Dag minder werken, raar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Dag minder werken, raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:09

Ik zit er steeds vaker aan te denken om een dag minder te gaan werken, om de doodsimpele reden dat ik thuis nergens aan toe kom. Ik werk 38 uur (contract 37 uur) en mijn man werkt 60 uur gemiddeld en daarbij om de week de zaterdag. Het huishouden komt dus in de weekenden grotendeels op mij neer. Als ik mijn weekend dan ook nog vol plan met andere dingen zoals jureren en een keer wat met vriendinnen doen dan is het weekend zo weer om en heb ik nog niet alles kunnen doen wat ik wou doen. In ons vorige huis hadden we een schoonmaakster om die reden, maar voor 2 uurtjes per week ben je zo 100 euro per maand kwijt.

Maar eigenlijk vind ik het een beetje dubbel om minder te gaan werken als het niet echt hoeft... Het voelt een beetje als een luxe. En hoe pak je dit aan? Je werkgever moet neem ik aan akkoord gaan? Kan hij dit weigeren?

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:14

Ik ben ook een dag minder gaan werken. Of nouja.. ik heb altijd 32 uur gewerkt naast mijn studie en ging bij een nieuwe werkgever naar 40. Ik heb dat een maand gedaan en toen aangegeven dat ik 32 toch wel veel relaxter vond. := Zéker met een paard en een huishouden ernaast. Mijn man vond het ook wel prima, dan was het huis lekker schoon als hij uit zijn werk kwam.

Je werkgever mag dit trouwens wel weigeren volgens mij.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:14

Als het financieel geen probleem is en je er lekker bij voelt, waarom zou je het dan niet doet.
Mijn collega's zijn vanwege de kinderen bijna allemaal een dag minder gaan werken en dat was helemaal geen probleem.

dito

Re: Dag minder werken, raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:17

Ik neem aan dat je hebt uitgerekend hoe je er financieel voor staat als je een dag minder gaat werken? Ik zou, als dat kan, lekker een dag minder gaan werken, hoef je niet te haasten, heb je net even meer tijd voor je huis en de andere dingen. Ik snap je wel hoor dat je daar aan zit te denken

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:17

Misschien past 4x9urige werkweek je beter? Elke dag 9 uur met een 36urig contract.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:21

Als ik in jullie situatie was, zou ik het best overwegen.
Je bent meer relax in de weekenden omdat je je huishoud klusjes al gedaan hebt.
Je kan de schoonmaakster weg laten, want als je bv zelf een halve dag goed door kan kuisen... krijg je ook veel gedaan en doe je het ook precies zo als jij het wil hebben.
Situatie wordt er allemaal wat rustiger op, omdat je niet meer hoeft te rennen om in de weekenden alles gedaan te krijgen wat je wil. Minder stress dus.
Je hebt eens tijd om iets met vriendinnen te doen, waardoor je vrolijker wordt.
Een tevreden vrouw is ook goed voor de echtgenoot ;)
Het is zeker een soort van luxe, maar als je het financieel aankan, zou ik zeker niet twijfelen.
Na een tijdje zal je merken dat je toch weer tijd te kort hebt ;)

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:21

Tja als je er lekkerder bij voelt en het financieel geen probleem is, waarom niet? Aan de andere kant is iemand die je huis schoonmaakt ook erg fijn , een dag minder werken kost meer... T is maar net welke keus je maakt.
Zelf probeer ik ook 4 dagen per week te werken ( dat komt er lang niet altijd van maar goed) en op mn extra vrije dag sta ik gewone tijd op(7u) ga tot uiterlijk 12u in en voor het huis aan de gang, doe meestal ook de boodschappen en heb dan de middag voor de paarden. Ik vind het heerlijk zo maar de weken die ik 5 of 6 dagen aan het werk ben wens ik wel een schoonmaakster ....
Laatst bijgewerkt door hesterve op 30-09-13 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:22

Forumster, dat zou ik graag willen, maar ze zijn zo star dat dat helaas niet kan/mag. Collega wil ivm dr kinderen graag een half uur later beginnen en dan langer door, mag niet.

