Zijn er brandweervrouwen/mannen op bokt (beroeps/vrijwillig)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Zijn er brandweervrouwen/mannen op bokt (beroeps/vrijwillig)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 23:35

Hallo,

onlangs heb ik me aangemeld bij de vrijwillige brandweer en gisteren heb ik te horen gekregen dat ik door de selectie heen ben. Wat nu nog volgt is een medische keuring, bewijs van goed gedrag indienen en als dat in orde is mag ik starten met de opleiding.
Nu vraag ik me af of er hier op bokt brandweervrouwen/mannen zitten?

Firegirl

Re: Zijn er brandweervrouwen/mannen op bokt (beroeps/vrijwillig)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 17:18

Hier een brandweervrouw. Momenteel ff niet ivm overstap naar een ander bedrijf, maar jaren bij bedrijfsbrandweren gezeten.
Bedoel je met selectie de sporttest? Leuk hoor,dat je bijna mag beginnen! Ga je binnenkort nog mee in de opleidingen, want het meeste is toch al begonnen?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:56

Geen brandweer vrouw, naar wel gewerkt bij het bedrijf wat het ceremoniële uniform voor de brandweer leverde. Bedrijf bestaat inmiddels niet meer.
heb toen met mijn werk erg veel te maken gehad met brandweerkorpsen. (zeg maar zo goed als alle brandweerkorpsen)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 13:13

Firegirl schreef:
Hier een brandweervrouw. Momenteel ff niet ivm overstap naar een ander bedrijf, maar jaren bij bedrijfsbrandweren gezeten.
Bedoel je met selectie de sporttest? Leuk hoor, dat je bijna mag beginnen! Ga je binnenkort nog mee in de opleidingen, want het meeste is toch al begonnen?

Hee leuk toch een brandweervrouw! Ik was bang totaal geen reacties te krijgen :D. Wat bedoel je met bedrijfsbrandweer? Een eigen brandweerlocatie op bijv. Schiphol of groot industrieterrein o.i.d? Maar je wilt je wel weer aansluiten bij een brandweerkorps?

Ik ben door n.a.v. het gesprek waarin ze kijken of je psychologisch geschikt bent. Nu volgt binnenkort die VCO2 fietstest en medische keuring bij de Arbo en de fire fit test op de kazerne zelf. Dit jaar starten er geen opleidingen meer, dus dat wordt begin volgend jaar. Daar kunnen we met 3 man aan de opleiding beginnen.

MRI, dat is ook een leuke andere kant van het brandweervak ;) Dan heb je inderdaad zo goed als alle korpsen wel gezien denk ik als de uniformen van één hetzelfde bedrijf afkwamen.

0316Meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:17

Ik heb bij de jeugdbrandweer gezeten! en had me ingeschreven voor vrijwillig. maar moet eerst opleiding afmaken voordat ik kan beginnen!

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:19

Proficiat!!
Hier (nog) geen brandweer maar een ambulancier :-), brandweer is nu niet te combineren met mijn studies dus nu nog even enkel de ambulance.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 13:53

maximuss schreef:
Proficiat!!
Hier (nog) geen brandweer maar een ambulancier :-), brandweer is nu niet te combineren met mijn studies dus nu nog even enkel de ambulance.

Wow dat lijkt me ook heel erg mooi werk, maar wel zwaar zowel fysiek als mentaal! Werk je als ambulanceverpleegkundige of ambulancechauffeur? Ik heb me hier ook in verdiept, maar ik heb totaal geen medische (voor)opleiding. Aangezien ik twee kinderen (3 jaar en 6 jaar) heb, lijkt me die opleiding (nog) niet goed te combineren met het gezin. Ik schat dat het vanaf het moment dat je aan je opleiding begint (?) het zo'n 10 jaar duurt voor je daadwerkelijk op de ambulance kunt. Ook omdat je eerst de nodige ervaring op de SEH en andere afdelingen op zult moeten doen. Of zit ik er nu heel ver naast? En buiten de opleiding zou het werk op dit moment ook niet goed te combineren zijn, aangezien ik nog kleinere kinderen heb. Ook denk ik dat er weinig parttime werk in te vinden is? Wie weet ooit in de toekomst!?

Maar nog geen brandweer ... begrijp ik daar uit dat je je ook aan het inlezen bent of al plannen aan het maken bent om bij de (vrijwillige) brandweer te gaan als je studie erop zit? Leuk hoor en je hebt dan ook een hele mooie medische achtergrond natuurlijk.

