de boer geholpen.
Laatst werd ik naar huisgebracht en toen stond er een meneer te zwaaien: schaap in sloot. Wij eruit(diegene die mij wegbracht is zelf ook boer) maar toen was het schaap al op het droge maar op de verkeerde wei waar geen hek was. Dus ik achter dat schaap aan. Schaap gevangen, auto de wei in, schaap in de auto en bij de juiste wei over het hek gezet.

Ik heb ook wel eens een schaap op de rug gehad toen ik aan het rijden was. Dus paard aan het hek gebonden, ik de wei in en schaap weer op de poten gezet.

In de supermarkt ook helpen hoor en helemaal als het gevraagd word.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:34

Ligt aan de situatie: als ik naar mijn werk moet, dan stop ik alleen voor een noodgeval en niet voor schapen. Maar heb ik tijd, dan stop ik met liefde.
Wie weet dachten veel mensen wel; leuk, die man laat de schapen in de berm grazen! En reden gewoon door.

Ik heb ook wel eens een paardenboer geholpen, zijn paarden waren over het hek gegaan. Dus hulp aangeboden en dat nam ie aan maar vervolgens kreeg ik de wind van voren. Eikel.

Heb dat ook wel eens gehad bij een schapenboer, 1 schaap ging de verkeerde kant op en rende weg. Ik kreeg daar de schuld van omdat ik (als kind!) niet genoeg kon drijven. Ja dahaag. Als je gewoon voor deugdelijke hekken had gezorgd was dit niet gebeurt. Eikel.

Dus gaat wel 2 kanten op.

Ik ben zeer behulpzaam, maar als diegene die ik help mij zo behandelt dan help ik diegene iig geen tweede keer.

Ik ervaar het zelf niet, toen de ruiter van mijn paard afviel en weggaloppeerde, heeft iemand anders keurig mijn paard gepakt en in de eerste beste wei gezet. Maar ook in supermarkten etc als ik ergens niet bij kan: mensen helpen dan graag.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-10-13 17:39, in het totaal 2 keer bewerkt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:35

Ik was ook gestopt om te helpen.
Gelukkig zijn er nog wel mensen die dat doen.

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:38

Ja het bestaat nog, kijk maar op http://www.goedebuurede.nl/

Maar ik ervaar het zelf dat ik me er heel bewust van moet zijn. Iedere ochtend rijd ik naar Zeist en daar kom je er bijvoorbeeld niet tussen als je in een zijstraatje staat. Ik sluit slechts aan in de lange rij die daar toch al staat, en het is zo lastig om dan te bedenken dat ik ook even kan wachten zodat diegene in kan voegen. Tegenwoordig denk ik al bij afslag Zeist:
Ik ga stoppen om iemand in te laten voegen als ik dat kan.

En dat werkt erg goed, voor mij dan.

Groetjes Kim

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:39

Als het half kan (dus als ik zelf niet op weg ben naar iets echt dringends) dan stop ik wel :j

Laatst nog, stond een oudere meneer in de berm met zijn scootmobiel, een heel eind buiten het dorp echt in het buitengebied. Ik ben wel even gestopt om te vragen of alles in orde was. Dat was gelukkig zo, zijn kleindochter kwam op de fiets uit school en hij stond op haar te wachten. Hij was maar in het gras gaan staan want hij wilde het fietspad vrij houden vertelde hij.
Helemaal prima dus :) Geen idee ook hoe ik hem had kunnen helpen als hij wel pech had met dat ding (ik was op de fiets) maar aanbieden om te helpen kan altijd vind ik :)

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:40

vuurneon schreef:
Ligt aan de situatie: als ik naar mijn werk moet, dan stop ik alleen voor een noodgeval en niet voor schapen. Maar heb ik tijd, dan stop ik met liefde.
Wie weet dachten veel mensen wel; leuk, die man laat de schapen in de berm grazen! En reden gewoon door.

Ik heb ook wel eens een paardenboer geholpen, zijn paarden waren over het hek gegaan. Dus hulp aangeboden en dat nam ie aan maar vervolgend kreeg ik de wind van voren. Eikel.

Heb dat ook wel eens gehad bij een schapenboer, 1 schaap ging de verkeerde kant op en rende weg. Ik kreeg daar de schuld van omdat ik (als kind!) niet genoeg kon drijven. Ja dahaag. Als je gewoon voor deugdelijke hekken had gezorgd was dit niet gebeurt. Eikel.