Financieel moet ik t nog laten narekenen hoor, maar met de uren van mijn man hebben we wel ruimte :)

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:33

Als je het geld kan missen, waarom niet? Niemand verplicht je om een 38urige werkweek te maken. Volgens mij moet een werkgever een gegronde reden hebben voor het feit dat jij graag minder wil werken en hij hier niet mee akkoord gaat. Hij kan tenslotte iemand erbij zoeken voor jouw parttimedag.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:34

Als je werkgever er niet mee akkoord gaat is er weinig keus, of blijven en 5 dg werken of een andere baan zoeken... Dan zou ik de optie kiezen baan houden en een schoonmaakster inhuren.
Denk eraan met doorrekenen wat het kost dat je niet alleen 20% minder gaat verdienen maar dat je ook 20 % minder vakantiegeld ,eventuele 13 de maand en minder pensioen opbouwt.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:37

Als het financieel uit kan en je werkgever is bereid om ermee akkoord te gaan, dan zou ik het zeker doen.
Ik begon met 2,5 dag werken bij mijn vaste baan (+2 of 3 dagen mijn weekendbijbaantje) en dat is later uitgebreid naar 4 dagen. Toen heb ik mijn weekendbaan opgezegd. Ik werk dus ook 'maar' 32 uur en eerlijk gezegd wil ik liever ook niet meer werken. Vrije dag is voor huishouden, boodschappen, sport en bestuurszaken en dan heb ik ook nog heerlijk weekend! Onlangs een paar weken fulltime gewerkt en ik was de week daarna toch wel weer érg blij met mijn vrije donderdag :D.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:39

Mijn vriend zou er bv naar kunnen fluiten, als hij minder wil werken (buiten redenen van onmacht) moet hij maar ontslag nemen. 'Ik kom niet toe aan het huishouden', dat is geen gegronde reden. Je hebt een contract ondertekend voor een bepaald aantal uren, dus je baas mag wel degelijk weigeren. Jullie hebben een akkoord immers. Als je om medische oorzaken, mantelzorg en alle varianten van onmacht minder kan werken is het een ander verhaal.

Vragen kan altijd ts! :)

Enne kun je geen goedkopere schoonmaakster nemen? Voor 10 euro per uur kun je ook wel een goede poetsdame vinden :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 30-09-13 22:44, in het totaal 2 keer bewerkt

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:40

Wieldop schreef:
Als je het geld kan missen, waarom niet? Niemand verplicht je om een 38urige werkweek te maken. Volgens mij moet een werkgever een gegronde reden hebben voor het feit dat jij graag minder wil werken en hij hier niet mee akkoord gaat. Hij kan tenslotte iemand erbij zoeken voor jouw parttimedag.

Dat kan niet zomaar hoor, als je een contract voor 38 uur hebt dan zijn er wel uitzonderingen waarbij de werkgever volgens de wet of cao moet instemmen zoals het beschreven staat( oa ouderschapsverlof, mantelzorg) maar je hebt ingestemd met die uren en je werkgever kan je daaraan houden. Er zijn veel gevallen waarbij als een parttimer 1 dag werk overneemt er lang niet zo efficiënt gewerkt kan worden en dat de werkgever extra geld kost en er dus voor kiest om een werknemer zich aan het contract te laten houden.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:42

Ik zou zeggen als het financieel mogelijk is, lekker doen. (En als de baas het goedkeurt natuurlijk).
Ik woon alleen en werk 40 uur, maar met verzorgpaard enzo erbij vind ik het ook lastig om aan het huishouden toe te komen.
Bij mij is het financieel echt niet haalbaar (en ik denk ook niet dat mijn baas het goed vind), anders zou ik er geen seconde over twijfelen om een dag minder te gaan werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:47

Nou ik weet nu wel al dat hij niet zonder slag of stoot akkoord gaat.. :n Maar de (werk)druk is zo hoog dat ik bang ben dat ik mezelf nog een keer tegen ga komen.. dat is ook de reden die ik op ga geven. Het is een combinatie van..

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:48

Ik bedoelde te zeggen dat een werkgever een gegronde reden moet hebben tegenover de medewerker, waarin hij aangeeft waarom de medewerker niet minder kan werken. (Bijvoorbeeld omdat er geen werkzaamheden neergelegd kan worden bij een andere medewerker.)
Persoonlijk vind ik het van goed werkgeverschap getuigen als een werkgever er wel op in gaat.

Pintopini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 23:11

Als je het wilt en financieel kan hebben zou ik het overwegen, ja je werkgever mag weigeren!

Mijn baan was ook fulltime (40 uur), en op ouderschapsverlof moesten ze meegaan. Maar aangezien ik een soort van gehandicapte dochter heb was alles ons te veel. Parttime was in het begin niet bespreekbaar. Tot ik bijna op overspannenheid zat en ik aangaf dit gaat niet meer toen kon het ineens per de volgende dag, maandje later naar 20 uur gegaan. Moet wel zeggen ik ben via een soort van detacheringsburo aan het werk en contractgever gaf aan dat ik per direct naar 20 uur moest en hun moesten volgen (omdat de contractgever mij niet kwijt wilde) anders waren ze het gehele contract kwijt.