0316Meisjj, de jeugdbrandweer is ook een heel mooi iets vind ik! De plaatselijke jeugdbrandweer heeft, net als de vrijwillige brandweer, al meerdere malen hier bij ons geoefend (wij hebben een boerderij). Het was mooi om te zien en ik stond er echt van te kijken hoeveel discipline de jeugdbrandweer had en wat ze zowel allemaal moeten kunnen.
Wat voor opleiding doe je nu? Vond het korps het te moeilijk te combineren je huidige opleiding en de opleiding manschap A (als ik me niet vergis heet de opleiding zo ;) ) of meer je ouders? Alleen al als vrijwillige brandweer moet je natuurlijk een avond reserveren voor de opleiding, één avond oefenen en daarnaast je zelfstudie. Hier krijg je ook al bijna direct je pieper zodat je als 7e man mee op uitruk mag. Je krijgt dan een blauw hesje, je bent dan niet inzetbaar en mag puur wat simpele hand- en spandiensten uitvoeren maar het is mooi om zo al wat ervaring op te mogen doen. Dit alles in combinatie met een andere volle opleiding lijkt me inderdaad erg zwaar en ook bijna niet haalbaar.

Maar wel een mooi streven voor als je klaar bent met je opleiding. Maar dan ben je wel min of meer verplicht om natuurlijk je werkplek kort bij de kazerne te hebben en een baas die hier positief tegenover staat en je toestemming geeft. Of mogen er bij jullie ook mensen bij die alleen 's avonds en 's nachts en in het weekend oproepbaar zijn? Die zitten er bij ons ook best wat en daarom zochten ze juist ook mensen voor specifiek overdag. Zitten er bij jullie bij de vrijwillige vrouwen? Bij ons in het verleden wel, maar voor nu zou ik de enigste zijn.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:57

@ Delphi: Laat het bij ons in Belgie nou net iets gemakkelijker zijn om ambulancier te worden :-): opleiding van een klein jaar en hop de ambulance in... Wat maakt dat ik vooral graag over de grens iets tegenkom ;-). Brandweer is nog altijd een beetje een kinderdroom en ik hoop na mijn studies (rechten) verder te gaan in rampenmanagement en zodoende uiteindelijk in de hulpverlening terecht te komen :-).

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 14:11

maximuss schreef:
@ Delphi: Laat het bij ons in Belgie nou net iets gemakkelijker zijn om ambulancier te worden :-): opleiding van een klein jaar en hop de ambulance in... Wat maakt dat ik vooral graag over de grens iets tegenkom ;-). Brandweer is nog altijd een beetje een kinderdroom en ik hoop na mijn studies (rechten) verder te gaan in rampenmanagement en zodoende uiteindelijk in de hulpverlening terecht te komen :-).

Zo dat is inderdaad wel heel anders :oo. Ik neem aan dat je het nu hebt over ambulanceverpleegkundige? Chauffeur ben je in Nederland volgens mij ook wel binnen een jaar na aanvang van de opleiding (al weet ik dit niet zeker).
Niet vervelend naar jou bedoelt ;) , maar na een klein jaar vind ik echt wel heel erg snel ... eigenlijk veel te snel. Je hebt dan toch nog weinig praktijkervaring opgedaan in stressvolle situaties lijkt me. Ik meen dat je in Nederland op diverse afdelingen (SEH, neurologie, cardiologie e.d.) gewerkt moet hebben voor de nodige ervaring.
Ik kan me voorstellen dat je vaak situaties tegenkomt die over jouw grens heen gaan, dat bedoel je toch he?

Hier is de brandweer totaal geen kinderdroom, nooit bij stil gestaan dat dat een optie was :+. Ik ben er door in aanraking gekomen toen mijn collega, en tevens dorpsgenoot, die bij de vrijwillige brandweer zit er vaak over vertelde. Ze zochten ook nog een plek om met enige regelmaat diverse oefeningen te kunnen doen en sinds 4 jaar komen ze hier dus wel eens oefenen. Toen begon het te kriebelen en ook die collega had al meerdere malen aangegeven dat ze mensen zochten en dat echt iets voor mij was.