Dus gaat wel 2 kanten op.

Ik ben zeer behulpzaam, maar als diegene die ik help mij zo behandelt dan help ik diegene iig geen tweede keer.

Ik ervaar het zelf niet, toen de ruiter van mijn paard afviel en weggaloppeerde, heeft iemand anders keurig mijn paard gepakt en in de eerste beste wei gezet. Maar ook in supermarkten etc als ik ergens niet bij kan: mensen helpen dan graag.

Hier sluit ik me bij aan. Als de situatie het toe laat help ik graag, helaas is gebeurt het mij ook vaak dat je alleen maar gezeur/ondankbare mensen krijgt. Even bedanken voor je hulp kan er vaak niet eens af. Gelukkig heb je ook mensen die wel blij met je hulp zijn, of als je zelf een keer hulp nodig hebt jou ook helpen. :)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:41

ik had geholpen !
mijn vader is ook boer en zou er ook blij mee zijn.

je hebt helemaal gelijk !
laatst kwam ik een weggelopen hond tegen langs een grote
weg , iedereen liep / reed gewoon langs
uiteindelijk bne ik van mijn paard moeten stappen ,
en heb het hier een paar kilometer verder naar mijn huis moeten
dragen , en niemand die dat dier hielp daar , want eerst dacht ik , is
wel erg stom met het paard.
uiteindelijk is het hondje weer bij zijn baasje gekomen , na alles afgebeld te hebben :D

of ik was met mijn paard op weg , toen er een loslopende koe
opdook langs een drukke wandelroute.
ze stonden erbij , keken erna , en liepen weer
door. uiteindelijk zelf maar doe koe te paard ( ik
drijf ook de schapen van mijn vader , dus weet wel hoe het moet )
naar een willekeurig leeg weiland gedreven , en dichtgemaakt.
toen teruggereden , en mijn vader wist van wie de koe was en
heeft de boer gebeld.
uiteindelijk goed afgelopen , maar een hand hulp was fijn geweest !

bij mij in het dorp helpt iedereen elkaar zo ongeveer.
en iedereen let op iedereen
zo was laatst mijn broertje met een vriendje door
de wei aan het crossen met zijn vriendje zijn schot .
iedereen dacht al meteen heej , die hebben
geen schot , even bellen dat er gekken door de wei aan
het scheuren waren.
we werden door 5 mensen opgebeld _O-

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:41

Ja, ik had geholpen. Ik heb geen enkel verstand van schapen, maar daar kom je met z'n tweeën dan ook wel uit.

Ik had het vorige week nog. Ik parkeerde mijn auto bij de supermarkt en zag een vrouwtje met een volle boodschappentas en een rollator langslopen, ik heb haar even in de gaten gehouden om te zien of ze het zelf kon. Maar de tas bleek toch wel erg zwaar dus heb ik mijn hulp aangeboden, de tas achterin gezet en de rollator in de kofferbak. Dat vrouwtje was zo blij met de hulp en voor mij is het zo'n kleine moeite. Dat hoor je gewoon te doen vind ik.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:43

Ongevraagd iemand willen helpen is ook niet altijd even leuk, wil met liefde de zware boodschappen dragen voor een oudere dame dus bood dat aan; ze keek mij aan en zei; zie ik er echt zo oud en teer uit??
Dus niet iedereen wil geholpen worden. Ook niet als de ketting van de fiets valt en je aanbiedt om even te helpen met de ketting. Of je ziet iemand met een lege band en je biedt je fietspomp aan bv.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-10-13 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:43

Mijn ervaring is dat mensen inderdaad niet veel meer helpen, maar vooral dieren niet.. Gewonde duiven of dieren, iedereen gaat er gewoon langs.. En dat noemen zich dierenvrienden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:44

Lay_D schreef:
De boer heeft idd gelijk.tegenwoordig is iedereen op zich zelf. Wat de situatie ook is als ik kan helpen dan doe ik dat.

Idd, als je KAN helpen ja.
Als ik onderweg naar mijn werk zou zijn zou ik door (moeten) rijden, heel l.ullig.
Als ik geen haast zou hebben zou ik stoppen en helpen.

Twwe verschillende situaties dus, ik vind het nogal kortzichtig om in dit topic meteen te roepen dat 'de maatschappij' enkel nog hard en egoïstisch is.