Maar of mensen het als een luxe zien niet over nadenken, want je moet doen wat bij jou en jouw thuissitatie goed voelt! Niemand kan oordelen over jouw leven!
Je werkt om te leven, je leeft niet om te werken!!!

Onderhand werk ik dus 20 uur elke dag 4 uurtjes in de ochtend, en heb dus elke dag tijd om iets te doen in huis en de paardjes! Een vrolijke moeder voor mijn dochtertje waar ik ook soms heerlijk een hele middagen mee op stap ga als ik het huis het huis laat dan de dag erna een uurtje of 1.5 langer bezig. Ik vind halve dagen beter dan een hele dag vrij want dan blijf je langer liggen en komt er toch minder uit je handen of moet je juist bikkelen om het allemaal te doen.
Wel heb ik flexibele baas als ik door reden ochtend niet kan is middag ook prima op dag zelf of evt eens gehele dag maar dat is afspraken maken!

Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 23:22

Wieldop schreef:
Ik bedoelde te zeggen dat een werkgever een gegronde reden moet hebben tegenover de medewerker, waarin hij aangeeft waarom de medewerker niet minder kan werken. (Bijvoorbeeld omdat er geen werkzaamheden neergelegd kan worden bij een andere medewerker.)
Persoonlijk vind ik het van goed werkgeverschap getuigen als een werkgever er wel op in gaat.

Ik denk dat je doelt op de Wet aanpassing arbeidsduur (WAA).

Info: http://www.dezaak.nl/deeltijd:-de-wet-a ... 08134.html

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 23:33

Als het financieel mogelijk is en je baas vind het ook goed waarom zou je het dan niet doen?

Las hier weer de zin; je werkt om te leven en je leeft niet om te werken en daar kan ik het alleen maar mee eens zijn!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 23:44

Ik weet nog goed dat ik van fulltime werken, toen nog 40 uur, naar 32 uur ging.
Jeetje wat was dat fijn, na 2 keer wilde ik niet meer terug naar fulltime.
Had idd veel meer tijd, op mijn vrije dag deed ik het huis en de meeste boodschappen of ik ging eens lekker winkelen met mijn zus of gewoon lekker rijden en tutten met mijn paard.
Gewoon een dag voor mij waarin ik kon doen wat ik wilde, HEERLIJK!!!

Ik zeg dus ALTIJD DOEN! :)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 00:14

Ik ga mee in voorgaande reacties maar ik mis eigenlijk nog 1 vraag. Wat vindt jouw man hiervan? Het lijkt mij logischer als hij minder gaat werken ipv jij want hij werkt echt heel veel.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 07:46

Kk denk dat die optie uitgesloten is. Is niet altjjd mogelijk he, bv bij eigen bedrijf of chauffeur oid.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 07:50

Je kan het toch bij je baas voorleggen. Misschien eerst om de week. De ene week 4 dagen en de andere 5.

Oh ja en is het luxe? Ja dat is het en daarom moet je er ook lekker van genieten.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 07:53

Als je het financieel kunt opbrengen zou ik het zeker doen.. Ik heb het een paar jaar terug ook gedaan, en vind het heerlijk.. Het leven bestaat uit meer dan werken.
Nu ik mamma ben geworden heb ik er nog een dag af gehaald, ik ga nu 3 dagen werken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 07:56

Ladyson schreef:
Ik ga mee in voorgaande reacties maar ik mis eigenlijk nog 1 vraag. Wat vindt jouw man hiervan? Het lijkt mij logischer als hij minder gaat werken ipv jij want hij werkt echt heel veel.

Hij is vrachtwagenchauffeur, dus minder uren is niet aan de orde en wil hij ook niet. Hij vindt het prima, nu laat ik in het weekend vaak ook wel dingen voor hem over, daar baalt hij ook wel eens van. Dus hij vindt het ook veel fijner als we in het weekend beide helemaal vrij zijn.

Afgelopen weekend ook, zaterdag de hele dag met mijn schoonmoeder en -zus op pad geweest, zondagochtend gejureerd en van nood moesten we dus zondagmiddag de was en de boodschappen nog doen. Manlief had zaterdag ook de hele dag gewerkt. Nou, dat was dan het weekend weer :+