Kennen ze in België ook vrijwillige brandweer of alleen de beroeps? Hier volgen vrijwillige brandweer en beroepsbrandweer (vanzelfsprekend vind ik) dezelfde opleiding. Is dat in België ook zo?
Wil je dan straks bij de vrijwillige brandweer of de beroeps brandweer?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:18

Qua situaties kan ik wel veel hebben maar het is bij ons echt niet goed geregeld, veel vrijwilligerscontracten (3 euro/per uur), privéfirma's, gesjoemel ed. Nee ik zou veel liever in het buitenland een ongeval krijgen :o .
Onderscheid tussen beroeps en vrijwilliger is hier ook en de opleiding is idd voor beide gelijk. Ikzelf mik eerder op een kaderpositie (ivm mijn diploma's) en dan liefst beroeps.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:28

Ik ben brandweerman vrouw....telt dat ook. :+

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:30

Hier ook een beroeps bedrijfsbrandweer vrouw.
Ik zit bij VDL Nedcar in born.
En wij hebben daar als extraatje de beveiliging erbij gekregen dus we hebben zeg maar 2 petten op.
De tijd van opleidingen heb ik altijd heel leuk gevonden en als je een goeie groep vliegt het zo voorbij.
En de oefen avonden zijn ook altijd heel erg leuk.
En je moet zo bedenken geen enkele uitruk is het zelfde, soms leuk soms niet leuk.
I.v.m. het vele werken en verbouwen aan mijn huis ben ik na de verhuizing niet meer bij een gemeente korps gegaan maar zodra de tijd het toe laat ga ik dat zeker weer doen.
Wel leuk dat er weer een vrouwelijke collega bij komt.
Succes. *\o/*

0316Meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 16:03

Ik doe de opleiding paravererinair(dierenarts assistentr) het ligt aan de postcommando . Mijn vader is zelf ook brandweerman. En idd opleiding tot manschap a.. vind het wel heeel jammer en had er alle tijd voor vrijgemaakt. Maar ik weet zeker dat ik over 2 jaar nogsteeds vrijwilliger wil zijn. Het redden van mens en dier in nood geeft me een adrenaline kick!! Als bij mn pa de pieper ga ben ik onderhand nog eerder uit bed dan hem. Sta ik helemaal te shaken van de adrenaline en ga ik met mn ma kijken. De brand hier laats bij promens en speckpompen heeft bij mij ook een flinke stoot gegeven.. zaten 10 min na de melding in de auto en ik was aan het stuiteren.. bij ons is het ook zo dat je als 7e met hesje aan mee mag op de uitruk.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 16:07

Delphi schreef:
Firegirl schreef:
Bedoel je met selectie de sporttest? Leuk hoor, dat je bijna mag beginnen! Ga je binnenkort nog mee in de opleidingen, want het meeste is toch al begonnen?

Hee leuk toch een brandweervrouw! Ik was bang totaal geen reacties te krijgen :D. Wat bedoel je met bedrijfsbrandweer? Een eigen brandweerlocatie op bijv. Schiphol of groot industrieterrein o.i.d? Maar je wilt je wel weer aansluiten bij een brandweerkorps?

Ik ben door n.a.v. het gesprek waarin ze kijken of je psychologisch geschikt bent. Nu volgt binnenkort die VCO2 fietstest en medische keuring bij de Arbo en de fire fit test op de kazerne zelf. Dit jaar starten er geen opleidingen meer, dus dat wordt begin volgend jaar. Daar kunnen we met 3 man aan de opleiding beginnen.

MRI, dat is ook een leuke andere kant van het brandweervak ;) Dan heb je inderdaad zo goed als alle korpsen wel gezien denk ik als de uniformen van één hetzelfde bedrijf afkwamen.

Bedrijfsbrandweer is inderdaad een eigen locatie bij een bedrijf op een industrie terrein. Ik zou wel bij een gemeente brandweer willen, heb alleen niet zulke goeie ervaring met die in mijn woonplaats.

Jammer dat de opleiding nog niet dit jaar begint. Weet niet of je er tijd voor vrij kan maken of dat het korps dit ondersteunt, maar er zijn ook spoedopleidingen van enkele weken ipv iedere week 1 avond.
Voor de testen kan ik je aanraden goed aan je conditie te werken en daarbij vooral ook interval trainingen te doen. De fietstest vond ik niet zo veel voorstellen, maar de fire fit test is best pittig.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 16:58

Maximuss, jeetje dat heb ik nooit geweten! Maar hebben de ambulanciers dan wel de benodigde kennis in huis om iemand adequaat hulp te bieden en te stabiliseren? Of moet ik het meer zien als EHBO ter plekke en de persoon zo snel mogelijk naar het ziekenhuis vervoeren?
Lijkt me mooi, de richting die je op wilt!! En je hebt zo ook nog iets aan je studie!

wreckh schreef:
Ik ben brandweerman vrouw....telt dat ook. :+
:j ja hoor jij mag ook mee doen :D. Als brandweerman vrouw ben je er natuurlijk ook vrij nauw bij betrokken. Is je man beroeps of vrijwillig?

Barrymuis, leuk! Wat voor diensten draai je dan? 24 uur op 48 uur af, of iets anders? Leuk om je dan ook aan te sluiten bij het gemeentelijk korps als je meer tijd hebt. En het grote voordeel is dat je niet meer opgeleid hoeft te worden.
Ik zie ook totaal niet op tegen de opleiding. Ik heb eigenlijk wel weer zin om te gaan leren. Dat komt natuurlijk ook omdat dit vak bij heel erg boeit. Ik vind het ook leuk om met nog 2 nieuwe mensen uit het korps de opleiding in te gaan, dan leer je die ook gelijk kennen. En zodra je je opleiding start mag je ook mee gaan oefenen. Lijkt me ook erg leuk en interessant en ook goed om zo echt een goed en hecht team te worden en blijven.

Heb jij vrouwelijke collega's of ben jij ook de enigste vrouw? Ben jij als vrouw wel eens tegen problemen aangelopen, puur door je geslacht? Ik voel me altijd wel thuis in een mannenwereld, maar ik ben er wel huiverig voor geweest of je als vrouw ook geaccepteerd wordt en een eerlijke kans krijgt. Maar het team stond er juist heel positief tegenover en maken gelukkig geen onderscheid.

Firegirl, ik heb zelf besloten om de avondopleiding te gaan doen. De andere twee die hebben i.v.m. werk geen andere keuze en gaan dat ook doen. Voor mij is de avondopleiding ook beter haalbaar i.v.m. de kinderen aangezien ik de jongste nog thuis heb tot november 2014, dan gaat zij ook hele dagen naar school.
Jammer dat je geen goede ervaringen hebt met het plaatselijke korps, dan zou het wat mij betreft op geen optie zijn. Je moet toch goed en fijn samen kunnen werken en op elkaar kunnen vertrouwen.

Bedankt voor je tips +:)+. De mannen uit het korps zeggen ook dat ik me over de fietstest niet te druk moet maken, al weet ik niet goed wat te verwachten. Qua lengte en gewicht kan ik me niet vergelijken met hen (29 jr, 1.65m en 62 kg). Er zaten er bij die ruim 300 Watt moesten fietsen := Heb jij nog enig idee wat jij moest fietsen?
Ik ben nu flink aan het sporten. Mijn hartslag gaat vrij snel omhoog richting de 140-150, maar mijn herstel is wel snel.
Ik wissel cardio af met krachttraining voor armen en benen. Intervaltraining zal ik er eens meer bij gaan pakken dan!
Die fire fit test lijkt me zeer pittig inderdaad. Eerlijk is eerlijk qua fysieke kracht zal ik het toch af moete leggen tegen de mannen. Maar het korps denkt dat het zeker haalbaar moet zijn en gaat me hierbij helpen. Voor de test daadwerkelijk wordt afgelegd mag ik hem in de kazerne in ieder geval al een keer op proef doen. Zij hadden hem allemaal tussen de 5:30 en 6:30 en 8:00 was de max begreep ik. En daarbij wordt ook je zuurstofverbruik gemeten toch?

0316Meisjj, als dit echt iets is wat jij wilt komt jouw kans over 2 jaar zeker wel hoor! Maar denk je dat het dan haalbaar is met je werk? Werk vinden als paraveterinair is natuurlijk al best moeilijk. En je bent dan natuurlijk wel erg beperkt als dat werk dat ook in een kleine straal van de kazerne moet liggen.
Of is het dan puur in de avonden, nachten en weekenden dat je oproepbaar bent? Er zitten bij ons in het korps ook wat mensen die in een andere plaats werken en dus overdag van +/- 8:00 - 18:00 niet oproepbaar zijn. Om deze reden zochten ze nu mensen die wel binnen kantooruren beschikbaar zijn en dan natuurlijk ook de avonden, nachten en weekenden. Mensen die puur alleen de avonden, nachten en weekenden kunnen worden hier niet meer aangenomen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:47

Goh, wij mogen bv niets van medicatie oid toedienen; daarvoor moeten wij er de mug bijroepen en voor de rest is het idd vooral eerste hulp en stabilisatie, mug bijvragen en naar het ziekenhuis.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:57

Geen brandweer, wel politie. Zitten we toch allemaal een beetje in de hulpverlening ;)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:03

Mss geen slecht idee voor een hk topic: de Vrolijke hulpverlenertjes. ..

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:29

Hier meld zich nog een brandweervrouw *\o/* Ik ben Manschap A als vrijwilliger bij een post in het Noorder des Lands!

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:57

@ Delphi: Maak je niet druk om de fietstest, met een fatsoenlijke basisconditie 'fiets' je er letterlijk doorheen. Ik weeg 4kg zwaarder dan jij, ben iets langer qua lengte en ik fietste 200W. Toen ik dit haalde heb ik nog doorgefietst, ook dat was goed te doen. :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 17:57

maximuss schreef:
Mss geen slecht idee voor een hk topic: de Vrolijke hulpverlenertjes. ..

Hihi als dit een beetje loopt, wellicht een heel leuk idee!!!!

Tijgertje86, leuk weer een brandweervrouw :D! Jij hebt je papieren dus al gehaald! Hoe lang doe je dit al? Ben je de enige vrouw of heb je meer vrouwelijke collega's? En hoe zijn jouw ervaringen in dit mannenwereldje?
Hoe groot is jullie post? De post waar ik bij kom heeft jaarlijks gemiddeld 110 uitrukken, niet heel erg veel dus maar toch nog gemiddeld 2 per week.

Heb jij nog een idee hoeveel Watt jij ongeveer moest fietsen? En moet je dan een aantal min. dat wattage fietsen of is het dat dat het maximale is en als je daar bent je vrijwel direct kunt stoppen? En dan wordt toch gemeten hoe snel je hartslag weer zakt?
Ik kreeg van Firegirl al de tip om veel intervaltraining te gaan doen voor de fire fit test. Heb jij nog tips? Wat is jouw ervaring met deze test? Vond je hem erg zwaar of met training goed te doen?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 17:59

Tijgertje86 schreef:
@ Delphi: Maak je niet druk om de fietstest, met een fatsoenlijke basisconditie 'fiets' je er letterlijk doorheen. Ik weeg 4kg zwaarder dan jij, ben iets langer qua lengte en ik fietste 200W. Toen ik dit haalde heb ik nog doorgefietst, ook dat was goed te doen. :)

Hee dat is een snelle reactie om mijn vraag :D. Oh 200W valt wel mee. Toen je dit wattage haalde had je al mogen stoppen dan? En dan kijken ze naar je herstel.
Ik denk dat ik maar gewoon lekker door ga sporten en mezelf maar niet meer te druk ga maken om de fietstest ;)

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:38

@ Delphi: Ik vind het ook leuk om hier andere brandweerdames met een paardenhobby te treffen! Kunnen we gezellig kletsen over paarden en hulpverlening!

Ik heb inderdaad mijn papieren al gehaald. Manschap A heb ik een avondopleiding gevolgd in een periode van een kleine twee jaar. Naast de opleidingsavonden, ook dagtraining in de oefencentra en daarnaast de twee wekelijkse oefenavonden van de post. Kortom: Het is twee jaar flink aanpakken! Gelukkig heb ik alles met veel plezier doorlopen. :)

Verder ben ik de enige vrouw in een heel pittige en directe mannenpost. In het begin was het even wennen, maar inmiddels is alles ok. Het brandweerwereldje is na mijn idee overal redelijk pittig (aanpakmentaliteit, direct in de communicatie en iedereen is erg gedreven). Net als jij hebben wij ook zo'n 100-110 uitrukken per jaar. We zitten nu op 85...

Met de fietstest moest ik 200W fietsen. Nu fietst ik erg veel (mountainbike/ racefiets), dus ik vond het prima gaan. Als je basisconditie goed is, moet je er gewoon doorheen komen. Gewoon even je best doen en goed op je ademhaling letten. Dan komt het vast wel goed Delphi!

Die fietstest vergeet je zo weer, straks lekker aan de opleiding beginnen, dat is veel leuker! In wat voor een vorm ga je de opleiding volgen?

TypicalDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:44

Ook hier een brandweer vrouw, ik ben inmiddels Bevelvoerder binnen ons korps en heb het erg naar mijn zin. Ik zit bij de vrijwillige brandweer overigens, op Texel hebben we geen beroeps.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:47

We hebben een aspirant manschap, een manschap A en nu ook een bevelvoerder, wie meldt zich als chauffeur? :D

@ Typical Dutch: ik zie in je profiel dat je 28 jaar bent, dan ben je een heel jonge bevelvoerder. Wanneer ben je begonnen met alles?